Voor veel auteurs is het een droom: een boek schrijven dat goed verkoopt. Niet alleen om de verkoopcijfers – maar omdat je wilt dat jouw verhaal, jouw boodschap, jouw kennis... gelezen wordt. Door zoveel mogelijk mensen.

En soms gaat dat ook lekker. De eerste weken na publicatie zie je best wat bestellingen binnenkomen. Je geeft een boekpresentatie, stuurt een persbericht naar de lokale krant, post wat op social media. Maar dan… gebeurt er weinig meer.

Image
Illustratie van een auteur die balanseert tussen schrijven en marketing, met een pen in de ene hand en een megafoon in de andere, omringd door boeken, een laptop en social media-iconen.

Je boekverkoop valt stil. En ondertussen zie je hoe andere – vergelijkbare – boeken ineens in lijstjes verschijnen, opduiken bij influencers of besproken worden in podcasts.

Frustrerend? Absoluut. Herkenbaar? Zeker.

Schrijven is één ding. Verkopen is een vak apart.

Veel auteurs komen er na publicatie pas achter: schrijven is intens, maar het promoten van je boek is minstens zo uitdagend. En vaak minder leuk.

Misschien herken je dit:
 

  • Je houdt van schrijven, maar van marketing word je moe.
  • Je hebt je boek met liefde en toewijding gemaakt – en dan moet je ineens “jezelf verkopen”.
  • Je weet eigenlijk niet goed hoe je dat moet doen. Of waar je moet beginnen.

En tóch is boekmarketing geen bijzaak meer. Zeker niet in een tijd waarin selfpublishing booming is en lezers eindeloos veel keus hebben.

 

Boekmarketing: een vak, een mindset, en een must

In de afgelopen jaren is boekmarketing uitgegroeid tot een serieuze expertise. Niet alleen voor uitgeverijen, maar ook voor zelfstandige auteurs. Of je nu fictie schrijft of een zakelijk boek – als je wilt dat je boek gevonden én gekocht wordt, moet je als auteur ook een marketeer durven zijn.

Sterker nog: het begint al vóór je eerste hoofdstuk hebt geschreven.

 

Begin bij de belangrijkste vraag: Voor wie schrijf je?

Veel auteurs schrijven in eerste instantie vanuit een innerlijke drang: een verhaal dat verteld moet worden, kennis die gedeeld wil worden. Dat is prachtig – maar als je wilt dat je boek aanslaat bij lezers, is het belangrijk dat je ook nadenkt over je doelgroep.
 

  • Voor wie schrijf je?
  • Wat willen zij lezen?
  • Welk probleem los je op – of welke emotie roep je op?
  • Wat maakt jouw boek uniek?

Wanneer je dat helder hebt, kun je tijdens het schrijven steeds weer die focus houden. En zelfs al gaan nadenken over promotie.

 

De dubbele pet: auteur én marketeer

Klinkt dat als een spagaat? Hoeft niet.
Sterker nog: het is juist krachtig als je tijdens het schrijven ook nadenkt over je marketing. Niet om je verhaal in te perken, maar om het straks beter te kunnen delen.

💡 Mediahaakjes – een gouden tip.
Dit zijn elementen in je verhaal die nieuwswaarde hebben, aansluiten bij actualiteit, of discussie oproepen. Door die bewust in je boek te verwerken, creëer je aanknopingspunten voor interviews, persberichten of social media.

Voorbeeld: Het trainings- en adviesbureau Per4mance nam in het boek ‘Ik ben er helemaal klaar mee’ veel uitkomsten mee uit een zelf geïnitieerd onderzoek naar werkplezier in Nederland (n=7500). De relevante en unieke ‘mediahaakjes’ werden opgepikt door de landelijke media. Hier een voorbeeld van een persuiting in Het Financieel Dagblad.

 

Image
Artikel uit het FD over hoe werknemers hun leidinggevende typeren. 11% noemt hem een dictator, 9% een softie. Grafiek toont verdeling van termen zoals baas (16%), coach (12%) en leider (10%). Bron: Per4mance.

 

Denk ook alvast aan:
 

  • Je achterflaptekst (ja, schrijf die vroeg!)
  • Quotes of fragmenten die goed werken op Instagram of LinkedIn
  • Thema’s die je kunt gebruiken voor blogs, lezingen of podcasts

 

Bouw alvast aan je zichtbaarheid

Wachten tot je boek af is om zichtbaar te worden? Liever niet. Want boekmarketing werkt beter als je voorpubliciteit opbouwt.

Begin klein en haalbaar:
 

  • Zet een auteurswebsite met uitstraling op. Schrijf je een zakelijk boek en heb je al een zakelijke website, dan volstaat de extra menu-optie ‘Boek’.  
  • Kies één of twee social media-kanalen die bij je passen
  • Deel af en toe ook iets (persoonlijks) over je schrijfproces
  • Betrek mensen bij je boek: vraag om input, laat covers stemmen, deel sneak peeks

Zo bouw je langzaam maar zeker aan een netwerk van betrokken volgers – en potentiële lezers.

 

Denk in concepten

Een goed boek verkoopt beter als er een goed concept achter zit. Een idee dat mensen snappen én willen delen. Denk aan:
 

  • Een krachtige boodschap die je overal herhaalt
  • Een herkenbaar visueel beeld (trailer, coverstijl, kleuren)
  • Een heldere ‘why’ achter je boek
  • Een invalshoek voor de media (“Auteur laat zien hoe burn-out écht voelt” of “Een roman over moederschap in de digitale tijd”)

Als je dit op tijd scherp hebt, wordt het veel makkelijker om de pers te benaderen, prikkelende blogs te schrijven en op social media potentiële lezers nieuwsgierig te maken. Je kunt ook subtiel mengen in online discussies, niet gelijk je schrijfintenties kenbaar maken. Richt je op relevantie.

 

“Klinkt goed, maar ik vind boekmarketing toch lastig…”

Dat is helemaal oké, maar… je voelt dat je auteur bent, geen reclamemaker pur sang. Boekmarketing is een vak – maar ook iets wat je stapsgewijs kunt leren, oefenen of (deels) kunt uitbesteden.

Je hoeft niet alles tegelijk te doen.

En om je op weg te helpen, delen we hieronder een paar inspirerende voorbeelden van auteurs die het op hún manier aanpakten – zonder schreeuwerige campagnes, maar mét succes. We beginnen met een voorbeeld rondom een betaalde social media campagne, iets waar auteurs niet altijd aan denken. Een gericht uitgezette social media campagne is een perfect middel om snel publiciteit en verkopen te realiseren. Vervolgens laten we een voorbeeld zien waarin een auteur samenwerkt met influencers. Ten slotte kun je zien dat een krachtig en origineel geschreven persbericht nog steeds impact kan creëren.

1. Case ‘De straten van Amsterdam’

Auteur Serge Markx zag zijn wens in vervulling met het boek ‘De straten van Amsterdam’. Een prachtig kijkboek over oud-Amsterdam. Het boek was eerst als idee opgekomen rond de 60e verjaardag van de auteur. Toch had de auteur besloten om 1.000 exemplaren te laten drukken. Het boek kwam al snel in diverse Amsterdamse boekenwinkels te liggen, maar de verkoop ging pas echt lopen toen hij een gerichte (betaalde) social media campagne liet opzetten. De campagne heeft een kwartaal gelopen. 

Gehele periode

Over de periode is in totaal € 571,23 uitgegeven. Binnen de campagne zijn meer dan 50.000 mensen bereikt. Dit heeft geleid tot meer dan 9.000 klikken op de advertenties. De kosten per klik waren € 0,06 en de doorklikratio was gemiddeld 6,21%. In totaal hebben er meer dan 4.000 mensen naar de website van Serge of de link op Bol geklikt. 

Wat werkte het beste?

De visual met Serge en het boek werkte in beide campagnes het beste, deze heeft een gemiddelde kosten per klik van €0,08 en een gemiddelde doorklikratio van 7,41%.

Tekst:

Voor de traffic campagne werkte de volgende tekst het beste:

“Dwaal door de rijke geschiedenis van Amsterdam. Straten van Amsterdam is een prachtig geïllustreerd boek vol verhalen van het hart van de stad. Lees meer en ontdek!”

Voor de conversie campagne werkte de volgende tekst het beste:

“Jouw liefde voor Amsterdam in een boek gevangen. Straten van Amsterdam is hét cadeau voor jezelf of iemand die de stad koestert. 

Bestel nu en laat je meevoeren door de geschiedenis van onze stad!”

Geslaagd project.

Al met al was dit een geslaagd social boekmarketingproject met een hoge CTR en lage CPC, wat betekent dat de juiste doelgroep is bereikt op social media. De auteur verkocht in één kwartaal bijna 700 boeken. Vlak voor Sinterklaas lag de gemiddelde verkoop op 20 per dag. Nadat de campagne was gestopt werden er gemiddeld nog 10 exemplaren per dag verkocht. 

Het betreft de verkopen op 29-10-2024

Aantal Titel Boekhandel
1 Straten van Amsterdam Overig
22 Straten van Amsterdam Bol.com (UTRECHT)
10 Straten van Amsterdam Scheltema (AMSTERDAM)

 

2. Case ‘Nieuw in Rotterdam / Antwerpen’

Max Koedood is leraar Nederlands en publiceerde zijn eerste boek met als titel ‘Nieuw in Rotterdam’. Kort daaropvolgend introduceerde hij een editie gericht op België met als titel ‘Nieuw in Antwerpen’. Het zijn vernieuwende boeken om de Nederlandse taal te leren. De auteur zet tal van marketinginstrumenten in om zijn boek maximaal te promoten. De eerste druk (1.000 exemplaren) was snel uitverkocht. Interessant om eens te kijken hoe hij gebruikt maakt van influencers, een optie die niet veel auteurs inzetten. 

De auteur schrijft de influencers ‘spontaan’ aan. Een flink aantal reageert. Sommigen willen een fee per boek, maar er zijn er ook die het dermate interessant vinden dat ze Max graag helpen met (spontane) free publicity. Ook zoekt Max continu naar nieuwe samenwerkingen om zijn boeken te promoten. Voor de boekmarketing heeft hij gebruik gemaakt van een boekmarketeer, waarmee hij nog frequent een inspiratiesessie heeft via Zoom. 

Samen met de Going Dutch Community (189.000 volgers) een gratis masterclass aanbieden en daarin ook je boek verkopen. Ook in de beschrijving wordt het boek genoemd wat direct leidt tot verkopen.

 

Influencers aanschrijven kan meer opleveren dan je denkt – zo verscheen er ineens een enthousiaste review over het boek, terwijl Max daar zelf niets van wist. Zo zie je maar wat een relatief eenvoudige actie in beweging kan zetten. Voorwaarde is wel dat je al jouw uitingen – inclusief het boek – van hele goede kwaliteit moet zijn. 

 

Voor het boek ‘Nieuw in Antwerpen’ heeft Max contact gezocht met de Belgische collega Saar Patyn. Zij heeft de teksten geredigeerd en het luisterboek ingesproken. Samen werken ze op Instagram – via het kanaal @hartvoornederlands van Saar (21.000 volgers) – aan de promotie van het boek.

3. Case ‘Super Slapen’

Tot slot een inspirerend praktijkvoorbeeld waarbij één slim opgesteld persbericht aan de basis stond van het verkoopsucces van het boek Super Slapen van auteur Floris Wouterson. In een tijd waarin social media de boventoon voert, lijkt een persbericht misschien ouderwets. Maar onderschat dit klassieke middel niet: met een verrassende invalshoek kun je anno 2025 nog altijd de landelijke media bereiken.

Zoals de titel al verklapt, gaat het boek over beter slapen. Je denkt misschien: Daar zijn toch al talloze boeken over verschenen? Klopt. Maar precies daar zit de kracht van slimme positionering. In plaats van het zoveelste 'slaapboek', draaiden hij het perspectief om: wat is eigenlijk de economische schade van slecht slapen? En zijn daar cijfers over?

Dat heeft hij samen met een boekmarketeer onderzocht. Vervolgens hebben ze deze invalshoek verpakt in een scherp, grafisch aantrekkelijk persbericht en gericht verspreid. Het resultaat? Veel media-aandacht én een uitnodiging voor een live interview bij BNR. Sindsdien zijn er meer dan 35.000 exemplaren van Super Slapen verkocht. Het boek stond drie weken lang op nummer 1 bij Managementboek.nl.

Hoewel Floris met een uitgever werkte, besloot hij dus bewust om een boekmarketeer in te schakelen. Een slimme keuze – want het verschil zit hem vaak in de juiste strategie en uitvoering. Een goed boek verkoopt zichzelf niet. De juiste marketing wél.

Succesvolle boekmarketing is een keuze

Wat alle bovenstaande voorbeelden duidelijk maken: succesvol je boek promoten is geen toeval, het is een bewuste keuze. De auteurs die je eerder las, hadden één ding gemeen: ze namen hun boek serieus. En dus ook de marketing ervan. Ieder op hun eigen manier, maar wél met duidelijke intentie én doorzettingsvermogen.

Wil jij ook écht impact maken met je boek? Dan zijn dit enkele onmisbare tips voor effectieve boekmarketing:

1. Begin zo vroeg mogelijk
Liefst al tijdens het schrijfproces (creëer online bereik). Zie boekmarketing niet als sluitstuk, maar als integraal onderdeel van je boekreis. En: schakel tijdig een professional in als je merkt dat je zelf niet verder komt.

2. Wees bereid te investeren
Goede marketing kost tijd én geld. Een overtuigende boekcover, een sterke website en een strategisch persbericht zijn geen kostenposten – zie het als je verkoopwapens.

3. Denk buiten de gebaande paden
Durf verrassend te zijn. Zoek naar invalshoeken die het nieuws halen, die intrigeren, die mensen raken. Jouw verhaal verdient het om op te vallen.

4. Blijf volharden
Boekmarketing stopt niet zodra je boek verschijnt. De grootste successen ontstaan vaak pas weken of zelfs maanden na publicatie. Houd vol – en doe dat liefst samen met iemand die met je meedenkt.

5. Zorg voor een sterke, consistente boodschap
Of het nu gaat om je achterflap, je website of een interview: jouw boek moet helder en aantrekkelijk gepresenteerd worden. Conceptueel sterk. Visueel aantrekkelijk. Altijd afgestemd op jouw doelgroep.

💡Bonustip:
Laat je terughoudendheid los. Sta volledig achter je boek. Wanneer jij er met overtuiging over praat, volgt je publiek vanzelf. Kijk naar Floris Wouterson: zijn energieke optreden bij BNR leverde hem niet alleen veel verkochte boeken op, maar ook lezingen, interviews en andere opdrachten rond het thema slapen. Dat is de kracht van zichtbaarheid én zelfvertrouwen.

Over de auteur

Yordy Spoor is de oprichter van Pumbo.nl. Onder zijn leiding heeft Pumbo.nl zich ontwikkeld tot een belangrijke speler in de zelfpublicatiemarkt, bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid en uitgebreide dienstverlening.

#000000
Image
arrow-pumbo-icon-white
Yordy Spoor
Yordy Spoor
Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Comments

Jasmijn

Wat mij opvalt qua boekmarketing, is dat de tijden flink veranderd zijn door alle digitale ontwikkelingen.

Mijn boek over narcistisch misbruik/psychische mishandeling, uitgegeven via Pumbo, liep aanvankelijk goed. Bereik opbouwen via Google en social media was toen (2017-2019) nog niet zo moeilijk - in tegenstelling tot nu. Door persoonlijke omstandigheden stopte ik helaas tijdelijk. De afgelopen jaren geprobeerd het opnieuw op te pakken, daarnaast nog enkele nieuwe boeken geschreven als vervolg.

Het is echter duidelijk te merken dat vindbaarheid in Google, als gevolg van de verschillende Google-updates en de opkomst van AI, haast onmogelijk lijkt te zijn als je een nieuwe website start. Ondanks tientallen blogs met toepassing van de SEO-regels bleef mijn site ergens rond zoekpositie 100 hangen. Via discussiefora ontdekte ik dat meer bloggers/schrijvers tegen dit probleem aan lopen. Frustrerend, want als je schrijft, wil je graag dat het gelezen/verkocht wordt, waar Google nu een barrière in vormt.

Op social media is het eveneens veranderd. Je account wordt niet meer zomaar gevonden via zoekwoorden/hashtags. Volgers krijgen lukte nu alleen nog door volgers van vergelijkbare accounts te gaan volgen - weliswaar beperkt, want Instagram laat dit slechts tot op bepaalde hoogte toe.

Er zijn wel opties, die echter niet altijd haalbaar zijn. Adverteren kent bepaalde voorwaarden waar niet iedereen aan kan voldoen. Zichtbaarheid in de media of met mijn gezicht in beeld op social media waren eveneens geen optie voor mij: omwille van mijn veiligheid schreef ik onder pseudoniem. En netwerken is lastig wanneer je weinig sociaal contact hebt.

Recent ben ik gestopt met mijn website, blogs en social media, en heb zelfs de boeken verwijderd. Ja, een rigoureuze beslissing. Het leverde steeds vaker frustratie dan plezier op, wat veel onrust gaf. Ik stak er ongelofelijk veel tijd in, deed het graag, en mis het eerlijk gezegd soms nog wel.

Het blijft zonde, want schrijven is mijn passie, en wanneer ik een enkeling wist te bereiken, merkte ik dat er grote behoefte was aan het thema/de boeken. Dat was al zo in het begin, toen alles nog goed liep, wat veel positieve reviews opleverde. Ik weet dat de boeken helpend kunnen zijn voor mensen, maar als het tegenwoordig zó moeilijk wordt gemaakt om überhaupt mensen te bereiken, houdt het op. Je voelt je dan als een soort roepende in de woestijn.

Yordy

Dank voor het delen van je verhaal. Het is duidelijk dat je er veel tijd en energie in hebt gestoken, en dat je vanuit een belangrijk en gevoelig onderwerp schrijft. Zichtbaarheid online is inderdaad lastiger geworden, zeker met de opkomst van AI en veranderende algoritmes van Google en social media.

Tegelijk weten we dat er nog steeds effectieve manieren zijn om boeken onder de aandacht te brengen, al verschilt het sterk per doelgroep, kanaal en aanpak. Wat je precies hebt gedaan qua promotie is lastig voor ons te beoordelen – we weten bijvoorbeeld niet hoe de cover eruitzag, welke content je deelde, hoe je e-maillijsten inzette of of je actief samenwerkte met partners of platforms binnen jouw niche.

Toch is het zonde dat je helemaal gestopt bent. Misschien komt er weer een moment waarop je de draad voorzichtig kunt oppakken – met nieuwe inzichten of in een andere vorm. Je verhaal laat in elk geval zien hoe belangrijk het is dat schrijvers zich gehoord voelen in dit veranderende digitale landschap.

Reactie toevoegen

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.