Dit bestand kun je openen met het programma Adobe Photoshop, maar niet iedereen heeft dit programma. Photoshop is een duur programma en is niet eenvoudig om onder de knie te krijgen.
Als je dit programma niet op je computer hebt staan, kun je gebruikmaken van andere programma’s die Photoshop-bestanden kunnen openen, zoals Gimp. Dit is een gratis programma, maar ook dit programma moet je vaak gebruiken om het je eigen te maken. Een andere optie is de online editor PicMonkey. Deze editor kun je gratis gebruiken. Je hebt de keuze uit allerlei templates. Tegen een meerprijs kun je extra opmaakmogelijkheden kopen. Als je geen opmaakervaring hebt, kun je dit werk beter uitbesteden aan iemand die dat wel heeft.
De omslagfoto kan ook een foto zijn die de sfeer uitstraalt die je met je Twitter-account wilt overbrengen. Het hoeft dus niet per se een Photoshop-afbeelding te zijn met een wervende tekst. Zo kun je bij een boek over reizen een mooie foto van een ver land als omslagfoto gebruiken en bij een chicklit een foto van een aantal vrouwen in de leeftijd van de personen uit het boek, zittend op een bankje in een park. Dit is voor ieder type boek anders en hangt ook af van je doelstelling.
Heb je al meer volgers en ga je een nieuw boek lanceren, plaats dan wel een foto met een wervende tekst bovenaan je profiel. Maximale awareness creëren voor je boek is dan belangrijk.
Zorg er als laatste voor dat de omslagfoto niet te licht is. Twitter plaatst er namelijk zelf tekst in witte letters overheen. Zorg dus voor voldoende contrast, zodat deze letters leesbaar blijven.
Binnen de optie ‘profiel’ kun je ook je zogenaamde ‘bio’ invullen. Hieronder als voorbeeld weer het Twitter-account van David Baldacci.

Omschrijf hier in maximaal 160 woorden je Twitter-account. Gebruik ook zogenaamde ‘zoekwoorden’: woorden die raakvlakken hebben met jouw onderwerp, waarop je beter gevonden wilt worden in Google. Google indexeert deze informatie en zo kun je sneller gevonden worden.
Zorg voor een prikkelende tekst, waardoor mensen je eerder gaan volgen. Kies dus niet voor een standaard opsomming van je leeftijd en interesses, maar zorg ervoor dat lezers gaan glimlachen of verbaasd zullen opkijken van je omschrijving.
Vergeet bij de optie ‘website’ niet om je website in te vullen. Een gebruiker hoeft dan geen moeite te doen om op je website terecht te komen, want hij of zij kan er dan direct op klikken.
Je kunt ervoor kiezen om naar de homepagina van je website te linken, maar je kunt ook een speciale welkomstpagina voor Twitter-gebruikers maken, waarop je hen als zodanig aanspreekt of waarop je elementen uit je Twitter-profiel laat terugkomen. Als zij via deze link binnenkomen, zullen zij een nog grotere connectie met je voelen en dat vergroot de kans dat zij zich voor de nieuwsbrief inschrijven of andere acties op je website uitvoeren.
Berichten plaatsen
Nu je profiel is ingesteld, kun je aan de slag met het plaatsen van de eerste berichten. Het is waarschijnlijk overbodig om te vertellen, maar voor de zekerheid doen we het toch maar even: stuur geen reclameboodschappen de wereld in via Twitter. Bedien jezelf niet van teksten als ‘Koop dit boek nu!’, ‘Nu korting op de verzendkosten!’ of ‘Bestel nu en ontvang als bonus …’
Alles draait op Twitter om het delen van interessante informatie en media. Natuurlijk zul je af en toe je boek promoten, maar dat gebeurt altijd op beperkte schaal of via een verdekte boodschap.
Bijvoorbeeld: ‘Vandaag geleerd waar de micro-organismen in moestuinaarde uit bestaan’, gevolgd door een link naar een blogbericht op je website. Denk goed na over de indeling van deze pagina, zodat bezoekers zich sneller zullen aanmelden voor je nieuwsbrief. In de meeste gevallen is het verstandig om links in te korten.
Links inkorten
Omdat je via Twitter maar 140 karakters in je bericht kunt gebruiken, wil je deze niet opmaken aan lange links. Daarom bestaan er diensten om links te verkorten. Deze worden ‘URL shorteners’ genoemd. Het bekendste voorbeeld is Bitly. Registreren is gratis en je kunt direct gebruikmaken van deze dienst.
Een lange link als https://nl.pumbo.net/boek-uitgeven/isbn-aanvragen-in-6-stappen wordt dan verkort naar https://bit.ly/3nK6VfT.
In contact komen met interessante partijen
Via Twitter kun je snel mensen volgen. Het kan interessant zijn om mensen te volgen die een link hebben met het thema van je boek. Ook boekverkopers, boekwinkels, redacties en journalisten zijn eenvoudig te vinden op Twitter. Twitter heeft een eigen zoekfunctie waarmee je van alles kunt vinden. Bij vrijwel ieder onderwerp komen er resultaten naar voren.
Als je bijvoorbeeld een chicklitboek hebt geschreven, begin dan eens met zoeken op ‘chicklit’. Je zult je verbazen over de hoeveelheid personen die je vindt. Speelt jouw boek zich af in een bepaalde regio, bijvoorbeeld in de Achterhoek, zoek daar dan eens op. Bij een non-fictieboek is het eenvoudiger om de juiste zoektermen te vinden.
Wanneer je eenmaal personen hebt gevonden die raakvlakken hebben met het onderwerp van je boek, ga je hen volgen. Zij ontvangen dan een melding. Je hoeft niet bang te zijn dat het vreemd is om mensen te volgen die je niet kent. Zij hebben immers een keer over het onderwerp van je boek getweet of volgen zelf een bepaalde twitteraar die een relatie met dit onderwerp heeft.
Zij zullen dus niet vreemd opkijken als ze opeens een bericht ontvangen met de melding dat jij hen volgt. Bij dit bericht worden je profielfoto en een link naar je Twitter-profiel getoond. Vaak kijken ze wel even wie hen is gaan volgen.
Via je Twitter-profiel heb je dus direct contact met jouw doelgroep. Je begrijpt nu ook meteen waarom jouw Twitter-profiel er goed uit moet zien.

Ben je gelinkt (je volgt elkaar), dan kun je elkaar ook privéberichten sturen. Deze berichten zijn alleen voor de ontvanger zichtbaar. Klik hiertoe op het envelopje en kies dan voor ‘nieuw bericht’. Je kunt verder ieder willekeurig persoon bereiken door een ‘@’ gevolgd door zijn of haar Twitter-naam in te typen.
Een voorbeeld: door @boekuitgeven toe te voegen aan je tweet, ontvangen wij van Pumbo jouw bericht. Deze optie is vooral handig om redacties en journalisten rechtstreeks te benaderen. Zo kun je hen snel op de hoogte brengen van nieuwtjes waarover zij kunnen schrijven. Gebruik deze functie wel met mate. Het moet niet ‘spammerig’ overkomen, dus gebruik dit alleen als je echt een goed bericht klaar hebt staan.
Twitter kent een lijst met ‘trending topics’. Dat is een lijst met woorden waarover op dat moment het meest wordt gesproken. Deze lijst is ook per land of per stad te bekijken. Actuele nieuwsgebeurtenissen komen vaak in de lijst voor, evenals bekende personen en speciale dagen.
Als je op Twitter bent ingelogd, klik je op ‘ontdekken’ in de menubalk. Aan de linkerzijde zie je in het onderste blok ‘trends’ staan. Hier kun je met de ‘wijzig’-knop een ander land of zelfs een stad opgeven. Hier kun je ook accounts van bekende Nederlanders vinden. Als je inspeelt op de trending topics, laat dit zien dat je snel bent met nieuws en overal van op de hoogte bent. Dit vergroot je autoriteit.
Werken met hashtags
Een bericht kun je ook gericht sturen door het toevoegen van een zogenaamde ‘hashtag’. Dit is een woord met als prefix een hekje (‘#’). Door deze combinatie wordt een bericht sneller gevonden.
Door een hashtag te gebruiken in een tweet, kun je er een bepaald onderwerp aan toekennen. Zo wordt het voor mensen eenvoudiger om berichten te sorteren op een bepaald thema. Je maakt dus een hashtag aan door in een bericht een ‘#’ te typen, met direct daarna het woord, zoals ‘#boekuitgeven’. Veelgebruikte hashtags zijn bijvoorbeeld ‘#durftevragen’ en ‘#goeievraag’.
In een hashtag zitten nooit spaties, komma’s of punten. Anders werken hashtags niet. Nummers kunnen wel in een hashtag worden gebruikt. Onthoud dat je bericht door er een hashtag aan toe te voegen aan een onderwerp wordt gekoppeld en zo ook door anderen gevonden kan worden.
Ook journalisten en redacties volgen vaak specifieke woorden op Twitter. Is er in het nieuws bijvoorbeeld een item over het geweld tegen ambulancebroeders, dan zoeken zij op Twitter naar informatie over dit onderwerp. Zo is Ronald de Jong, auteur van een boek over dit onderwerp, bijvoorbeeld in verschillende landelijke media gekomen, zoals RTL Late Night en de Telegraaf.

Twitter Cards
Het is zeer raadzaam om ‘Twitter Cards’ te gebruiken. Als je zelf een Twitter-account hebt, ben je waarschijnlijk al eens zulke ‘kaarten’ tegengekomen. Dit zijn extra stukken informatie die getoond worden bij een tweet.
Normaal gesproken heb je maar 140 karakters om een tweet te maken, maar met behulp van deze Cards kun je dit uitbreiden. Tweets met Website Cards krijgen volgens recent onderzoek 43% meer kliks dan standaard Tweets met een link. Er zijn verschillende soorten kaarten beschikbaar.
- Summary Card: Dit is de standaardkaart met een titel, een omschrijving, een kleine afbeelding en Twitter-profielinformatie.
- Summary Card met grote afbeelding: Hetzelfde als de standaardkaart, maar dan met een grote afbeelding.
- Photo Card: Een kaart met alleen een foto.
- Gallery Card: Een kaart met een collectie van foto’s.
- App Card: Een kaart om een mobiele applicatie uit te lichten en meteen te downloaden.
- Player Card: Een kaart om video, audio en media af te spelen.
- Product Card: Een kaart geoptimaliseerd om productinformatie te tonen.

Een voorbeeld van een Photo Card en een Product Card
Hoe maak je gebruik van deze kaarten?
Hoe je gebruikmaakt van deze kaarten is een technisch verhaal, maar we gaan het toch proberen uit te leggen. Het kan je namelijk waardevollere tweets opleveren.
Laten we als voorbeeld de standaardkaart met grote foto nemen. Als je een pagina op je website hebt met belangrijk informatie, bijvoorbeeld de pagina met uitleg over je boek, kun je in de code van deze pagina extra informatie opslaan die Twitter kan uitlezen. Deze code is niet zichtbaar voor de bezoekers van je website en zit als het ware verborgen. In deze code geef je aan wat de titel van je boek is, waar de flaptekst staat, wie de auteur is en waar de coverafbeelding staat.
Twitter scant deze pagina’s ongeveer eens per week. Als dit is gebeurd, weet Twitter dat er voor jouw pagina extra informatie beschikbaar is. Als jij of een bezoeker van je website deze link deelt via Twitter, plaatst Twitter hier de extra informatie bij. Eerst worden de standaard 140 karakters van het normale Twitter-bericht getoond, dan een grote foto van de cover en dan de extra omschrijving. Je bericht valt zo dus extra goed op.
Als je gebruikmaakt van WordPress om je website te onderhouden, kun je de Yoast SEO plug-in installeren om deze code aan pagina’s toe te voegen. Dit werkt gebruiksvriendelijker dan zelf in de code te gaan rommelen.
Twitter is een kanaal voor de lange termijn. Verwacht niet direct resultaat, maar houd wel vol. Voorkom dat je na de eerste weken terugvalt en minder gaat twitteren. Je zult vanzelf meer volgers krijgen en daar later de vruchten van plukken.
LinkedIn
Voor fictieboeken is LinkedIn niet zo geschikt, maar voor non-fictieboeken meestal wel. Je kunt op dit platform echt je autoriteit laten zien.
Het aanmaken van een LinkedIn-account is eenvoudig, maar kent veel stappen. Daarom gaan we die hier niet behandelen. Een account aanmaken kun je hier doen: LinkedIn-account aanmaken.
Als je al een account hebt, zorg er dan voor dat je deze zo compleet mogelijk maakt. Klik hiertoe op ‘profiel bewerken’, dan zie je rechtsboven jouw profielsterkte staan. Het is het best als deze balk volledig is gevuld.

Veel van de informatie die je aan LinkedIn verstrekt, wordt ook door Goolge geïndexeerd. Zorg dus voor juiste en aantrekkelijke informatie.
LinkedIn gebruiken om content te delen
Dit is iets waar LinkedIn de laatste tijd heel erg op inzet: content delen. Dit doet LinkedIn door middel van het publicatieplatform Pulse. In het begin konden alleen bekende personen hiermee blogberichten schrijven en delen, maar inmiddels wordt deze functionaliteit wereldwijd steeds verder uitgerold. Op dit moment is het alleen nog maar voor Engelstalige accounts beschikbaar, maar de verwachting is dat het voor Nederlandstalige accounts snel zal volgen.
Je kunt het nu wel al gebruiken, ook vanuit Nederland. Je moet de standaardtaal dan alleen instellen op Engels. Klik hiertoe rechtsboven op het pictogram van je profielfoto, kies voor ‘taal’ en verander de taal van Nederlands naar Engels. Vervolgens klik je linksboven op ‘home’ om naar je eigen homepagina op LinkedIn te gaan. Hier zie je nu ‘publish a post’ staan.

Je krijgt vervolgens een online editor te zien, waar je een artikel kunt plaatsen en opmaken.

Het belangrijkste onderdeel van deze content is de headline. Dit is ook de regel die jouw connecties als notificatie te zien krijgen. Zorg dus voor een goede headline die aanspoort om door te klikken!
Deze content wordt ook door Google geïndexeerd. Sommigen zeggen dat je hiervoor unieke content moet schrijven, omdat Google anders ziet dat deze content ook op jouw website staat en je daarvoor strafpunten geeft. Anderen zeggen juist dat Google dit niet bestraft.
Persoonlijk zouden wij nog even voorzichtig zijn met het plaatsen van dubbele content op LinkedIn. Je kunt een bericht beter eerst op je eigen website plaatsen en overal delen en pas één of twee weken later op LinkedIn. Zo wordt jouw website eerst door Google geïndexeerd en wordt hieraan de waarde toegekend. Als Google het artikel later op LinkedIn tegenkomt, is dat minder erg.
De voordelen van content plaatsen op LinkedIn
Iedere keer als je iets op Pulse publiceert, krijgen jouw connecties dit als notificatie te zien. Dit zal later waarschijnlijk niet meer altijd gebeuren, maar op dit moment wordt dit nog aan iedereen in je netwerk getoond.
In de toekomst zal het gebruik van Pulse zo veel toenemen dat LinkedIn hier iets aan moet doen. Anders ontvang je ontzettend veel notificaties en dan word je helemaal gek. Waarschijnlijk gaat LinkedIn dan op basis van een algoritme bepalen wie bepaalde content wel of niet te zijn krijgt en komt er een mogelijkheid om te adverteren.
Je krijgt ook statistieken te zien van degenen die jouw bericht hebben bekeken. Dit is altijd interessant voor een doelgroeponderzoek.
Tot zover LinkedIn. Voor auteurs van non-fictie die zich richten op de zakelijke markt is dit platform zeker interessant!
Instagram
Dit kanaal groeit ontzettend hard. Het is inmiddels al groter dan Twitter. Op Instagram draait alles om foto’s en video’s. Bij die foto’s en video’s kun je een stukje tekst plaatsen, waarin je je volgers kunt aansporen om je website te bezoeken voor meer informatie over de desbetreffende foto of video.
Instagram is zeer geschikt voor de volgende doeleinden.
- Werken aan de branding van je merk
- Producten laten zien en tonen hoe deze zijn te gebruiken
- Een kijkje achter de schermen geven
- De interactie met je doelgroep opzoeken
Om even met dit laatste te beginnen: Instagram staat erom bekend meer interacties met volgers uit te lokken dan andere socialmediakanalen.
Het is op Instagram belangrijk om goed uitziende foto’s en video’s te plaatsen. Zonder professionele foto’s en video’s zullen maar weinig mensen je willen volgen. Ook hier geldt dus weer: plaats alleen goede content.
Ook voor een blog kan dit goed werken. Zo plaatst DutchCowboys regelmatig berichten op Instagram.

Maar ook als je een personal trainer bent, kun je via Instagram goed laten zien waar je voor staat en zo goed aan je branding werken.

Het plaatsen van zo’n foto kost niet veel tijd. Het maken misschien wel, maar vaak maak je die foto niet speciaal voor Instagram en heb je hem al ergens liggen. Het kost je dus maar een paar minuten om op deze manier in het vizier van je doelgroep te komen.
Als je bijvoorbeeld een receptenwebsite hebt, kun je regelmatig foto’s van deze recepten plaatsen. Die maak je toch al voor je blog of receptenboek.

Het gebruik van hashtags
Met hashtags kun je aangeven waar je bericht over gaat. Je kunt tot dertig hashtags toevoegen. Op Instagram hebben gebruikers toegang tot een zoekfunctie. Als jouw hashtag overeenkomt met de zoekterm waarop een gebruiker zoekt, bestaat de kans dat je gevonden wordt. Dit is dan ook meteen een manier om meer volgers te krijgen.
Instagram is zeker een platform om in de gaten te houden als je beschikt over mooie foto’s of video’s. Je volgerspubliek zal waarschijnlijk gestaag groeien, maar als je Instagram consequent blijft gebruiken, zal dit zich op den duur uitbetalen in meer bekendheid voor je product, dienst of merk.
Pinterest
Pinterest is niet meer weg te denken uit het socialmedialandschap. Dit kanaal is net als Instagram visueel georiënteerd. Het draait allemaal om het delen van foto’s. Voor degenen die Pinterest nog nooit hebben gebruikt: je kunt op Pinterest ‘prikborden’ aanmaken. Op een prikbord kun je meerdere foto’s ‘pinnen’.
Een prikbord kun je vervolgens ook delen met anderen. Als gebruiker van Pinterest kun je bijvoorbeeld een prikbord aanmaken met de naam ‘huisideeën’, waar je samen met je partner ideeën op kunt pinnen.
Je kunt een prikbord ook privé houden en hoeft dit niet per se met de rest van de wereld te delen. Zo kun je bijvoorbeeld ook een persoonlijk prikbord voor gezonde recepten aanmaken. Alle gezonde recepten die je op Pinterest vindt, kun je hier dan eenvoudig aan toevoegen.
Je kunt ook afbeeldingen van websites die je volgt op een prikbord pinnen. Dat gaat heel eenvoudig als de website hiervoor een stukje code van Pinterest aan zijn afbeeldingen heeft gekoppeld. Als jouw eigen website draait op WordPress, kun je hier een plug-in voor installeren.

De Pinterest-knop (rechtsonder) op de website van SocialMediaExaminer
Hoe kun je Pinterest zelf inzetten?
Begin allereerst met het aanmaken van verschillende prikborden. Als voorbeeld gebruiken we even een personal trainer. Hij of zij kan de volgende prikborden aanmaken.
- Uitleg over bepaalde oefeningen
- Uitleg over voeding en supplementen
- Recepten voor krachtsporters
- Foto’s van gespierde mensen
- Motiverende quotes
Deze prikborden worden dan gevuld met foto’s en begeleidende teksten met daarin een link naar de website van de personal trainer. Daar plaatst hij of zij een volglink naar Pinterest, zodat iedereen ziet dat deze prikborden zijn aangemaakt.
Zo kun je niet alleen volgers vanaf je eigen website krijgen, maar ook vanaf Pinterest zelf. Naar dit soort onderwerpen wordt namelijk ook gezocht op Pinterest. Als iemand jouw prikbord tegenkomt, kan deze bezoeker jouw Pinterest-kanaal volgen en zo met je merk in aanraking komen. Ook kan deze bezoeker delen van jouw prikbord gebruiken voor een eigen prikbord of delen met anderen. Iedere keer als dat gebeurt, gaat de link naar je website gewoon mee.
Gebruik staande afbeeldingen
Pinterest wordt het meest gebruikt op smartphones en tablets. De lay-out van Pinterest is opgebouwd uit kolommen. Het is daarom slimmer om foto’s in staand formaat toe te voegen. Ze vallen dan meer op.

Een voorbeeld van een liggende en een staande pin
Gebruik ook op Pinterest hashtags
Ook op Pinterest kun je bij een foto hashtags gebruiken om zo beter gevonden te worden. Beschrijf jouw foto’s zo duidelijk mogelijk. Zoek zelf maar eens op Pinterest naar het onderwerp dat jij in jouw boek behandelt. Je komt dan ongetwijfeld pins van anderen tegen. Voor fictieboeken is Pinterest minder geschikt, maar voor non-fictieboeken wordt Pinterest een steeds belangrijker kanaal.
YouTube
YouTube wordt meestal niet gezien als een socialmediaplatform, maar dat is het natuurlijk wel. Je plaatst content die je hebt gemaakt en anderen kunnen hierop reageren en deze content delen.
YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld. Dit biedt enorm veel kansen om meer verkeer naar je website te krijgen.
We nemen weer even het voorbeeld van de personal trainer. Veel krachtsporters nemen iedere dag een eiwitshake. Als de personal trainer hier nu een uitlegvideo over maakt en op YouTube plaatst, wordt deze getoond aan mensen die hiernaar op zoek zijn.

Kijk naar het aantal weergaven achter de video’s. Dit zijn serieuze aantallen, dus dat levert zeker verkeer op.
Het maken van een YouTube-video is niet ingewikkeld
Je hoeft voor het maken van een YouTube-video geen dure camera’s of andere dure apparatuur aan te schaffen. De smartphones van tegenwoordig zijn zó goed, dat je geen dure camera meer nodig hebt.
Wat je wel echt nodig hebt, is het volgende.
- Een tripod en/of stabilisator
- Een goede microfoon
- Een paar studiolampen

Tripod
Een tripod is een driepootstatief om de camera stil te houden, zodat je geen irritante bewegingen veroorzaakt. Dit kan een tripod zijn die je heel hoog kunt zetten, zoals deze tripod van Sony.
Het kan ook een kleine tripod zijn die je op een tafel kunt zetten of aan een buis kunt bevestigen, zoals deze tripod van Joby.
Stabilisator
Als je buiten video’s gaat opnemen waarbij je beweegt, is een stabilisator eigenlijk verplicht. Deze zorgt ervoor dat de camera zo stil mogelijk blijft, ondanks jouw eigen bewegingen. In deze video leer je hoe dit werkt.
Microfoon
Buiten de camera is een goede microfoon het belangrijkst. Misschien ga je niet investeren in een tripod, maar je moet zeker investeren in een microfoon. De microfoon van je smartphone en de microfoon die verwerkt zit in de gemiddelde videocamera, is namelijk heel slecht.
Om geluid goed te kunnen opnemen, moet je gebruikmaken van een lavelier. Dit is zo’n kleine opspeldmicrofoon die je vaak ook op televisie ziet. Deze kun je aan je smartphone koppelen om zo het geluid op te nemen. Als je verder van je smartphone af staat, is het lastig om dit type microfoon te gebruiken. Investeer dan in een draadloos systeem, zoals deze set van RØDE.
Je moet het geluid dan wel achteraf synchroniseren, maar dat is met de meeste video editing software heel gemakkelijk.
Lampen
Natuurlijk licht van buiten is vaak voldoende om je goed te belichten als je voor de camera staat. Helaas is het in Nederland niet iedere dag stralend mooi weer en wisselende bewolking maakt het lastig om binnen een mooie video op te nemen. Lampen zijn dan wel noodzakelijk. Meestal heb je aan twee lampen wel genoeg. Pas als je het echt serieus wilt aanpakken, heb je meer lampen nodig. Dan kun je altijd nog uitbreiden.
Deze lampen van Falcon gebruiken wij zelf ook en voldoen prima. Koop hierbij een statief om de lampen aan vast te maken en natuurlijk lampen om erin te draaien.
YouTube-marketing
Bij het uploaden van je video kun je in YouTube een beschrijving toevoegen. Hierin laat je uiteraard de belangrijkste zoekwoorden terugkomen. Ook moet je deze zoekwoorden laten terugkomen in de titel van je video.
Heb je een lokaal georiënteerd bedrijf of boek, zorg er dan voor dat je de locatie van de video instelt, zodat je beter gevonden wordt op lokale zoekopdrachten.
Zorg er hoe dan ook voor dat je in de eerste vijf seconden van je video de aandacht van de kijker trekt. Begin dus niet met een introductiemuziekje of -animatie, maar direct met hetgeen dat je wilt uitleggen in de video. Daarna kun je eventueel een muziekje laten horen of een animatie laten zien.
Sluit altijd af met een ‘call to action’. Spoor de kijker dus aan om naar je website te gaan of om zich in te schrijven voor je mailinglijst. Hiervoor kun je op YouTube ook ‘kaarten’ gebruiken. Er verschijnt dan een klikbare afbeelding in de YouTube-video. Meer informatie hierover vind je op de volgende pagina: YouTube-kaarten.

Thumbnail
Zorg ervoor dat de kleine previewafbeelding duidelijk aangeeft waar de video over gaat en ervoor zorgt dat degene die in YouTube aan het zoeken is erdoor aangetrokken wordt. Standaard wordt er een willekeurig frame uit de video gepakt voor deze previewafbeelding, maar het is verstandiger om dit frame handmatig uit te kiezen. Zo heb je er veel meer controle over.
Promoot je video
Nadat je de video hebt gemaakt en hebt geüpload naar YouTube, moet je deze gaan promoten. Allereerst via je eigen mailinglijst en op je eigen website. Spoor de bezoekers aan om een reactie onder de video achter te laten. YouTube laat video’s met veel interacties namelijk hoger scoren in de zoekresultaten.
Je kunt in YouTube ook adverteren. Hiervoor heb je een Google AdWords-account nodig. De opties zijn heel uitgebreid, dus we zullen hier verder niet op ingaan. Wil je beginnen met adverteren in YouTube, dan is de volgende pagina een goed startpunt: videoadvertentie starten.
Snapchat
Snapchat bestaat sinds 2011 en had in het begin een slechte naam doordat jongeren het gebruikten voor ‘sexting’. Die fase is inmiddels voorbij en Snapchat is sterk in opkomst. Velen voorspellen zelfs dat Snapchat één van de grootste spelers in socialmedialand gaat worden.
Op dit moment wordt Snapchat in Nederland nog voornamelijk door jongeren gebruikt. Dit is ook nog steeds zo in Amerika, maar het is wel aan het veranderen. Snapchat wordt steeds vaker gebruikt door oudere gebruikers.
Voor degenen die Snapchat nog niet kennen: via Snapchat kun je net als via WhatsApp berichten naar elkaar sturen. Het gaat alleen verder dan WhatsApp. Je kunt bijvoorbeeld foto’s sturen met daaroverheen allerlei grappige filters. Ook kun je op foto’s tekenen en teksten plaatsen.
In het begin viel Snapchat vooral op doordat je kunt aangeven hoelang iemand een foto mag bekijken. Je kunt dus instellen dat de foto die je verstuurt maar vijf seconden bekeken mag worden. Daarna wordt de foto automatisch verwijderd. Het lijkt erop dat Snapchat zich steeds minder richt op deze tijdfunctie. Je kunt inmiddels ook al aangeven dat de foto of video bewaard mag worden. De verwachting is wel dat dit een standaardfunctie zal blijven in Snapchat.
Naast het versturen van berichten en foto’s kun je ook een ‘story’ aanmaken. Dit is een reeks van foto’s en video’s die achter elkaar worden afgespeeld. Als je een story aanmaakt, wordt deze gedeeld met je vrienden. Zo kunnen zij zien hoe je dag eruitzag. De stories worden na 24 uur verwijderd. Hierin verschilt Snapchat van andere socialmediaplatformen.
Vrijwel alle andere platformen zijn kanalen waarop gebruikers hun content achteraf plaatsen. Maak je een foto tijdens een citytrip, dan plaats je deze ’s avonds of de volgende dag op Facebook. Bij Snapchat maak je een foto met de app, die meteen wordt geplaatst. Het gebeurt echt op dat moment en niet pas veel later.
Deze stories zijn heel interessant, want hiermee kun je jezelf of je bedrijf of merk profileren. Zo maakt de NOS een samenvatting van het nieuws en plaatst deze als story op Snapchat. De doelgroep die de NOS hiermee wil bereiken, bestaat voornamelijk uit jongeren en zo wordt het nieuws dan ook gebracht.