Social media

De beste manieren om social media in te zetten

Hoofdstuk 6


Dit hoofdstuk is onderdeel van Boek uitgeven: de complete gratis gids voor uitgeven in eigen beheer.

Social media

Social media is hot. Iedereen gebruikt het in meer of mindere mate. Er komen ook steeds meer socialmediakanalen bij. Veel bedrijven en auteurs vinden het lastig om hun boek, product of dienst te promoten en dat is het soms ook. Er kan veel tijd in gaan zitten en daarmee kunnen ook de kosten enorm oplopen. Toch is social media een onmisbare schakel in boekpromotie. Het kan veel verkeer naar je website opleveren en je expertstatus verhogen. In dit hoofdstuk bespreken we de meestgebruikte socialmediakanalen en geven we per kanaal tips en adviezen over hoe je dit het best kunt inzetten.

Het heet niet voor niets social media

Je zou het haast niet zeggen, maar social media staat voor ‘sociale media’. Dat betekent dus niet dat je alleen maar reclameboodschappen moet gaan versturen. Alles draait om sociaal contact.

Houd je je niet aan de regels van social media, dan zul je daar al snel de gevolgen van ondervinden. Gebruikers zullen je socialmediakanalen niet volgen en als ze dat al doen, stoppen ze daarmee. Het brengt je merk dan meer schade toe dan dat het goeddoet.

Bovendien scoor je over het algemeen niet met reclame-uitingen. Het is veel beter om waardevolle artikelen te delen, zodat gebruikers naar je website doorklikken. Daar kun je dan weer proberen om hen op je mailinglijst te krijgen.

We hebben al uitgelegd hoe je via je website een band kunt opbouwen met je doelgroep. Dat is ook precies de kracht van social media. Je kunt berichten plaatsen over jouw onderwerp en zo laten zien dat je een expert bent binnen jouw vakgebied. Je kunt vragen stellen en de interactie opzoeken.

Let er dus goed op dat je sociaal blijft. Een keer schaamteloos reclame maken als je nieuwe boek net uit is, kan natuurlijk geen kwaad, maar probeer zoveel mogelijk in het hoofd van je doelgroep te kruipen. Wat vindt zij interessant om te lezen?

Bij social media draait alles om sociaal contact

Hoe vaak moet ik iets op social media plaatsen?

Daar zijn de verschillende internetmarketinggoeroes het niet over eens. Sommigen zeggen zoveel mogelijk, het liefst meerdere keren per dag; anderen zeggen juist alleen als je echt iets interessants te melden hebt. Wij zijn het sterk eens met deze laatste groep.

Wat ons betreft is het verstandig om zo vaak mogelijk waardevolle en relevante berichten te delen. Iedere keer als je iets plaatst, zien bezoekers dat en iedere keer als dat interessant is, versterkt dit de band met de lezer. Post je te vaak onnozele dingen, dan bereik je het tegenovergestelde effect. Het wordt dan irritant.

Een aantal voorbeelden om je op weg te helpen

Om te beginnen is het raadzaam om verschillende soorten berichten te plaatsen. Plaats dus niet alleen maar tekstberichten. Berichten met daarbij een foto of video leveren meer kliks naar je website op.

Hieronder een aantal voorbeelden van berichten die je kunt plaatsen. Dit lijstje is nagenoeg gelijk aan het lijstje met blogideeën uit hoofdstuk 3.

  • Achter de schermen: Geef je volgers een kijkje achter de schermen door hen te laten zien waar je op dit moment mee bezig bent.
  • Anekdote: Vertel je volgers een lachwekkende, hartverscheurende of anderszins aangrijpende anekdote over je leven of over de periode waarin je jouw boek hebt geschreven.
  • Checklist: Maak een checklist over een onderwerp dat interessant is voor je volgers.
  • Feedback: Vraag je volgers om feedback, bijvoorbeeld door hen te laten meebeslissen over de cover van je nieuwe boek.
  • ‘Giveaway’ of wedstrijd: Verloot een product dat voorkomt in je boek of dat op een andere manier met je boek te maken heeft of schrijf een wedstrijd uit waarbij dit is te winnen.
  • Handleiding: Plaats een bericht of neem een video op waarin je je volgers instructies geeft over een onderwerp dat voorkomt in je boek. Leg hen bijvoorbeeld stap voor stap uit hoe zij hun droombaan kunnen vinden of hoe zij een lay-out voor hun website kunnen maken.
  • Inspiratie of motivatie: Probeer je volgers te inspireren of te motiveren door hen tips te geven of door hen een indrukwekkend verhaal te vertellen.
  • Interview: Plaats een – al dan niet professioneel – interview met jezelf, een lezer of een andere interessante persoon op je blog en link daarheen vanaf social media.
  • Lijstjes: De gemiddelde mens is dol op lijstjes, dus doe daar je voordeel mee: maak een lijstje van de 10 grootste blunders uit je carrière of van je 20 favoriete boeken allertijden en vraag je volgers naar hun eigen top 3.
  • Opiniestuk over het onderwerp van je boek: Laat je kennis zien en zoek de interactie op. Hoe meer reacties er onder een bericht worden geplaatst, hoe vaker dit bericht wordt getoond aan je volgers.
  • Persoonlijke ervaring: Laat je ware aard zien. Maak een emotionele connectie met je volgers door een ingrijpende persoonlijke ervaring met hen te delen.
  • Quiz: Bedenk een quiz en plaats deze op je blog of direct op een socialmediakanaal indien mogelijk. Test je volgers bijvoorbeeld op hun kennis over het onderwerp van je boek.
  • Recensie: Geef je mening over een boek, een website of een ander product dat interessant is voor je volgers door hier een recensie over te schrijven.
  • Serie: Publiceer één van je verhalen in verschillende delen op je socialmediakanalen, zodat je volgers terug blijven komen voor meer.
  • Sneak peek: Geef je volgers een sneak peek van je nieuwe boek, bijvoorbeeld door hen (een gedeelte van) de cover te laten zien of door het eerste hoofdstuk met hen te delen.
  • Uitdaging: Daag jezelf en je volgers uit om een bepaald doel te realiseren en wijd hier meerdere posts aan.
  • Veelgestelde vragen: Beantwoord de ‘Frequently Asked Questions’ ofwel veelgestelde vragen van je volgers.
  • Video: Ga op zoek naar een video over een onderwerp dat een rol speelt in je boek (of upload er zelf één) en plaats deze op social media.
  • Vlog: Maak een vlog (ofwel een videoblog) door een dag uit je leven te filmen en op Facebook te plaatsen. Live video is hier uitermate geschikt voor!
  • Voortgang: Vertel je volgers hoe ver je bent met je nieuwe boek, product of dienst en wanneer zij daar nieuws over kunnen verwachten.

Praktijkvoorbeelden

Auteur Hans van der Mey, die een boek over Frankrijk heeft uitgegeven, maakte zelf een video en plaatste deze in een populaire fangroep op Facebook.

Facebook-bericht Hans van der Mey

Dit leverde hem 326 likes en 67 reacties op. Daarnaast verschenen er diverse publicaties in Franse kranten die dit bericht ook hadden opgemerkt.

Jelle Medema is auteur van het boek ‘De makkelijk moestuin’. De bijbehorende Facebook-pagina heeft inmiddels ruim 26.000 likes.

Facebook-bericht Jelle Medema

Een bericht over naaktslakken leverde maar liefst 191 likes op, 152 reacties en werd 42 keer gedeeld. 

Maak een planning om niet de hele dag met social media bezig te zijn

Zit je zelf ook vaak onnodig lang op social media rond te kijken naar grappige video’s en boring verhalen van vage vrienden? Wij betrappen onszelf daar ook weleens op. Als je met social media bezig bent, schiet de tijd enorm snel voorbij.

Je moet voorkomen dat het inzetten van social media tot te veel verspilde tijd gaat leiden. Het is daarom raadzaam om een agenda bij te houden of om een planning te maken. Bij een aantal socialmediakanalen kun je vooruit berichten inplannen. Je gaat er dan één dag even goed voor zitten en schrijft een groot aantal berichten vooruit. In de software geef je aan welk bericht wanneer geplaatst moet worden. Dit gebeurt vervolgens allemaal geautomatiseerd.Hootsuite

Dit lukt niet voor alle berichten die je ooit wilt plaatsen, maar je kunt op deze manier zeker een aantal weken of misschien zelfs maanden vooruit plannen. Een handige tool hiervoor is Hootsuite. Hiermee kun je niet alleen berichten vooruitplannen; je kunt vrijwel alle socialmediakanalen monitoren vanuit dit programma. Ideaal dus!

De socialmediaplatformen die ertoe doen

Moet je nu op ieder platform aanwezig zijn? Nee, gelukkig niet. Je moet aanwezig zijn op de plekken waar jouw doelgroep ook aanwezig is. Dit is wel meteen een lastig punt, want waar zit jouw doelgroep?

Wij horen vaak van klanten die een zakelijk boek hebben geschreven dat zij alleen maar op LinkedIn zitten. Volgens ons is dit niet de beste strategie. LinkedIn kan zeker goed werken, maar is ook een duur platform om op te adverteren. Lees als je een zakelijk boek hebt geschreven even verder onder het kopje LinkedIn voor meer tips over dit platform.

Het punt is dat vrijwel iedereen die op LinkedIn zit ook Facebook gebruikt. Facebook biedt echter veel meer mogelijkheden om de juiste doelgroep te targetten. Daarover later meer.

Het socialmediagebruik in Nederland in 2016

Bron: Newcom Research & Consultancy

Er zijn maar weinig doelgroepen te bedenken die niet op Facebook zitten. Facebook heeft in Nederland 9,6 miljoen gebruikers, waarvan 6,8 miljoen Facebook dagelijks gebruikt. Om dit even in perspectief te plaatsen: In Nederland hebben we 12,7 miljoen mensen in de leeftijd van 15 tot 75 jaar, dus ongeveer 75 procent van hen gebruikt Facebook. Dat is echt bizar veel.

Wij denken dan ook dat Facebook op dit moment het absolute nummer één socialmediakanaal is om je op te richten. Dat wil zeker niet zeggen dat je de rest moet vergeten. Integendeel, maar let vooral goed op bij het stukje over Facebook verderop in dit hoofdstuk.

Deze socialmediaplatformen zijn interessant voor auteurs.

Je profiel en uitingen op social media

Dit is belangrijk. Je aanwezigheid op social media laat zien waar je voor staat. Als je dus een profiel aanmaakt of al lid bent van een socialmediakanaal, zorg er dan voor dat dit er professioneel uitziet.

Het is ook aan te raden om je profielfoto op ieder platform dat je gebruikt gelijk te houden. Dit zorgt voor herkenning. Of je het nu wilt of niet, je bent zelf een merk geworden en dat merk moet zo herkenbaar mogelijk naar buiten worden gebracht. Stel je eens voor dat bijvoorbeeld Audi voor ieder type auto een ander logo zou gebruiken. Dat werkt natuurlijk niet.

De socialmediakanalen van Yordy Spoor

Gebruik voor ieder socialmediakanaal dezelfde profielfoto

Daarbij hebben sommigen van ons naamgenoten. Laat er dus geen twijfel over bestaan dat jij het bent, door een herkenbare foto op alle platformen te gebruiken.

Zorg ook voor een duidelijke foto van je gezicht. Als je naar een seminar of netwerkborrel gaat, is het wel zo handig als mensen je herkennen. Wij zien zelfs LinkedIn-profielfoto’s voorbijkomen van honden. Prima als je trots bent op je hond, maar zorg ervoor dat jij als merk geen last hebt van een slechte profielfoto.

Kijk even naar de volgende voorbeelden. Vergelijk het linkerrijtje met het rechterrijtje.

Goede en slechte profielfoto’s

Met wie ga jij zaken doen? Wie ga jij volgen? Van wie verwacht jij de meeste betrouwbare nieuwtjes? Juist, dat bedoelen we.

We zijn de foto vergeten op te slaan, maar een tijdje geleden zagen we een foto van iemand voorbijkomen die half bezopen op een bankje in een park zat. Het was vrij duidelijk dat hij dronken was. Prima dat je dat doet, maar ga dit soort foto’s niet op social media plaatsen. Het brengt je merk schade toe.

Gebruik in een post niet alleen tekst, maar vooral afbeeldingen en video’s

Het is al een aantal jaren duidelijk dat berichten op social media met een mooie afbeelding beter scoren dan berichten zonder afbeelding. Probeer dus zoveel mogelijk afbeeldingen bij berichten te plaatsen.

Hieronder een voorbeeld van Twitter.

Verschillende soorten tweets

Welke tweet valt meer op? Welke zou de meeste interactie krijgen? Precies: de tweet met de afbeelding.

Dit is niet alleen op Twitter zo. Ook op Facebook en andere socialmediakanalen werkt het op deze manier.

Nu we de intro van dit hoofdstuk achter de rug hebben, weten we dat we ‘sociaal’ moeten zijn op social media en hebben we ook een idee wat voor soort berichten je kunt plaatsen. We gaan verder met het bespreken van de belangrijkste platformen. We hebben de tien grootste meegenomen in dit artikel. Er zijn nog veel meer kanalen, maar die hebben te weinig gebruikers om ze in dit hoofdstuk te behandelen.

Facebook

FacebookZoals we net al hebben aangegeven, is Facebook verreweg de meest dominante partij in socialmedialand. Op dit moment is er een belangrijke trend gaande bij Facebook: de mensen die jouw pagina hebben geliket, krijgen steeds minder van de berichten die jij plaatst te zien.

Minder dan tien procent van jouw volgers ziet jouw bericht ook echt. Heb je net een heleboel moeite gedaan om veel likes binnen te harken, schiet je er nog niets mee op omdat maar weinig volgers jouw bericht zien. Waarom doet Facebook dit? Het antwoord is simpel: omdat Facebook wil dat je hiervoor gaat betalen. Je moet er dus advertenties voor kopen.

Is het aantal likes dan helemaal niets waard? Zeker wel! Ten eerste is dit ‘social proof’: het bewijs dat je iets voorstelt. Anderen zien dat je veel likes hebt en daardoor stijgt hun interesse. Daarnaast is het mogelijk om je advertentie te richten op degenen die jouw pagina hebben geliket. Die groep is eerder geneigd om door te klikken en daarom zijn je advertentiekosten lager.

Een aparte pagina aanmaken of gewoon je eigen Facebook-profiel gebruiken?

Iedereen heeft natuurlijk een persoonlijk Facebook-profiel, maar voor marketingdoeleinden is het handiger om een Facebook-pagina aan te maken.

Een Facebook-pagina heeft verschillende voordelen ten opzichte van een persoonlijk Facebook-profiel.

  • Je kunt de statistieken van een Facebook-pagina bekijken. Hoe vaak en door wat voor soort mensen wordt deze bekeken?
  • Je kunt bij een persoonlijk profiel maar tot 5.000 vrienden gaan. Als je grote plannen hebt, kom je daar misschien wel overheen en moet je alsnog overstappen naar een Facebook-pagina.
  • Je hebt meer adverteermogelijkheden op een Facebook-pagina dan op een persoonlijk profiel.
  • Je kunt op een Facebook-pagina verschillende accountrollen aanmaken. Zo kun je iemand anders aanwijzen om bijvoorbeeld je advertenties te beheren.
  • Je kunt een fysieke locatie aan een bedrijfspagina koppelen, waardoor je beter gevonden wordt.
  • Je kunt op een Facebook-pagina allerlei handige tools van derde partijen gebruiken. Die kunnen vaak alleen worden gekoppeld met een pagina en niet met een profiel.

Er zullen vast nog wel punten zijn die we zijn vergeten. Wat ons betreft hoef je hier niet eens over na te denken en is het voor zakelijk gebruik altijd beter om een Facebook-pagina aan te maken.


Een Facebook-pagina aanmaken is heel eenvoudig

Als je een pagina wilt aanmaken, log je in op Facebook en klik je in het linkerrijtje op ‘pagina maken’ of rechtsboven op het donkere pijltje en vervolgens op ‘pagina maken’. Je krijgt dan zes verschillende opties te zien.

De paginatypen van Facebook

We zullen deze opties allemaal even toelichten.

  • Plaats of lokaal bedrijf
    Deze categorie is bedoeld voor een pagina waaraan een fysiek locatie gekoppeld kan worden. Als je deze optie kiest, moet je aangeven wat voor soort bedrijf je hebt. Op basis van deze keuze laat Facebook zo meteen andere opties zien bij het invullen van de informatie over jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld invult dat het om een restaurant gaat, zullen er later opties getoond worden voor bijvoorbeeld het menu. Deze opties worden niet getoond als je aangeeft dat je de eigenaar van een boekwinkel bent.
  • Bedrijf, organisatie of instelling
    Deze categorie is bedoeld voor een bedrijf, organisatie of instelling met meerdere vestigingen of een virtueel bedrijf, zoals een website of dienst zonder vaste openingstijden. Hier moet je aangeven om wat voor product het gaat en is er in de informatiesectie meer ruimte voor bijvoorbeeld de missie en de visie van het bedrijf.
  • Merk of product
    Deze categorie is bedoeld voor een merk of product van een bedrijf. Deze pagina gaat dus niet over het bedrijf zelf, maar over de producten of merken die het voert. Dit type pagina is vooral bedoeld voor grote merken of producten. Op de informatiepagina kun je hier veel gegevens over kwijt.
  • Artiest, band of bekende persoon
    Deze categorie spreekt voor zich. Bij pagina’s uit deze categorie zijn er meer opties om contact te maken met fans. Dit is de beste optie voor jou als je een auteur van fictieboeken bent.
  • Amusement
    Hieronder vallen onder andere televisie- en radioprogramma’s, tijdschriften, bioscopen et cetera. Zij kunnen extra informatie kwijt over bijvoorbeeld de programmering en de locaties. Zodra een pagina uit deze categorie heel populair wordt, kan Facebook besluiten dat het beheer van deze pagina overgenomen wordt door de community. Meestal is dit geen goede optie als je een uitgever bent.
  • Goed doel of community
    Dit is een zeer brede categorie die is bedoeld voor personen die zich verbonden voelen met een bepaald onderwerp. Ook het beheer van pagina’s uit deze categorie kan worden overgenomen door de community.

Ook al kies je bij het aanmaken van een pagina voor een bepaalde categorie; je kunt dit altijd nog wijzigen. Maak je een pagina aan om jezelf als auteur in the picture te zetten, dan kies je voor ‘artiest, band of bekende persoon’. In het submenu kun je vervolgens kiezen voor ‘schrijver’.

Als je jouw eigen uitgeverij wilt promoten, kun je hier beter kiezen voor ‘plaats of lokaal bedrijf’ of ‘bedrijf, organisatie of instelling’. Je kunt dan ook de locatie van jouw uitgeverij opgeven.

Het belangrijkste verschil tussen de categorieën is dat je soms wel een fysiek locatie kunt aangeven en soms niet. De verschillen zijn verder niet zo groot.

Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, krijg je in de volgende vensters verschillende opties te zien. We zullen deze hier verder niet behandelen. Vul zoveel mogelijk informatie in. De opties spreken voor zich.

Zorg in ieder geval altijd voor een duidelijke link naar je website. Dit kan in het informatiegedeelte, maar ook in de korte omschrijving van jouw pagina. Een Facebook-gebruiker kan dan snel en eenvoudig naar je website toe klikken, waar je deze bezoeker op je mailinglijst kunt proberen te krijgen.

Het Facebook-profiel van Saskia Noort

In het informatiegedeelte van Saskia Noort is duidelijk een link naar haar website verwerkt. Vergeet dit alsjeblieft niet en controleer ook of de link goed werkt.

Als de pagina eenmaal is aangemaakt, kun je deze ‘mooi’ maken. Dit is belangrijk voor een goede uitstraling.

De omslagfoto is belangrijk. Deze laat meteen je professionaliteit zien. Probeer hier dus veel aandacht aan te besteden. We hebben een Photoshop-template als download beschikbaar gesteld, die je hieronder kunt downloaden. Als je Photoshop gebruikt, kun je de omslagfoto met behulp van dit sjabloon precies in het juiste formaat opmaken.

Sommige delen van de omslagfoto zijn niet goed zichtbaar op kleinere mobiele apparaten. Dit komt omdat de foto dan geschaald wordt naar een kleiner formaat, waardoor er informatie verloren gaat. Het zou zonde zijn als mobiele gebruikers je omslagfoto niet goed kunnen zien. Het deel dat vrijwel altijd zichtbaar is, wordt in de Photoshop-template duidelijk in het lichtblauw aangegeven.

Kun je zelf niet overweg met Photoshop, neem dan contact met ons op. Wij kunnen tegen geringe kosten een mooie omslagfoto voor je maken.

Adverteren op Facebook

Facebook heeft adverteren supermakkelijk gemaakt en als je het slim aanpakt, kan het nog goedkoop ook.

Wij adverteren zelf, maar ook namens onze klanten op Facebook en betalen soms maar twee cent per klik naar een website. Dat betekent dat we voor € 200,- maar liefst 10.000 bezoekers op een website kunnen krijgen. Probeer dat maar eens te bereiken met een advertentie in een krant!

Adverteren op Facebook kent veel opties en het voert te ver om deze hier uitgebreid te behandelen. We zullen hier een apart artikel aan wijden op onze blog, zodat we overal diep op in kunnen gaan. Voor nu verwijzen we je door naar de helpsectie van Facebook zelf, waar al heel goed wordt uitgelegd hoe alles werkt.

Zodra het uitgebreide artikel op onze blog staat, zullen we daar vanaf hier naartoe linken.

Adverteren op Facebook

Retargeting

Dit is een ontzettend interessante manier om je websitebezoekers te bereiken. Je kunt dit doen door een simpele code op je eigen website te plaatsen.

Je kunt bijvoorbeeld iedereen die je website heeft bezocht, maar zich niet heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief en geen aankoop heeft gedaan opnieuw bereiken via een gerichte Facebook-advertentie. Deze mensen kennen je merk al en zijn daarom sneller geneigd om op de advertentie te klikken. Dit is superwaardevol!

De Facebook-code op je website plaatsen

Ook deze methode is simpel, maar vergt iets te veel uitleg voor dit hoofdstuk. Ook hier gaan we een uitgebreid blogartikel over schrijven. Deze methode bestaat uit drie stappen.

  1. Maak een Facebook-pixel aan.
  2. Plaats de pixelcode op je website.

  3. De uitleg van deze stappen vind je hier: de resultaten van je Facebook-advertenties meten.

  4. Maak een advertentie gericht op de doelgroep die jouw website heeft bezocht.

  5. De uitleg van deze stap vind je hier: remarketen naar websitebezoekers.

Tot zover het gedeelte over Facebook. Dit medium is superkrachtig, dus verdiep je hierin of laat een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd je hierbij helpen. Als dit medium goed wordt ingezet, kan het je veel bezoekers en omzet opleveren.

Twitter

TwitterTwitter groeit niet meer zo hard als in het begin en is in e afgelopen jaren zelf iets kleiner geworden. Toch zijn er nog veel Nederlanders op dit platform actief en is het nog steeds een interessant kanaal.

Account aanmaken en instellen

Als je nog geen Twitter-account hebt, kun je die hier aanmaken. Denk goed na over de naam van je account.

Claim bij voorkeur je eigen auteursnaam en de naam van je uitgeverij als je je boek in eigen beheer uitgeeft. Als de titel van je boek niet te lang is, kun je deze als het mogelijk is ook claimen. Je kunt later bepalen welke account je gaat gebruiken, maar dan kan in ieder geval niemand iemand anders jouw naam gebruiken.

Twitter laat direct zien of een accountnaam nog vrij is. Een accountnaam mag maximaal uit vijftien karakters bestaan en mag geen spaties bevatten. Verder zijn de volgende punten belangrijk bij het aanmaken van een profiel.

  • Profielfoto
  • Omslagfoto
  • Bio/profieltekst

Over een profielfoto hebben we het al gehad. Die houd je hetzelfde als op andere socialmediakanalen. De omslagfoto is de grote, brede foto bovenaan je profielpagina. Je bio staat linksonder de omslagfoto.

Plaats je een omslagfoto, zorg dan voor een rustige foto die aansluit bij je bio. Zo wordt het voor nieuwe bezoekers in één oogopslag duidelijk wat zij kunnen verwachten. Voor de omslagfoto geldt een aanbevolen afmeting van 1.500 bij 500 pixels.

Omdat deze afbeelding op ieder beeldscherm wordt geschaald naar het formaat van dat beeldscherm, moet je goed opletten waar je de belangrijke informatie plaatst. Het kan namelijk voorkomen dat de informatie die aan de rand van de foto staat op sommige beeldschermen niet zichtbaar is.

Het Twitter-profiel van David Baldacci op een mobiele telefoon

Hierboven kun je zien hoe de omslagfoto van David Baldacci wordt getoond op een iPhone. Er valt informatie weg. Om dit te voorkomen, hebben wij een Photoshop-template gemaakt die je hier kunt downloaden.

Dit bestand kun je openen met het programma Adobe Photoshop, maar niet iedereen heeft dit programma. Photoshop is een duur programma en is niet eenvoudig om onder de knie te krijgen.

Als je dit programma niet op je computer hebt staan, kun je gebruikmaken van andere programma’s die Photoshop-bestanden kunnen openen, zoals Gimp. Dit is een gratis programma, maar ook dit programma moet je vaak gebruiken om het je eigen te maken. Een andere optie is de online editor PicMonkey. Deze editor kun je gratis gebruiken. Je hebt de keuze uit allerlei templates. Tegen een meerprijs kun je extra opmaakmogelijkheden kopen. Als je geen opmaakervaring hebt, kun je dit werk beter uitbesteden aan iemand die dat wel heeft.

De omslagfoto kan ook een foto zijn die de sfeer uitstraalt die je met je Twitter-account wilt overbrengen. Het hoeft dus niet per se een Photoshop-afbeelding te zijn met een wervende tekst. Zo kun je bij een boek over reizen een mooie foto van een ver land als omslagfoto gebruiken en bij een chicklit een foto van een aantal vrouwen in de leeftijd van de personen uit het boek, zittend op een bankje in een park. Dit is voor ieder type boek anders en hangt ook af van je doelstelling.

Heb je al meer volgers en ga je een nieuw boek lanceren, plaats dan wel een foto met een wervende tekst bovenaan je profiel. Maximale awareness creëren voor je boek is dan belangrijk.

Zorg er als laatste voor dat de omslagfoto niet te licht is. Twitter plaatst er namelijk zelf tekst in witte letters overheen. Zorg dus voor voldoende contrast, zodat deze letters leesbaar blijven.

Binnen de optie ‘profiel’ kun je ook je zogenaamde ‘bio’ invullen. Hieronder als voorbeeld weer het Twitter-account van David Baldacci.

Het Twitter-profiel van David Baldacci

Omschrijf hier in maximaal 160 woorden je Twitter-account. Gebruik ook zogenaamde ‘zoekwoorden’: woorden die raakvlakken hebben met jouw onderwerp, waarop je beter gevonden wilt worden in Google. Google indexeert deze informatie en zo kun je sneller gevonden worden.

Zorg voor een prikkelende tekst, waardoor mensen je eerder gaan volgen. Kies dus niet voor een standaard opsomming van je leeftijd en interesses, maar zorg ervoor dat lezers gaan glimlachen of verbaasd zullen opkijken van je omschrijving.

Vergeet bij de optie ‘website’ niet om je website in te vullen. Een gebruiker hoeft dan geen moeite te doen om op je website terecht te komen, want hij of zij kan er dan direct op klikken.

Je kunt ervoor kiezen om naar de homepagina van je website te linken, maar je kunt ook een speciale welkomstpagina voor Twitter-gebruikers maken, waarop je hen als zodanig aanspreekt of waarop je elementen uit je Twitter-profiel laat terugkomen. Als zij via deze link binnenkomen, zullen zij een nog grotere connectie met je voelen en dat vergroot de kans dat zij zich voor de nieuwsbrief inschrijven of andere acties op je website uitvoeren.

Berichten plaatsen

Nu je profiel is ingesteld, kun je aan de slag met het plaatsen van de eerste berichten. Het is waarschijnlijk overbodig om te vertellen, maar voor de zekerheid doen we het toch maar even: stuur geen reclameboodschappen de wereld in via Twitter. Bedien jezelf niet van teksten als ‘Koop dit boek nu!’, ‘Nu korting op de verzendkosten!’ of ‘Bestel nu en ontvang als bonus …’

Alles draait op Twitter om het delen van interessante informatie en media. Natuurlijk zul je af en toe je boek promoten, maar dat gebeurt altijd op beperkte schaal of via een verdekte boodschap.

Bijvoorbeeld: ‘Vandaag geleerd waar de micro-organismen in moestuinaarde uit bestaan’, gevolgd door een link naar een blogbericht op je website. Denk goed na over de indeling van deze pagina, zodat bezoekers zich sneller zullen aanmelden voor je nieuwsbrief. In de meeste gevallen is het verstandig om links in te korten.

Links inkorten

BitlyOmdat je via Twitter maar 140 karakters in je bericht kunt gebruiken, wil je deze niet opmaken aan lange links. Daarom bestaan er diensten om links te verkorten. Deze worden ‘URL shorteners’ genoemd. Het bekendste voorbeeld is Bitly. Registreren is gratis en je kunt direct gebruikmaken van deze dienst.

Een lange link als https://www.pumbo.nl/blog/boek-uitgeven/isbn-voor-boek-aanvragen-6-stappen wordt dan verkort naar http://bit.ly/1U3FaeO.

In contact komen met interessante partijen

Via Twitter kun je snel mensen volgen. Het kan interessant zijn om mensen te volgen die een link hebben met het thema van je boek. Ook boekverkopers, boekwinkels, redacties en journalisten zijn eenvoudig te vinden op Twitter. Twitter heeft een eigen zoekfunctie waarmee je van alles kunt vinden. Bij vrijwel ieder onderwerp komen er resultaten naar voren.

Als je bijvoorbeeld een chicklitboek hebt geschreven, begin dan eens met zoeken op ‘chicklit’. Je zult je verbazen over de hoeveelheid personen die je vindt. Speelt jouw boek zich af in een bepaalde regio, bijvoorbeeld in de Achterhoek, zoek daar dan eens op. Bij een non-fictieboek is het eenvoudiger om de juiste zoektermen te vinden.

Wanneer je eenmaal personen hebt gevonden die raakvlakken hebben met het onderwerp van je boek, ga je hen volgen. Zij ontvangen dan een melding. Je hoeft niet bang te zijn dat het vreemd is om mensen te volgen die je niet kent. Zij hebben immers een keer over het onderwerp van je boek getweet of volgen zelf een bepaalde twitteraar die een relatie met dit onderwerp heeft.

Zij zullen dus niet vreemd opkijken als ze opeens een bericht ontvangen met de melding dat jij hen volgt. Bij dit bericht worden je profielfoto en een link naar je Twitter-profiel getoond. Vaak kijken ze wel even wie hen is gaan volgen.

Via je Twitter-profiel heb je dus direct contact met jouw doelgroep. Je begrijpt nu ook meteen waarom jouw Twitter-profiel er goed uit moet zien.

Volg gelijkgestemden via Twitter

Ben je gelinkt (je volgt elkaar), dan kun je elkaar ook privéberichten sturen. Deze berichten zijn alleen voor de ontvanger zichtbaar. Klik hiertoe op het envelopje en kies dan voor ‘nieuw bericht’. Je kunt verder ieder willekeurig persoon bereiken door een ‘@’ gevolgd door zijn of haar Twitter-naam in te typen.

Een voorbeeld: door @boekuitgeven toe te voegen aan je tweet, ontvangen wij van Pumbo jouw bericht. Deze optie is vooral handig om redacties en journalisten rechtstreeks te benaderen. Zo kun je hen snel op de hoogte brengen van nieuwtjes waarover zij kunnen schrijven. Gebruik deze functie wel met mate. Het moet niet ‘spammerig’ overkomen, dus gebruik dit alleen als je echt een goed bericht klaar hebt staan.

Twitter kent een lijst met ‘trending topics’. Dat is een lijst met woorden waarover op dat moment het meest wordt gesproken. Deze lijst is ook per land of per stad te bekijken. Actuele nieuwsgebeurtenissen komen vaak in de lijst voor, evenals bekende personen en speciale dagen.

Als je op Twitter bent ingelogd, klik je op ‘ontdekken’ in de menubalk. Aan de linkerzijde zie je in het onderste blok ‘trends’ staan. Hier kun je met de ‘wijzig’-knop een ander land of zelfs een stad opgeven. Hier kun je ook accounts van bekende Nederlanders vinden. Als je inspeelt op de trending topics, laat dit zien dat je snel bent met nieuws en overal van op de hoogte bent. Dit vergroot je autoriteit.

Werken met hashtags

Een bericht kun je ook gericht sturen door het toevoegen van een zogenaamde ‘hashtag’. Dit is een woord met als prefix een hekje (‘#’). Door deze combinatie wordt een bericht sneller gevonden.

Door een hashtag te gebruiken in een tweet, kun je er een bepaald onderwerp aan toekennen. Zo wordt het voor mensen eenvoudiger om berichten te sorteren op een bepaald thema. Je maakt dus een hashtag aan door in een bericht een ‘#’ te typen, met direct daarna het woord, zoals ‘#boekuitgeven’. Veelgebruikte hashtags zijn bijvoorbeeld ‘#durftevragen’ en ‘#goeievraag’.

In een hashtag zitten nooit spaties, komma’s of punten. Anders werken hashtags niet. Nummers kunnen wel in een hashtag worden gebruikt. Onthoud dat je bericht door er een hashtag aan toe te voegen aan een onderwerp wordt gekoppeld en zo ook door anderen gevonden kan worden.

Ook journalisten en redacties volgen vaak specifieke woorden op Twitter. Is er in het nieuws bijvoorbeeld een item over het geweld tegen ambulancebroeders, dan zoeken zij op Twitter naar informatie over dit onderwerp. Zo is Ronald de Jong, auteur van een boek over dit onderwerp, bijvoorbeeld in verschillende landelijke media gekomen, zoals RTL Late Night en de Telegraaf.

Gebruik hashtags op Twitter

Twitter Cards

Het is zeer raadzaam om ‘Twitter Cards’ te gebruiken. Als je zelf een Twitter-account hebt, ben je waarschijnlijk al eens zulke ‘kaarten’ tegengekomen. Dit zijn extra stukken informatie die getoond worden bij een tweet.

Normaal gesproken heb je maar 140 karakters om een tweet te maken, maar met behulp van deze Cards kun je dit uitbreiden. Tweets met Website Cards krijgen volgens recent onderzoek 43% meer kliks dan standaard Tweets met een link. Er zijn verschillende soorten kaarten beschikbaar.

  • Summary Card: Dit is de standaardkaart met een titel, een omschrijving, een kleine afbeelding en Twitter-profielinformatie.
  • Summary Card met grote afbeelding: Hetzelfde als de standaardkaart, maar dan met een grote afbeelding.
  • Photo Card: Een kaart met alleen een foto.
  • Gallery Card: Een kaart met een collectie van foto’s.
  • App Card: Een kaart om een mobiele applicatie uit te lichten en meteen te downloaden.
  • Player Card: Een kaart om video, audio en media af te spelen.
  • Product Card: Een kaart geoptimaliseerd om productinformatie te tonen.

Een voorbeeld van een Photo Card en een Product Card

Een voorbeeld van een Photo Card en een Product Card

Hoe maak je gebruik van deze kaarten?

Hoe je gebruikmaakt van deze kaarten is een technisch verhaal, maar we gaan het toch proberen uit te leggen. Het kan je namelijk waardevollere tweets opleveren.

Laten we als voorbeeld de standaardkaart met grote foto nemen. Als je een pagina op je website hebt met belangrijk informatie, bijvoorbeeld de pagina met uitleg over je boek, kun je in de code van deze pagina extra informatie opslaan die Twitter kan uitlezen. Deze code is niet zichtbaar voor de bezoekers van je website en zit als het ware verborgen. In deze code geef je aan wat de titel van je boek is, waar de flaptekst staat, wie de auteur is en waar de coverafbeelding staat.

Twitter scant deze pagina’s ongeveer eens per week. Als dit is gebeurd, weet Twitter dat er voor jouw pagina extra informatie beschikbaar is. Als jij of een bezoeker van je website deze link deelt via Twitter, plaatst Twitter hier de extra informatie bij. Eerst worden de standaard 140 karakters van het normale Twitter-bericht getoond, dan een grote foto van de cover en dan de extra omschrijving. Je bericht valt zo dus extra goed op.

Als je gebruikmaakt van WordPress om je website te onderhouden, kun je de Yoast SEO plug-in installeren om deze code aan pagina’s toe te voegen. Dit werkt gebruiksvriendelijker dan zelf in de code te gaan rommelen.

Twitter is een kanaal voor de lange termijn. Verwacht niet direct resultaat, maar houd wel vol. Voorkom dat je na de eerste weken terugvalt en minder gaat twitteren. Je zult vanzelf meer volgers krijgen en daar later de vruchten van plukken.

LinkedIn

LinkedInVoor fictieboeken is LinkedIn niet zo geschikt, maar voor non-fictieboeken meestal wel. Je kunt op dit platform echt je autoriteit laten zien.

Het aanmaken van een LinkedIn-account is eenvoudig, maar kent veel stappen. Daarom gaan we die hier niet behandelen. Een account aanmaken kun je hier doen: LinkedIn-account aanmaken.

Als je al een account hebt, zorg er dan voor dat je deze zo compleet mogelijk maakt. Klik hiertoe op ‘profiel bewerken’, dan zie je rechtsboven jouw profielsterkte staan. Het is het best als deze balk volledig is gevuld.

Profielsterkte LinkedIn

Veel van de informatie die je aan LinkedIn verstrekt, wordt ook door Goolge geïndexeerd. Zorg dus voor juiste en aantrekkelijke informatie.

LinkedIn gebruiken om content te delen

Dit is iets waar LinkedIn de laatste tijd heel erg op inzet: content delen. Dit doet LinkedIn door middel van het publicatieplatform Pulse. In het begin konden alleen bekende personen hiermee blogberichten schrijven en delen, maar inmiddels wordt deze functionaliteit wereldwijd steeds verder uitgerold. Op dit moment is het alleen nog maar voor Engelstalige accounts beschikbaar, maar de verwachting is dat het voor Nederlandstalige accounts snel zal volgen.

Je kunt het nu wel al gebruiken, ook vanuit Nederland. Je moet de standaardtaal dan alleen instellen op Engels. Klik hiertoe rechtsboven op het pictogram van je profielfoto, kies voor ‘taal’ en verander de taal van Nederlands naar Engels. Vervolgens klik je linksboven op ‘home’ om naar je eigen homepagina op LinkedIn te gaan. Hier zie je nu ‘publish a post’ staan.

De ‘publish a post’-knop op LinkedIn

Je krijgt vervolgens een online editor te zien, waar je een artikel kunt plaatsen en opmaken.

De online editor van LinkedIn

Het belangrijkste onderdeel van deze content is de headline. Dit is ook de regel die jouw connecties als notificatie te zien krijgen. Zorg dus voor een goede headline die aanspoort om door te klikken!

Deze content wordt ook door Google geïndexeerd. Sommigen zeggen dat je hiervoor unieke content moet schrijven, omdat Google anders ziet dat deze content ook op jouw website staat en je daarvoor strafpunten geeft. Anderen zeggen juist dat Google dit niet bestraft.

Persoonlijk zouden wij nog even voorzichtig zijn met het plaatsen van dubbele content op LinkedIn. Je kunt een bericht beter eerst op je eigen website plaatsen en overal delen en pas één of twee weken later op LinkedIn. Zo wordt jouw website eerst door Google geïndexeerd en wordt hieraan de waarde toegekend. Als Google het artikel later op LinkedIn tegenkomt, is dat minder erg.

De voordelen van content plaatsen op LinkedIn

Iedere keer als je iets op Pulse publiceert, krijgen jouw connecties dit als notificatie te zien. Dit zal later waarschijnlijk niet meer altijd gebeuren, maar op dit moment wordt dit nog aan iedereen in je netwerk getoond.

In de toekomst zal het gebruik van Pulse zo veel toenemen dat LinkedIn hier iets aan moet doen. Anders ontvang je ontzettend veel notificaties en dan word je helemaal gek. Waarschijnlijk gaat LinkedIn dan op basis van een algoritme bepalen wie bepaalde content wel of niet te zijn krijgt en komt er een mogelijkheid om te adverteren.

Je krijgt ook statistieken te zien van degenen die jouw bericht hebben bekeken. Dit is altijd interessant voor een doelgroeponderzoek.

Tot zover LinkedIn. Voor auteurs van non-fictie die zich richten op de zakelijke markt is dit platform zeker interessant!

Instagram

InstagramDit kanaal groeit ontzettend hard. Het is inmiddels al groter dan Twitter. Op Instagram draait alles om foto’s en video’s. Bij die foto’s en video’s kun je een stukje tekst plaatsen, waarin je je volgers kunt aansporen om je website te bezoeken voor meer informatie over de desbetreffende foto of video.

Instagram is zeer geschikt voor de volgende doeleinden.

  • Werken aan de branding van je merk
  • Producten laten zien en tonen hoe deze zijn te gebruiken
  • Een kijkje achter de schermen geven
  • De interactie met je doelgroep opzoeken

Om even met dit laatste te beginnen: Instagram staat erom bekend meer interacties met volgers uit te lokken dan andere socialmediakanalen.

Het is op Instagram belangrijk om goed uitziende foto’s en video’s te plaatsen. Zonder professionele foto’s en video’s zullen maar weinig mensen je willen volgen. Ook hier geldt dus weer: plaats alleen goede content.

Ook voor een blog kan dit goed werken. Zo plaatst DutchCowboys regelmatig berichten op Instagram.

DutchCowboys op Instagram

Maar ook als je een personal trainer bent, kun je via Instagram goed laten zien waar je voor staat en zo goed aan je branding werken.

Hung Nguyen op Instagram

Het plaatsen van zo’n foto kost niet veel tijd. Het maken misschien wel, maar vaak maak je die foto niet speciaal voor Instagram en heb je hem al ergens liggen. Het kost je dus maar een paar minuten om op deze manier in het vizier van je doelgroep te komen.

Als je bijvoorbeeld een receptenwebsite hebt, kun je regelmatig foto’s van deze recepten plaatsen. Die maak je toch al voor je blog of receptenboek.

CozyMess op Instagram

Het gebruik van hashtags

Met hashtags kun je aangeven waar je bericht over gaat. Je kunt tot dertig hashtags toevoegen. Op Instagram hebben gebruikers toegang tot een zoekfunctie. Als jouw hashtag overeenkomt met de zoekterm waarop een gebruiker zoekt, bestaat de kans dat je gevonden wordt. Dit is dan ook meteen een manier om meer volgers te krijgen.

Instagram is zeker een platform om in de gaten te houden als je beschikt over mooie foto’s of video’s. Je volgerspubliek zal waarschijnlijk gestaag groeien, maar als je Instagram consequent blijft gebruiken, zal dit zich op den duur uitbetalen in meer bekendheid voor je product, dienst of merk.

Pinterest

PinterestPinterest is niet meer weg te denken uit het socialmedialandschap. Dit kanaal is net als Instagram visueel georiënteerd. Het draait allemaal om het delen van foto’s. Voor degenen die Pinterest nog nooit hebben gebruikt: je kunt op Pinterest ‘prikborden’ aanmaken. Op een prikbord kun je meerdere foto’s ‘pinnen’.

Een prikbord kun je vervolgens ook delen met anderen. Als gebruiker van Pinterest kun je bijvoorbeeld een prikbord aanmaken met de naam ‘huisideeën’, waar je samen met je partner ideeën op kunt pinnen.

Je kunt een prikbord ook privé houden en hoeft dit niet per se met de rest van de wereld te delen. Zo kun je bijvoorbeeld ook een persoonlijk prikbord voor gezonde recepten aanmaken. Alle gezonde recepten die je op Pinterest vindt, kun je hier dan eenvoudig aan toevoegen.

Je kunt ook afbeeldingen van websites die je volgt op een prikbord pinnen. Dat gaat heel eenvoudig als de website hiervoor een stukje code van Pinterest aan zijn afbeeldingen heeft gekoppeld. Als jouw eigen website draait op WordPress, kun je hier een plug-in voor installeren.

De Pinterest-knop op de website van SocialMedi Examiner

De Pinterest-knop (rechtsonder) op de website van SocialMediaExaminer

Hoe kun je Pinterest zelf inzetten?

Begin allereerst met het aanmaken van verschillende prikborden. Als voorbeeld gebruiken we even een personal trainer. Hij of zij kan de volgende prikborden aanmaken.

  • Uitleg over bepaalde oefeningen
  • Uitleg over voeding en supplementen
  • Recepten voor krachtsporters
  • Foto’s van gespierde mensen
  • Motiverende quotes

Deze prikborden worden dan gevuld met foto’s en begeleidende teksten met daarin een link naar de website van de personal trainer. Daar plaatst hij of zij een volglink naar Pinterest, zodat iedereen ziet dat deze prikborden zijn aangemaakt.

Zo kun je niet alleen volgers vanaf je eigen website krijgen, maar ook vanaf Pinterest zelf. Naar dit soort onderwerpen wordt namelijk ook gezocht op Pinterest. Als iemand jouw prikbord tegenkomt, kan deze bezoeker jouw Pinterest-kanaal volgen en zo met je merk in aanraking komen. Ook kan deze bezoeker delen van jouw prikbord gebruiken voor een eigen prikbord of delen met anderen. Iedere keer als dat gebeurt, gaat de link naar je website gewoon mee.

Gebruik staande afbeeldingen

Pinterest wordt het meest gebruikt op smartphones en tablets. De lay-out van Pinterest is opgebouwd uit kolommen. Het is daarom slimmer om foto’s in staand formaat toe te voegen. Ze vallen dan meer op.

Een voorbeeld van een liggende en een staande pin

Een voorbeeld van een liggende en een staande pin

Gebruik ook op Pinterest hashtags

Ook op Pinterest kun je bij een foto hashtags gebruiken om zo beter gevonden te worden. Beschrijf jouw foto’s zo duidelijk mogelijk. Zoek zelf maar eens op Pinterest naar het onderwerp dat jij in jouw boek behandelt. Je komt dan ongetwijfeld pins van anderen tegen. Voor fictieboeken is Pinterest minder geschikt, maar voor non-fictieboeken wordt Pinterest een steeds belangrijker kanaal.

YouTube

YouTubeYouTube wordt meestal niet gezien als een socialmediaplatform, maar dat is het natuurlijk wel. Je plaatst content die je hebt gemaakt en anderen kunnen hierop reageren en deze content delen.

YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld. Dit biedt enorm veel kansen om meer verkeer naar je website te krijgen.

We nemen weer even het voorbeeld van de personal trainer. Veel krachtsporters nemen iedere dag een eiwitshake. Als de personal trainer hier nu een uitlegvideo over maakt en op YouTube plaatst, wordt deze getoond aan mensen die hiernaar op zoek zijn.

Eiwitshakes op YouTube

Kijk naar het aantal weergaven achter de video’s. Dit zijn serieuze aantallen, dus dat levert zeker verkeer op.

Het maken van een YouTube-video is niet ingewikkeld

Je hoeft voor het maken van een YouTube-video geen dure camera’s of andere dure apparatuur aan te schaffen. De smartphones van tegenwoordig zijn zó goed, dat je geen dure camera meer nodig hebt.

Wat je wel echt nodig hebt, is het volgende.

  • Een tripod en/of stabilisator
  • Een goede microfoon
  • Een paar studiolampen

Video-apparatuur

Tripod

Een tripod is een driepootstatief om de camera stil te houden, zodat je geen irritante bewegingen veroorzaakt. Dit kan een tripod zijn die je heel hoog kunt zetten, zoals deze tripod van Sony.

Het kan ook een kleine tripod zijn die je op een tafel kunt zetten of aan een buis kunt bevestigen, zoals deze tripod van Joby.

Stabilisator

Als je buiten video’s gaat opnemen waarbij je beweegt, is een stabilisator eigenlijk verplicht. Deze zorgt ervoor dat de camera zo stil mogelijk blijft, ondanks jouw eigen bewegingen. In deze video leer je hoe dit werkt.

Microfoon

Buiten de camera is een goede microfoon het belangrijkst. Misschien ga je niet investeren in een tripod, maar je moet zeker investeren in een microfoon. De microfoon van je smartphone en de microfoon die verwerkt zit in de gemiddelde videocamera, is namelijk heel slecht.

Om geluid goed te kunnen opnemen, moet je gebruikmaken van een lavelier. Dit is zo’n kleine opspeldmicrofoon die je vaak ook op televisie ziet. Deze kun je aan je smartphone koppelen om zo het geluid op te nemen. Als je verder van je smartphone af staat, is het lastig om dit type microfoon te gebruiken. Investeer dan in een draadloos systeem, zoals deze set van RØDE.

Je moet het geluid dan wel achteraf synchroniseren, maar dat is met de meeste video editing software heel gemakkelijk.

Lampen

Natuurlijk licht van buiten is vaak voldoende om je goed te belichten als je voor de camera staat. Helaas is het in Nederland niet iedere dag stralend mooi weer en wisselende bewolking maakt het lastig om binnen een mooie video op te nemen. Lampen zijn dan wel noodzakelijk. Meestal heb je aan twee lampen wel genoeg. Pas als je het echt serieus wilt aanpakken, heb je meer lampen nodig. Dan kun je altijd nog uitbreiden.

Deze lampen van Falcon gebruiken wij zelf ook en voldoen prima. Koop hierbij een statief om de lampen aan vast te maken en natuurlijk lampen om erin te draaien.

YouTube-marketing

Bij het uploaden van je video kun je in YouTube een beschrijving toevoegen. Hierin laat je uiteraard de belangrijkste zoekwoorden terugkomen. Ook moet je deze zoekwoorden laten terugkomen in de titel van je video.

Heb je een lokaal georiënteerd bedrijf of boek, zorg er dan voor dat je de locatie van de video instelt, zodat je beter gevonden wordt op lokale zoekopdrachten.

Zorg er hoe dan ook voor dat je in de eerste vijf seconden van je video de aandacht van de kijker trekt. Begin dus niet met een introductiemuziekje of -animatie, maar direct met hetgeen dat je wilt uitleggen in de video. Daarna kun je eventueel een muziekje laten horen of een animatie laten zien.

Sluit altijd af met een ‘call to action’. Spoor de kijker dus aan om naar je website te gaan of om zich in te schrijven voor je mailinglijst. Hiervoor kun je op YouTube ook ‘kaarten’ gebruiken. Er verschijnt dan een klikbare afbeelding in de YouTube-video. Meer informatie hierover vind je op de volgende pagina: YouTube-kaarten.

YouTube-marketing

Thumbnail

Zorg ervoor dat de kleine previewafbeelding duidelijk aangeeft waar de video over gaat en ervoor zorgt dat degene die in YouTube aan het zoeken is erdoor aangetrokken wordt. Standaard wordt er een willekeurig frame uit de video gepakt voor deze previewafbeelding, maar het is verstandiger om dit frame handmatig uit te kiezen. Zo heb je er veel meer controle over.

Promoot je video

Nadat je de video hebt gemaakt en hebt geüpload naar YouTube, moet je deze gaan promoten. Allereerst via je eigen mailinglijst en op je eigen website. Spoor de bezoekers aan om een reactie onder de video achter te laten. YouTube laat video’s met veel interacties namelijk hoger scoren in de zoekresultaten.

Je kunt in YouTube ook adverteren. Hiervoor heb je een Google AdWords-account nodig. De opties zijn heel uitgebreid, dus we zullen hier verder niet op ingaan. Wil je beginnen met adverteren in YouTube, dan is de volgende pagina een goed startpunt: videoadvertentie starten.

Snapchat

SnapchatSnapchat bestaat sinds 2011 en had in het begin een slechte naam doordat jongeren het gebruikten voor ‘sexting’. Die fase is inmiddels voorbij en Snapchat is sterk in opkomst. Velen voorspellen zelfs dat Snapchat één van de grootste spelers in socialmedialand gaat worden.

Op dit moment wordt Snapchat in Nederland nog voornamelijk door jongeren gebruikt. Dit is ook nog steeds zo in Amerika, maar het is wel aan het veranderen. Snapchat wordt steeds vaker gebruikt door oudere gebruikers.

Voor degenen die Snapchat nog niet kennen: via Snapchat kun je net als via WhatsApp berichten naar elkaar sturen. Het gaat alleen verder dan WhatsApp. Je kunt bijvoorbeeld foto’s sturen met daaroverheen allerlei grappige filters. Ook kun je op foto’s tekenen en teksten plaatsen.

In het begin viel Snapchat vooral op doordat je kunt aangeven hoelang iemand een foto mag bekijken. Je kunt dus instellen dat de foto die je verstuurt maar vijf seconden bekeken mag worden. Daarna wordt de foto automatisch verwijderd. Het lijkt erop dat Snapchat zich steeds minder richt op deze tijdfunctie. Je kunt inmiddels ook al aangeven dat de foto of video bewaard mag worden. De verwachting is wel dat dit een standaardfunctie zal blijven in Snapchat.

Naast het versturen van berichten en foto’s kun je ook een ‘story’ aanmaken. Dit is een reeks van foto’s en video’s die achter elkaar worden afgespeeld. Als je een story aanmaakt, wordt deze gedeeld met je vrienden. Zo kunnen zij zien hoe je dag eruitzag. De stories worden na 24 uur verwijderd. Hierin verschilt Snapchat van andere socialmediaplatformen.

Vrijwel alle andere platformen zijn kanalen waarop gebruikers hun content achteraf plaatsen. Maak je een foto tijdens een citytrip, dan plaats je deze ’s avonds of de volgende dag op Facebook. Bij Snapchat maak je een foto met de app, die meteen wordt geplaatst. Het gebeurt echt op dat moment en niet pas veel later.

Deze stories zijn heel interessant, want hiermee kun je jezelf of je bedrijf of merk profileren. Zo maakt de NOS een samenvatting van het nieuws en plaatst deze als story op Snapchat. De doelgroep die de NOS hiermee wil bereiken, bestaat voornamelijk uit jongeren en zo wordt het nieuws dan ook gebracht.

 

Voorbeeld video Snapchat NOS

Heb je een boek, product of dienst gericht op jongeren, dan moet je eigenlijk wel actief zijn op Snapchat. Richt jij je niet op jongeren? Wacht dan nog even totdat dit platform de grote massa heeft bereikt, want anders kost het je misschien onnodig veel tijd.

Installeer Snapchat in ieder geval alvast en leer het programma kennen. In het begin is het misschien onduidelijk, maar dat komt vanzelf goed. Tegen de tijd dat Snapchat wel populair is onder jouw doelgroep (en die tijd gaat zeker komen), weet jij al lang hoe het werkt!

Live video: Meerkat/Periscope/Facebook Live

Meerkat, Periscope en Facebook LiveDe opkomst van smartphones en supersnel internet is medeverantwoordelijk voor het ontstaan van live video. Voorheen was dit niet of nauwelijks mogelijk, maar nu schieten de livestream apps als paddenstoelen uit de grond.

Je start één van deze apps, klikt op ‘opnemen’ en je video wordt meteen naar je volgers gestreamd. Deze volgers kunnen dan live vragen stellen of opmerkingen geven, waarop jij dan weer kunt antwoorden. Het is bijzonder in gebruik.

Nog niet zo lang geleden had je eigenlijk alleen Meerkat en Periscope. Het was lastig om een volgersgroep op te bouwen, want je volgers moesten wel eerst een app installeren. Dit is gelukkig veranderd doordat Facebook ook in live video is gestapt.

Bijna iedereen gebruikt Facebook. Als je een live video start, krijgen je volgers deze direct op hun tijdlijn te zien. Als zij Facebook op dat moment niet gebruiken, zien zij in hun notificaties dat er een live video is geweest en kunnen zij deze later afspelen.

Hoe kun je live video inzetten?

Je kunt live video gebruiken voor de volgende doeleinden.

  • Een kijkje achter de schermen
  • Een productdemonstratie
  • Een vraag-en-antwoord-kwartier
  • Een interview met iemand uit je branche

Met behulp van live video kun je jouw autoriteit binnen je vakgebied laten zien. Omdat het nog niet veel wordt gebruikt, valt het op en laat je hiermee zien dat je vernieuwend bezig bent.

Facebook wil live video promoten en laat deze video’s dan ook veel vaker op de tijdlijn van volgers zien dan normale berichten. Op dit moment biedt live video dus veel kansen.


Conclusie, sociale media zijn superkrachtig.

Je kunt met betrekkelijk lage kosten veel mensen bereiken. Dit kan wel veel tijd kosten en daarom is het verstandig om een planning te maken met daarin een overzicht van wat je wilt plaatsen en wanneer.

Er zijn veel verschillende socialmediakanalen en het is meestal niet zo dat je op alle kanalen aanwezig moet zijn. Wat ons betreft is Facebook wel ‘verplicht’, omdat dit de meest dominante partij is met de meeste gebruikers.

Kijk goed uit dat je wel sociaal blijft en ga geen irritante reclame maken, want dat wordt op social media snel afgestraft!

Zoals bij ieder hoofdstuk kun je hieronder vragen stellen. Geen vraag is ons te gek en we reageren snel. Wil je het liever privé houden, dan bieden we alle denkbare contactmogelijkheden aan. Zelfs contact via WhatsApp is mogelijk!


Vind je deze informatie waardevol?

Beloon ons dan met een link of deel deze pagina! Alvast bedankt!

144 shares
×

Bestand downloaden

Vul hieronder je voornaam en e-mailadres in. Wij mailen je dan de link naar de downloadpagina. Op de downloadpagina kun je het bestand van jouw keuze direct downloaden.

Verplicht veld
E-mailadres Voer een geldig e-mailadres in
Je gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!
Copyright © 2006-2017 Pumbo.nl BV    Thuiswinkel Waarborg Thuiswinkel Waarborg