Leercentrum

Werken met secties in Office 2003


1 Als u paginanummers wilt toevoegen, plaatsen de meeste programma’s deze standaard op de eerste pagina. Dit staat niet mooi en vaak beginnen de paginanummers dan ook niet op de pagina van het eerste hoofdstuk. In deze handleiding leggen we u uit hoe u de paginanummers op de pagina van het eerste hoofdstuk kunt laten beginnen. Standaard staat een document in Office 2003 als één grote sectie ingesteld. Als u paginanummers zou toevoegen, zouden deze op elke pagina zichtbaar worden. We willen echter pas vanaf hoofdstuk 1 een paginanummering, dus we moeten het document zo instellen dat sectie 1 het gedeelte is dat voorafgaat aan hoofdstuk 1 en sectie 2 het gedeelte vanaf hoofdstuk 1. Dit document bevat een dummytekst, zodat het makkelijker wordt om het resultaat te zien van de aanpassingen die we nu gaan uitvoeren.

Werken met secties in Office 2003

2 Scroll naar het eerste hoofdstuk dat u in de inhoudsopgave wilt opnemen. Meestal is dit hoofdstuk 1, maar het kan ook een voorwoord zijn.

  • De eerste stap is het instellen van een tweede sectie. Ga hiervoor naar de pagina waar het eerste hoofdstuk begint. Klik vlak voor de eerste letter van de titel van het hoofdstuk, zodat de cursor daar gaat knipperen.
Werken met secties in Office 2003

3

  • Klik bovenin het menu op ‘invoegen’.
  • Daarna klikt u op ‘eindemarkering’.
Werken met secties in Office 2003

4 U krijgt nu een scherm te zien waar u de standaardinstellingen kunt wijzigen.

  • Kies hier voor de optie ‘doorlopend’.
  • Klik daarna op OK om dit toe te passen.
Werken met secties in Office 2003

5 U ziet niets veranderen, omdat het alleen een instelling betreft die op de achtergrond wordt uitgevoerd. Wilt u zeker weten dat het goed is gegaan, zet dan de weergave van opmaaksymbolen aan.

  • Klik hiervoor bovenin het menu het opmaaksymbool aan.
Werken met secties in Office 2003

6 Ga nu één pagina terug.

  • U ziet nu op de vorige pagina dat er een sectie-einde is toegevoegd. Alles voor dit punt is sectie 1. Alles wat erna komt, is sectie 2.
Werken met secties in Office 2003

7 Nu de secties staan ingesteld, gaan we de paginanummering toevoegen. Ga hiervoor terug naar de pagina waar het eerste hoofdstuk begint. Klik ergens op deze pagina, zodat de cursor gaat knipperen.

  • Ga dan in het menu naar ‘beeld’.
  • Vervolgens klikt u op ‘koptekst en voettekst’.
Werken met secties in Office 2003

8

  • U ziet nu dat de vorige pagina sectie 1 is.
  • De huidige pagina is sectie 2.
Werken met secties in Office 2003

9 We gaan nu de paginanummers toevoegen. Klik onderaan de pagina waar het nummer moet komen in het veld ‘voettekst’.

  • Zet in de menubalk de optie ‘aan vorige koppelen’ uit, want anders beginnen de paginanummers alsnog vanaf sectie 1.
  • Klik vervolgens op het icoon om een paginanummer toe te voegen.
  • Het paginanummer is toegevoegd.
Werken met secties in Office 2003

10 U kunt de paginanummers nog opmaken.

  • Selecteer het nummer.
  • Pas de grootte van het lettertype aan.
  • Als u wilt, kunt u het nummer ook nog centreren op de pagina.
Werken met secties in Office 2003

11 De paginanummers zijn nu overal in sectie 2 toegevoegd.

  • We zien nu dat alle pagina’s hiervoor geen paginanummer hebben gekregen. Dit is sectie 1.
  • Alle pagina’s vanaf hoofdstuk 1 hebben wel een paginanummer gekregen. Dit is sectie 2.
Werken met secties in Office 2003

Belangrijk
U kunt met het instellen van secties nog veel meer bereiken. Zo kunt u bijvoorbeeld per hoofdstuk een andere koptekst en voettekst instellen. Dit is het einde van deze demo. Wilt u nog meer tips zien voor het opmaken van een boek? Kijk dan snel verder in ons leercentrum.

Copyright © 2006-2021 Pumbo.nl BV    Thuiswinkel Waarborg Thuiswinkel Waarborg

Alle genoemde prijzen zijn inclusief btw tenzij anders vermeld.