Bijgewerkt: 28 oktober 2020

Je hebt een geweldig verhaal of idee, en wilt er een boek over schrijven. Er is alleen één probleem: Je hebt geen tijd. Of je hebt de kennis, maar komt er gewoon niet uit. Of schrijven is niet je sterkste punt. Houd het niet bij dromen en laat je boek schrijven door een ghostwriter! In dit stuk vertellen we je er alles over.

Wat is een ghostwriter?

Een ghostwriter, ook wel spookschrijver of schaduwauteur genoemd, is een professionele schrijver die jouw boek schrijft en zelf anoniem blijft. Op deze manier lijkt het alsof jij zelf jouw boek hebt geschreven.

Soms wordt de ghostwriter in het boek vermeld als redacteur, of genoemd in het dankwoord, maar dat hoeft niet. Niemand weet dat jij hulp hebt gehad en de auteursrechten zijn van jou. Ideaal voor iedereen die graag een boek wil uitgeven, maar er op de een of andere manier zelf niet uitkomt.

Een ghostwriter voor sporthelden, ondernemers of beroemdheden

Ghostwriters worden veel ingezet voor het schrijven van verschillende soorten content. Denk bijvoorbeeld aan boeken over sporthelden, ondernemers of beroemdheden.

Ze hebben de kennis of informatie, maar zijn simpelweg geen schrijver, of het lukt ze niet om van al hun ideeën een lopend verhaal te maken. Of wat denk je van de speech van de koning? Die wordt ook gewoon geschreven door een speechschrijver. Ieder z’n vak, toch?

Ghostwriters schrijven het boek dat anders nooit zou zijn gepubliceerd – om welke reden dan ook. Met hun kennis helpen ze jou met je boek van A tot Z. Van de eerste research en het organiseren van informatie, tot aan het interviewen, schrijven en herschrijven.

Jij bent degene die verantwoordelijk is voor de ingrediënten – maar de ghostwriter bakt de taart.

Hoe een ghostwriter te benaderen

Hoe vind je een ghostwriter?

Het is niet zo moeilijk om een ghostwriter te vinden. Je kunt het op verschillende manieren aanpakken:

  • Benader een schrijver, journalist of tekstschrijver waar je fan van bent.
  • Plaats (anoniem) een oproepje op bijvoorbeeld Facebook of Twitter.
  • Plaats een oproep op platforms voor tekstschrijvers zoals Hoofdkraan of Freelancer.nl.
  • Zoek een ghostwriter via Google. Sommige schrijvers zijn gespecialiseerd in ghostwriting. Dit kan een voordeel zijn.
  • Vraag rond bij andere schrijvers die jou al voor gingen. Hoe hebben zij hun boek geschreven? Hebben ze hulp gehad? Misschien willen ze je er wel iets over vertellen.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een ghostwriter?

Goed, je hebt een aantal ghostwriters gevonden, en nu is het tijd om er een te kiezen. Er zijn verschillende punten waar je op kunt letten. Denk aan:

  • Affiniteit met het onderwerp: Ligt jouw soort boek in het straatje van de ghostwriter? Je kunt niet overal expert in zijn, een ghostwriter dus ook niet. Wees daarom kritisch bij het selecteren, want je wilt als een expert of ervaringsdeskundige overkomen. Niet als een newbie.
  • Ervaring: Vraag naar eerder werk. Kan de ghostwriter bewijzen dat hij of zij ervaring heeft en kwaliteit levert?
  • Kennis van de business: Een ghostwriter die kennis heeft van de uitgeverswereld en boekpromotie, heeft een streepje voor. Zoals we al eerder schreven, helpt een goede boekpromotie namelijk bij het verkopen van je boek.
  • Een klik: Je gaat waarschijnlijk veel tijd met elkaar doorbrengen, dus zorg voor een persoonlijke ontmoeting en kijk of er feeling is.

Expertise als auteur

Wat kost een ghostwriter?

De kosten zijn ook afhankelijk van het soort boek. Gaat het om een boek met veel research of heb jij het hele verhaal al in je hoofd? Moeten er interviews worden gehouden? Moet de ghostwriter veel reizen?

Uurbasis, projectprijs of royalty’s

Een serieuze ghostwriter zal een offerte op maat maken. Soms rekenen ze een bedrag voor het hele boek, in andere gevallen werken ze op uurbasis. Een gemiddelde ghostwriter zal een tarief rekenen van 50 tot 80 euro per uur.

In de meeste gevallen geeft de ghostwriter aan dat de offerte op uurbasis een inschatting is, en dat aantal uren hoger kan uitvallen. Vraag hoeveel procent hoger het kan uitvallen, zodat je niet ineens aan je budget zit, terwijl je boek nog niet af is.

Sommige ghostwriters werken met royalty’s en accepteren dit als een deel van hun betaling.

Houd hoe dan ook rekening met een minimale investering van een paar duizend euro. Als jij veel voorwerk doet, zal de ghostwriter waarschijnlijk minder lang bezig zijn. Dat kan geld besparen.

Wat levert een ghostwriter op?

Zie een ghostwriter als een investering, en niet als een kostenpost. Want als je er zelf niet uitkomt, levert een ghostwriter veel op.

Opbrengsten boek als auteur

Denk aan:

  • Jouw boek komt er echt! Het blijft geen vage droom, maar wordt een realiteit.
  • Het boek positioneert jou als ervaringsdeskundige of expert, wat voor meer naamsbekendheid en meer klanten kan zorgen.
  • Je weet zeker dat je boek goed is geschreven. Een ghostwriter is namelijk een professional.
  • Met een ghostwriter bespaar je tijd. Een schrijver is misschien 500 uur bezig met schrijven, terwijl jij misschien maar 50 uur proefleest.

Hoe werk je samen met een ghostwriter?

Zorg dat je vooraf heel duidelijk hebt wat je wilt bereiken met het boek, en dat je weet wie jouw lezer is. Stel jezelf deze vragen:

  • Wie ben jij, wat wil je overbrengen met je boek?
  • Wat is het doel van je boek? Informeren? Jezelf als expert neerzetten? Een verhaal vertellen? Verkopen?
  • Voor wie is het boek bedoeld? Wie is jouw ideale lezer of doelgroep?

Als je deze punten duidelijk hebt, verloopt de samenwerking soepeler en bereik je makkelijker en sneller het gewenste resultaat.

Contract tekenen

Wat vind je zelf een fijne manier van samenwerken?

Voordat je begint, overleg je met de ghostwriter hoe de samenwerking verder verloopt. Heb je er zelf een idee over? Heb je een voorkeur? Geef dit aan. De werkwijze is ook afhankelijk van het soort boek.

Wil jij een boek over jouw bedrijf laten schrijven? Dan moet de ghostwriter waarschijnlijk veel documenten doorspitten en interviews houden. De ghostwriter zal misschien zelfs meerdere dagen met je meelopen.

Heb jij een persoonlijk verhaal? Bedenk dan of je geïnterviewd wilt worden door de ghostwriter, of dat je net zo makkelijk zelf op de praatstoel zit, terwijl de ghostwriter aantekeningen maakt.

Updates tijdens het schrijven

De ene ghostwriter schrijft na elke ontmoeting een (hoofd)stuk, en stuurt deze meteen aan jou door. De andere ghostwriter verzamelt eerst alle informatie en gaat daarna non-stop aan de slag.

Het is hoe dan ook belangrijk dat de ghostwriter jou tussendoor laat meelezen. Zo krijg je een goede indruk van de voortgang, en kunnen jullie samen bespreken of het de goede kant opgaat.

Een ghostwriter zal ook gebruik maken van proeflezers voor feedback.

Wat voor overeenkomst teken je met een ghostwriter?

Bij het tekenen van het contract is het belangrijk om specifiek op 2 punten te letten: De levertermijn en de auteursrechten.

Planning deadline publiceren boek

Levertermijn van jouw boek

Maak duidelijke afspraken over de levertermijn. Ga uit van een gemiddelde van 6 maanden –, maar onthoud dat dit afhankelijk is van het soort boek.

Of het boek op tijd af is, is natuurlijk ook afhankelijk van jezelf. Geef je snel feedback, ben je genoeg beschikbaar? Hoewel de ghostwriter jouw boek schrijft, is het wel een samenwerking tussen 2 personen.

Auteursrechten en recht op naamsvermelding

In het contract dat jullie tekenen, geeft de ghostwriter de auteursrechten van zijn of haar werk uit handen. Dit is een belangrijk punt van de samenwerking met een ghostwriter: Ook al is de tekst door de ghostwriter geschreven, het boek is van jou.

Toch is het belangrijk dit punt goed vast te leggen, want de Auteurswet beschrijft het recht op naamsvermelding. Dit betekent dat de naam van de schrijver verplicht genoemd moet worden. In de overeenkomst met de ghostwriter kom je overeen dat dit recht vervalt.

Bekende (non-fictie) boeken die door ghostwriters zijn geschreven

Het lastige van ghostwriters is dat ze anoniem zijn. Het komt niet vaak aan het licht als een boek is geschreven door een ghostwriter. Maar het komt vaker voor dan je denkt.

Een paar voorbeelden:

  • De 7 eigenschappen van effectief leiderschap die jou helpen je doel te bereiken!, van Stephen R. Covey, is geschreven door Ken Shelton.
  • Donald Trump: Kunst van het zaken doen, van Donald Trump, is geschreven door Tony Schwartz.
  • Het boek Onward, van Starbucks-CEO Howard Schultz, is geschreven door Joanne Gordon.
  • Mijn Verhaal, van Johan Cruijff, is geschreven door zijn vaste ghostwriter Jaap de Groot.
  • Gijp, de biografie over René van der Gijp, is geschreven door Michel van Egmond.
  • Leer van Fred, een boek over Fred van Leer, is geschreven door een ghostwriter.
  • Kieft, de biografie van Wim Kieft, is geschreven door Michel van Egmond.

Zoals je ziet, is het inhuren van een ghostwriter de normaalste zaak van de wereld en kan het jou als persoon of bedrijf veel opleveren.

Heb je nog vragen of overweeg je zelf een ghostwriter in te zetten voor jouw boek? Neem contact met ons op of laat een reactie achter in de comments!

Yordy Spoor

Auteur


Deel dit artikel Pijl

3 Reacties op “Een ghostwriter inschakelen, hoe werkt dat?”

Irene Schippers

Ik ben ook zo’n ghostwriter. Lees meer over mijn werkwijze op Schrijfhelder.nl.

Toos Limonard

50 / 80 euro per uur vind ik veel geld voor een verhaal dat je niet zelf hoeft te verzinnen. Nu vraag ik me af wat redigeren dan wel kost.

    Yordy Spoor

    Redigeren kost ongeveer 20 euro per 1000 woorden. Het verschilt per redacteur. Je boek laten schrijven door een ghostwriter omdat het er anders niet komt is voor veel mensen wel 50 euro per uur waard.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *