Hoewel Facebook de laatste jaren moet opboksen tegen nieuwere en groeiende sociale mediaplatformen als TikTok en Instagram, blijft het sociale netwerk ook in Nederland toch nog erg geliefd: Nederland telt bijna tien miljoen Facebookgebruikers. En zo’n groot platform biedt ook zeker kansen voor jou als selfpubber, maar hoe bereik je jouw publiek tussen al die anderen? In deze blog geven we je handige tips om te beginnen met Facebook.

Image
Facebook logo

Voordat we beginnen, vallen we even met de deur in huis met een kleine teleurstellende boodschap: er is geen ultieme winstrategie voor Facebook, maar dat is ook de kracht van social media. Je bent zelf aan zet. Wel kun je je op Facebook op veel aspecten onderscheiden. Zo werk je op Facebook aan je imago, verbind je met anderen, en laat je vooral veel en duidelijk van je horen. Als je dit consistent en open doet, kan dit fans opleveren die uiteindelijk een koper kunnen worden. 

Onderstaande tips helpen je bij het opzetten van jouw Facebook-strategie – maar vergeet niet: de inzet van social media is er een van de lange termijn. Begin dus liever vandaag dan morgen.

Een persoonlijk of bedrijfsaccount?

Als je nog geen Facebook hebt, is het tijd om een profiel aan te maken. Je kunt als auteur een persoonlijke facebookpagina aanmaken en daar alle gegevens invullen die je wilt delen met je vrienden en volgers. 

Wil je het groter aanpakken, maak dan een bedrijfspagina in plaats van een persoonlijke pagina. Een bedrijfspagina lijkt minder persoonlijk, maar biedt wel meer kansen. 

Je kunt bij een bedrijfspagina een knop toevoegen waarmee mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, berichten automatiseren, advertenties maken en ook reviews ontvangen. Een bedrijfspagina wordt beheerd vanuit een persoonlijk profiel, dus die heb je altijd nodig.

Adverteren op Facebook kan een goed idee zijn, maar zonder ervaring kan het erg lastig zijn je budget goed in te zetten. Let op dat je goed weet wat je doet, voordat je veel geld verliest zonder dat je er iets voor terugkrijgt.

De basis van een goede pagina

Of je nu een persoonlijke- of bedrijfspagina aanmaakt, de basis van een goede Facebookpagina bestaat uit drie belangrijke onderdelen:

  1. Een duidelijke profielfoto
  2. Een aantrekkelijke omslagfoto
  3. Aanvullende informatie over jezelf en je boek(en)

1. Profielfoto
Hoewel het misschien spannend is, raden we je aan om echt een foto van jezelf te plaatsen. Zorg voor een foto waar je zelfverzekerd opstaat en vertrouwen wekt. Let verder op dat je overal dezelfde foto gebruikt: op LinkedIn, Twitter, je eigen website, en zelfs op de cover van je boek. Kies verder een rustige achtergrond – op deze manier krijgt je gezicht alle aandacht.

Kluun

Carry Slee

Profielfoto’s van Kluun en Carry Slee; vriendelijk, open en professioneel

 

2. Omslagfoto
Met je omslagfoto kun je snel de aandacht trekken. Hier draait het om creativiteit en duidelijkheid. Bezoekers moeten snel kunnen zien wie of wat je bent en waar jouw pagina om draait.

Schrijf je een thriller, zorg dan voor een spannende omslagfoto met daarop je boekcover in passende kleuren.

Verder is het belangrijk om te weten dat alle omslagfoto’s openbaar zijn. Dit betekent dat iedereen die jouw pagina bezoekt, je omslagfoto kan zien. Deze foto’s mogen dan ook niet bedrieglijk of misleidend zijn en geen inbreuk maken op het auteursrecht van iemand anders.

Image
Facebook banner Tineke Beishuizen

Omslagfoto van de auteur Tineke Beishuizen. Een duidelijke foto met een afbeelding van haar nieuwste boek en een pakkende oneliner, allemaal in dezelfde kleuren.

Waar let je nog meer op? Facebookomslagfoto's voor computer en mobiele apparaten hebben verschillende afmetingen, wat betekent dat je omslagfoto er op elk platform anders uit kan zien. Op een computer worden omslagfoto's van Facebook weergegeven als een lange, horizontale afbeelding. De ideale grootte voor een omslagfoto op een computer is 820 pixels breed en 312 pixels hoog.

In de Facebook-app worden omslagfoto's van Facebook weergegeven als een vierkante afbeelding bovenaan de pagina. De ideale grootte voor een omslagfoto voor de app is 640 pixels breed en 360 pixels hoog.

Facebook past het formaat automatisch aan, dus kies een afbeelding die er in beide formaten goed uitziet. Dit betekent dat je afbeeldingen met kleine details of tekst die moeilijk leesbaar is op mobiele apparaten moet vermijden.

Bij het ontwerpen van je omslagfoto moet je er ook rekening mee houden dat de profielfoto en naam over je omslagfoto heen komt te staan. Vermijd daarom een foto met belangrijke informatie linksonder.

3. Persoonlijke informatie
Onder de knop ‘Info’ kun je informatie over jezelf plaatsen. Wat is belangrijk voor jou als auteur?

1. Over jou
Beschrijf hier wie je bent, wat je doet en geef informatie over de inhoud van je boek. Je kunt in de tekst ook een link opnemen naar je website of je verkooppagina op boekenbestellen.nl – een gratis manier om jezelf te promoten!

2. Contactgegevens
Hier kun je je website opgeven, maar het ook persoonlijk maken en een e-mailadres achterlaten.

Wees sociaal

Zodra je jouw Facebook-account op orde hebt, is het tijd om sociaal te zijn – het heet immers social media. Om jouw pagina echt goed in te zetten, kijk je verder dan je familie, vrienden, en kennissen. Nodig collega-auteurs, boekhandels en inkopers uit om vrienden te worden. Deze kun je makkelijk vinden via het zoekveld. Neem hier echt de tijd voor en stuur een persoonlijk bericht.

Image
Facebook zoekfunctie

Via de zoekoptie worden al snel een groot aantal boekhandels getoond.

Nadat je vrienden hebt gemaakt, is het tijd om content te delen. Waar let je op?
 

  • Wees sociaal. Een bericht is sociaal als het actueel, nieuwswaardig, grappig of misschien zelfs schokkend is. Natuurlijk moet de rode draad van je berichten wel gekoppeld zijn aan je boekthema. Daarnaast is Facebook uitermate geschikt om reacties te krijgen. Stel een vraag of laat je vrienden en volgers bijvoorbeeld meebeslissen over het beste cover-ontwerp van je boek.
  • Belangrijk is dat een bericht de moeite waard is om te lezen en te delen. Het posten van een bericht op Facebook is iets anders dan het schrijven van een boek. Zorg ervoor dat je berichten de moeite waard zijn om te liken, te delen of om op te reageren. Schrijf sociaal, is dus het advies. Denk hier bij elk bericht over na, want je timeline wordt je etalage op Facebook.
  • Voeg een afbeelding toe om sneller de aandacht te krijgen, en houd je bericht liever kort dan lang. De concentratieboog op Facebook is korter dan bij het lezen van een boek.
  • Een vast schema om berichten te plaatsen is niet echt nodig, maar het kan je wel helpen om consequent te zijn. Schrijf regelmatig een actueel of origineel bericht, zo blijf je in beeld bij je vrienden en volgers. Reageren op berichten van je vrienden is ook een goede manier om je bereik te vergroten: denk ook hier goed na over een volledig en origineel antwoord.

 

Julie anne palm Facebook


Julie Anne Palm promoot haar boeken op Facebook

Een andere manier om in contact te komen met anderen is via Facebookgroepen. Hieronder vertellen we je er meer over.

Vind groepen die bij jouw boek passen

Een andere manier om je bereik te vergroten, is via groepen. Je kunt lid worden van bestaande groepen – er zijn er ontzettend veel. Ook hier is het belangrijk dat de groepen aansluiten bij jouw boekthema. Schrijf jij een opvoedboek, dan kun je veel groepen vinden die zich richten op opvoeding.
Is er nog geen groep voor jouw niche? Dan kun je zelf een groep maken en mensen uitnodigen. Het levendig en gezellig houden van een groep kost veel werk, maar kan veel contacten en bekendheid opleveren.
Daarnaast kan het als auteur interessant zijn om lid te worden van enkele groepen die raakvlakken hebben met de boekenwereld. Wij geven je een paar opties:
 

In dit soort groepen kun je promotie- en schrijftips lezen, of zelfs in gesprek gaan met reguliere boekhandels. Stel jezelf wel een doel als je actief lid wordt van een groep en pas je bijdragen hierop aan zonder dat je jezelf zonder gêne promoot: daar zijn groepen niet voor bedoeld.

Image
Facebook groepen

Via de zoekoptie verschijnt na het invoeren van het woord ‘boek’ al enkele interessante groepen voor auteurs.

Extra tips

 

  • Zorg voor een rode draad: let op dat alles wat je schrijft en deelt consistent is. 
  • Creëer herkenbaarheid door een eigen huisstijl aan te houden op alle social media, je website en e-mail.
  • Kijk ook op Facebook pagina’s van bekende schrijvers, wat valt je op? Wat kun je van ze leren?
  • Pin een belangrijk bericht vast. Dit bericht blijft standaard bovenaan op je pagina staan.
  • Link je Facebook aan je Instagram-account. Zo worden publicaties meteen doorgeplaatst op Instagram. Als je een bedrijfspagina hebt kun je dit met Meta Business Suite doen. Voor persoonlijke profielen, koppel je jouw instagram-account aan je Facebookaccount in de instellingen.
  • Zorg voor meer likes en volgers met een (weggeef)actie of het organiseren van een evenement.
  • Schrijf je een serie over een bepaald personage? Maak jouw personage levendiger met een eigen Facebookpagina.

Wat zijn jouw tips?
Het kan natuurlijk zo zijn dat je als auteur al volop actief bent op Facebook. Wij zijn dan nieuwsgierig naar je tips, aanbevelingen en/of inspirerende voorbeelden. Deel ze hieronder met je collega-auteurs. Alvast bedankt!

Meer artikelen over social-media

#000000
Image
arrow-pumbo-icon-white
Instragram knowledge
Instagram voor jou als auteur

In dit artikel bekijken we hoe je Instagram kunt gebruiken om jouw schrijfdoelen te bereiken.

TikTok Knowledge
TikTok voor jou als auteur

Als schrijver kan TikTok dan ook zeker interessant zijn om op te nemen in jouw boekpromotiestrategie.

LinkedIn knowledge
Jezelf promoten op LinkedIn?

Hoe werkt LinkedIn en welke interessante mogelijkheden zijn er om jouw boek onder de aandacht te brengen?

Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Reactie toevoegen