Bijgewerkt: 1 augustus 2016

Je manuscript is klaar en je wilt je boek graag gaan uitgeven. Het liefst via een uitgeverij, want dat is de traditionele manier. Toch? Na lang wachten, teleurstellende antwoorden en veel rondleuren met je manuscript, vind je ineens een aantal uitgevers die jouw boek wél willen uitgeven. Goed bericht, zou je zeggen.

De eerste kennismaking met de uitgeverij verloopt prima, maar naarmate de gesprekken vorderen, ontstaan er steeds meer twijfels over de uitgever die jouw boek wil uitgeven. Hij vraagt een investering vooraf en doet eigenlijk nauwelijks iets aan promotie. Waar is de meerwaarde van een uitgeverij gebleven?

Dit soort bedrijven noemen zichzelf uitgevers, maar zijn het in werkelijkheid niet. In Amerika hebben ze zelfs een term voor dit soort uitgevers bedacht: ‘vanity’ uitgevers of ‘vanity press’.

In dit artikel zullen we uitleggen hoe de markt werkt en waar je op moet letten om te voorkomen dat je bij zulke ‘vanity’ uitgeverijen terechtkomt. Voor je het weet, zit je vast aan een contract waar je niet meer onderuit komt. Met alle gevolgen van dien.

Volgens de laatste cijfers zijn er bijna 2.000 boekenuitgevers actief in Nederland.

Cirkeldiagram uitgeverijen

Cirkeldiagram uitgeverijen

Veel van die uitgevers zijn helemaal geen echte uitgevers, maar hebben zich wel geregistreerd als uitgever. Uitgever is geen beschermde titel; er zijn geen diploma’s voor nodig en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) is al voldoende.

Helaas horen we veel verhalen van klanten over dit soort uitgevers. Hiermee overdrijf ik niet: we hebben écht dagelijks klanten aan de lijn die ook contact hebben met zulke partijen.

Sommigen van deze klanten hebben zelf al het idee dat het niet klopt, anderen zijn de opties om zelf een boek uit te geven nog verder aan het onderzoeken. Zij vertellen ons dat ze in principe al een uitgeverij hebben gevonden. Ik vraag dan altijd door naar wie die uitgeverij dan is en wat de voorwaarden zijn.

Ik ben telkens weer verbaasd over de voorwaarden die gesteld worden door zulke uitgevers.

Uitgeverij of afzetterij? Waarom uitgeven via een uitgever niet altijd loont

 

Wat behoort een goede uitgever nu precies te doen?

Hier zijn veel invullingen aan te geven, maar een goede uitgeverij neemt al het werk, alle risico’s en alle marketing op zich. Een auteur schrijft het boek en de uitgeverij doet de rest.

  • Een uitgeverij laat het boek redigeren.
  • Een uitgeverij investeert in de opmaak van het binnenwerk en het omslag.
  • Een uitgeverij maakt een marketingplan en voert dit ook uit.
  • Een uitgeverij investeert in de oplage.

Een goede uitgeverij is niet bang om te investeren in jouw boek

Omdat de uitgever een groot risico loopt, is het ook niet vreemd dat een goede uitgever eisen stelt aan de manuscripten die hij binnenkrijgt. De auteur loopt immers geen financieel risico en de uitgever wel.

De auteur heeft natuurlijk wel tijd in zijn of haar boek gestoken, dat moet ook niet vergeten worden. Voor velen is tijd echter van ondergeschikt belang, omdat het plezier in schrijven vooropstaat. Dat is dus niet per se verloren tijd.

Daarnaast moet de investering door de uitgever minimaal worden terugverdiend. Het is dan ook logisch dat de auteur maar een lage royaltyvergoeding ontvangt. Meestal ligt dit voor onbekende auteurs tussen de 5 en 10%.

Verdeling opbrengst uitgeverij en auteur bij verkoop boek
Druk- en distributiekosten afhankelijk van uitvoering boek.  De boekhandelskorting is gebaseerd op het (algemene) A-boek met 42% korting.

Hoe herken je een slechte uitgeverij?

Nu het duidelijk is waarom een goede uitgeverij heel selectief is en waarom een uitgeverij haar investering moet kunnen terugverdienen, kunnen we gaan kijken naar de slechte uitgevers. Want hoe herken je zo’n uitgeverij nu precies en hoe voorkom je dat je vast komt te zitten aan een jarenlang contract waar je niet onderuit kunt?

Hoe herken je een slechte uitgeverij?

Er zijn drie belangrijke punten om op te letten, die we hier uitvoerig zullen behandelen.

#1 Een goede uitgeverij accepteert niet snel jouw manuscript, hoe goed dit ook is

Met de bovenstaande punten is het al vrij duidelijk waarom een goede uitgeverij veel manuscripten afwijst. Daarom moet je des te waakzamer zijn als een uitgeverij je vrij snel accepteert en veel kansen ziet in jouw manuscript.

Dit klinkt natuurlijk verleidelijk en je moet ook zeker in gesprek gaan met zo’n uitgeverij, maar pas wel goed op.

Zodra je kreten op een website van een uitgeverij leest als ‘Wij accepteren bijna alle manuscripten!’, moet je goed op je hoede zijn.

#2 De investering in het uitgeven van een boek via een slechte uitgeverij

Dit is een duidelijke, maar toch begrijpen velen het niet goed. Zij denken namelijk een goede deal in handen te hebben, maar niets is minder waar. Dit werkt als volgt.

Een goede uitgeverij investeert in jouw boek

Stel: het boek is een paperback in A5-formaat van 200 pagina’s in zwart-wit. De verkoopprijs is €17,95. De slechte uitgever gaat dit in een oplage laten drukken van – laten we zeggen – 600 stuks.

De slechte uitgever wil het boek uitgeven, maar eist wel dat je zelf bijvoorbeeld 200 boeken inkoopt. De uitgever zegt dan zoiets als: “Laten we elkaar tegemoetkomen, maar jij neemt zelf de eerste 200 boeken af.” Je mag (lees: moet) deze boeken dan afnemen tegen een prijs van €10,- exclusief btw per stuk. Dat is in totaal een investering van €2.000,-, wat neerkomt op een prijs van €2.210,- inclusief btw.

Als je dit boek zelf zou laten drukken in een oplage van 600 stuks, betaal je hiervoor gemiddeld zo’n €2.000,-. Ja, je leest het goed. Je betaalt dus voor de complete voorraad door 200 boeken af te nemen.

Deze zogenaamde uitgever loopt dus tot nu toe geen enkel risico.

Wat er vaak ook nog bij gezegd wordt, is dat je geen royalties krijgt uitbetaald over de eerstvolgende 200 boeken die worden verkocht via de boekhandel. De uitgeverij houdt dus de volledige winst die overblijft voor zichzelf.

Daarna blijven er nog 200 boeken over waarover je wel royalties ontvangt. Dit ligt in Nederland voor de nog onbekende auteur op zo’n 5 tot 10%. Dat is dus een bedrag tussen de €0,85 en €1,70 per boek.

Dat is niet zo veel en daarom is de enige financiële winnaar de uitgeverij – en dat terwijl deze niet of nauwelijks risico loopt.

Tot zover even de financiële kant. Als je dit hebt gelezen, zou je nog kunnen denken: het geld interesseert mij niet zo. Ik wil gewoon gelezen worden en als een uitgeverij daar mij bij kan helpen, vind ik het goed om zo te beginnen.

Helaas werkt het in de praktijk anders. Je moet namelijk zelf nog de marketing van het boek verzorgen.

#3 De marketing voor het uitgeven van een boek zelf verzorgen

Veel van deze slechte uitgevers zullen alle marketingactiviteiten aan de auteur overlaten. Dit gebeurt nu zelfs ook al bij de uitgevers die wel een goede naam hebben.

Een slechte uitgeverij laat de marketing van je boek aan jou over

Ik bezoek zo af en toe een netwerkborrel voor uitgevers en probeer dan altijd zoveel mogelijk informatie te ontfutselen aan de bekendere uitgevers. Ik vind het niet netjes om hier namen te noemen, maar geloof mij: er zitten uitgevers tussen die wij allemaal kennen.

Ik nam bijvoorbeeld deel aan een rondetafelgesprek op zo’n netwerkborrel waar we diverse onderwerpen aan het bespreken waren. Ik noemde toen het punt promotie voor de boeken en auteurs.

Eén van de grote, bekende uitgevers die aan tafel zaten zei toen met een lacherige stem: “Dat doen we niet, dat laat je de auteur toch zelf doen!” De andere tafelgenoten stemden daar lacherig mee in.

De eerste keer dat ik dit hoorde, viel ik bijna van mijn stoel. Ik heb mijn klanten immers altijd verteld dat de grote, bekende uitgevers op dit punt wel altijd goed werk afleveren. Ik heb het daarna op andere netwerkborrels ook gevraagd en iedere keer kreeg ik hetzelfde antwoord.

Alleen voor BN’ers, mensen met een groot netwerk en (semi-)bekende namen wordt alles uit de kast getrokken.

Ik heb laatst ook gesproken met een auteur die veel ervaring heeft met bestaande uitgevers. Zij had al meerdere boeken uitgegeven en daarmee is ze ongeveer tien jaar geleden begonnen.

De eerste keer dat ze een boek had uitgegeven via een bekende uitgever, werd ze nog goed geholpen. Ze namen nog de tijd voor haar en alles werd besproken.

Naarmate de tijd verstreek en ze meerdere boeken had geschreven en uitgegeven, merkte ze op dat er steeds minder aandacht aan haar werd besteed. Bij boek acht is ze gestopt bij die uitgever, want op dat moment moest ze echt alles zelf doen.

Ze was er klaar mee en is het toen helemaal zelf gaan uitgeven.

Waar moet je op letten als je met een uitgever in gesprek gaat?

Nu weer even terug naar de slechte uitgevers en naar wat zij niet aan promotie doen. Er is een aantal punten waarop je moet letten als je met een uitgeverij praat.

Een uitgeverij probeert natuurlijk zoveel mogelijk argumenten op tafel te leggen waaruit blijkt dat zij zich inzet voor jouw boek. Je zou denken dat een uitgeverij zich voor 200% inzet, omdat zij normaal gesproken iedere keer dat er een boek wordt verkocht aan jou verdient. Toch laten slechte uitgevers zoveel mogelijk werk aan de auteur over.

De argumenten die zij gebruiken om aan te geven dat zij wel aan promotie doen, zal ik hieronder toelichten.

1. De uitgever zorgt ervoor dat het boek via de boekhandel te koop is

Dit is natuurlijk een inkoppertje. Dit aanbod klinkt heel verleidelijk, want voor de meeste auteurs is de boekenbranche complex. Zij weten niet hoe een boek beschikbaar wordt voor de boekhandel. Dit is echter heel eenvoudig te regelen.

Een goede uitgeverij zorgt ervoor dat je boek in de boekhandel terechtkomt

Als het boek bij het CB is aangemeld, is het te koop via de boekhandel. Wij melden dagelijks boeken bij het CB aan voor onze klanten. Dit kost eenmalig €19,95. Het boek komt dan sowieso te koop te staan bij online boekhandels als Bol.com, Bruna.nl en Managementboek.nl. Die hebben immers onbeperkte schapruimte.

Het boek is ook te koop bij de fysieke boekhandel. Dat wil zeggen dat de boekhandel in zijn kassasysteem, dat gekoppeld is met het CB, kan opzoeken of het leverbaar is en het voor een klant kan bestellen als ernaar gevraagd wordt. Binnen een aantal dagen heeft hij of zij het dan in huis.

Het boek aanmelden bij het CB betekent niet dat iedere fysieke boekhandel een stapeltje boeken in de schappen gaat neerleggen. Het betekent ook niet dat de boekhandel een melding krijgt van het CB met de mededeling dat er een nieuw boek op de markt is gekomen.

Er komen iedere dag tientallen en soms wel honderd nieuwe boeken op de markt. Als boekhandels overal een melding van krijgen, worden ze gek. Een boek aanmelden bij het CB betekent dus alleen dat het beschikbaar is. Er is nog geen euro aan reclame gespendeerd om dit mogelijk te maken.

Dit wil overigens niet zeggen dat dit niet loont. Het is in de meeste situaties wel heel slim om een boek bij het CB aan te melden.

Meer informatie hierover vind je op de volgende pagina: boek uitgeven via de boekhandel.

2. De uitgever zegt dat hij een aanbiedingsbrochure maakt voor de boekhandel met jouw boek

Dat is een goed idee. Het werkt alleen niet goed bij de brochures van deze slechte uitgevers. Zij stoppen vaak te veel boeken in deze brochures, waardoor er weinig aandacht voor jouw boek is en dit dus weinig resultaat oplevert.

Je kunt zelf ook een brochure naar de boekhandel sturen. Dit is niet moeilijk; het kost alleen wat geld.

Een boekhandel krijgt veel brochures toegestuurd. Het is dus belangrijk om op te vallen. Dat doe je niet met een standaardflyer waar alleen de flaptekst, prijs en cover van je boek in staan. Laat juist duidelijk zien wat je aan marketing voor het boek gaat doen, zodat de boekhandel daar vertrouwen in krijgt.

Ook de timing van je mailing kan belangrijk zijn, iets waar je zelf uitstekend rekening mee kunt houden. Het proces bestaat uit twee delen: het opmaken van de folder en het versturen ervan naar de boekhandels.

Wij hebben een lijst met alle adressen van boekhandels en kunnen een folder dus heel gericht afleveren. Inclusief het opmaken, het drukken en het verspreiden is dit al mogelijk vanaf €650,-.

Wat ook een goede mogelijkheid is, is het versturen van een digitale mailing. Ook hier geldt weer dat je een duidelijke boodschap overbrengt naar de boekhandel. Meld dus niet alleen maar dat het boek er is en voor welke prijs het te koop is, maat laat de boekhandel echt zien waarom jouw boek kans van slagen heeft.

3. Je moet zelf e-mailadressen aanleveren die de uitgever gebruikt om te spammen

Dit is ook een punt waarvan wij niet goed begrijpen wat de meerwaarde hiervan is. De uitgever vraagt jou om zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen van familieleden, vrienden, collega’s en alle overige partijen waarvan jij denkt dat die geïnteresseerd zijn.

Jij levert al die e-mailadressen aan en de uitgever gaat die dan een e-mail toesturen met een verkooppraatje om het boek aan te schaffen. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat je dit eenvoudig zelf kunt doen.

Wij kunnen je hiervoor een template aanleveren waarmee de juiste boodschap duidelijk naar voren kan worden gebracht.

4. De uitgeverij verstuurt een persbericht

Het maken en versturen van een persbericht is een goede optie om (bijna kosteloos) ‘free publicity’ te krijgen.

Een persbericht schrijven is niet moeilijk, maar er moet wel aan een aantal regels worden voldaan om de kans van slagen te vergroten. Dit zijn redelijk eenvoudige regels die overal op internet te vinden zijn.

Een persbericht kun je zelf schrijven, maar je kunt het ook laten schrijven. De kosten hiervoor variëren, maar liggen ongeveer tussen de €200,- en €600,-. Degene die het persbericht schrijft, weet vaak ook hoe je dit het best kunt verspreiden.

Doorgaans geldt dat hoe meer dit kost, hoe gerichter het persbericht geschreven zal worden voor de kanalen waar het naar wordt verstuurd.

Je kunt het persbericht ook zelf verspreiden. Breng hiervoor de kanalen in kaart die relevant zijn voor jouw doelgroep. Als je die eenmaal hebt opgeslagen, kun je het persbericht per kanaal klaarmaken voor verzending.

Een goede uitgeverij schrijft een gericht persbericht

Hoe meer het persbericht is gericht op het kanaal waar je het naar verstuurt, hoe groter de kans is dat het ook echt geplaatst zal worden. Probeer je dus zoveel mogelijk op de juiste kanalen en de juiste contactpersonen van die kanalen te richten.

Een persbericht kun je daarnaast altijd op speciale websites voor persberichten plaatsen. Veel journalisten en mediakanalen scannen deze berichten om te kijken of er iets interessants tussen zit. De kop van een persbericht en de inleiding ervan zijn daarom heel belangrijk!

Soms wordt een persbericht goed overgenomen, maar soms ook niet. Ook al is het goed geschreven, het moet wel op het juiste moment verspreid worden. Als er die dag toevallig veel andere, belangrijkere berichten in het nieuws komen, is er minder ruimte voor jouw persbericht.

Het versturen van een persbericht is dus eenvoudig zelf te doen. Het kost niet veel en is soms zelfs gratis. Een slechte uitgeverij biedt hier dus geen meerwaarde.

Conclusie

Ik weet dat het soms heerlijk kan zijn om een uitgeverij te spreken die jouw boek wil uitgeven. Uitgevers weten dit altijd goed te verwoorden, omdat ze hun verkooppraatje al jaren houden en hebben kunnen verfijnen.

Als je zo’n uitgever tegenkomt, is het raadzaam om gewoon in gesprek te gaan, maar wel met de kennis die je in dit artikel hebt opgedaan. Zo voorkom je onaangename verrassingen.

Vraag dus goed naar de voorwaarden: wat doet de uitgever allemaal aan promotie? Teken niets voordat alles helemaal goed voelt.

Ben je zelf als eens zo’n slechte uitgeverij tegengekomen? Deel je ervaringen hieronder. Ook als je vragen hebt helpen wij je graag verder dus schroom niet om die hieronder te stellen.

Succes!


gratis-ebook-uitgeven-blauw-oranje

Yordy Spoor

Auteur


Deel dit artikel Pijl

85 Reacties op “Uitgeverij of afzetterij? Waarom uitgeven via een uitgever niet altijd loont”

marina

Ik weet niet meer welke uitgever het was, die zat in ieder geval wel in Oostenrijk. Ja en voldoet aan alle bovengenoemde feiten.
Alles zelf doen, gelijk zeggen dat ze boek ilde uitbrengen en het resultaat was bedroevend, ik heb er wel van geleerd

    Yordy Spoor

    Jammer dat je eerste ervaring met een uitgever niet goed is verlopen, maar goed dat je ervan hebt geleerd. Op naar de volgende met de kennis die je nu hebt opgedaan!

    Henk P. Post

    Bedoel je met Oostenrijkse uitgeverij soms: novum Publishing gmbh te Neckenmarkt te Oostenrijk?
    Eerst , en daar heb ik een contract mee afgesloten in 2013, heette de uitgeverij United pc met een kantoor in Nederland: Singel 540 te Amsterdam. Dat ging kennelijk over naar Oostenrijk want daar had ik in de loop der tijd mee te maken.
    met dezelfde contactpersoon als in Amsterdam. In mijn contract met hen stat onder artikel 17 dat het contract duurt tot 3 jaar na publicatie van het werk en kan het contract , van beide zijden, met en termijn van 30 dagen, per einde van de maand worden ontbonden. Dat is nu aan de orde. Ik heb nog niets vernomen en let op: VAN BEIDE ZIJDEN !!!!
    Een uitgeverij met heel veel koude drukte is mijn ervaring.
    In november 2015 stuurde ze mij een nieuw contract en werd de maximum contract duur 5 jaar pocket en pro 10 jaar.
    Dit contract heb ik afgewezen en dat ook naar ze gemaild. Te duur en zinloos in mijn geval om af te sluiten.! Ik moest namelijk,: houd je vast, in het opgenomen contract aankruisen welke publicatiekosten is verkoos: (voor een succesvolle boekpublicatie) tw: euro 2417,60 minimaal.
    Van ze lang zal ze leven niet ook al mailde ze mij terug: daar krijg je dan ook wat voor!
    Bewaar je wel alles als je met derden in zee gaat?

    Henk

      S, Schouten

      Hier heb ik ook ervaring mee. Mijn boek is gedrukt alsof het op de typemachine getypt is, En totaal geen reclame, Maar ik hoefde niet te investeren.

      marina schrijvers

      klopt dat is die united pc, een echte aanfluiten ook het redigeer werk

    Martin

    De reactiemogelijkheid is mij wat onduidelijk. Ik hoop niet dat ik op de reactie van Marina reageer, want dat was niet de bedoeling.

    Yori, ik wilde je vragen hoe dat nu werkt met dat zelf inkopen van boeken van je uitgever. Ik wil bij een uitgever een deel van de oplage kopen (zelf voorgesteld). Omdat ik het stripboek zelf wil doorverkopen zonder winst zit ik eraan te denken om dat voor de winkelprijs te doen. De grote vraag is of mijn royalty’s dan niet aan mij moeten worden terugbetaald door de uitgever. Technisch gezien lijkt me dat wel zo.

    De uitgever gaat met een ander deel naar stripbeurzen en legt het boek in stripwinkels in NL en België. Ik vertrouw dat wel, eerste deel heb ik in ieder geval gezien en ik zou zelf ook gaan signeren op die beurzen.
    Mijn idee was om de kosten van zelf uitgeven uit te geven aan de uitgever om dan zijn netwerk en naam te kunnen gebruiken.

    Lijkt jou dit een goede aanpak (als de uitgever betrouwbaar is) of zie je hier toch zelf uitgeven als een betere optie?

      Yordy Spoor

      Als je vertrouwen hebt in deze uitgever dan is dit inderdaad wel een optie. Ik neem aan dat de uitgever het boek op bepaalde plekken kan promoten waar je zelf geen toegang tot hebt. Als je zelf wel toegang hebt tot die promotiemogelijkheden dan kun je het boek beter zelf uitgeven. Succes!

Joyce Stienstra

Goed artikel! Daarom vind ik boeken uitgeven bij jullie ook zo prettig. Goede service, lage tot geen kosten maar wel een leuke verdienste.

Mogelijken om boeken van privé, openbaar of breed uit te geven. Van alle mogelijkheden maak ik gebruik.

    Yordy Spoor

    Bedankt voor de complimenten Joyce!

Peter Schoenmaker

Voordat ik met Pumbo in zee ging (nooit spijt van gehad) werd ik gebeld door uitgever A. die een column van me gelezen had en vroeg of we een boek zouden uitgeven. Nadat ik het manuscript had geschreven ging het naar een ‘redacteur’, die na 2 weken liet weten dat het een bestseller zou worden en dat hij maar een paar correcties had gevonden. Toen belde de uitgever met een zielig verhaal over problemen in de boekhandel. Daarna kwam de aap uit de mouw die Yordy hier boven omschrijft. In mijn geval 1000 boeken drukken en ik moest er zelf 250 kopen ‘om het risico te delen’. Die 250 ex moesten bovendien van te voren betaald worden. Toevallig kwam ik toen met Pumbo in contact en ben ik zelf gaan uitgeven.

    Peter Schoenmaker

    Ik was nog niet klaar. Via Pumbo stuurde ik mijn manuscript eerst naar een door hun aangeraden redactrice. Die liet me eerst het hele boek opnieuw schrijven en ging toen pas corrigeren. Ik denk dat ze er een paar duizend fouten uit heeft gehaald. Een malafide uitgever gaat er dus niet alleen met je geld vandoor, maar behoedt je ook niet voor een slecht boek dat je naam te grabbel gooit. Inmiddels heeft Pumbo 2 Nederlandse en een Engels boek voor me verzorgd.

      Yordy Spoor

      Bedankt voor je reactie, Peter! Ik hoop dat andere lezers het in hun voordeel zullen gebruiken.

Kris Meyer

Inderdaad, dit verhaal klopt als een bus, en ook PUMBO reken ik hierbij!
De drukkosten die ze (PUMBO) aanrekenen liggen veel hoger dan een echte uitgever of drukker zal aanrekenen (en dat voor drukwerk en afwerking die minder goed is).
PUMBO werft eveneens veel would-be auteurs aan, en opereert enkel als geldmachine, niet als waardige uitgever.
Het artikel hierboven is dan een vorm van misleiding van jewelste.
De stroper die zich als boswachter verkleed op haasjes te vangen.
Schande!

    Yordy Spoor

    Hoi Kris! Jammer dat je niet tevreden bent over de diensten die wij aanbieden. Ik denk oprecht dat je dit verkeerd ziet. Wij zijn sowieso geen uitgever. Ik hoop echt dat wij dat overal duidelijk laten zien. Wij helpen auteurs die hun boek in eigen beheer uitgeven.

    Je bent bij ons vrij in je keuze voor alle diensten die wij aanbieden. Sommige klanten nemen alle diensten bij ons af en sommige klanten maar één of enkele. Bij ons gelukkig geen contracten of andere vage constructies. Wij willen iedereen zo goed mogelijk van informatie voorzien en ik kan gelukkig zeggen dat wij als bedrijf oprechte intenties hebben om onze klanten te helpen. We vinden het juist superleuk! Als je wilt, kunnen we even bellen zodat we er rustig over kunnen praten.

    Tom

    Deze reactie ruikt naar zwartmakerij van een uitgevende partij 🙂 Fijn dat het raakt!

    PUMBO zegt niet dat ze een uitgever zijn en ze beloven ook niets. Er is geen enkele vorm van misleiding. PUMBO drukt en kan veel andere zaken regelen en adviseren, zoals barcode, ontwerp, aansluiting op het CB, etc. Zelf heb ik ook via PUMBO uitgegeven en wist altijd exact waaraan ik toe was. Ik raad iedereen aan zelf een boek uit te geven in plaats van via een uitgever. Zoals ook in dit artikel te lezen is is de meerwaarde van een uitgever tegenwoordig nihil, tenzij je bekend bent. Waarom dan niet zelf aan de gang en alles onder controle houden? De tijden zijn veranderd en een papa die alles voor je doet, inclusief marketing, is verleden tijd.

    Peter Schoenmaker

    Wat een onzin Kris. Niet alleen rekent Pumbo redelijke prijzen en is (als je maar goed materiaal aanlevert) de kwaliteit prima, maar ze regelen ook alles voor je, zoals Centraal Boekhuis, afrekenen en BTW afdracht. Ik begrijp niet waar je dit op baseert

Jaap van den Dool

Op alle terreinen zijn er helaas onbetrouwbare lieden die je proberen te strikken voor hun zgn. louche praktijken.
Mijn ervaring met PUMBO is uitermate goed geweest.

    Yordy Spoor

    Goed om te horen, Jaap. Bedankt!

Quian

Een heel goed artikel. Wellicht denken sommigen dat het uit puur eigenbelang geschreven is, maar ik herken er veel van in mijn ongeveer 30-jarige ervaring met een paar – in mijn geval zeker respectabele – uitgevers. Als aanvulling wil ik nog stellen dat in die tijd ongeveer hetzelfde is gebeurd als bij de postbode. Oorspronkelijk had ik te maken met echte uitgevers die alle steun gaven zoals in het artikel genoemd. Tegenwoordig zijn het meer ‘klantmanagers’ die allerlei eisen aan je stellen die niets te maken hebben met het pure vrije schrijverschap, maar alles met het zoveel mogelijk gebruik maken van (goedkope) arbeidskrachten. Dus net zoiets als bij de ‘zelfstandige’ postbezorgers van tegenwoordig.
Wat dat betreft lijken Yordy en zijn collega’s heel veel op die ouderwetse uitgevers. Ze bieden alle hulp aan – vaak kosteloos – en ze laten je in je waarde. Ik heb geen spijt van mijn overstap naar het ‘zelfstandig uitgeverschap’.
En dat helemaal los van de financiēle kant, want mijn royaltyvergoeding is altijd wel degelijk goed geweest.

    Yordy Spoor

    Leuk om te lezen dat je onze diensten ook op die manier ervaart. Bedankt!

Cornelis Wesseling

Hallo Yordi,
Interessant artikel! Ik ben al enige tijd van plan om een gedeelte van mijn website over Griekse wijnen (in de Engelse taal) te publiceren als e-book en gedrukte versie. Nou hoor ik van verschillende kanten dat ik een script moet aanleveren in Word, terwijl ik alles in Pages (Ios) heb staan. Gezien het feit dat ik veel grafisch materiaal gebruik (foto’s, logo’s en pictogrammen,) is omzetten naar Word een complexe zaak. Kun je me adviseren hoe hiermee om te gaan?

    Yordy Spoor

    Wij kunnen je zeker weten adviseren. Het gaat te ver om alles in deze reactie uit te leggen. Ik neem maandag even contact met je op.

Irma Ruha

Beste Jordy,

Bedankt voor jouw eerlijke en goede weergave van hoe het toegaat in uitgevers-land.
Ook ik ben zo’n beginnend auteur die zich behoorlijk genomen voelt na in zee te zijn gegaan met een uitgever zoals boven
omschreven. Snelle acceptatie van mijn manuscript (met enorme complimenten over stijl, inhoud e.d.), lijst van e-mailadressen vragen, promotie zelf laten doen, handelsmarge zo klein maken dat geen een boekhandel je boek wil hebben. Een complete flop dus. Zeer teleurgesteld en ook BOOS. Je bent in feite een leek en ik zit nu twee jaar aan een wardeloos contract vast. Wetende dat ik echte kwaliteit lever… Ik schroom niet om de naam te noemen: BOEKSCOUT. Leek professioneel en een leuke opstap, maar het resultaat is waardeloos.
Vraagje. Weet u een echt GOEDE uitgever voor iemand zoals ik, die zowel goede fantasie schrijft als psychodrama/thriller?
Ik ben me namelijk alvast aan het orienteren voor als ik weer een boek af heb.
Bij voorbaat vriendelijk dank,
Irma Ruha.

    Yordy Spoor

    Vervelend om te horen dat het zo gelopen is. Ik hoop dat je snel een goede uitgeverij tegenkomt. Ik ken zelf geen goede uitgeverij voor je boek.

Peter van Wermeskerken

Reuze bedankt voor dit heldere verhaal Yordi! Mijn probleem. Ik ben bezig een serie kinderboekjes te schrijven. Dat is leuk. Voor mij zelf vooral! Deel 1 is verschenen bij zo’n “slechte” uitgever, die niets aan marketing doet en waar je zelf een x-aantal moet aanschaffen tegen een afschuwelijk hoge prijs. Er staan nog 6 deeltjes op stapel. Daarover is met die uitgever gelukkig niets afgesproken, maar kan ik ermee naar een ander (Pumbo?) en wat dan met dat deel 1? Over deel 1 heb ik veel lovende woorden gehoord.

    Yordy Spoor

    Meestal kun je wel in gesprek gaan met de uitgever en vragen of je de rechten terug kunt krijgen. Neem anders maandag even contact met ons op, dan kunnen we het bespreken.

Ronald

Goedemiddag, Hallo Yordy,

Wij krijgen bijna dagelijks e-mails en telefoontjes van auteurs die in zee zijn gegaan met een onbetrouwbare uitgever. Om jou hiervoor te behoeden en om je te leren waar je op moet letten als je met een uitgever in gesprek gaat, hebben we een uitgebreid artikel over dit onderwerp geschreven.

_______________________________________________________________________

Mijn eerste bundel is uitgeven door een uitgever, met de naam Freemusketiers.

Kortom, er werden honderden exemplaren achter mijn rug om verkocht.

Deze die nadien in o.a. in België en Amerika verkocht werden.

Mijn auteurscontract deze heb ik verbroken, dus mijn bundel deze is niet meer te koop. Kortom er wordt daar fraude gepleegd, deze over velen ruggen van de

gedupeerde schrijvers / auteurs.

Althans dit wat ze mij nadien lieten weten, maar neen dit uiteraard met een korreltje

zand.

Zal morgen even kijken op die link Yordy, en ik stuur regelmatig jullie naam door

aan mensen deze die nog twijfelen betreft een uitgever te nemen of in eigen beheer.

    Yordy Spoor

    Deze had ik nog niet eerder gehoord. Boeken verkopen achter de rug van de auteur om. Goed dat u het contract heeft verbroken. Als wij u nog ergens mee kunnen helpen, hoor ik het graag!

Hypla

Als het mag, heb ik hier nog een aanvulling op…
Op mijn zoektocht, ca. 4 jaar geleden, om iets met mijn eerste boek te kunnen gaan doen, heb ik ook een rondgang langs “uitgeverijen” en bedrijven als Pumbo gedaan. Hierbij ben ik bij de “uitgeverijen” ook een aantal keer gestuit op een soort vage omschrijving die er uiteindelijk op neerkwam dat je afstand doet van de rechten op je personages. Dus niet van je verhaal, maar wie er in voorkomen, zodat, mocht het heel erg succesvol worden…
Geen roem/gage/salaris zou me dát ooit waard zijn…
Dank jullie wel, Pumbo, voor dit artikel..!

    Yordy Spoor

    Graag gedaan, Hypla!

Stef Smulders

Goed artikel! Ik heb mijn eerste boek ook zelf gepubliceerd en het doet niet onder voor een ‘professioneel’ uitgegeven boek. Je hebt alles zelf in de hand en kunt er dus ook voor zorgen dat het boek de kwaliteit krijgt die het volgens jouw moet hebben. Bij een ‘echte’ uitgever moet je maar afwachten wat er van terechtkomt en als ik sommige resultaten zie …
Het grootste problemen dat ik ondervind, is de publiciteit. Je boek fysiek in de boekhandel krijgen, dat is een fata morgana. Gevestigde uitgevers lukt dat veel gemakkelijker. Er is nu eenmaal grote schroom, om niet te zeggen vooroordeel, in de boekenwereld ten aanzien van self-publishers, ook bij webshops. Daar loop ik steeds tegenaan.

    Yordy Spoor

    Hoi Stef! We zien gelukkig steeds meer dat self-publishers meer respect krijgen. De kwaliteit wordt ook steeds beter, dus langzamerhand komen we er wel!

Eric Brandts

Ook altijd gezeik gehad met ” uitgevers”. Zelf doen met goede hulp. Lees ‘ Blei gesund’ van Heere Heerema maar eens.
Pumbo wordt zelfs in m’n nieuwe boek ” DEPRODUKTIE” vernoemd. Ten faveure.

    Yordy Spoor

    Bedankt Eric! Leuk om te horen en bedankt voor de leestip!

Ruerd Heeg

Yordi, supergoed artikel met de nodige “geheimen” uit de uitgeverswereld. Ik heb het gelezen en ben nu blij dat ik mijn boeken (“Aandelen selecteren als waardebelegger”, “Beleggen in bull- en bearmarkten”) zelf heb uitgegeven. Alleen zorgen dat je boek via de boekhandel te bestellen is is inderdaad geen dienst waar je een professionele uitgever voor nodig hebt.

Wat aardig werkt is lezingen geven. Emails sturen aan boekhandels, journalisten e.d. werkte niet. Je verkoopt er wel boeken mee maar niet veel en het kost veel tijd. Een folder maken en die rondsturen werkte ook niet goed. Een uitgever kan dat in principe beter dan een auteur maar als die dat niet doet dan heb je daar dus niets aan. Ronduit slecht is het als je ook nog eens zelf de emailadressen aan moet leveren.

Van mijn eerste boek heb ik veel gratis exemplaren rondgestuurd. Dat heeft volgens mij niet goed gewerkt. Op straat boeken proberen te verkopen werkte ook niet. Niet dat je geen boeken verkoopt maar het kost gewoon teveel tijd.

Voor mij is bloggen de beste manier om mijn boeken te promoten. Dat was volgens mij ook een tip van jullie. Dit soort promotie kun je alleen zelf doen. Ik doe dat voornamelijk op seekingalpha.com. Dat levert bovendien op zichzelf geld op in plaats dat het geld kost, zoals advertenties op Google. Bij elk SeekingAlpha artikel staat een link, en die link werkt goed. Door werk aan deze site is de link een tijdje weggeweest en toen zag ik inderdaad dat de boekenverkoop minder was.

Als je zelf je boek promoot is het belangrijk dat je je er in verdiept hoe je dat het beste doet. Bij voorkeur door daar zelf een aantal boeken over te lezen. Idealiter is het effect van je promotie meetbaar, zoals dat voor mij bij het bloggen was.

    Yordy Spoor

    Hoi Ruerd! Bedankt voor je reactie! Voor non-fictieboeken is bloggen inderdaad heel interessant. Voor jouw boeken is een mailinglijst opbouwen ook echt superwaardevol. Binnenkort zal ik een uitgebreid artikel over het opbouwen van een mailinglijst op onze website plaatsen.

CTM.BAREND

Na het lezen van alle reactie ben ik echt geschrokken. Ik heb een jaar geleden ook een gedichten bundel laten uitgeven. Toen ik het 1e exemplaar kreeg schrok ik me wild. Een willekeur van plaatsing. De tekeningen die er bij hoorden, stonden niet bij het gedicht. Je bent 2 jaar verbonden. Ik heb geen enkele moeite gedaan om het te verkopen. Het was een aanfluiting. Ik bestelde er 5 en er was niets veranderd. Als ik er iemand een cadeau geef, exuseer ik mij. Op mijn website http://www.mozaiek-art.com mag ik mijn gedichten 2 jaar niet plaatsen.
Groetend Ctm Barend Franzani.

    Yordy Spoor

    Vervelend dat je vastzit aan een contract. Probeer in gesprek te gaan met deze uitgever en hem uit te leggen dat het zo geen zin heeft. Soms verbreken ze het contract wel. Succes!

Prof. Dr. Gideon Benavraham

Beste jordi, dank voor je artikel. Ik heb inderdaad slechte ervaringen. Een wetenschappelijke uitgave die in een nietszeggend tijdschrift voor jongeren werd aanbevolen!!!
Ik ben blij dat ik mijn dissertatie bij jullie heb laten maken. Met veel geduld en toewijding is het lastige project met veel Hebreeuwse woorden nu klaar. Ook toen er storing optrad waren accuraat. Hartelijk dank en ik beveel jullie aan waar ik kan.

    Yordy Spoor

    Bedankt Gideon!

Ronald

Hallo Yordy Spoor, zoals ik al eerder aan jou schreef per mail ook ik heb een nare ervaring opgelopen / gedaan bij een uitgever genaamd Fm in afkorting. Heb even wat reacties gelezen op deze website, en weet dat ik niet de enige gedupeerde ben in zo’n dergelijke prince duren. Uitgevers deze zijn inderdaad erg beleeft en behulpzaam in het begin, met als gevolg veel narigheid betreft de stiekeme verkoop in hun eigen belang. Niet dat ik aan mijn eerste beschreven bundel wilde verdienen, maar op deze schrikbarende manier er later achter komen dit geeft een bittere nasmaak. Wist in die tijd dat er honderden gedupeerde bestonden, maar dan nog op zo’n moment sta je er alleen voor. Ze presteren het al op zo’n dergelijke manier al tientallen jaren. En weten dar de schrijver / auteur aan het korstte eind trekt en er geen advocatenwerk van gaat maken. Niet alleen vanuit het financiële plaatje gezien, maar ook vanuit veel irritaties / negatieve energie deze die ten kosten gaat aan de schrijver in kwestie. Bij deze tot zover mijn dank aan jou Yordy en jouw personeel, met de rede dat ik verder nooit iets van narigheid hebt beleefd qua mijn 2e exemplaar ( gedichtenbundel. Ben altijd correct te woord gestaan in duidelijke en in eerlijke overleg…..Groetjes Syl

    Yordy Spoor

    Jeetje, Ronald/Syl. Je bent nu de tweede die aangeeft dat er ‘stiekeme verkoop’ plaatsvindt. Dat gaat echt te ver. Als je dit kunt bewijzen, weet ik zeker dat je onder een contract uit kunt.

Louise Wijsman

Goed artikel. Met stomme verbazing gelezen. Dat je zo bedrogen uit kunt komen! Ikzelf ben bij het uitgeven van mijn boekjes, waaronder een gedichtenbundel met foto’s, er altijd van uitgegaan dat ik dit in eigen beheer wilde doen. Maar ik was superverrast door de hulp en kwaliteit die ik bij Pumbo aantrof. Dit was boven verwachting. Een professioneel grafisch ontwerper uit mijn vriendenkring zegt ook dat de kwaliteit van de tot stand gekomen gedichtenbundel met foto’s bijzonder goed is. Ik prijs Pumbo aan bij al mijn vrienden en stuur ook de link naar dit artikel over uitgevers door naar degenen die nog steeds ‘echt’ willen uitgeven.

    Yordy Spoor

    Wij verbazen ons ook heel vaak. Leuk om te horen dat je zo positief bent!

Anoniem

Ik heb jullie artikel over sommige onbetrouwbare uitgevers goed doorgenomen en kan hun werkwijze bevestigen.
Een aantal jaren geleden kreeg ik een goed contact met een uitgever waarvan ik zijn naam hier niet zal noemen omdat ik dan juridische stappen kan verwachten.

Ik heb de uitgeverij nog een keer opgezocht en het zag er allemaal zeer luxe uit. Alleen de ontvangst was vreemd.
Hij liet me in zijn directiekamer langdurig alleen zitten en ik werd daar wat later ondervraagd door een extreem opgemaakte Russische dame. Er werd mij een zeer slordig contract toegezonden en door zijn vader, vlak bij mij in de buurt, werden mij allerlei fantastische verhalen verteld. Hij deed het vuile werk.

Ik zou goed begeleid worden. Ik moest wel de eerste 300 boeken voor eigen rekening afnemen. (Zouden later in de grote hoop toch wel weer verkocht worden)

Ik werd zelfs nog een keer uitgenodigd voor een receptie in een zeer luxe restaurant ergens in het Gooi, waar ik toch de indruk kreeg dat daar meer gekulden zaten. Ik zag bij een paar genodigde vrouwen heel ontevreden reacties, wat me toen al wel meer ongerust maakte, maar toch niet wantrouwig genoeg. Ik kon niet geloven dat zulke goed uitziende mensen in feite gewone oplichters waren.

Later bleek dat er geen enkele begeleiding was en van de publicatie in zijn luxe catalogus was niets te zien. Zelfs in de boekomslag zat een grove fout.

De 300 boeken voor mijn rekening werden wat later, zonder enige aankondiging, bij mijn buurman gedumpt met de mededeling van de chauffeur dat hij ze anders weer mee moest nemen en dat de transportkosten dan dubbel zouden zijn. Ik bleek in handen gevallen te zijn van een ordinaire oplichter, die veel geld in zijn zak stak, er niets voor deed en er later inderdaad wat lacherig over praatte.

Ik was voor hem een gewone stommerik die er met open ogen ingetrapt was.

    Yordy Spoor

    Hoi Anoniem, ik heb exact ditzelfde verhaal al twee keer eerder van een klant gehoord. Dit is volgens mij de standaard werkwijze bij die uitgever.

    Anoniem

    Aspect zeker! Herkenbaar verhaal helaas!

Marianne Luinstra

Ik heb zelf ervaring met het uitgeven van boeken bij BS, en het bevalt me prima.
de 40 adressen die ik zelf moet aanleveren op de promotielijst vind ik helemaal geen punt,
die had ik anders toch zelf wel aangeschreven. ik vind het concept printing on demand heel
handig het belast ook de natuur niet. dat ik zelf reclame moet maken, zou ik niet anders willen.
het is mijn boek en ik kan zelf bepalen hoe mijn promotie vormgegeven wordt.
het is prima om het artikel van jullie te lezen, maar ook een beetje een promotiestunt voor Pumbo.

Yordy Spoor

Hoi Marianne, bedankt voor je reactie. BS heeft inderdaad ook een afdeling voor het zelf uitgeven van boeken. Het artikel gaat over bedrijven die zichzelf uitgever noemen. Je zit dus nu niet bij een uitgeverij, maar je bent zelf de uitgever. Goed om te horen dat dat je bevalt!

Insteek van het artikel is onze klanten informeren over slechte uitgevers met slechte voorwaarden. Het is niet bedoeld als promotiestunt, al begrijp ik wel dat je dat misschien denkt. Wat we in dit artikel vertellen, is in veel gevallen helaas de waarheid.

Ina Custers

Het nadeel van uitgeven via een uitgeverij is eveneens dat je vanaf dat moment je copyrights deelt met de uitgever. Dat betekent dat je je eigen materiaal niet meer zomaar kunt hergebruiken. En by the way, 8 tot 10 % voor de auteur is écht slecht betaald voor die hoeveelheid werk. Ik geef nu gewoon zelf mijn boeken uit.

    Yordy Spoor

    Hoi Ina, de copyrights heb ik inderdaad niet benoemd in het artikel. Bedankt voor de toevoeging!

    wm ouwerkerk

    auteursrecht en exploitatierecht wordt vaak door elkaar gehaald

marianne Lassche

Ik heb mijn manuscript in geleverd bij boekscout. had ik dit nu beter niet kunnen doen? vanmiddag krijg ik een telefonische gesprek van een medewerkster van dit uitgeverij alvast bedankt.

    Yordy Spoor

    Het is volgens mij wel slim om gewoon in gesprek te gaan. Je kunt er alleen maar van leren en kritische vragen stellen. Kijk alleen goed uit voordat je iets tekent en teken alleen als je je er helemaal prettig bij voelt.

      Ton Zevenhoven

      Dus… Blijf nuchter en laat je niet verblinden door je droom.

Carmijn zur Kleinsmiede

Een kleine nuancering op het cirkeldiagram van de verdeling van de opbrengsten is denk ik wel op zijn plaats. De auteur krijgt 10% van de winkelprijs. Dit betekent niet dat de uitgever daarvan de andere 90% krijgt, aangezien de korting voor de tussenhandel eraf gaat. De verdeling van de winkelprijs is dus bij benadering: 10% auteur – 40% omzet boekhandel – 50% omzet (geen winst) uitgever.

    Yordy Spoor

    Hoi Carmijn, we hebben het nagekeken en de diagram klopt inderdaad niet. We hebben hem nu aangepast. Bedankt voor je opmerking!

Hans Peitsman

Mijn ervaring met Boekscout. Na verloop van tijd stuurde ik mijn manuscript wat ik toen had, 32 A4tjes, op aan Boekscout om dit te laten beoordelen. Ik kreeg een uitnodiging en we zaten daar met meerdere “auteurs”. Van een ieder lazen ze de beoordeling voor en gaven ze aan dat ze het graag wilde uitgeven omdat ieder verhaal het verdient om uitgegeven te worden. Wat betreft mijn eigen manuscript. Ik vond het te mager, zaten nog geen echte hoofdstukken in vond het zelf nog niet boek waardig. Waardoor ik op het moment dat ik hem verzond aan Boekscout al begon met aanpassen. De beoordeling van mijn ingezonden stuk was er goed. Eerlijk is Eerlijk de dame die mijn manuscript gescand had of gelezen had gaf precies die beoordeling aan mijn script hoe ik mijn verhaal heb willen overbrengen en zij wilde deze ook graag uitgeven. Het contract werd gelijk al door hun ondertekend meegegeven. Het bovenstaande wat beschreven staat was ook bij hun. Emailadressen aanleveren, eerste 40 boeken zelf verkopen aan je naaste omgeving, 10% royalties, pas na 1 jaar uitgekeerd, hun maximale investering 800 euro en alle promotie en marketing moest ik zelf doen. Maar ik was toch wel tevreden over de beoordeling en dit gaf mij wel een boost om door te schrijven vooral vanwege het feit dat het opgepikt was hoe ik het heb willen vertellen. Thuis las ik het contract nog eens door. 1. Het was een take it or leave it contract, 2. de uitgeefrechten waren voor hun en zou wereldwijd strekken.., 3. Daarnaast zelfs eventuele filmrechten daar wilde zij in meedelen. Om daar nu juridisch over in te gaan of ik daar aan vast zou zitten of niet kan ik nu zeggen maar het eruit krijgen kon niet….Eind van verhaal, ik heb vriendelijk bedankt. Mijn manuscript van 32 A4tjes, heb ik uiteindelijk afgeschreven en opgevuld naar 148 A4 en ipv ca 30.000 woorden 83.000 woorden met 17 hoofdstukken. Welke ik nu wel graag uitgegeven zou willen zien. Hoe en wanneer…dat is de uitdaging.

    Yordy Spoor

    Hoi Hans, bedankt voor het delen van je verhaal! Als je het boek zelf wilt uitgeven, weet ik zeker dat wij je daarbij kunnen helpen. Ik neem morgen even (vrijblijvend) contact met je op.

    Anne

    Uitgevers investeren in een boek en hebben daarom het uitgeefrecht, dat is bij elke uitgever zo.
    Jij behoudt het copyright, hoewel dat ook niet bij alle uitgevers zo is.

    Filmrechten hoef je ook niet over in te zitten, want de kans dat je boek verfilmd wordt is waarschijnlijk nihil.
    Dat ze erin mee willen delen staat in veel uitgeefcontracten. Zij hebben er tenslotte voor gezorgd dat je verhaal gepubliceerd werd en dus onder de aandacht kwam.

    Ze betalen de drukkosten, het isbn, het ontwerp van de cover en de lay-out van de tekst, plus overheadkosten als de info-avond en andere tijd die gaat zitten in het contact tussen schrijver en uitgever. Helaas stelt redactie bij hen niets voor, heb ik begrepen. En kennelijk moet je verplicht een stel boeken afnemen.

    Maar wat dacht je dan? Zij investeren (max) 800 euro in je boek! (als dat waar is) Dat gaan zij er nooit uitkrijgen als jij niet minstens een bepaalde hoeveelheid afneemt…

    Je kunt uitgeven via een self publishing platform. Maar dan ziet je boek er niet uit, want het staat vol met fouten, dat is bij iedereen zo. Tenzij je een redacteur in de arm neemt die je minstens 400 euro gaat kosten. En de prijs van je boek wordt erg hoog, anders verdient het selfpublishing platform er weer niets aan. En een boek van rond de 20 euro of meer is weer lastiger te verkopen voor een auteur. Boeken zijn sowieso erg duur, dus veel verkopen heb je misschien niet.

    Dat wilde ik je even ter overweging meegeven in je besluitproces. Alles rond het publiceren van een boek kost geld, daarom wil de uitgever er wat voor terughebben, anders is hij zo falliet. Succes!

Jo

Ik wil het gratis e-boek downloaden maar ik ontvang geen bevestigingslink.

    Yordy Spoor

    Hoi Jo, ik zie dat de bevestigingslink wel is verstuurd. Heb je al in je spam-map gekeken? Ik neem morgen even contact met je op.

Manuela

Ik heb zelf een driedelige serie uitgegeven, bij een uitgever. Ik ben momenteel door een writersblock al twee jaar bezig om mijn eerste boek te herschrijven, omdat deze ongelooflijk amateuristisch is en vol met spelfouten staat. Ik zou het graag uiteindelijk zelf willen uitgeven online, bij bol.com bijvoorbeeld, wanneer mijn eerste boek weer af is. Is het mogelijk om mijn 3 boeken daar op te zeggen en dan uiteindelijk zelf te uploaden en uit te geven (zonder dat de naam van de uitgever er dus opstaat) ??
Ik zit daar al een hele tijd over na te denken, maar ik weet niet of dat mag/kan
Aan de tijdsduur van het contract zou het niet moeten liggen; elk boek had een contract van 3 jaar en het laatste boek is in 2013 uitgegeven.
Groetjes,
Manuela

Jouke

Dank je voor de waardevolle info.

Wijnand van de Meeberg

Beste Yordy Spoor,

Ik weet niet wat jij doet voor je auteurs, maar het beeld dat je in heel veel woorden schetst is een beeld dat eigenlijk moet worden aangevuld met de namen van de bedrijven die dit soort woekerpraktijken toepassen.
Ik werk zelf al ruim 10 jaar als uitgever van boeken waarbij de promotie ook door de auteurs zelf moet worden gedaan. Promotie is kostbaar en dat weet iedereen. Bovendien zijn de boeken die worden aangeboden vaak van een soort die niet direct een groot publiek zullen aanspreken, anders was de grote uitgever er wel ingestapt. Het heeft geen zin om mensen blij te maken met een dooie mus. Bij mij betalen de auteurs ook voor hun boek, de eerste 25 zijn ze verplicht af te nemen tegen de kostprijs en dat is bij mij geen hoofdprijs! Meer dan 1.000 boeken zijn via mij geproduceerd en ruim 275 staan te koop via BOL en alle winkeliers in Nederland en België. De auteurs krijgen 10-20% van de verkoop en dat heeft intussen geleid tot een schouwburg vol tevreden klanten, met welke ik zeer regelmatig contact heb en die ook nog eens hun volgende, en volgende, en volgende boek bij mij hebben laten uitgeven.
Dus eindconclusie: Niet alle uitgevers zijn slecht en op geld uit…

    Yordy Spoor

    Beste Wijnand, bedankt voor je reactie. Wij vinden het niet netjes om de namen van de slechte uitgevers te noemen, want dan krijg je een welles-nietesspelletje. Met de kennis uit dit artikel kunnen auteurs zelf een goede beslissing nemen.

    Wij zeggen in dit artikel nergens dat alle uitgevers slecht zijn. Ik hoop echt dat dat wel duidelijk naar voren komt.

    Als ik het zo lees, doen wij hetzelfde voor auteurs, met het verschil dat wij ons geen uitgever noemen. Ik denk ook niet dat jij een uitgever bent, maar een dienstverlener in het uitgeefvak.

Ton Zevenhoven

Ook mijn ervaring is, dat je veel zelf kunt doen. Vaak zijn er veel goedkopere oplossingen dan via ‘een uitgever’. Onderschat niet de waarde van redactie, maar pas ook daarmee op met wie je in zee gaat. Ik heb goede ervaringen met Maria Genova, schrijfster van bestsellers. Soms wil zij beginnende auteurs helpen voor een vriendenprijsje. Ga gewoon eens wat googlen en vergelijken en word lid van één of meer schrijversgroepjes op bijvoorbeeld Facebook. Laat je ook niet gek maken over allerhande verschillende adviezen, hoe goed ook bedoeld maar beslis zelf en blijf vooral nuchter.

Mijn eerste roman ‘Het veen’ werd uitgegeven door Freemusketeers in 2013, zonder redactie. Vijftig exemplaren verkocht en net zoveel weggegeven. Er zaten toch wel wat spel- en taalfouten in helaas. Ik hoorde dit van lezers na uitgave en dan moet je voor de verbeteringen gaan betalen. Dat kan aardig oplopen omdat je per 10 verbeteringen zo’n slordig 60 euro inclusief btw betaalt. Ik heb de 10 ergste eruit laten halen.

Mijn tweede roman ‘Het huis met de veranda’ heb ik uitgegeven via Mijnbestseller.nl. Waarom niet bij Pumbo? Omdat ik na verschillende uitgeefplatforms vergeleken te hebben het beste bij Mijnbestseller uitkwam betreft verkoopprijs en wat ik er zelf aan overhoud. (Sorry Yordy) Ze rekenen geen € 19,95 voor Centraal Boekhuis, wel éénmalig € 12,50 voor een ISBN. Wel heb ik dit keer wat aan redactie laten doen en is de kwaliteit beter dan mijn eerste boek.

Van mijn tweede boek heb ik ook twee exemplaren naar NBD Biblion gestuurd. Een paar dagen geleden kwam er een inkooporder, 74 boeken voor Nederlandse bibliotheken! Ik raad het dus ook iedereen aan om je boek op te sturen naar hen. Dromen over succes mag, kijkuit dat je je niet gek laat maken door lieden die alleen maar in je geld geïnteresseerd zijn.

Groeten, Ton Zevenhoven

    Yordy Spoor

    Hoi Ton, bedankt voor je bericht. Het is inderdaad verstandig om de exemplaren naar Biblion te sturen. We hebben hier ook een stukje over geschreven op onze website: https://www.pumbo.nl/faq/promotie/boek-in-de-bibliotheek. Ik denk zelf dat je verkeerd hebt gekeken bij het vergelijken van de aanbieders. Volgens mij houd je bij ons altijd meer marge over dan bij de concurrenten.

Bart FM Droog

Mijn complimenten voor je artikel, Yordi. Heel goed dat je beginnende auteurs wijst op de gevaren van ‘vanity press’-uitgeverijen.

Wat ik er aan zou willen toevoegen is dit: sommige van deze uitgeverijen ronselen beginnende auteurs door het uitschrijven van poëzie – of prozawedstrijden. Wie inzendt ‘wint’ vrijwel automatisch (i.e. in de vorm van opname van het ingezonden werk in een bloemnlezing), maar verplicht zich dan wel een groot aantal van die bloemlezingen in te kopen. En vaak volgt daarna een ‘aanbieding’ voor de uitgave van een soloboek, dat geheel en al door de auteur gefinancierd ‘mag’ worden.

In Nederland opereerde/opereert uitgeverij De Vleermuis uit Roermond jarenlang op die wijze. Maar het verdienmodel van die uitgeverij valt in het niet bij de praktijken van een bende Amerikaanse oplichters, die in het begin van deze eeuw jaarlijks miljoenen verdiende door wereldwijde poëziewedstrijden uit te schrijven.
Zie: http://nederlandsepoezie.eu/?p=111 en http://nederlandsepoezie.eu/?p=1881

Een totaal andere handelswijze had uitgeverij De Contrabas. De uitgever wist nietsvermoedende dichters zand in de ogen te strooien met contracten en fraaie beloften, die naderhand gebakken lucht bleken. Eind 2014 is dit fonds – zonder dat de betrokken auteurs er iets van wisten – overgenomen door uitgeverij Liverse uit Dordrecht. Zover ik weet zijn sedertdien noit royalty’s uitbetaald. Meer info: zie http://nederlandsepoezie.eu/?p=2052 ; http://meandermagazine.net/wp/2015/01/zodat-mensen-zelf-hun-conclusies-kunnen-trekken/ en http://www.bartfmdroog.com/cb/index.html

Yordy Spoor

Hoi Bart, bedankt voor je verhaal! Zo te lezen heb je helaas al vaker met dit soort partijen te maken gehad.

Bart FM Droog

Sinds 2001 word ik af en toe om raad gevraagd door mensen die ten prooi zijn gevallen aan genoemd soort bedrijven. Een paar keer heb ik de oplichterijpraktijken uitvoerig onderzocht en erover gepubliceerd. Eigenlijk komt het steeds weer op hetzelfde neer.

Rode lijn is: ze maken – net als alle andere oplichters – genadeloos misbruik van menselijke zwakheden (bij auteurs: ijdelheid en publiceerdrang). Tot de algegele zwakheden behoort ook het niet durven erkennen dat je opgelicht bent. Gedupeerden schamen zich om ervoor uit te komen, met als gevolg dat de oplichters ongestoord door blijven gaan.

De enige manier om dat tegen te gaan is er steeds weer opnieuw over te berichten.

Ton van der Heijden

In 2006 werd mij door een gevestigde uitgever gevraagd het reisboek (Dominicusreeks) Israël te schrijven. Een bespreking volgde en we kwamen overeen met contract dat ik dat zou doen. Ik ben veel in Israël geweest en beschikte over een grote collectie foto’s. Toch ging ik speciaal voor dat doel naar Israël om “bewust” voor het project nieuwe foto’s te maken. In het gesprek werd afgesproken, dat het boek religieus/politiek neutraal zou zijn. Het manuscript werd aangeleverd en de flyers voor de boekhandel waren gedrukt. Er kwam plots een merkwaardig verzoek van de uitgever, ik moest het manuscript aanvullen met een stukje over de Palestijnen en dat Israël het toerisme nodig had om de bezette gebieden te financieren. Als voorbeeld werd het regiem in Birma genoemd. Ik weigerde.
Vlak voordat het boek naar de persen zou gaan kreeg ik een bijna verpletterende mededeling, dat ze een “plagiaat” in mijn manuscript hadden aangetroffen en of ik maar even elke punt en komma wilde verantwoorden c.q. toelichten. Geloof me, alle informatie waar nodig was afgedekt met (schriftelijke) toestemming van de bronnen tot aan het ministerie van toerisme in Israël toe.
Felle gesprekken waren het gevolg, en de uitgever trok de stekker er uit. Ik mocht met het materiaal doen wat ik wilde. Nog geen twee maanden (2007) later lag het boek in de boekhandel geschreven door twee andere auteurs.

Uit een vorm van wraak heb ik daarna het boek Israël 1948-2008 via een POD laten verzorgen. En een paar jaar later Handboek en reisgids Israël. Beide boeken haalden de krant en zelfs een interview voor radio Gelderland. Mijn argwaan tegen deze POD ontstond doordat het weinig response opleverde. Ik totaal geen idee had of de boeken die als verkocht werden vermelde de enige waren. Mijn boek Goden van Mesopotamië besloot ik bij PUMBO onder te brengen. Daar ontdekte ik, dat ik bij POD financieel aardig bij de neus was genomen. Daar moest je o.a. honderden euro’s betalen om aangemeld te worden bij CB, Bol.com en het verkrijgen van een ISBN nr.
De keuze voor PUMBO was een gouden greep en op mijn laatste boek Israël, geschiedenis van een vakantieland, heb ik ze bijna verplicht hun logo op de rug van het boek te plaatsten.
PUMBO dank voor het eindeloze geduld, adviezen en hulp.

    Yordy Spoor

    Hoi Ton, bedankt voor het delen van je verhaal. Ik wist niet dat het op die manier was verlopen. Bedankt voor de complimenten!

Annemarie Hering

Nadat mijn manuscript ‘Sla met suiker’ in 2014 drie keer was afgekeurd door de bekendste uitgeverijen, ondanks lovende reacties van mijn omgeving, zocht ik een bekwaam coach en vond die in de persoon van Lex Jansen. Hij heeft me een half jaar intensief begeleid en verzekerde me na de laatste ontmoeting, dat het nu een kwalitatief goed manuscript was, waard om uitgegeven te worden.
Ik heb vrijwel alle uitgeverijen vanaf oktober 2015 benaderd met mijn manuscript plus een powerpointpresentatie en een aanbevelingsbrief van Lex Jansen.
Mijn ervaringen? De honden lusten er geen brood van!
Alle uitgeverijen die vallen onder de Singel Uitgeverijen zijn mijn manuscript kwijt geraakt, dat ik per mail had verstuurd. (Daar kwam ik pas na 3 maanden achter). En dat zijn er vijf: Querido, Uitgeverij Q, Nijgh en Van Ditmar, Athenaeum, Polak & Van Gennip en de Arbeiderspers.
De Bezige Bij aan wie ik het per post toestuurde, raakte het manuscript ook kwijt, terwijl ik wel een bevestigingsmail had gekregen dat het aangekomen was. Toch kreeg ik na 3 maanden bericht dat het afgewezen was??? Later werd me weer verteld dat ze het toch kwijt waren geraakt.
Dan waren er uitgeverijen die me meldden dat ik een manuscriptbeoordelingsbureau in moest schakelen. Blijkbaar hadden ze de aanbevelingsbrief niet gelezen waarin stond dat ik begeleid was door Lex Jansen, ex-directeur van de Arbeiderspers.
Van veel uitgeverijen had ik na 6 maanden nog geen reactie gehad. Als ik mailde met de vraag: “Hoe staat het er voor” was het antwoord telkens: “We zijn er nog niet aan toegekomen”. Van Meulenhoff bijvoorbeeld heb ik tot op heden (na bijna 10 maanden) ook nog steeds geen reactie gehad. Via facebook heb ik de directeuren persoonlijk benaderd waarvan mijn manuscript opeens verdwenen was of waarvan ik nooit iets heb gehoord.
Niemand heeft gereageerd. En dat zijn Robbert Ammerlaan, Elik Lettinga, Mai Spijkers, Paulien Loerts en Henk Pröpper. Er waren ook uitgevers die zeer enthousiast reageerden, maar dan moest ik wel zelf eerst 2 duizend euro investeren (Paris Books, Godijn Publishing, Aspekt, Narratio, JouwBoek, Gopher. Novum Publishing, vroeg zelfs ruim 3 duizend euro).
Er waren uitgeverijen die de telefoon nooit aannamen en nooit reageerden op mijn mails.
En ineens had ik contact met Liesbeth Heenk, uitgever van Amsterdam Publishers. Zij geloofde in mij, had mijn manuscript in twee dagen gelezen en had ongevraagd wat correcties aangebracht. Zij zei: “Dit is goed. Ik word je uitgever”.
Singel Uitgeverijen hadden mij al eerder Brave New Books aangeraden aan als het niet lukte bij de genoemde vijf uitgeverijen, maar Liesbeth zei direct: “Annemarie, persoonlijk zou ik nooit met Brave New Books in zee gaan. Dat zal Singel hebben aanbevolen. Mijn slechtste ervaring ooit; het werkt niet – geen service – en je houdt er vrijwel niets aan over.”
En ik kon het niet nalaten om alle uitgevers die mij afgewezen hadden, een mail te sturen met de aankondiging van mijn uitgever dat mijn boek gepubliceerd zou worden.

Wat schreven de meeste mij terug?

“U kunt uw manuscript insturen ter beoordeling. De wachttijd bedraagt ongeveer 3 maanden”.

Voor mij het ultieme bewijs dat mails van onbekende schrijvers niet of helemaal niet gelezen worden.

Mijn boek ligt inmiddels in de boekhandels.
Met dank ook aan drukker Pumbo, die mij altijd met raad en daad bijstaat.

Annemarie Hering

http://www.annemariehering.nl

Saskia Boree

Alle punten klinken ook voornamelijk als Printing-On-Demand uitgeverijen. Helaas ook slechte ervaringen mee gehad. Mijn toen uitgeverij deed er zelfs nog een stapje bovenop door te zeggen dat het uitgeven me niets kostte terwijl ik toch echt zelf de promotie moest doen… Als ik dan alles zelf moet doen, oke, maar dan kan ik beter meteen in eigen beheer gaan…

bijna dom gansje

ik was in onderhandeling met een foute uitgeverij , ik zou 500 boeken moeten afnemen a 10 euro per stuk. de foute uitgeverij zou ook 500 boeken afnemen. haha. ik ben op het juiste moment PUMBO tegen gekomen en we zijn ons nu aan het richten om ons boek in eigen beheer uit te geven.

anoniem

Ik kreeg een zeer gerenormeerde uitgever aan de telefoon, kort na het insturen van mijn manuscript. Bekende auteurs waren door hen uitgegeven en de uitgever was enthousiast over mijn boek. Te mooi om waar te zijn. En dat was het ook.
Men vroeg steeds meer tekst van mijn co-auteur (die oorspronkelijk tien wetenschappelijk verantwoorde pagina’s aan mijn boek zou toevoegen. De rest van het manuscript was van mij). De uitgever raadde ons af om al te veel tekst van mij in het boek te laten staan.
Snel was hun tactiek duidelijk: Men bleek namelijk uit op mijn co-auteur en de uitgever wilde na verloop van tijd liefst geen enkele tekst van mij. Mijn co-auteur vond mijn verhaal belangrijker dan dat haar eigen verhaal en ging er niet in mee. Ik trapte er uiteindelijk niet in. Een belangrijke les: wees niet ijdel, dan maakt men minder snel misbruik van je. Dat geldt eigenlijk overal en altijd.

N. Franken

Goede morgen Yordy,

Je hebt een goed en duidelijk verhaal, maar als ik een simpel rekensommetje ga maken met de bedragen die jij noemt waarvoor je het allemaal ‘zelf kunt doen of laten doen’ dan begint het mij ook te duizelen voor mijn ogen. € 2000 voor dit, € 200 tot 600 voor dat, € 200 tot 600 voor het volgende. Je moet haast wel een kapitalist zijn om op die manier je boek op de markt te kunnen brengen lijkt het. En de meesten van ons zijn dat beslist niet.

    Wouter Vink

    Bedankt voor je reactie op het artikel! Ik kan goed begrijpen dat de berekeningen tot een vorm van duizeligheid kunnen leiden. Juist daarom is het extra belangrijk dat de berekening wel transparant wordt onderbouwd, zodat je nooit te veel betaalt en weet waar je aan toe bent. Daarnaast is het niet per se noodzakelijk om te investeren; je kunt vrijwel altijd zonder investering starten via Printing on Demand. Alle kosten worden per verkoop verrekend. Printing on Demand kent meestal wel een hogere kostprijs per boek, afhankelijk van de uitvoering. De gewenste verkoopprijs van je boek is dan mede bepalend voor de haalbaarheid. Of je ook andere kosten maakt, bijvoorbeeld voor redactie of vormgeving, is afhankelijk van je wensen, maar nooit verplicht. We rekenen het in elk geval graag vooraf voor je uit, dan weet je precies waar je aan toe bent.

Erik

Echt een bizarre blog dit. Toevallig had ik afgelopen week contact met een uitgever. En het ging precies zoals de blog beschrijft….

Ik blij natuurlijk dat een uitgever eindelijk interesse toonde. Ik werd opgebeld en kreeg een alleraardigste meneer aan de telefoon die mij inderdaad 250 van de oplage van 400 boeken probeerde aan te smeren voor 12,50 per stuk en daarbij vertelde dat ik moest afzien van royalties, omdat dat ‘standaard was in de uitgeverijbranche’. Toen ik hem vroeg waarom ik het boek niet zelf zou uitgeven, kwamen inderdaad bovengenoemde argumenten op tafel: wij hebben contact met boekhandels, wij weten hoe je een boek verkoopt in de markt en u niet, wij verzorgen de marketing.

Ik voelde al nattigheid en heb hem vriendelijk bedankt. En nu lees ik dus precies waarom.

Dank dus voor de blog 🙂

Oh ja, het betreft Uitgeverij Aspekt uit Harderwijk. Mijn advies: ga met een grote boog om ze heen.

    Fabianne Rijkes

    Hartelijk dank voor je reactie, Erik. Wat vervelend dat je zo’n slechte ervaring hebt gehad. In ieder geval bedankt voor het delen en mochten wij je verder kunnen helpen, dan horen we het graag. Succes!

Niesje huizing

Hallo.
Ik heb mijn boek bijna klaar.
En zoek een goede uitgever,er staan zoveel op maar welke wordt het.

Ik hen een zeer goed gevoel over mijn boek.
Het gaat om een onderwerp dat dagelijks weer op het nieuws is..en veel op scholen..

Ik zoek dus iemand die mij iets aanbeveeld.
Vindt het zo moeilijk.zoals ik dus zeg het zijn er honderden uitgevers..

    Fabianne Rijkes

    Het kan inderdaad lastig zijn om een geschikte uitgever te vinden, Niesje. Misschien kun je eens op deze pagina kijken: http://www.nuv.nl/groepen/algemene-uitgevers/leden. Daar vind je een verzameling van de meest bekende, grotere uitgevers. Je kunt ervan uitgaan dat zij betrouwbaar zijn. Mocht je jouw boek liever in eigen beheer uitgeven, dan helpen wij je daar natuurlijk graag bij. Veel succes!

Iris

Voordat ik bij Pumbo terecht kwam, had één van de zes uitgevers een uitnodiging gestuurd om te komen praten. Mijn boek zag de man wel zitten en hij hoefde praktisch niets meer aan het binnenwerk te doen. Ik had wel schik met die vent, want het bleek dat we van dezelfde universiteit kwamen en daar dezelfde mensen kenden. Toen kreeg ik een contract van zes of acht pagina’s mee naar huis, waarin ik me moest verplichten om lezingen te houden in het hele land en auteursrechten afstaan om het boek mogelijk te verfilmen, enz.

Toen ik hierover later opbelde om te zeggen, dat ik me niet door het land laat sleuren om een verhaal te houden, kon het feest niet doorgaan. En toen ik de vader vroeg om zijn zoon te spreken, met wie ik een leuk gesprek had gehad, zei de vader dat hij daar niet meer werkte.

Dus één van de twee was een louche figuur. Dit incident speelde zich af in Limburg.

    Fabianne Rijkes

    Bedankt voor het delen van je ervaring, Iris! Vervelend dat het zo is gelopen. Hopelijk hebben je mede-auteurs er iets aan!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *