Doelgroep bereiken

Zorg voor een stortvloed aan aandacht

Hoofdstuk 4


Dit hoofdstuk is onderdeel van Boek uitgeven: de complete gratis gids voor uitgeven in eigen beheer.

Doelgroep bereiken

Allemaal leuk en aardig, al die manieren om je doelgroep te omschrijven en tips om je boek of website mooi te maken, maar waar het echt om draait, is het bereiken van je doelgroep. Ervoor zorgen dat je doelgroep iets over jouw merk hoort, ziet of leest; dat is wat je wilt. Pas dan kan je doelgroep jouw boek, product of dienst bestellen en geld in het laatje brengen.

Hoe zorg je er nu voor dat je boek wordt opgemerkt? Dat is precies het onderwerp dat we in dit hoofdstuk gaan behandelen. We gaan er samen voor zorgen dat je doelgroep niet meer om jou heen kan. Laten we meteen beginnen.

Waarom willen we op zoveel mogelijk kanalen bekendheid?

Reden #1

De eerste reden laat zich makkelijk raden. Als andere kanalen over jouw boek berichten, gaat een deel van de bezoekers van die kanalen jouw website of verkooppagina bezoeken. Dit levert verkeer op. Een deel van deze bezoekers zal zich inschrijven voor je mailingslijst en een ander deel zal je boek misschien zelfs al meteen aanschaffen.

Reden #2

Als je genoemd wordt door grotere kanalen met veel bezoekers, vergroot dit je autoriteit. Het werkt nu eenmaal zo dat als je bij bekende kanalen genoemd wordt, je in de ogen van veel klanten gezien wordt als iemand die er dan wel verstand van zal hebben.

Kijk maar naar de televisieprogramma’s die je bijvoorbeeld op RTL ziet. Als daar bijvoorbeeld een interieurstylist ingehuurd wordt, levert dit hem of haar enorm veel klanten op. Je kunt dit dan ook extra goed gebruiken op je website en in je boek. Vertel dat je genoemd bent door de kanalen die aandacht aan je hebben besteed en plaats hun logo’s erbij. Je expertstatus groeit dan supersnel!

Reden #3

Veel van de artikelen over jouw boek of merk zullen online geplaatst worden. In zo’n artikel komt een link naar je website te staan, waar bezoekers meer informatie kunnen vinden. Al deze links worden door zoekmachines gezien.

Zoekmachines scannen continu het internet af, op zoek naar nieuwe links. Komen zij een link naar jouw website tegen, dan scannen ze die ook. Zo houden zoekmachines het internet dus 24 uur per dag en 365 dagen per jaar in de gaten. Op deze manier kunnen zij bepalen welke zoekresultaten het best getoond kunnen worden als iemand een zoekterm opgeeft, bijvoorbeeld in Google. Hoe meer (relevante) links, hoe beter. Zie het vorige hoofdstuk voor meer informatie over dit onderwerp.

Zoekmachines kijken naar de hoeveelheid links

Hoe bereik je die doelgroep nu eigenlijk?

De meest effectieve manier om je doelgroep te bereiken, is door een overzicht te maken van alle mediakanalen waar je doelgroep zich kan bevinden. Voordat we daarmee beginnen, geven we eerst nog even wat toelichting, want anders begrijp je misschien niet waarom we dit gaan doen.

Wat is een mediakanaal?

Eerst een uitleg over mediakanalen. Een mediakanaal kan van alles zijn: een website, een landelijke of lokale krant, een magazine, een bedrijf met dezelfde doelgroep, een vakblad, een vereniging of een televisie- of radiozender of -programma. Een mediakanaal is dus een kanaal waar veel mensen content consumeren door te lezen, kijken of luisteren.

Hier zitten dus zowel de online als de offline kanalen tussen. Bij de offline kanalen kost het de partij die een artikel over je boek gaat plaatsen over het algemeen meer tijd en moeite om dit voor elkaar te krijgen. Bij een website is het online plaatsen van een artikel vaak binnen een paar minuten geregeld, maar bij een offline kanaal gaat er meestal meer werk in zitten.

Denk bijvoorbeeld aan een magazine over het onderwerp van je boek. Om hier een artikel in te krijgen, moet dit worden besproken met een redacteur, moet het artikel worden opgemaakt door een vormgever en daarna moet het magazine nog worden gedrukt en verspreid.

Vind, bereik en overtuig de doelgroep van je boek.

Een ander offline kanaal kan een evenement zijn. Je moet contact leggen met de organisator, die moet gaan kijken of dit nog wel in het programma past, er moet fysieke ruimte worden gereserveerd en het moet worden aangekondigd in de promotie van het evenement en op de bijbehorende website.

Misschien is het in jouw situatie wel slim om in een blad van een vereniging of stichting te staan of om flyers te laten drukken en die op diverse locaties neer te leggen. Je zult zien dat het ene kanaal meer aandacht en tijd vergt dan het andere. Laat je hierdoor niet afschrikken. Als je de doelgroep van je boek hebt bepaald en het kanaal waar die doelgroep aanwezig is belangrijk is, loont het vaak wel de moeite om hier tijd in te steken.

De partijen met wie je contact gaat zoeken, zullen niet alleen het contact met jou zelf beoordelen, maar ook je website, de cover van je boek, je persmap, je flyers, et cetera. Zorg er dus voor dat je uitingen in orde zijn voordat je contact opneemt met de diverse partijen. Raffel dit niet af en zorg voor professionele uitingen. Dat hoeft niet duur te zijn; als de basis maar goed in elkaar zit.

Mediakanalen

Hoe schrijf je mediakanalen aan?

Voordat we de kanalen gaan uitzoeken, gaan we het eerst nog even over de artikelen zelf hebben. Want wat voor artikelen moeten deze kanalen nu gaan plaatsen? Vrijwel alle kanalen waarmee je contact gaat zoeken, hebben het druk, heel druk.

Eigenlijk heeft iedereen in het Nederland het druk, maar dat geldt in het bijzonder voor de eigenaren van bepaalde mediakanalen. Ga daarom niet meteen vragen om een link naar je website en vraag ook niet meteen of zij een artikel over je boek of website willen plaatsen. Hierdoor zul je veel minder reacties ontvangen. De diverse mediakanalen krijgen namelijk dagelijks van verschillende partijen het verzoek om hun website of artikel te promoten.

Pak het dus subtiel aan en probeer eerst een soort miniconnectie te maken en een relatie op te bouwen. Dat klinkt als iets dat veel werk is, maar dat valt op zich wel mee. Je doet dit ook alleen bij belangrijke mediakanalen.

Stel dat je bijvoorbeeld een drukbezochte website hebt ontdekt waar over jouw onderwerp wordt geschreven en je wilt op deze website een artikel met daarin een link naar jouw website geplaatst hebben. Je zou dan kunnen zoeken naar een bestaand blogartikel op deze website en de auteur daarvan een heel specifieke e-mail kunnen sturen.

Geef in deze e-mail kort aan dat je het artikel waardevol vond, dat je misschien nog een goede toevoeging hebt en sluit af met een bedankje. Meer niet. De kans is groot dat de auteur van het artikel een e-mail terugstuurt. Iedereen is namelijk gek op complimentjes, wij ook (hint: like en deel deze gids!).

Per mediakanaal bekijk je dan hoe snel je tot de echte actie kunt overgaan. Soms voel je gewoon aan dat je nog even moet wachten en soms kun je al vrij snel een artikel doorsturen. Ook nu vraag je dus niet zomaar om een link, maar geef je het kanaal een reden om iets te plaatsen.

Je stuurt dan een goed artikel door dat aansluit bij de ‘tone of voice’ van dat mediakanaal. De meeste grote websites hebben meerdere gastauteurs, want voor de eigenaar van een groot mediakanaal is het niet haalbaar om alle content zelf te produceren.

Mediakanalen aanschrijven

De minder belangrijke mediakanalen zijn nog steeds interessant genoeg

Er zijn ongetwijfeld ook minder grote mediakanalen waarmee je graag zou willen samenwerken. Omdat deze kanalen minder groot zijn, kun je niet aan ieder kanaal superveel tijd besteden.

Je kunt hen bijvoorbeeld een e-mail sturen met een algemene vraag. Dit werkt minder goed dan het sturen van een gerichte e-mail, maar er zullen ook mediakanalen tussen zitten die wel reageren. Als je contact met hen gaat zoeken, zullen zij in eerste instantie misschien denken dat dit veel tijd gaat kosten en leggen zij het verzoek naast zich neer.

Het is daarom belangrijk dat in je verzoek om informatie te plaatsen zo duidelijk mogelijk naar voren komt dat zij gebruik kunnen maken van een kant-en-klaar bericht. Dit bericht mogen zij naar eigen inzicht aanpassen. Op deze manier hebben zij dus al min of meer kant-en-klare content om te gebruiken. Dit verkleint hun inspanningen enorm en vergroot hun intentie om het artikel te plaatsen.

Eigenaren van mediakanalen zijn altijd geïnteresseerd in nieuwe content. Zij moeten immers ook hun gebruikers, bezoekers of lezers blijven interesseren. Het kost veel tijd en moeite om artikelen te schrijven, dus als een goed artikel kant-en-klaar wordt aangeleverd, helpt dat enorm.

Sommige media zullen je artikel klakkeloos overnemen en andere zullen er een compleet eigen draai aan geven. Je kunt dit niet afdwingen. Je moet het zo goed mogelijk voorbereiden, maar je moet de contactpersoon uiteraard niet te veel pushen.

Het helpt ook om een persmap aan deze e-mail toe te voegen. In hoofdstuk 7 leren we je hoe je zo’n persbestand kunt maken. Hierin komt allerlei interessante informatie over het boek te staan, zoals beeldmateriaal van bijvoorbeeld de cover of andere uitingen, reviews van klanten en een passage uit het boek.

Hieronder een voorbeeld van een bericht naar een contactpersoon van een mediakanaal (in dit geval een website) waar we een artikel op willen laten plaatsen.

Beste [naam],

Met veel interesse heb ik jullie website bekeken en ik ben heel blij met de informatie die hierop gegeven wordt. Tijdens het surfen kwam ik erachter dat de doelgroep van jullie website aansluit bij het onderwerp van mijn boek.

Ik denk dan ook dat ik een waardevolle toevoeging heb voor een artikel op jullie website. Een artikel dat door jullie bezoekers gewaardeerd zal worden. In de bijlage een voorbeeldartikel dat ik alvast heb geschreven en dat je uiteraard naar hartenlust kunt aanpassen.

Als bijlage voeg ik ook de persmap van mijn boek toe, zodat je in één oogopslag kunt zien waar het over gaat. Desgewenst kan ik je ook een recensie-exemplaar toesturen, zodat je een goed beeld krijgt van de kwaliteit van mijn boek.

Kun je mij aangeven of dit past binnen jullie strategie om bezoekers die belangstelling hebben voor … van interessante informatie te voorzien?

Als je in de tussentijd nog vragen hebt, hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,

[voor- en achternaam]

www.linknaarjouwwebsite.nl

Tel: [telefoonnummer]


Het is een luchtige e-mail, waarin je vriendelijk vraagt of de contactpersoon bereid is waardevolle content toe te voegen aan zijn of haar website. Het is geen verkooppraatje, maar gewoon een normaal bericht. Uiteraard is dit maar een voorbeeld.

Voordat je dit bericht stuurt, kijk je goed op de desbetreffende website of naar het mediakanaal om erachter te komen of dit medium een contentstrategie heeft. Het bericht aan de contactpersoon pas je daarop aan. Het is net een soort sollicitatiebrief die je gaat versturen.

Je verdiept je eerst in het mediakanaal om erachter te komen of je nog meer raakvlakken met jouw onderwerp kunt vinden. Het artikel dat je kant-en-klaar aanlevert, pas je indien nodig ook aan aan het mediakanaal waarop je het geplaatst wilt hebben.

Je schrijft het artikel met in je achterhoofd de stijl en spreektaal van dit kanaal. Zo is de kans groter dat het artikel geplaatst wordt. Misschien is het in jouw situatie zo dat je een artikel op verschillende manieren kunt presenteren. In het ene artikel haal je dan een ander onderwerp naar voren dan in het andere artikel, dat je voor een andere website schrijft.

Hoe meer raakvlakken het artikel heeft met de website waarop je het geplaatst wilt hebben, hoe groter de kans is dat de contactpersoon op jouw verzoek ingaat.

Mediakanalen per e-mail benaderen

Jij bent natuurlijk de beste, maar laat dat nog niet blijken

Het is niet de bedoeling dat je jouw boek compleet de hemel in gaat prijzen. Je kunt de nadruk beter leggen op de inhoud van het boek, zodat de bezoekers of lezers zelf kunnen besluiten of het hen de moeite waard lijkt.

Leg uit waar het boek over gaat en wat jouw boek anders maakt dan andere boeken die tot hetzelfde genre behoren.

Gebruik een verrassende quote uit het boek of een grappige passage. Is het een kennisboek, dan werken feiten en cijfers over het onderwerp altijd goed om het artikel geplaatst te krijgen. Zoek dus naar hetgeen dat eruit springt en dat je doelgroep leuk vindt om te lezen.

Onderzoeken, speuren, googelen en gegevens opslaan

Tot zover de informatie voorafgaand aan het echte werk uit dit hoofdstuk. We moeten nu in kaart brengen waar de doelgroep die we in hoofdstuk 1 hebben gedefinieerd zich bevindt. Hiervoor moeten we gaan zoeken naar mediakanalen.

Maak niet de fout om te denken dat je de mediakanalen die je tegenkomt wel zult onthouden. Dat lukt je niet, echt niet.

Maak een Excel-bestand aan en sla alle relevante mediakanalen die je vindt hierin op. Om het je nog makkelijker te maken, mag je onze lijst gebruiken. Klik op de knop hieronder om deze te downloaden.

Excel-bestand mediakanalen

Een voorbeeld van het Excel-bestand met mediakanalen

Deze lijst spreekt waarschijnlijk wel voor zich. Kolom A tot en met M zijn bedoeld voor de contactgegevens van de kanalen die je tegenkomt. Soms kun je niet alle velden invullen, maar probeer dit wel zo volledig mogelijk te doen.

Ook als je denkt dat je een mediakanaal nooit zult bellen, is het slim om het telefoonnummer te noteren. Dan heb je het in ieder geval voor het geval je later van gedachten verandert.

Je houdt in deze lijst ook bij hoe je het mediakanaal hebt benaderd, of je al een reactie hebt ontvangen en of er misschien zelfs al iets geplaatst is. Als een mediakanaal niet binnen twee weken heeft gereageerd, zorg je voor een follow-up: vraag nogmaals vriendelijk om een reactie.

Er staan in deze twee lijst ook twee kolommen die misschien minder vanzelfsprekend zijn: DA en PA. Deze kolommen zijn bedoeld voor de online mediakanalen. DA staat voor ‘domain authority’ en geeft de waarde aan van een website op een schaal van 1 tot 100. PA staat voor ‘page authority’ en geeft de waarde aan van een pagina op die website.

Hoe hoger deze getallen, hoe belangrijker de website in de ogen van Google is. Dat is handig om te weten, want als je een link weet te verkrijgen op een website met een hoge DA, vindt Google dat interessant en zal Google daar meer waarde aan toekennen dan aan een link op een website met een lage DA of PA. Hoe meer waarde Google aan een link op een andere website toekent, hoe hoger je zelf in de zoekresultaten zult verschijnen.

De DA en PA van een website kun je terugvinden via de volgende gratis tool: Open Site Explorer. Vul hier de website in en de DA en PA van de pagina die je hebt ingevuld, worden getoond.

Het zoeken kan beginnen

Zoeken naar mediakanalen in Google

Zoeken naar mediakanalen in Google

In het eerste hoofdstuk heb je als het goed is een lijst met keywords aangemaakt. Deze lijst kun je nu gebruiken om naar interessante mediakanalen te zoeken.

Ook offline kanalen zoals kranten, magazines en radioprogramma’s hebben tegenwoordig allemaal een website, dus het startpunt van onze zoektocht is onze grote vriend Google.

Vul het bovenste zoekwoord uit je lijst met keywords in de zoekbalk van Google in en bekijk de resultaten. Welke websites scoren het hoogst?

De bovenste resultaten (niet de advertenties) zijn de belangrijkste websites voor dat zoekwoord. Kijk of deze websites interessant voor jou zijn.

Hoe weet je of een mediakanaal goed bij jou past?

Wat wij vaak doe nadat we een website in grote lijnen hebben bekeken, is zoeken naar een adverteerafdeling of een ‘over ons’-pagina. Op deze pagina’s is vaak meer informatie te vinden over de uitgever van de website en kom je al snel meer te weten over het bedrijf. Past dit goed bij jouw doelgroepdefinitie? Zo ja, noteer dan zoveel mogelijk contactgegevens in het Excel-bestand.

Neem nog geen contact op en verzamel eerst zoveel mogelijk mediakanalen. Dit is een veel efficiëntere manier van werken.

We gaan weer terug naar Google. Bekijk nu een andere hit op het keyword dat je hebt ingevoerd en herhaal dit totdat je de eerste pagina met resultaten hebt bekeken. Als je heel ijverig bent, kun je ook de tweede pagina bekijken, maar daar zijn wij mee gestopt. De kwaliteit gaat daar namelijk echt naar beneden.

Als je de resultaten voor dit keyword hebt bekeken, vul je het volgende keyword uit je lijst in en begin je weer van voren af aan met zoeken totdat je er genoeg van hebt of helemaal klaar bent.

Als het Excel-bestand is gevuld, begin je met het aanschrijven van de belangrijkste mediakanalen. Deze bieden immers de meeste kansen.

Bekijk je websitestatistieken

De website van Google Analytics

De website van Google Analytics

Als je al een eigen website hebt, is de kans groot dat je hierop een statistiekenpakket hebt draaien: software waarmee je kunt inzien hoe vaak jouw website is bezocht en waarmee je ook kunt zien waar deze bezoekers vandaan komen.

Google Analytics is de eenvoudigste software om dit in kaart te brengen en is ook nog eens gratis. Een programmeur kan dit binnen vijf minuten op je website plaatsen. Als je gebruikmaakt van een ander pakket, is het volgende vrijwel zeker ook op te vragen.

Zoek in Google Analytics naar de term ‘verwijzingen’ (of in het Engels naar ‘referrals’). Je vindt dan een lijst van websites die naar jouw website linken met daarbij de bezoekersaantallen. We moeten onderzoeken welke websites de meeste bezoekers opleveren. Er zullen websites tussen zitten die weinig bezoekers opleveren en websites die veel bezoekers opleveren.

Als we de websites die veel bezoekers opleveren ertussenuit hebben gehaald, gaan we proberen te ontdekken waarom zij het goed doen. Hebben zij bijvoorbeeld een ander soort artikel geplaatst? Of hebben zij hetzelfde artikel geplaatst, maar is het gewoon een drukbezochte website met hoge bezoekersaantallen?

Waarschijnlijk kom je ook websites tegen die zelf geen hoge bezoekersaantallen hebben, maar die jou toch veel verkeer opleveren. Dit zijn de websites waarvan de bezoekers zich schijnbaar aangesproken voelen door het bericht. Het zijn dus ook de websites waarmee je een goede relatie moet opbouwen, zodat je eventueel later nog een keer kunt samenwerken.

Voor de offline kanalen is het lastig om uit te zoeken hoeveel respons de plaatsing van een artikel of advertentie heeft opgebracht. Je zou wel een speciale actie in een artikel kunnen plaatsen, maar dan is het nog steeds lastig om de resultaten te meten. Bij online kanalen zijn er dus meer mogelijkheden.

Meld je aan als gastauteur op een platform

We hebben de term ‘gastauteur’ hiervoor al even genoemd. Er zijn op internet heel veel platforms te vinden over allerlei onderwerpen. Veel van deze websites bieden ruimte aan gastauteurs: auteurs die zelf artikelen mogen toevoegen. Dit kan heel interessant zijn.

Als gastauteur van een artikel op een platform bouw je autoriteit op. Lezers zien dat je verstand hebt van het onderwerp en zullen naar je website gaan voor meer informatie. Bij vrijwel alle platforms die gastauteurs toestaan, kun je een korte biografie over jezelf plaatsen met daarin uiteraard ook een link naar je website.

Gastauteur

Het mooie aan deze optie is dat je in artikelen ook weleens naar je eigen website kunt linken. Dit moet niet zozeer een verkooppraatje over je boek of dienst zijn, maar een link naar een stukje over een onderwerp dat je als gastauteur hebt behandeld. Heb je bijvoorbeeld een marketingboek geschreven, dan zou je jezelf bijvoorbeeld kunnen aanmelden bij Frankwatching.

Als je zoekt op ‘gastauteur’ in Google, zie je dat veel websites gastauteurs zoeken. Je kunt het woord ‘gastauteur’ ook uitbreiden met het onderwerp van jouw boek. Je komt dan waarschijnlijk wel een blog tegen die interessant is.

Dat was hoofdstuk 4 alweer.

Je bent al een heel eind. De basis is gelegd. Zo meteen geven we nog meer tips over de promotie van je boek, bijvoorbeeld over social media en over het benaderen van boekhandels en bibliotheken.

Voordat we dat gaan doen, is het handig om na te denken over de oplage van het drukwerk en de voor jou ideale distributiekanalen. Dit moet je op orde hebben voordat je helemaal losgaat met de promotie.

Zoals bij ieder hoofdstuk kun je hieronder vragen stellen. Geen vraag is ons te gek en we reageren snel. Wil je het liever privé houden, dan bieden we alle denkbare contactmogelijkheden aan. Zelfs contact via WhatsApp is mogelijk!


Vind je deze informatie waardevol?

Beloon ons dan met een link of deel deze pagina! Alvast bedankt!

144 shares
×

Bestand downloaden

Vul hieronder je voornaam en e-mailadres in. Wij mailen je dan de link naar de downloadpagina. Op de downloadpagina kun je het bestand van jouw keuze direct downloaden.

Verplicht veld
E-mailadres Voer een geldig e-mailadres in
Je gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!
Copyright © 2006-2017 Pumbo.nl BV    Thuiswinkel Waarborg Thuiswinkel Waarborg