Bijgewerkt: 3 januari 2019

Verschillende ketens, zowel traditionele boekhandels als webboekhandels melden een teruggang in omzet tijdens de Boekenweek. Waarschijnlijk vanwege een sterk veranderende wereld, waarin online en digitaal steeds belangrijker worden. De boekhandel zal daar een antwoord op moeten vinden. RDC-directeur Amin Usman komt alvast met een opmerkelijk voorstel. Het boekenweek thema en de auteur van het geschenk kunnen invloed hebben gehad, maar Amin Usman twijfelt of die groot is geweest: ‘Abdolah is niet goed ontvangen, maar we zien wel een verhoogde belangstelling voor biografieën. Je kon er ook veel mee, tot en met kookboeken. We hebben weinig free publicity in de boekenweek. Daar hadden we in het verleden veel voordeel van, maar nu werd het nieuws gedomineerd door Japan en de Arabische wereld. Als een schrijver keurig geboekt staat voor bijvoorbeeld Pauw & Witteman, dan gaat de actualiteit voor. Dat is domme pech. Ik denk ook niet dat de Boekenweek aan slijtage onderhevig is of dat de CPNB is vastgeroest, maar we zullen wel een aantal dingen anders moeten aanpakken.’ Structureel houdt Usman zijn hart vast voor de Nederlandse boekhandel: ‘De manier waarop wordt verkocht verandert, de boekhandel zal mee moeten bewegen. Dat moeten wij ook. Als 10% van onze leden omvalt zullen we de organisatie moeten veranderen. Dat geldt ook op brancheniveau. We zullen op zoek moeten naar aanvullend assortiment, want 90 procent boeken ga je over vijf jaar al niet meer redden. We zullen ook onze risico’s moeten spreiden. Als we ons geld in december moeten verdienen en het sneeuwt hebben we een probleem. Je zag dat afgelopen jaar in Limburg, waar de meeste sneeuw viel. Ik pleit er dan ook voor om het Sinterklaasfeest naar april te verplaatsen. Het decemberweer is veel te riskant.’ CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) De Stichting CPNB heeft tot doel het lezen van boeken en het boekenbezit te stimuleren. RDC (Retail Development Company ) Retail Development Company (RDC) is een overkoepelende retailorganisatie met diverse full service franchiseformules en een inkoopcombinatie in de boek-, tijdschriften- en kantoorhandel. Volledig artikel: http://www.boekblad.nl/boekhandelsketens-kritiek-op-cpnb-na-slechte.164180.lynkx Bron: Boekblad.nl

Wouter Vink

Auteur


Deel dit artikel Pijl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *