
Een boek uitgeven wordt steeds goedkoper. De Print on Demand-techniek gaat met grote sprongen vooruit, waardoor de kosten dalen. Boeken die in grote oplage offset worden gedrukt, hebben sowieso al een lage kostprijs per stuk. Als zelfpublicerende auteur komen echter ook de kosten voor de redactie, de vormgeving en de distributie voor jouw rekening. Daar heb je natuurlijk geld voor nodig. Als je zelf niet voldoende budget hebt, maar je boek toch het levenslicht wilt laten zien, is crowdfunding misschien wel dé oplossing voor jou.
In dit artikel leggen we je uit wat crowdfunding is, waarom en voor wie het de moeite waard is en hoe je het kunt aanpakken. We behandelen de verschillende mogelijkheden die je hebt en geven je tips om van jouw campagne een ongekend succes te maken. Ook praten we met ervaringsdeskundige Rogier van Kralingen, die zijn boek ‘The Outerweb’ succesvol wist te financieren via het crowdfunding platform Kickstarter.
Wat is crowdfunding?
Voordat we gaan onderzoeken of crowdfunding jou kan helpen om je boek in de boekhandel te krijgen, zullen we je eerst vertellen wat crowdfunding nu eigenlijk precies is.
Crowdfunding is een relatief nieuwe methode van fondsenwerving, waarbij projecten met behulp van het publiek (de ‘crowd’) worden gefinancierd (ofwel ‘gefund’). Met andere woorden: het publiek zorgt ervoor dat een bepaald project gerealiseerd kan worden door blijk te geven van zijn interesse in de vorm van financiële steun.
Daarmee verschilt crowdfunding van de gebruikelijke manier van investeren, waarbij een klein aantal mensen grote sommen geld beschikbaar stelt. Bij crowdfunding is het omgekeerde aan de hand: een relatief grote groep belangstellenden investeert kleine bedragen om een project van de grond te krijgen.

Crowdfunding bestaat al even, maar is vooral sinds de oprichting van het crowdfunding platform Kickstarter in 2009 in populariteit gestegen. Steeds meer artiesten, bedrijven en zelfstandig ondernemers kiezen voor crowdfunding als instrument om hun dromen te verwezenlijken. Ook uit de boekenbranche is crowdfunding inmiddels niet meer weg te denken.
Als auteur heb je de keuze uit verschillende platformen, waarvan we er verderop in dit artikel een aantal zullen uitlichten. Kickstarter is nog steeds het bekendste crowdfunding platform en wordt ook door auteurs veelvuldig gebruikt. Volgens de laatste cijfers (mei 2016) zijn er wereldwijd meer dan 31.000 boekgerelateerde projecten via dit platform geïnitieerd en is bijna 30% daarvan succesvol gebleken.
Boekgerelateerde crowdfunding campagnes Kickstarter
Het succesverhaal van Rogier van Kralingen
Tot de succesverhalen van Kickstarter behoort ook de campagne van Rogier van Kralingen. In de zomer van 2015 haalde hij binnen een week genoeg geld op om de kosten voor het drukken van zijn boek ‘The Outerweb’ te kunnen dekken.
Zijn boek gaat over de veranderende rol van het internet in onze samenleving en de technologische ontwikkelingen die daaruit voortvloeien.
Hij vertelt: “In mijn boek omschrijf ik dat de technologische ontwikkelingen op dit moment zo snel gaan, dat er sprake is van een versmelting tussen de mens, zijn omgeving en alles wat digitaal is. Je zou kunnen zeggen dat het internet, dat normaal gesproken op je computer zit, naar buiten komt.” Dit verschijnsel typeert Rogier als ‘the outerweb’.
Rogiers beslissing om zijn boek met behulp van crowdfunding te financieren, kwam niet alleen voort uit de wens om zijn boek zonder tussenkomst van een uitgever te publiceren. Het onderwerp van zijn boek speelde ook mee in zijn keuze voor crowdfunding: “In mijn boek pleit ik ervoor technologie te gebruiken om zoveel mogelijk samen te werken, omdat je op deze manier en met de middelen die we in deze tijd hebben veel beter en sneller kunt innoveren. Voor mijn gevoel zou het gek zijn geweest als ik mijn boek niet had laten crowdfunden.”

6 redenen om voor crowdfunding te kiezen
1: Je ontvangt geld voor de realisatie van je boek
Waarschijnlijk is dit ook voor jou de belangrijkste reden om crowdfunding te overwegen: genoeg geld verzamelen om je boek uit te kunnen geven. Dit geld kun je op verschillende manieren besteden, afhankelijk van je wensen en je eigen financiële mogelijkheden.
Sommige auteurs zamelen speciaal geld in om de professionele hulp van een redacteur, vormgever of illustrator in te kunnen schakelen; anderen puur en alleen om het drukken en distribueren van hun boek te bekostigen. Bij dit laatste kunnen wij je natuurlijk van dienst zijn.
Ook als je op zoek bent naar een professional om je boek naar het volgende niveau te tillen, kunnen wij je overigens op weg helpen. We werken namelijk samen met verschillende dienstverleners die jouw boek met liefde nóg beter maken dan het al is.
2: Je weet of er animo is voor je boek
Een bijkomend voordeel van crowdfunding is dat je via deze weg kunt achterhalen of er voldoende animo voor je boek is om het tot een succes te maken. Als je crowdfunding campagne onvoldoende respons oplevert, is het namelijk nog maar de vraag of je boek dat wel doet.
Natuurlijk kan een onsuccesvolle campagne ook het gevolg zijn van een slecht uitgevoerd marketingplan, waarover later meer, maar over het algemeen geeft de mate waarin je campagne succesvol is je een goede indicatie van de levensvatbaarheid van je boek.
Als je een autoriteit bent op een bepaald gebied, ervaring hebt met schrijven en al een netwerk hebt opgebouwd, kun je zelfs overwegen om nog voordat je je boek hebt geschreven een crowdfunding campagne te starten. Zo weet je zeker dat je niet nodeloos tijd en moeite investeert in een project dat gedoemd is te mislukken.
Volgens Rogier van Kralingen is het sowieso verstandig om pas met crowdfunding te beginnen als je een realistisch streefbedrag hebt vastgesteld. “De truc bij elke crowdfunding campagne is om ervoor te zorgen dat minstens een derde van het geld is toegezegd voordat je met je actie start.”, aldus Rogier.

3: Je bereikt potentiële lezers in een vroeg stadium
Als je een crowdfunding campagne romdom je boek opzet, kun je potentiële lezers in een vroeg stadium bereiken. Bij crowdfunding is het van groot belang dat je voordat je campagne van start gaat een netwerk hebt waar je op kunt rekenen, maar dat betekent niet dat je geen onbekenden voor je boek kunt interesseren.
Zij zijn nog voordat je boek uitkomt van het bestaan ervan op de hoogte en als je bij hen de juiste snaar weet te raken, zullen zij je boek niet snel vergeten. Dit kunnen mensen zijn die je boek vanwege hun belangstelling voor het onderwerp ervan interessant vinden, maar het kan hier bijvoorbeeld ook gaan om de pers die je boek nog voor de lancering oppikt.
4: Je kunt je lezerspubliek mobiliseren
Een crowdfunding campagne is ook een geschikt middel om je lezerspubliek te mobiliseren. Als er onvoldoende geld voor de realisatie van je boek wordt opgehaald, komt het er per slot van rekening niet! Dit kan je doelgroep over de streep trekken om je boek financieel te steunen en om anderen ervan te overtuigen dat zij dat ook moeten doen.
Met een beetje geluk brengen je fans je boek ook bij hun eigen netwerk onder de aandacht, of dat nu bij familieleden of vrienden is of in professionelere kringen. Zo wordt de kans dat het boek waar zij hun zinnen op hebben gezet daadwerkelijk verschijnt namelijk groter en – ook niet onprettig – krijgt jouw boek meer bekendheid.

5: Je boek wordt gewild
Welke auteur wil nu niet dat zijn lezers reikhalzend uitkijken naar zijn nieuwe boek? Misschien denk je dat dit alleen voor gevestigde auteurs is weggelegd, maar niets is minder waar.
Door crowdfunding te gebruiken om de publicatie van je boek te faciliteren, kan het je zelfs als debuterende, zelfpublicerende auteur gebeuren dat je publiek niet kan wachten op de komst van je boek.
Een goed uitgevoerde crowdfunding campagne maakt dat er over je boek wordt gepraat en dat creëert ‘buzz’, zoals dat in de marketingwereld zo mooi genoemd wordt. Je boek wordt bekender en daarmee gewilder en dat is precies waar jij op uit bent.
6: Je creëert sociale bewijskracht rondom je boek
Zelfpublicerende auteurs worden nogal eens onderschat. Het is een misverstand dat zij hun boek stuk voor stuk zelf uitgeven ‘omdat het niet goed genoeg is voor een reguliere uitgever’ en dat moeten zij keer op keer uitleggen.
Met een succesvolle crowdfunding campagne kun je laten zien dat mensen je boek steunen, interessant vinden en zelfs bereid zijn het te kopen. Het legitimeert je boek en geeft het als het ware bestaansrecht.
Dat ervoer Rogier van Kralingen ook. Doordat zijn streefbedrag al voor een derde was toegezegd, stroomde het geld binnen de kortste keren binnen: “Zodra mensen de teller omhoog zien gaan, gaat het snel.”

Crowdfunding voor je boek: do or don’t?
Je ziet het: crowdfunding gaat gepaard met een groot aantal voordelen. Voordat je besluit om een crowdfunding campagne op te zetten rondom jouw boek, moet je jezelf wel afvragen of deze financieringsmethode ook voor jou interessant is. Dat is namelijk niet altijd het geval.
In principe is crowdfunding bijzonder geschikt voor zelfpublicerende auteurs om hun boek gepubliceerd te krijgen, maar of dat ook voor jou geldt, is afhankelijk van je motivatie en de gereedschappen die je tot je beschikking hebt.
Om te beginnen is het niet aan te raden om je boek te crowdfunden als het je puur en alleen om het geld te doen is. Het is verstandiger om dit als prettige bijkomstigheid te beschouwen en om je crowdfunding campagne vooral te zien als een middel om je boek te promoten.
Zo vindt ook Rogier van Kralingen: “Een crowdfunding campagne lijkt over geld te gaan, maar is eigenlijk een promotiecampagne; een marketingcampagne voor jouw product. Het geld komt echt pas op de tweede plaats.”
Hij vervolgt: “De meest gemaakte fout bij crowdfunding is dat mensen denken: ik heb het geld nodig, dus laat ik mijn boek crowdfunden.” Dat is volgens hem niet de juiste insteek: “Uiteindelijk is het een middel om je boek en de inhoud daarvan te promoten. Je boek zou leidend moeten zijn.”
Een crowdfunding campagne is ook geen goed idee als je nog niet over een uitgebreid netwerk beschikt dat je kunt inzetten bij de promotie van je boek. Je moet het tenslotte vooral van je eigen netwerk hebben en kunt er niet van uitgaan dat volslagen vreemden je project zullen steunen.
Rogier onderschrijft dat: “Zo goed als al mijn inkomsten zijn uit mijn directe en indirecte netwerk voortgekomen. Je kunt niet verwachten dat de hele wereld ineens aan jouw project meedoet. Eigenlijk kijk je meer of je eigen netwerk je steunt en achter je idee staat.”

Crowdfund je boek in 7 stappen
Stap 1: Zoek een geschikt crowdfunding platform
Het eerste wat je te doen staat als je hebt besloten om je boek te crowdfunden, is het zoeken naar (en het vinden van) een geschikt platform. In het afgelopen decennium zijn er tientallen crowdfunding platforms opgericht, variërend van meer algemene platforms zoals Kickstarter en Indiegogo tot platforms die zich expliciet op een bepaald product of interessegebied richten.
Aan jou de taak om het platform te kiezen dat het best aansluit bij jouw wensen en behoeften. Wij helpen je daarbij op weg. Wat in ieder geval goed is om te weten, is dat de investeerders hun geld bij ieder platform terugkrijgen als het beoogde doel niet wordt behaald. Ook brengen de meeste platforms transactiekosten in rekening.
- Optie 1: Kickstarter: Verreweg het bekendste crowdfunding platform. Het werkwoord ‘kickstarten’ heeft door dit platform een nieuwe betekenis gekregen. Kickstarter vraagt 5% van de opbrengsten van je campagne en staat bekend om zijn gebruiksgemak. Voor Rogier van Kralingen was dit de voornaamste reden om in te zetten op dit platform: “Ik heb voor Kickstarter gekozen vanwege het gemak. Ik denk dat andere platformen ook hadden kunnen werken, maar Kickstarter was ongelooflijk makkelijk in gebruik. Als ik één boek verkoop, weet ik exact wat ik verdien.”
- Optie 2: Indiegogo: De grootste concurrent van Kickstarter, die twee jaar eerder (in 2007) werd opgericht. Indiegogo vraagt 5% van de opbrengsten van je campagne en 9% als je kiest voor ‘flexible funding’, waarmee dit platform zich onderscheidt. Dit houdt in dat je het bedrag dat je ophaalt ook mag houden als het lager is dan je streefbedrag. Kies je voor deze optie en slaagt je actie wel, dan hoef je slechts 4% af te staan.
- Optie 3: voordekunst: Een Nederlands crowdfunding platform dat zich richt op de creatieve sector. Voordekunst rekent €121,- contributie wanneer het project live gaat en dan 7% exclusief BTW over het opgehaalde streefbedrag.
- Optie 4: Publishizer: Van oorsprong Amerikaans en toegespitst op het uitgeven van boeken. Publishizer hecht veel waarde aan persoonlijk contact met auteurs en vraagt 5% van de opbrengsten van je campagne.
- Optie 5: Publaunch: Op het moment van schrijven is dit crowdfunding platform nog niet officieel gelanceerd en is alleen de bètaversie live. Publaunch is ontstaan uit het eerder succesvolle Pubslush, dat in 2015 moest sluiten. Wat dit platform zo bijzonder maakt, is dat het niet alleen bedoeld is voor crowdfunding, maar ook om auteurs en andere dienstverleners (zoals redacteurs, vormgevers en illustrators) met elkaar in contact te brengen. Ook Publaunch vraagt 5% van de opbrengsten van je campagne.
Stap 2: Maak een plan van aanpak
Ben jij weleens een crowdfunding campagne tegengekomen die onprofessioneel oogde, vol spel- en taalfouten stond en toch een succes werd? Waarschijnlijk niet – en dat is niet zonder reden.
Als je jouw campagne wilt laten slagen, kun je van tevoren maar beter een plan van aanpak maken of een marketingplan opstellen. Daarin beschrijf je stap voor stap wat er moet gebeuren, in welke volgorde en vooral: wanneer. Maak een waterdichte planning en zorg dat alles nog voordat je campagne live gaat tot in de puntjes is geregeld. Zo maximaliseer je jouw kans op succes.
Denk bijvoorbeeld goed na over het streefbedrag en de duur van je campagne. Maak berekeningen en onderzoek vergelijkbare projecten. Waarom zijn die wel of niet geslaagd en welke streefbedragen en tijdsduren werden er gehanteerd?

Stap 3: Laat een cover maken
Zorg er als het even kan voor dat de cover van je boek klaar is voordat je crowdfunding campagne van start gaat. Het oog wil namelijk ook wat en het omslag is een uitstekend middel om het publiek een betere indruk te geven van (de sfeer van) je boek.
Ook als je van plan bent om geld te verzamelen om een vormgever in te kunnen schakelen, is dit de beste optie. Laat in dat geval ten minste de cover van je boek opmaken en probeer de kosten daarvan met je campagne terug te verdienen. Het binnenwerk kun je nog even laten voor wat het is en als het omslag later toch nog verandert, is dat ook geen ramp.
Schakel hoe dan ook een professionele vormgever in en maak de cover niet zelf op, tenzij dat je vak is. Wil je weten welke afmetingen je aan hem of haar kunt doorgeven? Neem dan een kijkje in het leercentrum.
Stap 4: Zorg voor een video
Een ondersteunende video is essentieel voor je crowdfunding campagne. Als je het écht professioneel wilt aanpakken, plaats je deze niet alleen op de pagina van je actie, maar verspreid je deze ook via andere kanalen, zoals Facebook, Twitter, Vimeo en YouTube.
De video moet kort, maar krachtig zijn en moet binnen enkele minuten (liefst drie of minder) verduidelijken wat je met je campagne wilt bereiken, waarom jouw boek er moet komen en vooral: waarom je je actie bent begonnen. Als je dat in heldere bewoordingen kunt overbrengen, vergroot je de kans dat het publiek je campagne steunt.
Maak de video zo aantrekkelijk en persoonlijk mogelijk. Dat kan door professionele hulp in te schakelen, maar ook door het juist intiem te houden en door je verhaal te doen in de vertrouwde omgeving van je eigen huis.

Stap 5: Bedenk originele beloningen
Bij crowdfunding is het gebruikelijk om degenen die je financieel steunen speciale beloningen aan te bieden. Sommige mensen investeren in je campagne omdat zij hopen dat je boek uitkomt; anderen vanwege het vooruitzicht op een beloning die zij interessant vinden. Zorg er daarom voor dat deze beloningen, die ook wel ‘rewards’ worden genoemd, origineel zijn en passen bij het onderwerp van je boek.
Het spreekt voor zich dat je degenen die je campagne ‘backen’ een exemplaar van je boek toestuurt zodra dit is gepubliceerd. Daarnaast kun je nog tal van andere beloningen bedenken. Het is belangrijk dat deze hun kosten meer dan waard zijn en dat de prijzen niet te ver uit elkaar liggen. Wel moet elke opvolgende beloning beduidend meer waard zijn dan zijn voorganger.
Ook Rogier van Kralingen gebruikte beloningen om zijn waardering te laten blijken: “Ik heb een gesigneerde versie beschikbaar gesteld aan iedereen die mijn boek vooruitbestelde en ik heb een speciale actie voor het bedrijfsleven gedaan. Bij afname van een x-aantal boeken kwam ik een lezing geven over het onderwerp van mijn boek.”
Stap 6: Schrijf de teksten voor je campagne
Heb je alle noodzakelijke voorbereidingen getroffen, dan ben je toe aan het échte werk. Dat begint met het schrijven van de teksten voor je campagne. Voordat je daarmee aan de slag gaat, moet je duidelijk voor ogen hebben wat de doelgroep van je campagne (en dus van je boek) is. Als daar geen onduidelijkheid meer over bestaat, moet je bepalen welke teksten je nodig hebt. Welke dat zijn, hangt af van het crowdfunding platform dat je hebt gekozen.
Start de tekst over je boek in ieder geval met een pakkende eerste zin, waarmee je de aandacht van het publiek trekt. Introduceer het onderwerp van je boek, speel in op de wensen en behoeften van je doelgroep en behandel het ‘waarom’ achter je actie. Waarom heb je voor crowdfunding gekozen en wat wil je bereiken?
Vertel ook iets over jezelf en leg uit voor wie het boek bedoeld is. Som ten slotte op waar het geld aan wordt besteed en zet een tijdlijn uit om het vertrouwen van investeerders te winnen. Hoe duurder de beloningen die je aanbiedt, des te langer je tekst en uitleg moeten zijn.

Stap 7: Promoot je campagne
Als je crowdfunding campagne live staat (maar eigenlijk al daarvoor), moet je je verdiepen in de promotie. Je wilt dat zoveel mogelijk mensen van het bestaan van je campagne afweten en dat kun je op verschillende manieren bereiken.
Om te beginnen is het verstandig om een persbericht te (laten) schrijven en uit te sturen om je campagne aan te kondigen. Dat deed Rogier van Kralingen ook: “Daar reageert de pers overigens niet op en dat kun je hen ook niet kwalijk nemen. Als je crowdfunding actie geslaagd is, stuur je nog een keer een persbericht en dan reageert men wel. Dan hebben ze het twee keer gezien en weten ze dat het een succes is.”
Ook het versturen van een uitgebreide e-mail naar je persoonlijke netwerk is aan te raden. Verder kun je je socialmediakanalen inzetten en kun je bloggen over je campagne op je eigen website, als je die hebt. Heb je die niet, dan kun je ook overwegen om gastblogs over het onderwerp van je boek te schrijven voor andere websites (of om een website door ons te laten maken).
Het is sowieso verstandig om invloedrijke personen uit je vakgebied te benaderen met de vraag of zij aandacht aan je campagne willen besteden, om zoveel mogelijk personen uit je doelgroep te bereiken.
8 gouden tips voor crowdfunding
- Vraag jezelf af of je crowdfunding campagne bijzonder genoeg is. Wees daarbij eerlijk tegenover jezelf, want anders is de kans op succes te verwaarlozen. Heeft je boek iets wat het speciaal maakt? Heeft het de spreekwoordelijke x-factor?
- Maak je crowdfunding campagne onweerstaanbaar, zowel in woord als in beeld. Met een goed geschreven tekst kun je zelfs een minder aansprekend idee aantrekkelijk maken. Schakel hier desnoods een externe partij voor in. Ditzelfde geldt voor de cover van je boek en voor de promotievideo.
- Kies een realistisch streefbedrag (gebaseerd op toegekende bijdragen) en beperk de tijdsduur van je crowdfunding campagne. Dat deed Rogier van Kralingen ook: “Mijn actie duurde maar een beperkt aantal weken, zodat mensen voor hun gevoel meteen moesten beslissen.”
- Bied beloningen aan die je crowdfunding campagne meerwaarde geven. Zorg ervoor dat deze zó aantrekkelijk zijn, dat de beloningen op zichzelf al voldoende motiverend zijn om je actie financieel te steunen.
- Wees bedacht op het moment waarop je crowdfunding campagne stilvalt. Dat komt er namelijk altijd. Ook Rogier stond daarvan te kijken: “Ik was daar niet op voorbereid. Aan het begin, in het midden en aan het einde van je crowdfunding actie moet je drie keer een momentum pakken om iets bijzonders te communiceren of om er een extraatje tegenaan te gooien.”
- Ga het avontuur vol enthousiasme aan. “Je moet echt zin hebben om je boek te promoten, want dat is wat je aan het doen bent. Je bent geen geld aan het vragen. Laat het vuur zien!”, aldus Rogier.
- Wees bescheiden in je verwachtingen en je streefbedrag. Rogier: “Dat dwingt je om goed uit te leggen wat je aan het doen bent en dan zou het weleens tot de situatie kunnen komen waarin je veel meer krijgt dan je gedacht had.”
- Ben je ervan bewust dat je boek zichzelf niet zal verkopen. Het promoten van je crowdfunding campagne kost veel tijd en energie, zo ondervond ook Rogier: “Bereid je voor op een extreem intensieve periode. Zelfs als je een dag niets aan je crowdfunding actie doet, ben je er in je hoofd continu mee bezig. Mijn advies? Neem daarna vakantie!”

Conclusie
Via crowdfunding je boek uitgeven kost aardig wat bloed, zweet en tranen. Dat moet je niet onderschatten. Daar staat tegenover dat het een effectieve én leuke manier is om ervoor te zorgen dat je boek daadwerkelijk verschijnt. Voorwaarde hiervoor is wel dat je al over een netwerk beschikt dat je daarbij kan helpen en dat je crowdfunding vooral als promotiemiddel ziet. Dan hoef je je geen zorgen te maken en staat je een enerverende en leerzame periode te wachten.
Rogier van Kralingen is het daar roerend mee eens: “Ik heb het uiteindelijk als heel positief ervaren. Niet in de laatste plaats omdat het gelukt is, dat moet ik er wel bij zeggen. Het heeft me vooral geleerd om veel connecties te maken en om niet te verwachten dat iedereen zomaar met je meedoet.”
Weet je niet zeker of crowdfunding iets voor jou is? Vraag ons hieronder om advies of neem telefonisch of per e-mail contact met ons op.
Wat zijn jouw ervaringen met crowdfunding?
Reacties
Reactie toevoegen