Eigen website

Een geautomatiseerde verkoopwebsite in één keer goed opzetten

Hoofdstuk 3


Dit hoofdstuk is onderdeel van Boek uitgeven: de complete gratis gids voor uitgeven in eigen beheer.

Website design

Misschien heb je al een website die goed in elkaar zit, misschien ben je bezig met het opzetten ervan of misschien heb je daar nog helemaal niet aan gedacht. Hoe dan ook: je moet als zelfuitgevende auteur een eigen website hebben die goed in elkaar zit. Vooral dat laatste zorgt voor veel problemen, want hoe zorg je ervoor dat je website optimaal zijn werk kan doen?

In dit hoofdstuk leggen we uit wat de voordelen van een eigen website zijn en waarom het vandaag de dag ondenkbaar is om een boek uit te geven zónder dat je een website hebt. Daarna gaan we de handen uit de mouwen steken en gaan we zelf aan de slag met het maken van een website.

Ook als je jouw website niet zelf gaat maken, maar een programmeur inhuurt, is het aan te raden om dit hoofdstuk zorgvuldig door te nemen. Een programmeur kan programmeren: that’s it. Een programmeur is geen marketingexpert. Een programmeur weet niet wat jouw doelgroep wil. Kijk uit met programmeurs die zeggen dat zij alles kunnen. Je gaat dan af op hun verhaal en onze ervaring is dat de meeste programmeurs wel kunnen programmeren, maar niet kunnen optimaliseren.

Als je dit hoofdstuk hebt afgerond, kun je een programmeur veel gerichter instructies geven over hoe jouw website moet functioneren. Laten we direct beginnen.

De perfecte auteurswebsite in elkaar zetten? Zo doe je dat!

Waarom heb je een website nodig?

Je boek is toch ook via de boekhandel te koop?

Je start een website om verschillende redenen. Het verkopen van je boek via je eigen website is daar maar een klein onderdeel van en soms kun je deze aanschafmogelijkheid zelfs beter weglaten. Daarover later meer.

Wat ons betreft zijn er vier hoofdredenen te onderscheiden om een website te gebruiken. Heb je al een website? Lees deze redenen dan door om erachter te komen of jij hier goed over hebt nagedacht.

Reden #1

Eén van de redenen om een eigen website te gebruiken bij het zelf uitgeven van boeken, is het onderhouden van contact met je doelgroep. Hiervoor zou je social media kunnen gebruiken en dat moet je ook zeker doen, maar via je eigen website heb je veel meer controle.

In het hoofdstuk over social media zul je bijvoorbeeld leren dat minder dan 10 procent van je Facebook-volgers jouw geweldige post gratis voorgeschoteld krijgt. Ja, dat lees je goed. Ook als je 10.000 volgers hebt en een post op je Facebook-pagina plaatst, zien als je mazzel hebt maar 1.000 mensen dit.

Zo meteen zul je leren hoe je dit kunt verbeteren. Voor nu is het even belangrijk dat je weet dat promoten via social media goed werkt, maar helaas voornamelijk geld kost.

Er bestaat gelukkig een aantal slimme manieren om een band te creëren met je doelgroep via je eigen website. Hierover later meer.

Een eigen website maakt het makkelijk om contact te onderhouden met je doelgroep

Reden #2

Een andere reden om een eigen website te gebruiken bij het uitgeven van een boek, is de vindbaarheid. Mits je het goed aanpakt, kan je website zorgen voor een aanwas van nieuwe klanten.

Hoe mooi is het als je bijvoorbeeld een hondentrainer bent en via de Google-zoekopdrachten wordt gevonden op het woord ‘hondentrainer’? Superwaardevol en ook zeker haalbaar! Meer hierover verderop in dit hoofdstuk.

Reden #3

De derde reden om een eigen website te (laten) maken, is de mogelijkheid om je doelgroep heel gericht te bereiken. Dit is één van de onderbelichte functies van een eigen website. Met een eigen website kun je superveel te weten komen over je doelgroep. Waar bevindt die zich en hoe kun je met je lezerspubliek in contact komen?

Reden #4

De vierde reden voor het (laten) ontwikkelen van een eigen website, is dat je autoriteit kunt opbouwen binnen jouw vakgebied. Het uitgeven van een boek geeft je al enorm veel autoriteit, maar een website kan hierbij niet ontbreken.

Je website wordt een verzamelplaats voor je doelgroep om meer kennis te vergaren over het onderwerp waar jij over schrijft. Als je dit goed aanpakt, groeit je autoriteit en daarmee ook je klantenbestand als vanzelf. Ook hier gaan we zo meteen verder op in.

De verschillende CMS’en die beschikbaar zijn

Vandaag de dag zijn er ontzettend veel mogelijkheden om zelf een website te maken en te beheren. Er wordt ook veel reclame voor gemaakt, zelfs op televisie. Dit geeft al aan hoe populair veel van deze systemen zijn. Hieronder een aantal bekende CMS’en ofwel ‘content management systemen’.WordPress

De eerste drie zijn wat ons betreft geen serieuze opties. Dit zijn systemen waarbij het heel makkelijk gemaakt wordt om een website te maken via een online editor. Je kunt elementen zoals een fotoslider ergens heen slepen, een foto uploaden en het werkt. Zo gaat het bij alle soorten elementen op een pagina: tekstvakken, invulvelden, video’s, et cetera.

Dat klinkt natuurlijk heel verleidelijk, maar het zijn systemen die te gesloten zijn. Dit is natuurlijk bewust gedaan, zodat je zelf niet veel kunt verprutsen. Dit soort systemen is niet flexibel. Vaak is de techniek erachter ook niet zoekmachinevriendelijk. Als iets niet goed werkt of je wilt het net op een andere manier presenteren, kun je dit vaak niet handmatig aanpassen.

Daarnaast heb je de wat serieuzere alternatieven, waarbij WordPress wat ons betreft de beste optie is. WordPress is wereldwijd het meestgebruikte websitesysteem. Ruim 25 procent van de websites draait op WordPress.

Een WordPress-thema zoeken

Een WordPress-thema zoeken

Het is alleen minder gebruiksvriendelijk om zelf een website met WordPress te ontwerpen. Je zou het zelf kunnen doen, maar houd er dan rekening mee dat je echt vele uren kwijt bent om alles onder de knie te krijgen. Er zijn op internet uitgebreide how-to-video’s te vinden over hoe je alles zelf kunt instellen, maar onze ervaring is dat je dan een website krijgt die aan alle kanten rammelt.

Wat wel een mogelijkheid kan opleveren, is het vinden van een thema dat precies past bij jouw wensen. Er bestaan tienduizenden thema’s, dus het zou zomaar kunnen dat je een thema vindt dat precies opgezet is zoals jij het voor ogen had. Je hoeft dan alleen maar de teksten en afbeeldingen te wijzigen en je bent klaar.

Het probleem is dat het heel lastig is om zo’n thema te vinden. Daarom werkt het bijna altijd zo dat je een thema vindt dat in de buurt komt van jouw wensen, dat je dan nog moet tweaken om helemaal kloppend te maken. Hier gaat het dan ook vaak mis. Als je geen programmeur bent, ga je zeker tegen problemen aanlopen.

Een professionele uitstraling is superbelangrijk

Ons advies is dan ook om iemand te zoeken die de WordPress-website voor je kan opzetten, zodat alles helemaal perfect werkt.

Wanneer de website eenmaal is opgezet, is het wel heel eenvoudig om deze zelf bij te houden. Zolang je maar geen extra functionaliteiten hoeft toe te voegen. Het aanpassen van teksten of afbeeldingen en het aanmaken van nieuwe pagina’s of blogberichten is echt supereenvoudig.

Als je zelf niemand kent die dit voor je kan opzetten, kunnen wij dit ook voor je doen. Op deze pagina vind je meer informatie over het laten maken van een website.

Hieronder een korte video waarin je kunt zien hoe we één van onze eerdere blogberichten aanpassen.

 


De laadtijd van de website is belangrijk

Het is heel verleidelijk om je website te hosten bij een goedkope hostingaanbieder. Doe dit niet. Kies voor een betrouwbare, snelle hostingprovider die zich heeft bewezen. De laadtijd van een website is tegenwoordig namelijk een steeds belangrijkere factor.

Ten eerste is het voor de bezoeker irritant als een website traag laadt. Hier zijn tal van onderzoeken naar gedaan en het blijkt dat een trage website een verhoogde mate van stress oplevert bij de bezoeker. Hier een interessant artikel over dit onderwerp: Hoe een lange laadtijd van je website er in het brein uitziet.

Naast het feit dat het irritant is voor de gebruikers, vindt Google je zo ook minder leuk. Google straft websites die traag zijn door ze lager in de zoekresultaten te plaatsen. Bezuinig dus niet op je hostingprovider!


Je website mobielvriendelijk maken

Dit lijkt ons een vanzelfsprekend punt, maar wordt nog door veel websites vergeten. Mobiel is groot. Het aandeel dat via een mobiel apparaat websites bezoekt, is zelfs groter dan het aandeel dat een desktop computer gebruikt. Uit een onderzoek uitgevoerd door AddThis onder een triljoen pageviews is naar voren gekomen dat 54 procent van het totale verkeer mobiel verkeer is.

Verkeer op websites

Waar komt het verkeer op websites vandaan?

Het is dan ook niet gek dat Google het belangrijk vindt dat jouw website mobielvriendelijk is. Google straft namelijk ook websites die niet mobielvriendelijk zijn door ze lager in de zoekresultaten te plaatsen.

Uiteraard is het voor de bezoekers veel beter om een voor mobiel geoptimaliseerde website voorgeschoteld te krijgen. Zij zullen dan minder snel afhaken en sneller tot actie overgaan.

Tot zover even het gedeelte over het programmeren of laten maken van een website. Nu gaan we verder met de volgende vraag: waar moet je op letten bij het indelen van een website?

De indeling van een website gebruiksvriendelijk maken

Wij komen weleens websites tegen die er mooi uitzien, maar waarbij het niet duidelijk is hoe we de informatie kunnen vinden die we nodig hebben. We haken dan al snel af. Dat hebben wij niet alleen; dat werkt bij de meeste websitebezoekers zo. De gemiddelde tijd die een websitebezoeker neemt om te bepalen of jouw website hetgeen is wat hij zoekt, is heel kort. Binnen acht seconden beslist een bezoeker of hij op de website blijft of niet.

Het is dus ontzettend belangrijk om de bezoeker direct een goed gevoel te laten krijgen bij jouw website. Dit doe je niet door een afwijkende menustructuur te gebruiken. Een gebruiker moet direct zien ‘of hij op de juiste trein zit’.

Hoe zorg je ervoor dat de bezoeker weet dat hij op de juiste trein zit?

De website van BP

De website van BP

Hier zijn veel manieren voor en het is lastig alles in dit artikel samen te vatten, maar het komt erop neer dat je een bezoeker niet met onnodige elementen moet afleiden, dat je direct moet communiceren wie je bent en wat je doet en dat het duidelijk moet zijn hoe je door de website kunt navigeren.

Hiernaast een voorbeeld van een website waarbij dit niet goed is geregeld. Jij en ik weten dat BP een oliemaatschappij is, maar als je als nieuwe, onbekende bezoeker op deze website terecht zou komen, heb je niet snel in de gaten wat BP nu precies voor bedrijf is.

Persoonlijk zouden wij altijd kiezen voor een menustructuur aan de bovenkant van een website. De meeste websites hebben het menu aan de bovenkant, dus bezoekers verwachten dat ook.

Geef duidelijk aan wat de volgende actie is die je wilt dat de bezoeker gaat ondernemen

De website van Max Verstappen

De website van Max Verstappen

Omdat een bezoeker niet veel tijd spendeert om uit te zoeken waar hij moet klikken, is het raadzaam om het pad dat de bezoeker moet volgen al uit te stippelen. Dat wil zeggen dat je op je homepagina een duidelijke knop of link plaatst waarop geklikt kan worden.

Hierbij is het handig om na te denken over de nummer één actie die je wilt dat de bezoeker gaat ondernemen. Dit wordt een ‘call to action’ genoemd, of kortweg een CTA.

Zo kun je op de website van Max Verstappen niet duidelijk zien waar je het best op kunt klikken.

Er zijn simpelweg te veel opties, waardoor de bezoeker kan afhaken. Probeer dus om één, twee of maximaal drie CTA’s te verzinnen voor jouw bezoekers en zorg dat die goed opvallen op je website.

Contact onderhouden met bezoekers om ‘top of mind’ te zijn

In het begin van dit hoofdstuk hebben we al aangegeven dat een eigen website heel waardevol is, omdat je zo goed contact kunt onderhouden met je doelgroep. Dit is belangrijk, want als een bezoeker op je website is geweest en deze weer verlaat, is de kans dat hij terugkomt klein.

In een ideale wereld bekijken alle bezoekers om de zoveel tijd even je website, maar in de werkelijkheid gebeurt dat natuurlijk niet. Misschien dat je beste vriend of je moeder dit doen, maar daar houdt het dan ook wel bij op.

We hopen dat het duidelijk is dat je bezoekers moet kunnen bereiken, zodat je ze bij nieuws, acties, nieuwe blogartikelen et cetera op de hoogte kunt brengen. Alleen zo zullen zij weer terugkomen op je website. Bezoekers die blijven terugkomen, zijn zeer waardevol. Dit zijn ook de bezoekers die je website, product, of boek zullen delen met anderen, bijvoorbeeld via social media. Het is ook mogelijk dat zij bezoekers jouw kant op sturen vanaf hun eigen website.

Je kunt je bezoekers natuurlijk overhalen om je socialmediakanalen te volgen, maar dat is niet de beste manier. Het is wel een goede manier, maar niet dé manier. Dit komt omdat het lastig is om iedereen van je socialmediakanalen te bereiken. We hebben dit probleem eerder al even aangehaald.

Als je bijvoorbeeld een bericht op Facebook plaatst, wordt dit maar getoond aan een klein percentage van je volgers. Je kunt dit oplossen door te adverteren. Dit kost uiteraard geld, maar kan wel goed werken. Meer hierover in het hoofdstuk over social media. Een veel makkelijkere en betere manier is om bezoekers op je mailinglijst te krijgen.

Bezoekers op een mailinglijst krijgen? Hoe dan?

Dat is minder moeilijk dan het klinkt. Het wordt alleen vaak fout gedaan. Je ziet het op veel websites terugkomen: ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief!’

Inschrijven voor de nieuwsbrief van Saskia Noort

Het aanmeldformulier van Saskia Noort

Dit gaat niet werken. Dit is de foute manier. Sommigen gaan zelfs nog verder door een superlang aanmeldformulier te maken, zoals op de website van Simply Measured.

Het aanmeldformulier van Simply Measured

Het aanmeldformulier van Simply Measured

Zou jij het formulier hiernaast invullen? Misschien als je er geld voor zou ontvangen, maar zelfs dan zou je er waarschijnlijk nog tegenop zien.

Hoe kun je de bezoekers dan overhalen om zich toch in te schrijven voor je mailinglijst? Door iets onweerstaanbaars weg te geven! Iets wat zij eigenlijk niet kunnen weigeren. Hoe waardevoller dit is, hoe groter de kans is dat zij zich inschrijven.

Bijvoorbeeld:

  • ‘Download de 20 meest gemaakte fouten bij het trainen van honden en krijg direct resultaat.’
  • ‘Ontvang een gratis checklist met alle hotspots die je gezien moet hebben tijdens je bezoek aan Malaga.’

Dit zijn even snel twee voorbeelden van waardevolle weggevers waardoor een bezoeker zich sneller zal inschrijven. Gebruik in ieder geval nooit het woord ‘nieuwsbrief’. Dat schrikt af.

Het is heel belangrijk (!) dat je iets waardevols weggeeft. Ga dus niet snel even iets in elkaar flansen omdat je iets wilt weggeven. Besteed hier aandacht aan, want anders verlies je juist klanten.

Automatiseer dit proces zodat het je geen extra tijd kost

Je gaat uiteraard niet zelf iedereen een e-mail met bijlage versturen. Dit is heel eenvoudig te automatiseren. Hiervoor bestaan verschillende (betaalde) diensten, zoals:

Wij gebruiken zelf al jaren MailChimp. Als iemand zich aanmeldt voor onze mailinglijst, wordt de beloofde weggever automatisch gemaild.

Hier houdt het echter niet op. We hebben van tevoren al een aantal goede tips klaargezet en die worden op de door ons ingestelde frequentie verstuurd. Je kunt dan bijvoorbeeld instellen dat de volgende e-mail drie dagen na de weggever moet worden verstuurd, de e-mail daarna vijf dagen later, de daaropvolgende e-mail nog weer later, enzovoort. Dit stel je één keer in en zorgt ervoor dat iemand die zich aanmeldt de komende weken regelmatig iets van je hoort.

De autoresponder van ‘Thailand voor beginners’

De autoresponder van ‘Thailand voor beginners’

Dit is een screenshot van een autoresponderlijst die wij gebruiken voor het boek ‘Thailand voor beginners’. De bezoekers die zich hebben aangemeld voor de gratis weggever, ontvangen achtereenvolgens twintig e-mails met alleen maar waardevolle tips.

Hierdoor bouw je een band op met de bezoeker en kun je je expertstatus op jouw vakgebied laten zien. Je geeft namelijk niet alleen in de weggever goede tips weg, maar ook in de follow-up e-mails. In die e-mails kun je bijvoorbeeld een linkje plaatsen naar een artikel dat je al op je website hebt staan. Een bezoeker komt dus niet alleen terug naar je website, maar ziet ook echt wat voor meerwaarde jij kunt bieden. Hierdoor zijn bezoekers sneller geneigd om jouw boek, product of dienst te kopen.

Plaats het aanmeldformulier op de homepagina en op zoveel mogelijk andere pagina’s om de kans dat bezoekers zich inschrijven te vergroten. Niet iedereen komt namelijk binnen op de homepagina. Sommigen zullen via zoekmachines op dieperliggende pagina’s terechtkomen.

Waarom je ook moet bloggen op je website

We horen het je al direct denken: waarover moet ik dan bloggen? Of misschien: hoeveel tijd gaat mij dat kosten? Allemaal begrijpelijke vragen, maar we gaan je toch proberen over te halen om te starten met bloggen (als je dat nog niet doet).

Als je artikelen op je blog plaatst, creëer je content: nieuw materiaal waarmee je twee vliegen in één klap slaat.

Allereerst kun je je eigen bezoekers wederom je expertstatus binnen jouw vakgebied laten zien. Zorg dus voor goede artikelen, bij voorkeur lange artikelen waarin je echt de diepte in duikt. Dit zijn ook de artikelen die veel gedeeld worden, waardoor je weer meer bezoekers binnenkrijgt.

Bovendien zullen zoekmachines deze artikelen vinden. Ook op zoekwoorden waarvan je van tevoren helemaal niet had gedacht daar op gevonden te kunnen worden. Dit worden de zogenaamde ‘long tail’-zoekwoorden genoemd.

Waarover moet ik dan bloggen?

Als je even gaat zitten om na te denken over onderwerpen waarover je kunt schrijven, kom je ongetwijfeld al snel tot een mooie lijst. Wij zijn nog geen enkele klant tegengekomen waarbij we dachten dat het lastig voor diegene zou worden om te gaan bloggen.

Om je in ieder geval op weg te helpen, hebben we een handige lijst met ideeën opgesteld.

Maar dat kost toch superveel tijd, dat bloggen?

Ja en nee. Sommige internetgoeroes beweren dat je iedere dag of in ieder geval een aantal keer per week artikelen moet plaatsen. Dat is klinkklare onzin. Veel belangrijker is het dat de artikelen die je plaatst goed zijn en gewaardeerd worden door je doelgroep. Het maakt dan niet uit dat je maar eens in de zoveel tijd een artikel plaatst.

Wat wel zo is, is dat hoe meer kwalitatief goede artikelen je plaatst, hoe groter de kans is dat je meer bezoekers krijgt. Kijk dus goed naar je eigen situatie en bepaal hoeveel tijd je hieraan kwijt kunt zijn. Wij zijn zelf minimaal twee uur met een goed artikel bezig, maar krijgen daar ontzettend veel voor terug!


SEO ofwel zoekmachine optimalisatie

Je wilt natuurlijk dat je website zo hoog mogelijk in de gratis zoekresultaten scoort. Hoe hoger je in Google komt te staan, hoe meer bezoekers je zult krijgen. De techniek van een website kan de mogelijkheid om goed te ranken in de organische zoekresultaten maken of breken.

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, wat letterlijk vertaald kan worden als ‘zoekmachine optimalisatie’. Door slim gebruik te maken van verschillende technieken of door enkele aanpassingen te doen in de wijze waarop je artikelen samenstelt, kun je zorgen voor een hogere ranking in Google.

Een belangrijk uitgangspunt bij SEO is relevantie. Veel bezoekers is namelijk niet per definitie wat je wilt. Als je goed scoort op niet-relevante zoekopdrachten, kan je website wel veel bezoekers trekken, maar zal de uiteindelijke conversie of de duur van een bezoek tegenvallen. Je wilt dus gevonden worden op relevante zoekwoorden. Deze relevantie moet je vooraf proberen te bepalen.

Je wilt bijvoorbeeld gevonden worden op ‘auteur thriller’ of ‘schrijver regio Utrecht’. Met SEO kun je jouw website optimaliseren om bij de juiste zoekwoorden hoog in de rankings te komen.

SEO bestaat uit een aantal onderdelen. Dit zijn de vier belangrijkste:

  • Keywords (relevantie)
  • Technische analyse (optimalisatie)
  • Inhoud (teksten)
  • Linkbuilding

Search Engine Optimization

Keywords onderzoeken

Je kunt natuurlijk in het wilde weg gaan schrijven en allerlei verschillende artikelen op je blog of website plaatsen. Wat veel slimmer is om te doen, is onderzoeken naar welke keywords (zoekwoorden in Google) er veel gezocht wordt.

Als je dit onderzoekt, kom je erachter welke soort artikelen je het meeste verkeer zullen opleveren. Maak hiervoor een Excel-bestand aan met in de eerste kolom alle keywords die je hebt gevonden onder elkaar.

Als voorbeeld nu even een online marketing expert; iemand die bedrijven helpt met het vindbaar maken van hun website. Het belangrijkste keyword is dan waarschijnlijk ‘online marketing’, maar ook variaties hierop zoals ‘internet marketing’ en ‘SEO’ mogen niet ontbreken. Zet alle woorden onder elkaar in het Excel-bestand.

Je kunt nu gaan onderzoeken hoeveel er wordt gezocht op deze keywords. Dit kan via een gratis tool van Google AdWords. Je moet alleen wel eerst inloggen met een Google AdWords-account op deze website.

Als je bent ingelogd, klik je bovenin op ‘hulpprogramma’s’ en kies je voor ‘zoekwoordplanner’ en vervolgens voor ‘gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen’.

Zoekwoordplanner

Vul dan bij optie één de zoekwoorden in die je zelf hebt gevonden of hebt bedacht en klik op ‘zoekvolume ophalen’.

Zoekvolume ophalen

Je ziet dan in de resultaten hoe vaak er gemiddeld per maand naar de ingevulde zoekwoorden wordt gezocht.

Zoekwoordideeën

Voor jouw onderwerp zullen er waarschijnlijk minder zoekopdrachten geplaatst worden, omdat ‘online marketing’ een veel gezocht keyword is. Zoek voor jouw branche de interessantste keywords op en ga daarover bloggen.

Technische analyse

Het is belangrijk dat Google jouw website goed kan indexeren. Dit betekent dat Google je website gemakkelijk kan doorzoeken en begrijpt waar deze over gaat.

WordPress is standaard al redelijk goed geoptimaliseerd voor SEO. Je moet echter zelf wel actie ondernemen om dit te verbeteren. Hiervoor bestaat een WordPress plug-in: Yoast SEO. De gratis versie van deze plug-in is vaak al voldoende.

Met deze plug-in kun je per pagina aangeven wat de belangrijkste keywords zijn. Deze tool helpt je dan bij het optimaliseren van de pagina voor de door jou opgegeven keywords.

Inhoud

Nu de techniek op orde is, is het belangrijk om de keywords in het artikel te verwerken. Alleen zo weet Google of het artikel ook echt over die keywords gaat.

Een belangrijk element hierbij is de titel van het artikel. Verwerk het belangrijkste keyword van het artikel in de titel en bij voorkeur ook nog eens als eerste woord.

Daarna komt de eerste alinea van het artikel. Het is belangrijk dat het keyword ook hierin voorkomt. Daarna heb je iets meer vrijheid, maar probeer het keyword wel af en toe terug te laten komen. Dit gebeurt meestal vanzelf, omdat je een artikel aan het schrijven bent over dat specifieke keyword. Ga het niet overdrijven. Het moet er zo natuurlijk mogelijk uitzien.

Als laatste kun je subkopjes in het artikel gebruiken waar het keyword af en toe in terugkomt. Teksten met subkopjes lezen voor een bezoeker bovendien prettiger.

De inhoud van je website analyseren

Linkbuilding

Wanneer het artikel eenmaal op je website staat, is het belangrijk dat andere websites ernaartoe gaan linken. Dit zorgt ten eerste voor direct verkeer, doordat de bezoekers van andere websites op jouw website terechtkomen.

Bovendien gelden links vanaf andere websites voor Google als een belangrijke factor voor het hoger scoren in de zoekresultaten. Deze links zijn nu minder belangrijk dan vroeger, maar nog steeds belangrijk genoeg om aandacht aan te besteden. De gedachte van Google is natuurlijk dat hoe meer websites naar jouw artikel linken, hoe belangrijker dat dan wel zal zijn.

Met andere woorden: hoe meer binnenkomende links, hoe hoger je in de zoekresultaten zult verschijnen. Dit moeten natuurlijk wel links zijn van relevante websites over hetzelfde onderwerp. Als je een hondentrainer bent en links ontvangt van een dubieuze online casinopagina, vindt Google het opeens niet zo interessant meer.

Kortom, een eigen website is een supertool bij het uitgeven van boeken.

Met een eigen website kun je je doelgroep veel beter aan je binden en op de hoogte brengen van nieuwe producten of diensten. Daarnaast kun je je expertstatus laten zien en autoriteit opbouwen binnen jouw branche.

Probeer je website een professionele uitstraling te geven en bezuinig hier niet op! Houd je aan de regels bij het plaatsen van artikelen, zodat Google ook jouw beste vriend wordt.

We hebben nu een doelgroep, geredigeerde teksten, een cover en een mooi opgemaakt binnenwerk. Als je dit hoofdstuk goed hebt gevolgd, heb je ook een superwebsite!

Zoals bij ieder hoofdstuk kun je hieronder vragen stellen. Geen vraag is ons te gek en we reageren snel. Wil je het liever privé houden, dan bieden we alle denkbare contactmogelijkheden aan. Zelfs contact via WhatsApp is mogelijk!


Vind je deze informatie waardevol?

Beloon ons dan met een link of deel deze pagina! Alvast bedankt!

144 shares
×

Bestand downloaden

Vul hieronder je voornaam en e-mailadres in. Wij mailen je dan de link naar de downloadpagina. Op de downloadpagina kun je het bestand van jouw keuze direct downloaden.

Verplicht veld
E-mailadres Voer een geldig e-mailadres in
Je gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!
Copyright © 2006-2017 Pumbo.nl BV    Thuiswinkel Waarborg Thuiswinkel Waarborg