De afgelopen jaren is Instagram uitgegroeid tot een van de populairste socialmediaplatforms. Het ‘visual-first’-platform waar beeld centraal staat, is gemakkelijk te gebruiken, dynamisch en groeit nog steeds. Als schrijver biedt Instagram interessante mogelijkheden om de interactie met je fans aan te gaan en bekend te worden bij een groter publiek. In dit artikel bekijken we hoe je Instagram kunt gebruiken om jouw schrijfdoelen te bereiken.

Image
Instagram logo

Instagram blijft groeien en heeft inmiddels acht miljoen gebruikers in Nederland. Daarvan gebruiken bijna vijf miljoen mensen dagelijks de app! Dat biedt enorm veel kansen voor alle leeftijdsgroepen. Genoeg redenen om het op z’n minst te proberen. Zo ga je aan de slag:

Een account aanmaken

Als je een Instagramaccount aanmaakt voor jezelf als auteur, is het aan te raden een bedrijfspagina aan te maken in plaats van een persoonlijk account. 

Met een zakelijk account krijg je toegang tot advertenties en handige rapportages (gegevens over volgers, interacties met jouw berichten en meer). Je kunt kiezen uit meer dan honderd soorten professionele accounts – wij raden je aan ‘auteur’ te kiezen.

Een account maken is zo gebeurd. Instagram is vooral bedoeld voor mobiele apparaten, dus we raden je aan jouw account te maken en te beheren vanaf je telefoon. Je kunt de app gratis downloaden. Werk je toch liever vanaf je computer? Ga dan naar de website van Instagram.

Image
Instagram aanmeldscherm

Er zijn twee manieren om een Instagram-account aan te maken:

  1. Meld je aan met je e-mailadres of je telefoonnummer. Bedenk een gebruikersnaam. Kies bij voorkeur iets herkenbaars, zoals je eigen naam, een gebruikersnaam met het woord ‘schrijver’ of ‘auteur’ erin, of de naam van jouw boekenreeks.
  2. Maak een account aan via je bestaande Facebook-account. Log in op Facebook en koppel je account.

De basis van een goed account

Een profiel is niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook, en dat is ook juist de bedoeling: bij Instagram draait het om beeld. Wat heb je nodig?
 

  • Een naam voor je account
  • Contactgegevens zoals een e-mailadres, telefoonnummer, adres van je bedrijf
  • Een link*
  • Eén profielfoto
  • Een bio – een korte tekst van een tot drie regels waarin je je voorstelt. 

*Zou je meer links willen toevoegen? Dat kan via Linktree. Voeg jouw Linktree-link toe aan je bio, en je volgers komen op jouw gepersonaliseerde Linktree-pagina uit, waar je verschillende linkjes kunt toevoegen. 

Dit is vooral heel handig als je mensen de optie wilt geven om je boek te kopen, én je blog te lezen, én een podcastinterview te downloaden, én, én, én.

Image
Voorbeeld auteurspagina (MHbooks)

Sociaal zijn

Bij Instagram heb jij je eigen profiel, wat een soort galerij-overzicht is van jouw berichten. Elk bericht is namelijk altijd een foto of video – losse tekst bestaat niet. 

Hoewel dat voor jou als auteur misschien gek klinkt, is het toch een heel interessante manier om (nieuwe) lezers te bereiken. Veel mensen zijn online vooral visueel ingesteld. Een interessant bericht krijgt meer kracht met een sprekende afbeelding.

Begin dus met een eigen galerij door een foto te uploaden, deze eventueel te bewerken en er een pakkende tekst bij te zetten. Concentreer je vooral op de eerste paar zinnen – de overige tekst wordt pas getoond als de gebruiker erop klikt. Sluit je bericht af met passende hashtags (steekwoorden) om makkelijker gevonden te worden. Gebruik eventueel een tool om passende hashtags te vinden.

Instagram Puur figuur


Wat kun je doen met een Instagram-account?
 

  • Je kunt nieuwe lezers aantrekken: het grootste voordeel van het gebruik van Instagram voor schrijvers is dat het meer mogelijkheden biedt om meer volgers te krijgen. Omdat de gebruikers van Instagram vaak erg actief zijn en met ‘likes’ (hartjes geven aan een bericht) strooien, is de kans groter dat mensen je lezen en met je in contact komen. Voorwaarde is wel dat je regelmatig goede posts deelt.
  • Je kunt in contact komen met je bestaande publiek: je komt niet alleen in contact met nieuwe lezers, maar Instagram maakt het ook makkelijker om je bestaande publiek op een laagdrempelige manier beter te leren kennen. Hoe meer je volgers jou achter de schermen zien, hoe meer ze je zullen zien als een autoriteit op jouw gebied. Bovendien zien ze je als persoon in plaats van alleen als auteur. Veel schrijvers gebruiken Instagram om hun publiek een kijkje achter de schermen te geven.
  • Je kunt volgers op de hoogte houden van nieuwe releases: veel auteurs gebruiken Instagram om hun fans en volgers op de hoogte te houden. En dit kun je zo uitgebreid maken als je zelf wilt: betrekt ze bij het hele schrijfproces, vanaf de eerste aantekeningen tot aan de publicatie. Deel ook voor teasers, zoals de cover van je boek, foto’s van jezelf bij lezingen, persberichten en meer. Op deze manier zal je boek meer top-of-mind zijn wanneer het eindelijk te koop is, en dat is wat je natuurlijk wilt.

Meer volgers krijgen

Beginnen is intimiderend. Er zijn accounts met duizenden volgers, maar onthoud dat social media een marathon is, geen sprint. Een lange adem is belangrijk en kijk niet naar de resultaten op het moment zelf, maar zet een doel voor jezelf over één of twee jaar.

 

Instagram Bibi

Dat gezegd hebbende, hoe krijg je meer volgers?
 

  • Volg bloggers die boeken recenseren: als je dat doet, vergroot je de kans dat je boek wordt gerecenseerd.
  • Maak contact met mensen die auteurs in jouw genre volgen: in plaats van contact te leggen met andere auteurs, kun je ook kijken naar hun volgers om mensen te vinden die misschien ook in jouw werk geïnteresseerd zijn.
  • Gebruik relevante hashtags: Zorg ervoor dat je de juiste hashtags gebruikt zodat lezers je werk kunnen vinden.
  • Wees sociaal: toon oprechte betrokkenheid bij andere Instagrammers. Volg ze en reageer op hun posts – wie weet volgen ze jou terug.

Wat kun je delen op Instagram?

Bij Instagram gaat het dus om afbeeldingen delen, maar wat voor afbeeldingen dan precies? We geven je een paar tips:

Geef een kijkje in je leven: iedereen houdt van meegluren in het dagelijks leven van een ander. Post exclusieve sneak peeks van jezelf, je familie, je huisdieren en je dagelijks leven. 

Inspirerende citaten: citaten zijn al jaren een belangrijk onderdeel van Instagram. Inspirerende quotes zijn makkelijk te begrijpen, heel 'shareable' en zorgen voor een hoog engagement. Maak zelf je quotes via bijvoorbeeld Canva, of schrijf ze met de hand en maak er een foto van!

Into poëzie of spreken in het ‘openbaar’? InstaPoetry heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Je kunt poëzie delen via quotes, of jezelf opnemen terwijl je je gedichten (of een deel van je boek) voorleest. Het is een heel bijzondere manier om de aandacht te trekken.

Stories: de laatste tijd gebruiken Instagrammer ook steeds vaker Instagram Stories. Stories zijn korte video's en afbeeldingen die 24 uur lang bovenaan je Instagramprofiel blijven staan, je kunt ze daarna bewaren op je profiel, of ze simpelweg laten verdwijnen. 

Ben je erg ambitieus, ga dan voor de mijlpaal van tienduizend volgers. Hierna krijg je toegang tot de ‘swipe up’-functie van Instagram. Voeg een link toe aan jouw Story, zodat jouw volgers deze link kunnen volgen door simpelweg omhoog te vegen. Gebruik deze link om mensen naar je auteurswebsite of naar de verkooppagina van je boek te leiden.

Wat nog meer? 
Er zijn oneindig veel dingen die je kunt delen, zoals cover reveals, unboxing video's, quotes, boekrecensies, nieuws in jouw vakgebied, het delen van andere boeken in jouw genre, video’s, gesprekken, en interviews. Maar wat je ook doet: consistent zijn is het belangrijkst.

Pro-tip: maak een mooie tijdlijn door jouw berichten vooraf te plannen met tools als Later en Hootsuite.

Conclusie

Instagram is ooit begonnen als fotoplatform, maar vandaag de dag is het niet meer alleen een plek voor prachtige foto's van perfecte latte macchiato's en schilderachtige zonsondergangen. Het is een platform waar ook de liefhebbers van het geschreven woord hun weg hebben gevonden en in contact komen met hun publiek. Wij zouden zeggen: pak je telefoon, maak een account aan en laat je creativiteit de vrije loop.

Meer artikelen over social-media

#000000
Image
arrow-pumbo-icon-white
Facebook knowledge
Facebook inzetten voor de promotie van jouw boek

In deze blog geven we je handige tips om te beginnen met Facebook.

LinkedIn knowledge
Jezelf promoten op LinkedIn?

Hoe werkt LinkedIn en welke interessante mogelijkheden zijn er om jouw boek onder de aandacht te brengen?

X knowledge
X: bereik creëren voor je boek

In dit artikel bekijken we de mogelijkheden van het berichtenplatform X.

Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Reactie toevoegen