LinkedIn is het laatste sociale netwerk dat we onder de loep nemen in ons 'Social Media 4-luik'. Eerder vertelden we je al over de mogelijkheden die Facebook, Google+  en X (voorheen: Twitter) jou als auteur bieden. LinkedIn bestaat dit jaar 21 jaar en is dé plek voor carrièretijgers, professionals, recruiters en auteurs zoals jij. Hoe werkt LinkedIn en welke interessante mogelijkheden zijn er om jouw boek onder de aandacht te brengen?

Image
LinkedIn logo

Een account en profiel aanmaken

 

Image
LinkedIn aanmeldscherm

 

Je kunt je makkelijk en gratis aanmelden bij LinkedIn. Het enige wat je nodig hebt, is een e-mailadres. Zodra je jouw account hebt aangemaakt, krijg je een unieke URL. Deze standaard-URL is niet handig en herkenbaar en wij adviseren je dan ook om deze aan te passen en te veranderen naar je eigen naam. Dit kan via je profiel.

 

Wat zet je in je profiel?

Je kunt je profiel op LinkedIn heel uitgebreid maken, maar voeg altijd de basis toe: een foto, achtergrondfoto (banner), contactgegevens, een kopregel, een samenvatting en je werkervaring – zie het als de basis van een cv.

1. Gebruik een duidelijke, professionele en herkenbare foto. Als je op meerdere sociale netwerksites actief bent, raden we je aan altijd dezelfde foto te gebruiken. En let op: Een eerste indruk maak je maar een keer, dat geldt ook online!

2. Maak een sprekende banner. Net als bij andere social media is een banner een mooie manier om aandacht te trekken. Plaats een afbeelding van je boek of maak op een andere manier duidelijk waar je mee bezig bent. 

3. Schrijf een pakkende kopregel: Deze is kort en bondig en geeft uitleg over jouw expertise. Geef ook aan dat je auteur bent: bij zoekopdrachten op het woord 'auteur' of 'schrijver' word je zo beter gevonden.

 

Image
LinkedIn kopregel aanpassen

 

4. Voeg je contactgegevens toe zoals een e-mailadres en link naar jouw boekenwebsite en eigen verkooppagina, bijvoorbeeld op www.boekenbestellen.nl. Alle auteurs die hun boek uitgeven via Pumbo bezitten op deze website een eigen verkooppagina.

5. Vul de kopregel aan onder ‘info’ om jezelf verder te introduceren. Geef hierin aan wat jouw kwaliteiten zijn als auteur. Benoem bijvoorbeeld ook de genres waarin je schrijft.
Een samenvatting kan bestaan uit:
 

  • Wat je doet (twee zinnen over de waarde die je levert)
  • Hoe je het doet (een korte blik op je proces/functies/aanbod)
  • Met wie je werkt of wie jouw doelgroep is (een korte uitleg over de soorten bedrijven/industrieën die je bedient)
  • Wat mensen over je zeggen (getuigenissen van klanten)
  • Jouw achtergrond (waarom mensen je zouden moeten vertrouwen)
  • Aanzetten tot actie: Neem contact op

6. Beschrijf je schrijf- en werkervaring: Onder het kopje Ervaring kun je jouw boek(en) verder presenteren. Dit is ook een plek om andere relevante studies en werkervaring te delen.

 

Wat kun je nog meer doen met je profiel?

Er zijn nog veel meer manieren om jouw LinkedIn-profiel te personaliseren. Wil je een compleet profiel? LinkedIn doet hiervoor suggesties. Onder je profielfoto, klik je op ‘profiel weergeven’. Scrol naar beneden voor suggesties van LinkedIn om jouw profiel compleet te maken. 

Kijk ook eens onder ‘profielonderdeel toevoegen’ om allerlei interessante opties toe te voegen. Heb je werk waar je trots op bent, voeg dan een ‘uitgelicht’-sectie toe (een soort van vastgepind bericht, bovenaan je profiel).

Extra tip: Schrijf je in een andere taal? Vertaal je profiel dan meteen in de taal waarin je schrijft. Zo kunnen je lezers je makkelijk vinden.

Linkedin Maria Genova

Voorbeeld van een ‘auteurs-profiel’ in LinkedIn

Aan de slag: content delen en gezien worden

Zie LinkedIn als een zakelijke Facebook of Instagram. De nadruk ligt op zakelijk: je kunt op LinkedIn over je boek vertellen, maar altijd in de juiste stijl, die past bij de zakelijke omgeving. Dus geen grappige filmpjes, plaatjes of gifjes. Schrijf professionele, onderbouwde berichten.

Hoe werkt ‘sociaal zijn’ op LinkedIn?

Linken met mensen
Met LinkedIn kun je bekende en onbekende mensen uitnodigen om met je te linken. Je kunt via de zoekoptie op naam zoeken en het gevonden contact uitnodigen.

LinkedIn vraagt soms naar jouw relatie met de betreffende persoon. Je kunt – zeker bij personen die je minder goed kent – een korte tekst toevoegen. Dit is altijd een goed idee. Dit maakt de kans groter dat de andere persoon jouw uitnodiging accepteert.

Als je bent gelinkt, zie je elkaars updates en kun je berichten sturen. Dit noem je een 1e-graads connectie. Zie je 2e- of 3e-graads connectie bij iemands profiel staan? Dat betekent dat je elkaar via 1 of 2 andere connecties kent, een mooie ijsbreker!

Extra tip: je kunt zoeken op bedrijven (bibliotheken, uitgeverijen, boekhandels, etc.) en een lijst met medewerkers zien. Connect met de medewerkers en nodig ze uit om jouw pagina en berichten te volgen.

Connecten via groepen
Op LinkedIn kun je deelnemen aan groepen. De meeste groepen zijn zogenaamde ‘openbare groepen’. Bij sommige groepen toetst de beheerder eerst jouw profiel (besloten groepen).

Groepen hebben een belangrijke functie binnen LinkedIn: veel mensen met dezelfde interesse zijn hierin vertegenwoordigd. Je kunt hier als auteur van profiteren door bijvoorbeeld kennis te vergaren en te delen. Je kunt ook zelf een groep aanmaken en deze onderhouden. Dit kan vooral interessant zijn voor non-fictie schrijvers, omdat er altijd wel een link valt te leggen met een relevante business.

Enkele interessante groepen voor auteurs op LinkedIn:

Linkedin groepen

 

Updates plaatsen

Wat voor X, Facebook en Instagram geldt, geldt ook voor LinkedIn: je moet regelmatig relevante updates plaatsen. Maar we zeiden het net al: plaats vooral geen schreeuwerige berichten dat iedereen jouw boek moet kopen. Deel inhoudelijke berichten die soms linken aan jouw eigen website, maar ook niet elke keer.
Ook een link van een relevant extern bericht met daarbij jouw toelichting of mening is prima. De sleutel voor succes is inhoud: laat zien dat je expert bent binnen jouw genre en onthoud: LinkedIn is opgericht om vakmensen met elkaar te verbinden!

Wat kun je allemaal posten? We geven je een paar tips:
 

  • Deel je mening over de nieuwste trends in de schrijverswereld en jouw genre.
  • Deel een lijst met je favoriete tools en bronnen voor het schrijven.
  • Deel een post over fouten die je hebt gemaakt en wat je ervan hebt geleerd.
  • Doe een waardevolle aanbeveling of deel een tip.
  • Plaats het ontwerp van je boekomslag of wat teasers over je manuscript.

Gebruik altijd relevante hashtags om jouw berichten goed vindbaar te maken.

 

Tot slot:

Of LinkedIn nu echt onmisbaar is of niet, beslis je zelf. Wij raden je aan op zijn minst een sterk profiel aan te maken, zodat je gevonden wordt en mensen contact met je op kunnen nemen. Houd je profiel up-to-date en accepteer connectieverzoeken van iedereen die je kent of kunt plaatsen. Daarna kun je altijd beslissen of je er echt mee aan de slag gaat en berichten plaatst, of je het enkel bij het hebben van een schrijversprofiel houdt en er verder niets mee doet.

Meer artikelen over social-media

#000000
Image
arrow-pumbo-icon-white
Instragram knowledge
Instagram voor jou als auteur

De afgelopen jaren is Instagram uitgegroeid tot een van de populairste socialmediaplatforms.

Facebook knowledge
Facebook inzetten voor de promotie van jouw boek

In deze blog geven we je handige tips om te beginnen met Facebook.

TikTok Knowledge
TikTok voor jou als auteur

Als schrijver kan TikTok dan ook zeker interessant zijn om op te nemen in jouw boekpromotiestrategie.

Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Reactie toevoegen