Fotograaf Adrian Kuipers brengt zijn talenten en passies samen in het boek We Are Orange Babies. Zijn doel: een hiv-vrije generatie helpen realiseren. “Samen creëren we een betere wereld!”
‘Je kunt een kettingreactie veroorzaken met je boek!’
Het begint allemaal met een slapeloze nacht. Fotograaf Adrian Kuipers is de dag ervoor de oprichter van Orange Babies tegen het lijf gelopen bij een filmshoot. Hij hoort hoe deze man zijn leven heeft omgegooid om zich met hart en ziel in te zetten voor mensen in nood. Met zijn stichting Orange Babies pakt hij de hiv-epidemie onder zwangere vrouwen en kinderen in Afrika aan. Kuipers is enorm geraakt door dit verhaal. Hij ligt er die nacht zelfs wakker van. De volgende ochtend al pleegt hij een telefoontje naar Orange Babies. Hij wil ook iets doen!
Inmiddels zijn we tien jaar verder, waarin Kuipers jaarlijks op vrijwillige basis afreisde naar Zambia, Namibië en Zuid-Afrika om de projecten van Orange Babies vast te leggen. Zijn foto’s resulteerden in een boek dat je niet onberoerd laat. We Are Orange Babies. Kuipers maakte van zijn boek een multimediaproject dat nog altijd groeit. Aan zijn foto’s voegt hij muziek en filmpjes toe, die hij de kopers van zijn boek toestuurt. De netto-opbrengsten van het boek gaan geheel naar de stichting.
De eerste reis met Natasja Froger
Hoe beleefde Kuipers zijn eerste reis voor Orange Babies? “De oprichter nodigde mij uit voor een reis naar Namibië. ‘Je bent welkom om mee te gaan, als je zelf voor een ticket zorgt.’ Als fotograaf wilde ik een positief beeld neerzetten van wat ik tegenkwam. Geen plaatjes van zielige gezichtjes met vliegen op de ogen. Maar juist van blije kinderen die door Orange Babies geholpen zijn. De eerste projecten bezocht ik met ambassadrice Natasja Froger. Het beeld dat ik vantevoren in mijn hoofd had, kwam ik daar in het echt tegen. Vrolijke kinderen die rondrennen met een lach op hun gezicht.
We bezochten ook een plek waar nog geen project was. Een vrouw die zelf niet veel had, zorgde er elke dag voor een grote pan met eten. De kinderen aten er namelijk zand tegen de honger. Dagelijks vormde zich een lange rij van vijfhonderd kinderen; er was maar eten voor vierhonderd. Het wakkerde mijn drive aan: daar moest iets gebeuren! Er moeten meer projecten komen waarbij Orange Babies kan ondersteunen met medicijnen en tenminste één maaltijd per dag. Met mijn beelden wil ik daar aan bijdragen, door de wereld te laten zien hoe het beter kan.”
En toen werd hij zelf vader
Hoe ontstond vervolgens het plan voor een boek? “Sommige beelden die ik tijdens mijn reizen maakte, pakten kunstzinnig uit. Een van mijn foto’s werd zelfs voor 21.000 euro geveild! Zo ontdekte het verkopen van foto’s als manier om geld in te zamelen. Natuurlijk dacht ik toen al aan het bundelen van foto’s tot een boek. Maar ja, dan steekt die angst de kop op. Wie zou zo’n boek nou willen kopen? De knop ging om toen ik vijf jaar geleden voor het eerst vader werd. Op het moment dat ik die zachte, kwetsbare baby vasthield, realiseerde ik me het volgende. Als volwassenen moeten wij zorgen voor álle kinderen op de wereld.
Het werd mijn levensmissie om me in te zetten voor Orange Babies, ik wilde een verschil maken. Ik zorgde voor een spaarpotje en ging minder commerciële opdrachten doen. Zodat ik me een jaar lang bijna fulltime kon toeleggen op het maken van een boek. Omdat ik perfectionistisch ben ingesteld, voorzag ik wel dat het veel tijd ging kosten! Ik reisde dat jaar een paar keer naar Afrika om verhalen op te tekenen. Ook maakte ik poëzie bij de foto’s en voegde later films en muziek toe. Ik wilde al mijn passies in het project samen brengen, zo werd het echt mijn ding.”
Zelf een boek uitgeven: van creatieve uitspatting tot pre-order
Kuipers besloot om het boek zelf uit te geven. “Op die manier had ik helemaal de vrije hand. Bovendien blijft er bij de verkoop meer geld over. Dat is in mijn geval heel belangrijk, want de opbrengst gaat naar Orange Babies. Ik vond het overigens heel spannend om een boek te maken. Andere selfpublishers zullen die angst vast herkennen: gaat het mij wel lukken om vijfhonderd tot duizend boeken te verkopen?!
Wat ik deed: ik stuurde al mijn contacten, zowel privé als zakelijk, een persoonlijk mailtje. Daarin vertelde ik over het project waar ik me een jaar lang voor in had gezet. En dat ik afhankelijk was van pre-orders om het boek te kunnen laten maken. ‘Ik heb er 250 nodig, wil jij een van die 250 zijn?’ Wat er toen gebeurde was ongelooflijk. Er waren bijvoorbeeld mensen die het zo’n gaaf project vonden, dat ze bereid waren om het gat te dichten. ‘Hoeveel pre-orders moet je nog?’ Bij een mooi initiatief staan mensen op om te helpen.”
Stoutste dromen
“Dankzij de pre-orders maakte ik een kickstart met mijn boekverkoop. Ik was uit de kosten en kon gaan drukken. Omdat ik de pre-orders zelf regelde in plaats van een crowdfunding platform te gebruiken, hoefde ik bovendien geen afdracht te betalen. De eerste oplage was binnen drie maanden uitverkocht! Dat overtrof mijn stoutste dromen.”
Om een nieuwe druk te bekostigen, probeerde Kuipers een nieuwe aanpak. “Ik ben op grote bedrijven afgestapt, met de vraag of ze interesse hebben in een speciale oplage van het boek. Met eigen voorwoord en logo. Ik merk dat het helpt als ik mijn gezicht laat zien en een persoonlijk verhaal vertel. Mensen zijn dan eerder bereid om een boek te kopen, als bij een filmpje op internet.”
Multimedia maken het boek levend
Hoe gaat die multimedia aanpak precies in zijn werk? “Voor in het boek heb ik een zinnetje toegevoegd: ‘Dit fotoboek leeft.’ Op de website kunnen mensen terecht voor aanvullend materiaal. Ik maak bijvoorbeeld een filmpje waarin ik verwijs naar een bepaalde pagina in het boek. Vervolgens vertel ik het verhaal bij die foto.
Ik verkoop het boek via mijn eigen webshop. Het voordeel: daardoor heb ik een mailinglijst van boekbezitters die ik kan laten weten dat er een nieuw filmpje verschijnt. Ik probeer hen elke maand iets toe te sturen. Zo blijft het boek levend, ik voorkom dat het in de kast verdwijnt. Het mooiste is als mensen het gaan zien als een meubelstuk dat in de kamer hoort!”
Aanvullende promotietips…
Welke tools zet Kuipers nog meer in voor een succesvolle promotiecampagne?
- “Ik maak bewust geen gebruik van QR-codes maar voeg de multimedia extra’s subsessievelijk toe. Zo hoefde ik het extra materiaal niet al af te hebben bij publicatie. Het maken van een filmpje of liedje is veel werk, dat ik in mijn eentje doe.”
- Bij de pre-orders geeft Kuipers kleine cadeautjes weg. “Ik stuurde mensen een mooie foto als wallpaper voor op de desktop, met een bedankje en handtekening erop. Ook bood ik aan om hun naam achterin het boek te vermelden: mede mogelijk gemaakt door… Mensen zullen het niet snel toegeven, maar stiekem vinden ze het heel leuk om in een boek te komen!”
- Kuipers maakt ook op een bijzondere manier gebruik van Instagram. Wij maakten er een filmpje van:
Van onzekerheid naar trots
Hoe kijkt hij terug op zijn stap om een boek te maken? “Ik vond het best heftig. Iedere keer kwam die onzekerheid boven: is het wel goed genoeg? Zitten mensen er wel op te wachten? Soms kon iets wat mij betreft in de prullenbak. Dat vraagt om steeds weer opnieuw opstaan. Normaal doe ik vooral korte projecten, dus dit was een hele bevalling. Achteraf is het een van de dingen waar ik het meest trots op ben. Het is gelukt! Ondanks alle twijfels, ook vanuit mijn omgeving. Dat ik er nu twee fotoprijzen mee gewonnen heb, is een mooie beloning. Dan is het toch niet zo slecht als ik dacht!
Mijn dank gaat uit naar PUMBO voor hun enorme steun. Toen ze mijn verhaal hoorden, wilden ze me heel graag helpen. Dat hebben ze maximaal gedaan. Door bijvoorbeeld ideeën aan te dragen hoe je zelf kunt uitgeven. Daarin koos ik vervolgens mijn eigen weg.”
Revolutie
“Het hielp om mijn einddoel voor ogen te houden. Een wereld waarin er geen kinderen meer overlijden aan hiv. Ik wens alle kinderen een probleemloze start toe. Met eten, scholing en een lach. Dat heeft een impact op de volwassenheid. Zo komt er minder ellende in de wereld.
Daarnaast wil ik met mijn boek inspireren tot actie. Als iedereen een klein beetje meer doet voor een ander, krijgen we een heel andere wereld. Ook al trigger ik met mijn verhaal maar één persoon om iets te doen… Dat kan genoeg zijn voor een revolutie! Je weet nooit wie je boek leest en wat er vervolgens mee gebeurt. Met je boek kun je een kettingreactie veroorzaken.”
Draag bij, koop een boek!
Ook jij kunt iets doen om Orange Babies te ondersteunen, door dit prachtige boek te bestellen. Als dank ontvang je een gratis foto als wallpaper voor je desktop. https://adriankuipers.com/book/
…of stream een liedje
Het nieuwe project van Adrian Kuipers heet Stream for Food. Door de liedjes van een gitarist uit Namibië wereldkundig te maken, helpt hij kinderen aan een maaltijd. https://adriankuipers.com/streamforfood/
Comments
TROTS
Super verhaal
Reactie toevoegen