Een terugkerend item op ons blog is het interviewen van professionals uit het boekenvak. Op deze manier geven wij je meer inzicht in de vaak complexe boekenwereld en wordt een boek uitgeven steeds eenvoudiger!

Deze keer hebben we Door de Flines geïnterviewd. Zij is een schrijfcoach met behoorlijk veel ervaring in de uitgeverswereld. Zij heeft voor jullie een tijdlijn gemaakt die je kunt gebruiken bij het uitgeven van een boek. Superhandig en ze geeft ook nog eens heel veel tips!

Image
Professionals uit het boekenvak

Onder aan de video hebben we de transscriptie geplaatst met tussendoor de afbeeldingen uit de tijdlijn waar ze het over heeft.

De grafische versie van de tijdlijn die Door heeft gemaakt kun je downloaden door te klikken op de volgende afbeelding:

 

Image
Boek uitgeven tijdlijn

 

 

 

 

 

Bekijk of lees snel het interview en laat ons onder aan deze pagina weten of er nog vragen zijn die we kunnen beantwoorden!


 

Download HIER de handige checklist van Door!

Het interview liever als podcast beluisteren? Dat kan hieronder.

Hieronder vind je de transcriptie van het interview, voor als je de voorkeur geeft aan lezen.

Jij bent schrijver en je gaat je eigen boek uitgeven. Dan ben je dus ook uitgever. Wat komt daar zoal bij kijken? Ik ga je een paar geheimen vertellen over het uitgeven van je eigen boek en je krijgt een paar tips.

Ik ben Door de Flines, ik heb meer dan twintig jaar ervaring als boekenuitgever, auteurscoach, editor bij uitgeverijen als Het Spectrum, Bruna en Meulenhoff de Boekerij. Als Flindor.nl begeleid ik nu auteurs als auteurscoach, als redacteur, als editor, als vertaler en als ghostwriter.

Het proces van idee naar boek kent drie belangrijke fases. Het eerste is: het idee wordt manuscript, de manuscriptfase. Het tweede is de redactie-productiefase: je manuscript wordt echt een boek. En de derde – ja, dat is eigenlijk geen fase – dat is de marketing, daar begin je al mee zodra je het idee voor een boek hebt en daar draait alles om.

De eerste fase: van idee naar manuscript. De groene taken zijn die van de schrijver, de oranje die van de uitgever, de regelaar. Jij hebt gedurende het hele proces beide petten op. Twee: van manuscript naar boek. Via redactie, vormgeving, correctie en drukker wordt je manuscript een prachtboek. Drie: een mooie verspreiding van je boek, de marketing. Deze fase begint al vaak voordat je met schrijven begint. Daarom loopt er langs de hele tijdlijn een blauwe band mee aan beide kanten.

 

Image
Boek uitgeven idee ontwikkelen

 

Niet zo heel veel mensen weten dat er twee dingen heel belangrijk zijn als je begint met je manuscript. Het eerste is enthousiasme, je moet echt het vuur voelen. En het tweede is tempo, zorg ervoor dat je snel grote stappen maakt.

 

Image
Boek uitgeven concurrentie analyseren

 

Een belangrijke tip en dat is ook tegelijkertijd een paradox. Verdiep je in deze fase in wat je concurrenten doen, wat ze op internet doen, wat ze geschreven hebben, lees het allemaal. Tegelijkertijd moet je je verdiepen in wat jij de wereld te bieden hebt, wat is jouw unieke bijdrage? Is dat je ervaring? Ben je heel intuïtief? Ben je juist superexact? Schrijf het boek dat jij alleen kan schrijven.

 

Image
Manuscript schrijven en herschrijven

 

Wissel het schrijfproces af met nadenken over hoe je straks je doelgroep gaat bereiken. Wat kan je doen nu al, om je boek straks een vliegende start te geven?

 

Image
Uitgeefplan beoordelen

 

Het boek dat je straks in handen hebt, heeft een stilzwijgende afspraak met de lezer. Zodra die lezer besluit, op basis van je omslag en op basis van de tekst die je op de achterkant hebt gepubliceerd, dat dit boek zijn geld en zijn tijd waard is, dan moet jij daar wat voor terugdoen. Jij moet die lezer weten te boeien, weten te raken, weten te stimuleren, weten te motiveren. Dus vanaf dit moment schrijf jij met de lezer in je achterhoofd; daar gaat het allemaal om.

Is dit je eerste boek? Haal er dan zo snel mogelijk een schrijfcoach, een redacteur of een editor bij, want die helpt je om op koers te blijven voor de lezer en zijn optimale leeservaring.

 

Image
Planning en calculatie boek drukken

 

Voor deze fase heb ik een uitgebreide checklist gemaakt om te downloaden. Daar staat ook in wat de verschillende freelancers voor je boek kunnen doen en de kosten van het drukken kun je met Pumbo’s calculator heel nauwkeurig bepalen.

 

Image
Manuscript aanpassen

 

Schakel je zakelijke netwerk in en natuurlijk de editor, redacteur of schrijfcoach als je die hebt, om je te helpen het boek zo goed mogelijk te krijgen. Je lezer zal je dankbaar zijn.

 

Image
Besluit of het boek wordt uitgegeven of niet

 

Hier een moment van bezinning. Bij het juiste evenwicht van kosten en baten ga je door.

 

Image
Boek uitgeven redactie

 

Vervolgens begint fase twee, van manuscript naar boek. Boeken uitgeven is een vak dat zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld en binnen dat vak zijn er specialismen ontstaan. Overweeg serieus om die specialisten voor je boek in te schakelen. Neem in ieder geval een professionele boekenredacteur in de arm. Meer informatie over de redacteur en al die andere specialisten kun je vinden op de site van Pumbo.nl.

 

Image
Boek drukken vormgeving

 

Doe een postzegelproef met de voorstellen voor het omslag. Maak ze heel klein alsof ze een thumbnail zijn. Als ze dan nog steeds herkenbaar en idealiter ook leesbaar zijn, dan zijn het goede voorstellen.

 

Image
Dubbelcheck boek uitgeven

 

Wat niet veel mensen realiseren is dat een boek altijd een prototype is. Je krijgt bij de lezer maar één kans. Ga maar na, als jij een boek gelezen hebt, dan lees je het meestal niet nog een keer. Dus alles, alles moet aan dat prototype kloppen.

 

Image
boek productie

 

Hier gaat het boek naar de drukker. Dat is een spannende fase, want alles draait hierom. Eindelijk krijg je het boek in handen waar je al die tijd zo veel moeite voor hebt gedaan. Steek de vlag uit, je hebt iets te vieren en dat mag iedereen in de straat weten.

 

Image
Storytelling boek uitgeven

 

Fase drie, de marketing. Van je boek een verspreidingssucces maken. Deze fase is als het goed is al een tijdje bezig. Marketing is namelijk de basis van alles wat je doet. Vertel op je blog of in een interview hoe het kwam dat je op het idee van dit boek kwam, of dat uitgerekend jij de auteur van dit boek werd. Heb je iets bijzonders meegemaakt terwijl je aan het schrijven was?

 

Image
Boek marketing plan schrijven en uitvoeren

 

Als je moeite hebt om lezers voor je boek te vinden kun je het beste een pr-deskundige inschakelen, iemand die kennis en kennissen heeft in alle verschillende media. Maak een website voor je boek, integreer daar uiteraard je socialmediastrategie in en vraag lezers om recensies op je website te zetten.

 

Image
Auteurswebsite maken

 

Hang de slingers op en vier feest. Boeklanceerfeestjes doen altijd veel voor zowel de schrijver als het boek. Het eerste exemplaar uitreiken aan een bekende Nederlander of een beroemde plaatsgenoot? Het werkt, doen!

 

Image
Boek lanceren

 

Tot zover de tijdlijn. Of je je boek nu maakt voor alleen je familieleden, voor alle vrouwelijke lezers met kinderen of voor de klanten van je business, ieder boek is een heel bijzonder product. Met wat zorg en aandacht kun je veel plezier hebben van je zelf geschreven en zelf uitgegeven boek. Hopelijk helpt deze tijdlijn je daarmee en verder kan ik en kunnen andere freelancers je er ook mee verder helpen. Ik wens je veel plezier als schrijver en als uitgever. En dan nu, op naar je volgende boek!

Download HIER de handige checklist van Door!

Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Comments

Annemiek

Ik heb de checklist gedownloadet en ik ga het zeker gebruiken bij mijn volgende publicatie! Ik zou Door meteen benaderen als ze in een ander genre zou zitten. Ik zelf schrijf fantasy. Toch ben ik wel heel benieuwd naar hoe je een goede vertaler en persklaarmaker kan vinden als eigen uitgever. Tot nu toe ken ik alleen dat soort mensen van de grote uitgeverijen en die zijn normaliter niet bereid zulke klussen te doen voor auteurs buiten die uitgeverij. Ik kan het een en ander echt wel zelf, maar op sommige gebieden heb ik de professionals nodig, maar ik kom er maar niet bij. Zo zijn er, ondanks dat ik mijn vormgever op het hart gedrukt heb dat ik er niets van wilde zien, toch nog sommige zinnen die midden op de regel worden afgebroken en ik heb geen idee hoe het komt. Het ziet er verschrikkelijk slordig uit, terwjil ik voor de rest veel vertrouwen in mijn boeken heb. Heeft iemand tips, verwijzingen?

Yordy (Pumbo)

Je kunt het binnenwerkbestand naar ons toe sturen dan lossen wij het probleem met de zinnen op die midden op de regel worden afgebroken. Er zijn genoeg professionals die je kunt inschakelen. Er staan er een aantal op onze site: https://www.pumbo.nl/diensten/partners

Annemiek

Dankjewel! Deze pagina had ik nog niet eens bekeken.

Joke van Overbruggen

Ik heb gedichten geschreven waarvan ik er ongeveer 40 wil selecteren voor een bundel.
De gedichten zijn afzonderlijke worddocumenten met een afbeelding, De tekst is getypt in de letter Times new Roman,
lettergrootte 12.
Hoe moet ik het manuscript aanleveren?
Met dank voor uw antwoord

Reactie toevoegen