Bijgewerkt: 3 januari 2019

Facebook is wereldwijd het populairste social network, ook in Nederland is Facebook erg geliefd: Nederland telt inmiddels ruim 8 miljoen leden. Een dergelijk platform, waarop ook veel lezers en boekhandels aanwezig zijn, moet wel kansen bieden voor auteurs die zelf hun boek uitgeven. Maar hoe zet u als auteur Facebook optimaal in. Natuurlijk: de ultieme strategie is er niet, dat is ook de kracht van social media. U bent zelf aan zet. Wel kunt u op een specifiek aantal aspecten onderscheidend zijn. Zo werkt u aan uw imago en creëert u binding. Uiteindelijk kan dit leiden tot de aanschaf van uw boek. Van een lezer óf een boekhandel. De inzet van social media is er een van lange termijn. Ga dus goed voorbereid aan de slag.

Persoonlijk Facebook profielpagina

Voor u als auteur volstaat een persoonlijk Facebook profielpagina. Hiermee kunt u direct in contact komen met uw vrienden. Bent u eenmaal gelinkt dan verschijnt iedere nieuwe update in de timeline van uw vrienden en vice versa. Zo vergroot u uw bereik snel. Een profielpagina kan al worden aangemaakt zodra u start met schrijven, neem uw vrienden vanaf het begin mee in uw verhaal. Om uw Facebook-account te promoten kunt u dit op uw website plaatsen of bijvoorbeeld standaard opnemen in uw e-mailhandtekening. Belangrijke onderdelen voor uw  persoonlijk Facebook profiel zijn:

  1. Profielfoto
  2. Omslagfoto
  3. Info

1. Profielfoto

Een profielfoto is het beeld van uzelf, zorg dan ook voor een rustige achtergrond: uw gezicht krijgt alle aandacht. Glimlachen mag en kan, maar het belangrijkste is dat u recht in de camera kijkt. Zo wekt u vertrouwen en maakt u hierdoor sneller contact op social networks.  Mensen zullen u dan opener benaderen. Tenslotte: gebruik overal dezelfde foto. Op LinkedIn, Facebook, Twitter, Google en op uw eigen website en/of weblog.

kluun-profile-facebookProfielfoto’s van auteur Kluun; opvallend, maar ook inspelend op z’n nieuwste boek

2. Omslagfoto

Creativiteit, dat is het belangrijkste van een omslagfoto op Facebook. Samen met helderheid: bezoekers moeten snel de doelstelling van uw persoonlijk Facebook profiel kunnen herleiden. Schrijft u een thriller, zorg dan voor een spannende omslagfoto met daarin uw boekcover. Schrijft u een boek over auto’s dan spreekt een fraaie foto van een unieke auto uw doelgroep aan. Verder is het belangrijk om te weten dat alle omslagfoto’s openbaar zijn. Dit betekent dat iedereen die uw pagina bezoekt, uw omslag kan zien. Omslagen mogen niet bedrieglijk of misleidend zijn en geen inbreuk maken op het auteursrecht van iemand anders. Ook is het niet toegestaan anderen te stimuleren uw omslag als omslag voor hun persoonlijke tijdlijn te gebruiken.

FB-omslag-profiel-Tineke
Omslagfoto van de bekende auteur Tineke Beishuizen. Een subtiele verwijzing naar een recent boek en de mededeling dat het boek in de boekhandel verkrijgbaar is.

3. Info

Onder de button ‘Info’ kunt u informatie over uzelf plaatsen. Belangrijke onderdelen* zijn:

1. ‘Over jou’
Beschrijf hier beknopt wie u bent, wat u doet en geef informatie over de inhoud van uw boek. U kunt in de tekst ook een link opnemen naar uw boekenwebsite of uw verkooppagina op boekenbestellen.nl

2. ‘Contactgegevens’
Binnen deze optie kunt u ook een website opgeven en een emailadres. Vul hier een actief e-mailadres in zodat lezers u kunnen benaderen.

* Vul ook uw geboortedatum juist in, u zult versteld staan hoeveel vrienden u feliciteren met uw verjaardag!

Schrijf social
Nu u uw Facebook account heeft aangemaakt is het zaak om vrienden te maken. U kunt denken aan uw familie, reguliere vrienden, kennissen, collega-auteurs, boekhandels, inkopers etc. Neem hier echt de tijd voor en nodig ze uit om vriend te worden.

FB-boekhandels-vinden

Via de zoekoptie worden al snel een groot aantal boekhandels getoond.

Belangrijk is dat u content verspreid die prikkelt om te lezen.  Het schrijven van een bericht op Facebook is wezenlijk iets anders dan het schrijven van een boek. U moet ervoor zorgen dat uw berichten de moeite waard zijn om te liken, te delen of om op te reageren. Schrijf social, is dus het advies. Denk bij elk bericht hier over na, uw timeline wordt zo uw etalage op Facebook.

Wanneer is uw bericht ‘social’?
Uw bericht is social als het  actueel, nieuwswaardig, grappig of misschien soms zelfs schokkend is. Natuurlijk moet de rode draad van uw berichten wel gekoppeld zijn aan uw boekthema. Daarnaast is Facebook uitermate geschikt om reactie uit te lokken. Stel een vraag of laat uw vrienden bijvoorbeeld meebeslissen over het beste cover-ontwerp van uw boek.

FB-social-content

Auteur Hans van der Mey (die ook zijn boek ‘Altijd Frankrijk’ uitgeeft via Pumbo.nl) maakte een eigen video een plaatste deze in een populaire fan-groep. Het leverde 326 likes en 67 reacties op. Daarnaast verschenen er diverse publicaties in Franse kranten.

FB-social-content-mm

Jelle is auteur van het boek ‘de Makkelijk Moestuin’. De Facebook-pagina heeft inmiddels ruim 6.000 likes. Een bericht over ‘de Duurzame Jonge 100’ leverde 162 likes op, 24 reacties en het bericht werd 15 keer gedeeld.

Een vast schema om berichten te plaatsen is niet echt nodig voor Facebook, maar frequent een actueel of origineel bericht plaatsen is een must. Zo blijft u in beeld bij uw vrienden. Reageren op berichten van uw vrienden is ook een goede mogelijkheid om uw bereik te vergroten: denk ook hier goed na over een volledig en origineel antwoord. Iedereen kan uw reactie ‘liken’ en met  1 klik komen ze op uw Facebook pagina uit.

Groepen
Een andere manier om snel bereik te creëren zijn groepen. U kunt zelf een groep aanmaken en mensen uitnodigen, maar u kunt ook lid worden van al bestaande groepen. Ook hier is belangrijk dat de groepen aansluiten bij uw boekthema. Daarnaast kan het als auteur interessant zijn om lid te worden van enkele groepen die raakvlakken hebben met de boekenwereld (de groep https://www.facebook.com/groups/tipsboekenvak/ is hier een goed voorbeeld van). U kunt binnen tal van groepen promotie- en schrijftips lezen of in discussie gaan met reguliere boekhandels. Stel uzelf wel een doel als u actief lid wordt van een groep en pas uw bijdragen hier op aan.

FB-groepen-vinden

Via de zoekoptie verschijnt na het invoeren van het woord ‘boek’ al enkele interessante groepen voor auteurs.

Tips

  • Maak uw persoonlijke Facebook profielpagina herkenbaar voor uw vrienden/lezers
  • Denk na over iedere bijdrage die u plaatst op Facebook en wees onderscheidend
  • Neem deel aan groepen, lees en deel uw kennis en werk zo aan uw imago
  • Promoot uw Facebook profielpagina actief
  • Kijk ook op Facebook pagina’s van bekende schrijvers, wat valt u op?

Nog meer inspiratie?
Het kan natuurlijk zo zijn dat u als auteur al volop actief bent op Facebook. Wij zijn dan nieuwsgierig naar uw tips, aanbevelingen en/of inspirerende voorbeelden. Deel ze hieronder met uw collega-auteurs. Alvast bedankt!

Wouter Vink

Auteur


Deel dit artikel Pijl