Bijgewerkt: 1 februari 2017

Stel: je boek is vlak voor de feestdagen te koop via de boekhandel en je hebt nog maar een paar weken of – als het tegenzit – dagen de tijd om het de marketingboost te geven die het nodig heeft. Hoe pak je dat aan? Aan jou de schone taak om je boek op te laten vallen tussen alle bestsellers, feestedities en kerstversieringen, om over de promotiestunts van collega-auteurs nog maar te zwijgen…

Dat klinkt als een onmogelijke opgave en – toegegeven – makkelijk is anders, maar als je de tips en adviezen uit dit artikel ter harte neemt, klinken die torenhoge verkopen in de decembermaand opeens lang zo onwaarschijnlijk niet meer.

Jaarlijks zijn er twee perioden waarin de boekverkopen de pan uit rijzen: de periode van augustus tot en met september én de periode van november tot en met december. In de vakantieperiode lezen mensen nu eenmaal meer en ook als in september de scholen weer beginnen, worden er meer boeken verkocht. Waarom er rond de feestdagen meer boeken over de toonbank gaan, spreekt voor zich: boeken doen het nog altijd goed als cadeauartikelen.

Ook wij merken dat de drukte toeneemt naarmate de jaarwisseling nadert, zowel waar het de boekverkopen betreft, als wanneer het op het drukken van boeken aankomt. Tegen het einde van het jaar zijn drukkerijen traditiegetrouw volgeboekt, omdat iedereen nog snel een extra oplage wil laten drukken of dat nieuwe boek per se voor Sinterklaas of Kerst wil laten verschijnen.

Als het even kan wil jij natuurlijk ook een graantje meepikken van de drukte rondom de feestdagen en daar gaan wij je in dit artikel bij helpen. Met deze 5 tips om meer boeken te verkopen tussen Sinterklaas en Oud & Nieuw ga jij vol goede moed (en met een volle portemonnee) het nieuwe jaar in!

Geef korting op je boek tijdens de feestdagen

Tip 1: Geef korting op je boek

Volgens de Wet op de vaste boekenprijs mag je slechts één kortingsactie per jaar organiseren. Als er één periode is om dit te doen, is het wel ten tijde van de feestdagen.

Bij het Commissariaat voor de Media kun je een tijdelijke actieprijs vastleggen voor de duur van maximaal drie maanden, bijvoorbeeld van oktober tot en met december. Klein aandachtspuntje: deze actieprijs mag niet eerder ingaan dan twaalf maanden na de ingangsdatum van een eventuele vorige actieprijs. Houd hier rekening mee als je eerder een actieprijs voor je boek hebt ingesteld of als je al aan het nadenken bent over een volgende kortingsactie.

Het is verstandig om je socialmediakanalen in te schakelen bij het promoten van je kortingsactie. Wissel berichten over je kortingsactie bij voorkeur af met andere berichten over je boek in relatie tot de feestdagen.

Start een socialmediacampagne toegespitst op de feestdagen

Tip 2: Start een socialmediacampagne toegespitst op de feestdagen

Het starten van een socialmediacampagne die is toegespitst op de feestdagen helpt je om meer aandacht te genereren voor je boek in de periode waarin dat het meest welkom is.

Gebruik je Twitter? Probeer dan uit te vogelen welke hashtags tijdens de feestdagen het populairst zijn en ga na of deze een link hebben met je boek. Zo ja, dan kun je deze gebruiken om je boek in deze periode te promoten.

Wat je ook kunt doen, is jezelf ten doel stellen om in december een bepaald aantal woorden per dag te schrijven (zeg vijfhonderd) en je volgers via je socialmediakanalen op de hoogte houden van je progressie. Zo worden zij voortdurend aan jouw bestaan herinnerd, wat ‘top of mind awareness’ creëert: wanneer zij een boek willen kopen, denken zij het eerst aan dat van jou.

Gebruik als het even kan afbeeldingen of – nog beter – video’s, aangezien berichten die hiervan zijn voorzien beter gedeeld worden, meer kliks genereren en door Facebook vaker worden weergegeven in de tijdlijn van gebruikers.

Zorg er hoe dan ook voor dat je een legitieme reden hebt om over jouw boek in relatie tot de feestdagen te berichten; het moet niet geforceerd overkomen.

Blog over je boek tijdens de feestdagen

Tip 3: Blog over je boek

November is de maand waarin de zoektocht naar cadeaus voor de meeste mensen van start gaat. Als jij daarvan wilt profiteren, kun je overwegen je boek neer te zetten als cadeauartikel en om hier een blogbericht aan te wijden. Geef aan waarom jouw boek zo geschikt is als cadeau en voor wie.

Je kunt ook een blogbericht schrijven over hoe het auteurschap jouw beleving van de feestdagen heeft veranderd, je kunt een kort verhaal schrijven over de belevenissen van de hoofdpersonen uit je boek tijdens de feestdagen of je kunt jezelf, zoals bij tip 2 beschreven, uitdagen een bepaald aantal woorden per dag te schrijven en hierover bloggen.

Heb je (nog) geen eigen website? Benader dan andere websites die met het onderwerp van je boek of met boeken in het algemeen te maken hebben en vraag hen of je een gastartikel voor hen mag schrijven.

Wek in ieder geval niet de indruk dat je uitingen puur en alleen bedoeld zijn om je boek te verkopen, maar bied je lezers iets waardevols aan waarmee je hen een reden geeft je te volgen.

Presenteer jezelf op boekgerelateerde evenementen tijdens de feestdagen

Tip 4: Presenteer jezelf (én je boek!) op boekgerelateerde evenementen

Zorg ervoor dat je aanwezig bent op boekgerelateerde evenementen, met name tijdens de feestdagen. In deze tijd van het jaar is men namelijk eerder geneigd om boeken te kopen, of dat nu voor zichzelf is of voor familieleden, vrienden of collega’s.

Dus: vindt er binnenkort een boekenbeurs plaats, zet de plaatselijke boekhandel een ‘meet and greet’ tussen lezers en auteurs op touw of organiseert de boekhandel op de hoek een boekenmarkt? Wees erbij!

Zoek op Facebook naar boekgerelateerde evenementen bij jou in de buurt of organiseer er desnoods zelf één. Door aanwezig te zijn op dergelijke evenementen, creëer je meer naamsbekendheid voor jou en je boek en vergroot je de kans dat je verkopen een boost krijgen.

Wanneer je eenmaal weet dat je op een bepaald evenement aanwezig zult zijn, kun je overwegen een winactie te organiseren om jezelf en je boek nóg meer ‘in the picture’ te zetten. Verloot bijvoorbeeld een gesigneerd exemplaar of een ingelijste versie van het omslag van je boek onder de aanwezigen.

Schrijf een boek over de feestdagen

Bonustip 5: Schrijf een boek over de feestdagen

Deze tip is met name interessant voor auteurs van fictieboeken, zoals romans. Veel mensen kunnen niet wachten tot de feestdagen zich aandienen en kijken hier maanden van tevoren naar uit. Hen doe je een groot plezier met boeken die gerelateerd zijn aan de feestdagen of aan de winterperiode in het algemeen.

Door hier een boek over te schrijven, bereik je een nieuw publiek dat wellicht ook geïnteresseerd is in eerder verschenen boeken van jouw hand. Het kan helpen om dit boek als onderdeel van een (bestaande) serie te schrijven, zodat je kunt verwijzen naar personages die vaker voorkomen en de lezer nieuwsgierig naar hen maakt.

Logischerwijs worden boeken over de feestdagen voornamelijk verkocht omstreeks – je raadt het al – de feestdagen en in mindere mate in bijvoorbeeld hartje zomer. Toch maken de hoge verkopen aan het einde van het jaar het uitblijven van verkopen in andere perioden vaak meer dan goed.

Handig: 5 tips om meer boeken te verkopen tijdens de feestdagen!

Zó verkoop jij meer boeken tijdens de feestdagen

Als de feestdagen in aantocht zijn, heb je twee opties. Je kunt ervoor kiezen om geen extra tijd en energie te investeren in het verkopen van je boek, omdat het in deze periode naar alle waarschijnlijkheid toch wel beter zal verkopen dan je gewend bent. Zet je echter wel die extra stap, dan stijgen je verkopen misschien wel exponentieel en kun je de concurrentie op achterstand zetten.

Stel bijvoorbeeld een tijdelijke actieprijs in voor je boek, gebruik je socialmediakanalen om je boek in een feestelijke context onder de aandacht te brengen, blog over je boek in relatie tot de feestdagen en zorg ervoor dat je aan het einde van het jaar geen enkel boekgerelateerd evenement mist. Als je het helemaal professioneel wilt aanpakken en er zeker van wilt zijn dat je optimaal bent voorbereid op de feestdagen van volgend jaar, kun je zelfs overwegen hier een boek over te schrijven.

Eén ding is zeker: als je deze tips opvolgt, is de kans groot dat je in december naast Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw meer dan genoeg reden hebt voor een eigen feestje!

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je jouw eigen ervaringen delen? Laat dan een reactie achter onder dit artikel of neem op een andere manier contact met ons op.

Wat doe jij om meer boeken te verkopen tijdens de feestdagen?


gratis-ebook-uitgeven-blauw-oranje

Wouter Vink

Auteur


Deel dit artikel Pijl

9 Reacties op “Met deze 5 tips verkoop jij meer boeken tijdens de feestdagen”

Arie Aalders

Goed verhaal. Je raad zal ik gedeeltelijk opvolgen.
Mijn laatste boek zal ik nog eens extra op FACEBOOK
promoten. Anderzijds ben ik niet zo actief hoor. Onderhanden zijnde met een trilogie
dat ik in december wilde laten uitkomen, heb ik verschoven naar eind juni 2017, omdat het geheel
tegenviel om het op tijd te laten drukken.
Fabianne ik wens je veel succes.
Arie Aalders

    Fabianne Rijkes

    Hartelijk dank voor je reactie, Arie. Jij ook veel succes met de promotie van je boek!

Annitta

Goede tips. Vooral een boek schrijven over de feestdagen.

    Fabianne Rijkes

    Bedankt, Annitta! Laat het ons vooral even weten als je dat gaat doen, we zijn benieuwd!

Tirzah Libert

Bedankt voor deze waardevolle tips Arie. Zeker de ,moeite waard om mee te nemen in mijn boekpromotie

Lucienne Damen

Interessante ideeen waar ik zeker over na ga denken. Vooral het schrijven van een blog is haalbaar, zeker nu we nog maar zo kort voor de feestdagen zitten.

    Fabianne Rijkes

    Leuk om te horen, Lucienne! In dat geval veel succes met bloggen!

Johan Hahn

Korte vraag: als ik mijn nieuwe boek ook via het CB wil laten verspreiden, moet ik dan meer doen dan alleen optie 1 kiezen?
Dank voor een reactie
vr.gr.
Johan Hahn

    Yordy Spoor

    Inderdaad optie 1 en ons dan even een email sturen. Wij zullen dan alles voor je instellen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *