Boekhandels voor je winnen

Hoe jouw boek een plek in de boekhandel verovert

Hoofdstuk 8

Dit hoofdstuk is onderdeel van Boek uitgeven: de complete gratis gids voor uitgeven in eigen beheer.

Boekhandels voor je winnen

Droom jij ook weleens van het moment waarop je de boekhandel binnenloopt en stapels van je eigen boek ziet liggen? Dan ben je niet de enige. Het is de droom van bijna iedere auteur om zijn of haar boek ooit in de boekhandel tegen te komen. Dat is niet zo gek, want het is de kroon op je werk en het bewijs dat je inspanningen niet voor niets zijn geweest. Natuurlijk belandt een boek niet zomaar in de boekhandel. Daar gaat een lange weg aan vooraf, die voor de meeste auteurs niet zonder obstakels is.

Als auteur moet je er namelijk niet alleen voor zorgen dat de boekhandel van het bestaan van je boek op de hoogte is, maar moet je de boekhandel er ook van zien te overtuigen dat je boek bij het grote publiek in de smaak zal vallen. Met andere woorden: dat jouw boek het waard is om in te kopen. Daar gaan we je in dit hoofdstuk bij helpen.

Zo krijg je je boek naast dat van Saskia Noort in de boekhandel.

Voor reguliere uitgeverijen werkt het benaderen van boekhandels anders dan voor zelfpublicerende auteurs. Reguliere uitgeverijen hebben toegang tot drie verschillende middelen om de inkopers van boekhandels of boekhandelketens van de kwaliteit van hun titels te overtuigen, namelijk aanbiedingsbrochures, centrale inkoopgesprekken en inkoopbeurzen.

Voor jou als zelfpublicerende auteur is het een ander verhaal: waarschijnlijk moet je creatiever te werk gaan dan de grote uitgevers om het vertrouwen van de boekhandel te winnen, maar dat betekent niet dat je je niet door hen kunt laten inspireren.

Daarom gaan we je in dit hoofdstuk leren hoe reguliere uitgeverijen het aanpakken en hoe je daar je eigen draai aan kunt geven om een vergelijkbaar resultaat te behalen. Ook leren we je waar inkopers bij het inkopen van boeken op letten én hoe je hun duidelijk kunt maken dat jouw boek wel degelijk de moeite waard is.

Aanbiedingsbrochures

Hoe doen uitgevers het?

Het eerste instrument dat uitgevers gebruiken om nieuwe boeken aan boekhandels te presenteren, is de zogenaamde aanbiedingsbrochure. Dit is een catalogus waarin alle nieuwe titels van een bepaalde uitgeverij worden behandeld, met informatie over onder andere de auteur, de inhoud en de geplande marketingactiviteiten.

In aanbiedingsbrochures worden nieuwe titels gepresenteerd

Vaak wordt er achter in de aanbiedingsbrochure een overzicht opgenomen van eerder uitgegeven titels die nog steeds leverbaar zijn. Dit overzicht wordt de ‘backlist’ genoemd en kan door de inkopers van boekhandels worden gebruikt om oudere titels te bestellen.

De meeste uitgevers verspreiden drie keer per jaar een aanbiedingsbrochure: één rond november voor de boeken die in het voorjaar verschijnen, één omstreeks maart voor de boeken die in de zomer uitkomen en één in juni of juli voor de boeken die tegen het einde van het jaar in de boekhandel moeten liggen.

De meerderheid van de boeken verschijnt van half augustus tot half november en van half januari tot half juni. In de perioden van half juni tot half augustus en van half november tot half januari worden er normaal gesproken minder boeken uitgegeven.

De aanbiedingsbrochures worden drie keer per jaar verstuurdDit heeft aan de ene kant te maken met de zomer- en winterstop van televisieprogramma’s, waardoor de kans op publiciteit minder groot is, en aan de andere kant met het feit dat veel lezers dan op vakantie zijn, wat ook voor minder verkopen zorgt.

Aan het einde van het jaar verschijnen er relatief weinig nieuwe boeken, omdat de ruimte in boekhandels dan vaak beperkt is. Zij kopen dan namelijk grotere voorraden in van bekende titels in verband met de feestdagen. De aanbiedingsbrochure vormt voor uitgevers de start van de promotieperiode van een boek en wordt dan ook vóór een eventueel persbericht naar boekhandels en mediakanalen verstuurd.

Wat kun jij doen?

Waarschijnlijk heb je niet voldoende boeken om een aanbiedingsbrochure mee te vullen, maar wat je wel kunt doen, is meer informatie over je boek verstrekken met behulp van een flyer of folder. Een flyer bestaat uit één of twee pagina’s, namelijk een voor- en eventueel een achterzijde, en een folder heeft minimaal drie pagina’s en is gevouwen.

Tegen de tijd dat je flyer of folder gedrukt is, moet je boek zijn aangemeld bij het CB, zodat je gebruik kunt maken van de opslag- en distributiefaciliteiten van dit bedrijf. Het is verstandig om je boek aan te melden zodra bekend is wanneer het geleverd kan worden, ook al duurt dat op dat moment nog een paar maanden. Zodra je boek is aangemeld, kunnen boekhandels het namelijk bestellen en kun jij beginnen met het versturen van je flyer of folder.

Als je slim bent, verstuur je deze flyer of folder in dezelfde periode als de aanbiedingsbrochures, ongeveer twee à drie maanden voor de inkoopbeurzen die in januari, mei en september plaatsvinden. Komt je boek in het voorjaar uit, dan verstuur je je flyer of folder in november, verschijnt je boek in de zomer, dan doe je dit in maart en als je boek in het najaar wordt uitgebracht, moet je in juni of juli aan de slag.

Het is aan te raden om je flyer of folder tegelijkertijd met de aanbiedingsbrochures van reguliere uitgeverijen te versturen, omdat de inkopers van boekhandels dan volop bezig zijn met het inkopen van boeken en rekening kunnen houden met dat van jou. Als je ervoor kiest om je flyer of folder niet in één van deze perioden te versturen, valt deze minder op en dat is riskant voor onbekende auteurs.

Het is wel het overdenken waard om je boek in een periode waarin weinig boeken verschijnen uit te geven. Dan heb je namelijk minder concurrentie van andere titels, zowel in de boekhandel als wanneer het op publiciteit aankomt. Je kunt je flyer of folder eventueel ook digitaal versturen als je de e-mailadressen van boekhandels hebt, maar dat is niet gebruikelijk.

Een voorbeeld van een flyer

Waarschijnlijk vraag je je inmiddels af welke informatie je in je promotiemateriaal moet opnemen. Hierboven zie je een voorbeeld van een flyer, zodat je je daar een beter beeld van kunt vormen. Ga je je flyer of folder zelf ontwerpen, dan moet je er rekening mee houden dat de volgende informatie in ieder geval niet mag ontbreken.

  • Titel
  • Auteursinformatie
  • Flaptekst
  • Omslagbeeld
  • Formaat
  • Omvang
  • Uitvoering
  • Prijs
  • Verschijningsmaand
  • NUR-code
  • ISBN
  • Verwachte publiciteit

Het is heel belangrijk dat de feitelijke gegevens kloppen, want als er een fout in een database van bijvoorbeeld het CB terechtkomt, is het moeilijk om die recht te zetten. Je kunt de verwachte publiciteit beter achterwege laten als het nog onzeker is of je de aangekondigde media-aandacht zult krijgen. Als dat uiteindelijk niet zo blijkt te zijn, is dat namelijk slecht voor je reputatie en worden je beloften in de toekomst minder serieus genomen.

Naast bovengenoemde, min of meer verplichte informatie, kun je natuurlijk ook nog extra informatie aan je flyer of folder toevoegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een leesfragment, een pakkende slogan, achtergrondinformatie over het onderwerp van je boek, quotes van nationale of misschien wel van internationale media of de verkoopcijfers van eventuele eerdere boeken.

Inkoopgesprekken

Hoe doen uitgevers het?

De centrale inkoopgesprekken vinden drie keer per jaar plaats, ongeveer één à twee maanden voor de inkoopbeurzen. Tijdens deze gesprekken verkopen uitgevers hun boeken aan de boekhandels die deel uitmaken van grote ketens, zoals AKO, Bruna, de Bijenkorf en Libris Blz. De boekhandels van deze ketens kopen hun boeken niet individueel in. In plaats daarvan heeft ieder van hen een centrale inkoper in dienst, die boeken inkoopt die in alle filialen komen te liggen.

De winkels van Libris Blz. vormen hier een uitzondering op. Zij kopen hun boeken wel zelfstandig in, maar laten zich daarbij leiden door de overkoepelende afspraken die hun centrale inkoper met uitgevers heeft gemaakt over onder andere kortingspercentages, marketingactiviteiten en staffelprijzen. Hij laat zich adviseren door een inkoopcommissie en stelt op basis daarvan de randvoorwaarden op, maar boekhandels mogen zelf bepalen in hoeverre zij daarin meegaan en beslissen uiteindelijk zelf welke boeken zij inkopen en in welke hoeveelheden.

Tijdens inkoopgesprekken kopen boekhandels boeken in

Wat kun jij doen?

Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt, is het voor de centrale inkopers van grote ketens niet mogelijk om met iedere zelfpublicerende auteur afzonderlijk in gesprek te gaan. Daarom ben je grotendeels afhankelijk van je flyer of folder en van hoe deze wordt ontvangen. Steek dan ook voldoende tijd en energie in het design hiervan, om de kans dat boekhandels deze over het hoofd zien te verkleinen.

Wat je ook kunt doen, is bij een aantal boekhandels langsgaan om je boek persoonlijk aan te bieden. Dat is sowieso een optie bij boekhandels die niet bij een keten zijn aangesloten en waarvan de inkoop niet centraal wordt geregeld. Maak in dat geval wel een afspraak om je boek te komen presenteren, want boekhandels zitten normaal gesproken niet op onaangekondigd bezoek van willekeurige auteurs te wachten en hebben daar bovendien geen tijd voor.

Is het je gelukt om een afspraak met de inkoper van een boekhandel te maken? Dan moet je je goed voorbereiden op het gesprek dat je te wachten staat. Je moet de boekhandel in één minuut – of beter nog: in één tweet – kunnen overtuigen van de kwaliteit van je boek en je moet in enkele zinnen kunnen uitleggen waarom de klanten van de boekhandel in kwestie jouw boek zouden moeten lezen.

Daarvoor moet je niet alleen duidelijk voor ogen hebben voor welke doelgroep je boek bestemd is, maar moet je je boek ook in een bepaalde context kunnen plaatsen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je iets over je eigen achtergrond kunt vertellen, verwijs naar een actuele gebeurtenis die met het onderwerp van je boek te maken heeft of refereer aan succesvolle vergelijkbare titels.

Verderop in dit hoofdstuk gaan we uitgebreid in op de factoren die voor boekhandels meespelen bij het nemen van een inkoopbeslissing en leren we je welke geheime wapens je nog meer kunt inzetten om hen over te halen.

Verstuur een nieuwsbrief naar de boekhandels die je boek hebben ingekocht

Wanneer je eenmaal een lijntje hebt gelegd met een aantal boekhandels, is het heel belangrijk om contact met hen te onderhouden. Stuur de boekhandels die je boek hebben ingekocht bijvoorbeeld een digitale nieuwsbrief als je boek een prijs heeft gewonnen of als er aandacht aan je boek wordt besteed door een krant, tijdschrift of televisieprogramma.

Het is verstandig om ook een ‘call to action’ in deze e-mail op te nemen, waarmee je de boekhandel probeert te verleiden om je boek nog een keer in te kopen. Dit kan bijvoorbeeld extra boekhandelskorting zijn of iets anders in de promotionele sfeer.

Het kan sowieso geen kwaad om je boek een week of drie voor publicatie nog een keer aan te bieden, op voorwaarde dat het dan bekend is wat voor media-aandacht je boek zal krijgen. Sommige boekhandels kiezen er namelijk bewust voor om af te wachten wat voor publiciteit een boek krijgt, voordat zij het inkopen. Als je vlak voor publicatie nog een keer contact met hen zoekt, telefonisch of per e-mail, kun je hen op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen en creëer je een extra inkoopmoment.

Houd er wel rekening mee dat de informatie die je hen toestuurt relevant moet zijn en dat je nooit mag stalken. Boekhandels worden namelijk al bedolven onder e-mail. Daarom kun je er ook voor kiezen om je alleen te richten op de hoofdkantoren.

Voel je niet bezwaard om advies te vragen aan de inkopers van boekhandels als je twijfelt over bijvoorbeeld het omslag of de prijs van je boek. Zij hebben een goed zicht op de markt en helpen je waarschijnlijk graag.

Inkoopbeurzen

Hoe doen uitgevers het?

De winkels van Libris Blz. en de boekhandels die hun boeken niet centraal, maar zelfstandig inkopen, doen dit tijdens één van de inkoopbeurzen. Nederland heeft twee inkoopbeurzen: de Libris Blz.-beurs in Hoevelaken voor de winkels van Libris Blz. en de Retail Market in Houten voor de Read Shops, Plantage-boekhandels en zelfstandige boekhandels.

Zoals verteld, vinden beide inkoopbeurzen drie keer per jaar plaats: in januari, mei en september. De winkels van Libris Blz. hebben een eigen inkoopbeurs, omdat er meer dan honderd boekhandels bij deze keten zijn aangesloten.

Voorafgaand aan de inkoopbeurzen – of, bij boekhandels die een centrale inkoper in dienst hebben, aan de centrale inkoopgesprekken – noteren inkopers in de aanbiedingsbrochures welke boeken zij in welke aantallen verwachten in te willen kopen.

Tijdens de inkoopbeurzen bezoeken zij de stands van verschillende uitgevers en gaan zij met hen in gesprek, om op basis daarvan een definitieve keuze te maken. Normaal gesproken blijven zij bij hun eerste keuze, maar soms verandert die als gevolg van het gesprek en de overtuigingskracht van de verkoopmedewerker.

Wat kun jij doen?

Voor zelfpublicerende auteurs is het bijna onmogelijk om een stand op één van de inkoopbeurzen te bemachtigen. Daarom is het verstandiger om andere methodes te gebruiken om je boek bij de boekhandel terecht te krijgen, zoals de eerder besproken flyers of folders en de gesprekken met boekhandels.

Natuurlijk kun je een poging wagen als je connecties in de uitgeverswereld hebt die je misschien kunnen helpen of als je met een bekende mee kunt, maar anders kun je je energie beter op een andere manier in de promotie van je boek investeren. Ook omdat je waarschijnlijk maar één of een paar boeken hebt om aan te bieden en dan wegen de kosten van een stand op een inkoopbeurs nooit op tegen de baten.


Waar letten boekhandels op?

Voor jou als auteur is het belangrijk om te weten waar boekhandels bij het inkopen van boeken op letten. Dan weet je waar je rekening mee moet houden en hoe je de kans dat boekhandels jouw boek inkopen zo groot mogelijk kunt maken.

Op sommige factoren heb je geen invloed, zoals op de verkoopcijfers van eventuele vorige boeken, maar andere factoren kun je wel degelijk beïnvloeden, zoals het omslag van je boek. In totaal zijn er elf factoren die een rol spelen bij de inkoopbeslissing die boekhandels moeten nemen, die we nu één voor één met je zullen doornemen.

Reputatie auteur en uitgever

Om te beginnen speelt de reputatie van de auteur en de uitgever een rol, dat valt niet te ontkennen. Boeken van gevestigde auteurs of van uitgevers met een bepaald aanzien worden nu eenmaal sneller ingekocht dan boeken van zelfpublicerende auteurs, hoe vervelend dat ook is.

Als boekhandels weten dat een bepaalde auteur of uitgever constant boeken van goede kwaliteit produceert, kost het minder moeite om hen te overtuigen dan wanneer zij met een onbekende naam te maken krijgen – en geef hen eens ongelijk. Boekhandels proberen de risico’s die zij lopen zoveel mogelijk te beperken, dus als zij moeten kiezen tussen een boek van Saskia Noort en een boek van een debuterende auteur, is de keuze snel gemaakt.

Eigen ervaringen

Omdat boekhandels zo min mogelijk risico willen lopen, speelt de ervaring die zij met zelfpublicerende auteurs of met de verkoopmedewerkers van reguliere uitgeverijen hebben ook een rol. In welke mate klopten hun adviezen en zijn de beloften die zij in het verleden hebben gedaan betrouwbaar gebleken? Zijn de marketingactiviteiten waarmee zij reclame hebben gemaakt van de grond gekomen en hebben eerdere titels de aangekondigde publiciteit gekregen?

De antwoorden op al deze vragen wegen mee in de inkoopbeslissing, dus overdrijf je verhaal niet en doe geen beloften waarvan je op voorhand weet dat het moeilijk wordt om deze waar te maken.

Onderwerp en genre

Boekhandels letten op het onderwerp en het genre van je boekBoekhandels kijken ook naar het onderwerp en het genre van boeken, dat zal je niet verbazen. Het ene type boek past nu eenmaal beter bij een bepaalde boekhandel dan het andere en trends spelen daarbij ook een rol.

Een koffietafelboek met schitterende foto’s van designmeubelen is waarschijnlijk niet direct interessant voor AKO, maar des te meer voor de Bijenkorf. Dat heeft niet alleen met het onderwerp te maken, maar ook met het publiek van beide winkels. Naar alle waarschijnlijkheid heeft het publiek van de Bijenkorf namelijk meer interesse in luxeproducten dan het publiek van de AKO.

Prijsstelling

Iedere boekhandel heeft een andere doelgroep en daar moeten uitgevers rekening mee houden, onder andere als het op de prijsstelling aankomt. De meeste winkels van Bruna bevinden zich in buitenwijken in de buurt van winkelcentra en hebben veel huismoeders als klanten, AKO verkoopt vooral boeken op Schiphol en op stations en heeft een relatief gehaast publiek en de gemiddelde klant van de Bijenkorf heeft aardig wat te besteden. Voor de Bijenkorf is de prijs van een boek dan ook geen inkoopargument, maar voor AKO en Bruna wel.

Kortingspercentage

Het kortingspercentage dat boekhandels wordt geboden, speelt ook een rol, maar is voor de meeste boekhandels niet doorslaggevend. Boekhandels zijn meestal lastig over te halen met bijvoorbeeld één, twee of drie procent extra korting, omdat zij hier pas iets aan hebben als een boek wordt verkocht. Aan de verkoop van duurdere boeken houden zij vanzelfsprekend meer over dan aan de verkoop van goedkopere boeken, dus de marge zegt eigenlijk meer. Toch wordt er tijdens gesprekken altijd over het kortingspercentage gesproken.

Omslag

Ook het omslag van een boek is heel belangrijk. Het oog wil namelijk ook wat. De cover van een boek moet de potentiële lezer kunnen verleiden, dus moet ook in staat zijn om de interesse van inkopers te wekken. Soms willen zij een boek niet inkopen vanwege het omslag en dan is het aan jou om te bepalen of je de cover gaat aanpassen of niet. Je kunt er in ieder geval van uitgaan dat zij kijk op de zaak hebben, dus sla hun advies niet helemaal in de wind.

Verwachte publiciteit

Het moge duidelijk zijn dat het belang van boekomslagen niet onderschat mag worden, maar inmiddels is de verwachte publiciteit misschien nog wel belangrijker geworden. Als een bepaald boek veel in het nieuws komt, is de kans groot dat het goed verkoopt en dat is interessant voor boekhandels.

Wanneer je erin bent geslaagd om vooraf afspraken met kranten, tijdschriften of televisieprogramma’s te maken, is dit dan ook absoluut de moeite waard om in je flyer of folder te vermelden. Boekhandels horen graag hoe je je boek wilt gaan promoten en welke kanalen je hierbij van plan bent in te zetten. Als je daar van tevoren goed over hebt nagedacht, werkt dat in je voordeel.

Probeer met je boek in de publiciteit te komen

Aanwezigheid op internet en in printmedia

De inkopers van boekhandels gaan af en toe ook op internet en in printmedia op zoek naar meer informatie over een bepaald boek, dus zorg ervoor dat je hier vertegenwoordigd bent. Maak een eigen website en plaats hier informatie over je boek op en neem deel aan conversaties op sociale media zoals Facebook en Twitter. In hoofdstuk 3 en hoofdstuk 6 leer je hier meer over.

Als je ervoor wilt zorgen dat je boek door websites, kranten of tijdschriften wordt opgepikt, kun je erover denken om hen een maand voordat je boek verschijnt een gastartikel toe te sturen. Dit is een artikel met informatie over je boek, dat je zelf hebt geschreven en hebt laten redigeren. Met andere woorden: het is klaar om gepubliceerd te worden.

Journalisten en redacteurs hebben het doorgaans ontzettend druk, dus als zij een interessant artikel waar niets meer aan hoeft te gebeuren op een presenteerblaadje krijgen aangereikt, zou het zomaar kunnen dat zij dit besluiten te plaatsen. Onthoud hoe dan ook dat je zelf de belangrijkste informatiebron voor boekhandels bent, want normaal gesproken besteedt een website, krant of tijdschrift pas aandacht aan een boek, nadat het is aangeboden aan de boekhandel.

Verschijningsperiode

Ook de verschijningsperiode kan de keuze van boekhandels voor het al dan niet inkopen van een boek beïnvloeden. Ga je in gesprek met de inkoper van een boekhandel, dan probeert deze in te schatten of je boek geschikt is om in de voorgestelde periode in de winkel neer te leggen. Daarbij gaat hij of zij onder andere na of er genoeg ruimte in de winkel is en hoe groot de kans is dat je boek daadwerkelijk in de genoemde periode zal worden uitgegeven.

Voor boekhandels is het heel vervelend als de verschijningsdata van boeken wijzigen, omdat de meeste van hen inkopen op basis van de beschikbare ruimte in de winkel. Als er rond een bepaalde tijd te veel verschuift, kan het gebeuren dat de winkel overvol raakt of dat er juist niet genoeg boeken op voorraad zijn.

Concurrentie van andere boeken

Vermijd perioden met veel concurrentieAls je niet het risico wilt lopen dat je boek aan concurrentie van andere boeken ten onder gaat, kun je controleren of er in de periode waarin je jouw boek wilt uitbrengen geen boeken van bekende auteurs uitkomen in hetzelfde genre. Als dat wel zo is, is het geen goed idee om je boek in deze periode uit te geven. De kans dat boekhandels jouw boek links laten liggen, is dan namelijk veel groter.

Verkoopcijfers van vorige boeken

Tot slot wegen de verkoopcijfers van eventuele vorige boeken mee bij de inkoopbeslissing, maar daar heb jij weinig invloed op.

Waarmee kun je boekhandels overtuigen?

Ben je bereid alles uit de kast te halen om boekhandels ervan te overtuigen dat zij wel gek moeten zijn om je boek niet in te kopen? Dan kun je gebruikmaken van één van de geheime wapens die we nu aan je zullen presenteren. Het is goed mogelijk dat één van deze middelen de boekhandel net dat beetje extra motivatie geeft om je boek in te kopen en de sleutel tot jouw succes blijkt te zijn.

Leesexemplaren

Het eerste wat je kunt doen om boekhandels over de streep te trekken om je boek in te kopen, is het versturen van gratis leesexemplaren. De medewerkers van boekhandels kunnen je boek bovendien beter verkopen als zij het zelf hebben gelezen.

Bestel deze leesexemplaren een week of elf voordat je boek wordt gepubliceerd bij de drukker. Verwijs er in je persbericht of persmap naar en zorg ervoor dat ze beschikbaar zijn na de verzending daarvan, zodat belangstellenden ze kunnen aanvragen en niet onnodig lang hoeven te wachten.

De leesexemplaren moeten er in ieder geval goed uitzien en mogen geen slappe aftreksels van de echte boeken zijn. Zelfs als je boek een paperback wordt, kun je beter gebonden boeken van de leesexemplaren laten maken.

Voeg als het even kan een handgeschreven briefje toe en verstuur de leesexemplaren op naam van de contactpersoon. Boekhandels persoonlijk benaderen werkt meestal namelijk beter.

Verstuur een nieuwsbrief naar de boekhandels die je boek hebben ingekocht

Je kunt de leesexemplaren ook tijdens een inkoopgesprek aanbieden of je kunt er in je flyer of folder naar verwijzen. Maak hoe dan ook een weloverwogen keuze tussen het op eigen initiatief versturen van leesexemplaren en het wachten op aanvragen.

Op eigen initiatief leesexemplaren versturen is voor zelfpublicerende auteurs niet de beste optie, omdat hier normaal gesproken veel geld mee gemoeid is. Tot sommige ketens behoren namelijk ontzettend veel boekhandels en als je hen allemaal een leesexemplaar wilt toesturen, ben je heel wat euro’s armer.

Als je dat wilt voorkomen, kun je ook overwegen om alleen leesexemplaren te versturen aan de hoofdinkopers van boekhandels. Kun je het je niet veroorloven om geld uit te geven aan het verspreiden van boeken die misschien niet eens worden gelezen, dan kun je beter wachten op de aanvragen van boekhandels. Afzonderlijke boekhandels vragen meestal alleen leesexemplaren aan als zij zeker weten dat zij je boek gaan inkopen, omdat het voor hen anders geen nut heeft.

Promotievideo’s en boektrailers

Promotievideo’s en boektrailers kunnen ook helpen bij het overtuigen van boekhandels. In dit artikel leer je meer over het maken van een boektrailer. Als je een boektrailer voor je boek hebt gemaakt of hebt laten maken, kun je deze tegelijkertijd met je persbericht of persmap naar boekhandels versturen. Wat je ook kunt doen, is een laptop of tablet meenemen wanneer je met de inkoper van een boekhandel in gesprek gaat, zodat je je boektrailer ter plekke aan hem of haar kunt laten zien.

Promotieactiviteiten in de winkel

Met originele ideeën voor promotieactiviteiten die in de winkel kunnen plaatsvinden, kun je inkopers ook overtuigen. Je kunt hier tijdens een inkoopgesprek over beginnen of je kunt je plannen in je flyer of folder ter sprake brengen.

Het is verstandig om samen te werken met boekhandels bij het opzetten van dit soort activiteiten. Niet alleen omdat zij goed wat er wel en niet mogelijk is op de desbetreffende locatie, maar vooral ook omdat zij met je mee kunnen denken.

Het organiseren van aparte signeersessies is in ieder geval niet direct een goed idee, omdat deze vooral goed werken bij bekende auteurs. Wat wel kan helpen om lezers naar de winkel te trekken, zijn activiteiten zoals workshops, lezingen en voorleesmiddagen.

Signeersessies zijn vooral geschikt voor gevestigde auteurs

‘Point of sale’-materiaal

Je kunt ook proberen om inkopers te verleiden met het vooruitzicht op ‘point of sale’-materiaal dat bij je boek hoort. Hieronder verstaan we promotiemateriaal zoals affiches, banieren, displays en ander winkel- en etalagemateriaal.

Het is belangrijk om na te gaan of je je dit kunt permitteren, want ‘point of sale’-materiaal is over het algemeen nogal duur. Stuur het boekhandels in ieder geval niet ongevraagd toe, maar pas nadat hier tijdens een inkoopgesprek afspraken over zijn gemaakt. Sommige boekhandels en boekhandelketens, zoals Bruna, gebruiken namelijk alleen door hen zelf gemaakt promotiemateriaal, omdat zij willen dat hun winkels er allemaal hetzelfde uitzien. Je kunt eventueel ook iets over het ‘point of sale’-materiaal zeggen in je flyer of folder.

Soms kun je inkopers overhalen om je boek aan te schaffen, door hen te beloven dat er een sticker op zal worden geplakt. Dit is interessant voor boekhandels, omdat boeken met stickers de aandacht trekken in de winkel en daardoor goed verkopen. Gebruik de sticker bijvoorbeeld om de nadruk te leggen op de voordelige prijs of op het feit dat het een boek is van een bekende auteur. Zorg er wel voor dat de lijm eenvoudig te verwijderen is, want anders leidt dat tot irritatie bij de lezer.

Tot slot kun je overwegen om dummy’s of spreads mee te nemen naar een inkoopgesprek om de boekhandel te overtuigen. Dummy’s zijn voorbeeldboeken met hetzelfde formaat en omslag als de echte boeken, maar dan zonder binnenwerk. Een spread is een uitdraai van twee opeenvolgende pagina’s, die duidelijk maakt hoe het binnenwerk van een boek eruitziet. Spreads komen dan ook het best van pas bij geïllustreerde boeken en bij andere boeken waarbij de opmaak van belang is.

Mogelijkheden genoeg om je boek bij boekhandels onder de aandacht te brengen, dus!

We hopen dat het nu duidelijk is waar de inkopers van boekhandels hun keuzes op baseren en wat jij kunt doen om de kans dat je boek wordt ingekocht te vergroten. Het zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn als de manieren waarop reguliere uitgeverijen boekhandels benaderen je op nieuwe ideeën hebben gebracht. Gebruik hun aanpak ter inspiratie en borduur daar op voort, dan komt het sowieso goed!

Zoals bij ieder hoofdstuk kun je hieronder vragen stellen. Geen vraag is ons te gek en we reageren snel. Wil je het liever privé houden, dan bieden we alle denkbare contactmogelijkheden aan. Zelfs contact via WhatsApp is mogelijk!


Vind je deze informatie waardevol?

Beloon ons dan met een link of deel deze pagina! Alvast bedankt!

144 shares
×

Bestand downloaden

Vul hieronder je voornaam en e-mailadres in. Wij mailen je dan de link naar de downloadpagina. Op de downloadpagina kun je het bestand van jouw keuze direct downloaden.

Verplicht veld
E-mailadres Voer een geldig e-mailadres in
Je gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!
Copyright © 2006-2017 Pumbo.nl BV    Thuiswinkel Waarborg Thuiswinkel Waarborg