Bijgewerkt: 16 februari 2017

Dat heb jij weer: ben je er eindelijk in geslaagd een fantastische auteurswebsite te (laten) maken, blijven de bezoekers weg. Hoe is het mogelijk dat jouw website nagenoeg geen publiek trekt, terwijl bijna iedereen tegenwoordig een internetaansluiting heeft? Als je dat van tevoren had geweten, had je er nooit zoveel tijd, geld en energie in geïnvesteerd.

Maak je geen zorgen als dit jou bekend voorkomt, want vaak heeft het wegblijven van bezoekers een duidelijke oorzaak en kun je hier vrij eenvoudig een stokje voor steken. Als je de tips in dit artikel ter harte neemt, zul je zien dat het bezoekersaantal van je website binnen no time toeneemt en misschien zelfs verdubbelt, verdrievoudigt, verviervoudigt, vervijfvoudigt…

Je online bereik vergroten en meer verkeer werven kost tijd. Jouw doelgroep moet je website per slot van rekening eerst weten te vinden. Gooi de handdoek dus niet meteen in de ring als je na een maand nog niet op het bezoekersaantal zit dat je voor ogen had, maar wees geduldig.

Bovendien zijn sommige doelgroepen nu eenmaal minder actief op internet en social media dan andere. Heb jij bijvoorbeeld een boek geschreven voor senioren die er graag met de fiets op uittrekken, dan bestaat de kans dat de groei van het bezoekersaantal uitblijft vanwege de hogere leeftijd van deze doelgroep.

Houd ook in je achterhoofd dat kwaliteit altijd belangrijker is dan kwantiteit als het op de bezoekers van je website aankomt. Met andere woorden: het is van aanmerkelijk groter belang dat je website de juiste bezoekers trekt dan dat je website veel bezoekers trekt.

De doelgroep die jij voor ogen hebt, zal namelijk eerder geneigd zijn je content te delen en je boek te bestellen dan degenen die per toeval op je website terechtkomen, hoeveel dat er ook mogen zijn. Natuurlijk levert een grote hoeveelheid bezoekers altijd wel één bestelling op, maar je zult zien dat het conversiepercentage beduidend hoger ligt als je de juiste bezoekers voor je website weet te interesseren.

25 tips voor meer websiteverkeer

Genoeg gekletst; tijd om aan de slag te gaan! Met behulp van de volgende 25 tips rijst het bezoekersaantal van jouw website binnenkort vast en zeker de spreekwoordelijke pan uit.

Denk goed na over de domeinnaam van je website

Tip 1: Denk goed na over je domeinnaam

Misschien komt deze tip als mosterd na de maaltijd, maar toch willen we je hem niet onthouden: denk goed na over je domeinnaam. Een gemakkelijk te onthouden domeinnaam waar qua spelling geen misverstanden over kunnen bestaan, is in vrijwel alle gevallen de beste keuze.

Voor fictie-auteurs werkt de eigen naam als domeinnaam in de regel het best; non-fictie auteurs doen er verstandig aan een beschrijvende naam voor hun website te kiezen. Dit kan de titel van je boek zijn, maar bijvoorbeeld ook een naam gerelateerd aan het onderwerp van je boek.

Tip 2: Ontwikkel een gebruiksvriendelijke website die professioneel oogt

Niet alleen boeken worden beoordeeld op het jasje waarin ze zijn gestoken; ook websites moeten er wat dat betreft aan geloven. Met een website die er professioneel uitziet en naar behoren functioneert, bouw je gemakkelijker vertrouwen, autoriteit en geloofwaardigheid op. Dat zorgt er op den duur voor dat bezoekers langer op je website blijven en meer pagina’s bekijken.

Besteed je de ontwikkeling van je website niet uit en ga je zelf met WordPress aan de slag? Kies dan voor een ‘premium’ (betaald) thema dat eenvoudig is aan te passen, zodat je verzekerd bent van een gebruiksvriendelijke website die perfect bij jou én je boek past.

Tip 3: Optimaliseer de pagina met informatie over jezelf

Waarschijnlijk bevat jouw website ook een pagina met informatie over jezelf. De meeste auteurs plaatsen hier informatie over hun achtergrond en het tot stand komen van hun boek(en). Dat kan in principe geen kwaad, maar realiseer je dat de bezoekers van je website het vermoedelijk veel interessanter vinden om te horen wat jij voor hen kunt betekenen.

Waarom zouden zij je website moeten bezoeken en wat levert dit hen op? Anders gezegd: what’s in it for them? Als je bijvoorbeeld ook als personal coach optreedt of workshops geeft, is dit de pagina bij uitstek om daarover uit te wijden.

Tip 4: Integreer zogenaamde ‘call to actions’ in je website

Een ‘call to action’ is niets meer en niets minder dan een ‘oproep tot actie’. Bepaal wat voor jou de belangrijkste acties zijn die bezoekers op je website kunnen ondernemen en vraag jezelf af wat zij op je website komen doen. Als het goed is, komt dat in grote lijnen op hetzelfde neer.

Maak het hen vervolgens zo eenvoudig mogelijk dit doel te bereiken, door elke pagina van een opvallende ‘call to action’ (bijvoorbeeld een knop) te voorzien die hen hierbij helpt. Als de bezoeker snel vindt waar hij of zij naar op zoek is, is de kans op een vervolgbezoek aanmerkelijk groter.

Focus je met je website op één doelgroep en onderwerp

Tip 5: Focus je op één doelgroep en onderwerp

Ben je ervan bewust dat de bezoekers van je website niet allemaal op je website terecht zijn gekomen omdat ze geïnteresseerd zijn in jou, je boek of het onderwerp waarover je bericht.

Sommige bezoekers belanden toevalligerwijs op je website en willen zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn. Dit maak je hen duidelijk door de content die je produceert zoveel mogelijk toe te spitsen op één doelgroep.

Durf exclusief te zijn in de onderwerpen die je aansnijdt en het publiek dat je toespreekt, want daarmee kun je na verloop van tijd een autoriteitspositie verwerven.

Tip 6: Maak gebruik van een contentkalender

Door gebruik te maken van een contentkalender, voorkom je dat je op een gegeven moment niet meer weet waarover je moet schrijven en houd je dat gevreesde writers’ block op afstand.

In een contentkalender houd je bij wanneer je welke content gaat publiceren. Hoe vaak je nieuwe artikelen publiceert, baseer je niet alleen op de tijd die jij tot je beschikking hebt, maar ook op de betrokkenheid van je doelgroep en de omvang van het onderwerp waarover je schrijft.

Meer artikelen publiceren is niet per definitie beter. Ook in dezen is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit en doet de relevantie van de artikelen die je publiceert er veel meer toe dan de frequentie waarop je dat doet.

Tip 7: Creëer content voor verwende internetgebruikers

De gemiddelde hedendaagse internetgebruiker is verwend – en niet zo’n klein beetje ook. Tegenwoordig kunnen we online nagenoeg alles vinden waar we naar op zoek zijn en dan ook nog eens wanneer we maar willen. Daarom moet je als auteur je hoofd boven het maaiveld uitsteken om op te vallen met je website.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door verschillende typen content aan te bieden: gebruik niet alleen geschreven tekst, maar wissel dat af met foto’s en video’s en plaats ook eens een podcast of ander geluidsfragment op je website.

Aangezien de aandachtsspanne van internetgebruikers vandaag de dag betrekkelijk kort is, is het verder belangrijk dat je teksten geschikt zijn om scannend te lezen: gebruik bullet points, opsommingen, tussenkoppen en cursieve, dikgedrukte of onderstreepte tekst.

Tip 8: Schrijf pakkende headlines

Je zou het misschien niet zeggen, maar de headline ofwel kop van een artikel is bijna net zo belangrijk als de titel van een boek. Al is de inhoud nog zo sterk; een boek met een nietszeggende, onaantrekkelijke, te algemene titel wordt net zo min gelezen als een artikel met een onbeduidende kop.

Zorg ervoor dat de headline prikkelt, tot de verbeelding spreekt en tegelijkertijd geen twijfel laat bestaan over het onderwerp van het artikel. Dat laatste is bovendien van belang omdat ook zoekmachines waarde hechten aan koppen. Headlines met cijfers doen het doorgaans goed, evenals headlines die de bezoeker een bepaald resultaat beloven.

Tip 9: Gebruik meer afbeeldingen van hoge kwaliteit

Net als headlines beschikken afbeeldingen over het vermogen om de aandacht van bezoekers te trekken en hen te interesseren voor een bepaald artikel. Door veelvuldig gebruik te maken van afbeeldingen in blogberichten, maar eigenlijk overal op je website, kun je de betrokkenheid van bezoekers vergroten en er op die manier voor zorgen dat ze langer op je website blijven en vaker terugkeren.

Bovendien kun je beschrijvingen toevoegen aan de afbeeldingen op je website, zodat ze beter scoren in zoekmachines. Gebruik bij voorkeur afbeeldingen van hoge kwaliteit en vergeet niet na te gaan of er auteursrecht op rust.

Lok interactie uit op je website

Tip 10: Lok interactie uit en neem deel aan de conversatie

Mensen geven graag hun mening, dus voorzie ook op je website in die behoefte. Zorg ervoor dat bezoekers reacties kunnen achterlaten op blogberichten, maak het hen zo eenvoudig mogelijk contact met je op te nemen en betrek hen waar je maar kunt bij je werkzaamheden: vraag naar hun mening over het omslag van je nieuwe boek, schrijf een prijsvraag uit of laat hen vragen aan jou insturen.

Geef hen het gevoel dat ze vrijuit kunnen spreken en reageer zo snel en uitgebreid mogelijk op hun bijdragen, zodat ze het gevoel krijgen gewaardeerd te worden. Zo ontstaat er een gemeenschapsgevoel en zullen ze eerder geneigd zijn je website nogmaals te bezoeken.

Tip 11: Bestudeer de reacties op vergelijkbare websites

Het moge duidelijk zijn dat het belangrijk is de bezoekers van je website de mogelijkheid te bieden op blogberichten te reageren, maar heb je er al eens aan gedacht om zelf reacties achter te laten op de websites van collega-auteurs of andere gelijkgestemden? Ook dit is namelijk een uitstekend middel om je autoriteit te vergroten.

Door de vragen van andere bezoekers te beantwoorden of een opvallende reactie achter te laten met het adres van je website in het daarvoor bestemde veld, kun je meer verkeer naar jouw website leiden. Het lezen van de reacties van bezoekers van vergelijkbare websites kan je bovendien helpen te bepalen met welke vragen zij zitten, wat hen bezighoudt en wat zij interessant vinden (of juist niet).

Tip 12: Verbind je socialmediakanalen met je blog

Als je jezelf ten doel hebt gesteld je website meer bekendheid te geven, is het van groot belang dat je op al je socialmediakanalen een link naar je website plaatst. Zorg ervoor dat de informatie op je socialmediaprofielen zo compleet en up-to-date mogelijk is en dat je voor ieder profiel dezelfde kleuren, typen afbeeldingen en algehele huisstijl hanteert.

Voel je niet verplicht op elk sociaal medium aanwezig te zijn, maar maak een weloverwogen keuze voor de platforms waar je doelgroep het meest actief is en die jij zelf het liefst gebruikt. Volg invloedrijke personen uit jouw vakgebied én hun volgers en ga conversaties met hen aan om je netwerk uit te breiden.

Tip 13: Maak delen zo eenvoudig mogelijk

Het spreekt voor zich dat je wilt dat jouw werk verspreid wordt en zoveel mogelijk personen uit je doelgroep bereikt. Om dat te faciliteren, is het belangrijk dat je content produceert die het waard is om te delen én dat je dit het publiek zo eenvoudig mogelijk maakt. Gelukkig is dat tegenwoordig een fluitje van een cent: installeer een social media plug-in op je website (of laat degene die je website ontwikkelt dit doen) en zorg ervoor dat de deelknoppen duidelijk zichtbaar zijn op alle pagina’s met relevante content.

Tip 14: Installeer Google Analytics

Wil je een beter beeld krijgen van de bezoekers van je website en de manier waarop zij je website gebruiken? Dan is het installeren van Google Analytics een absolute must. Met deze (gratis) dienst van Google kun je de statistieken van je website bijhouden en de nodige interessante wetenswaardigheden over de bezoekers van je website boven tafel krijgen.

Waar komen zij vandaan, wat kenmerkt hen, waar interesseren zij zich voor en hoe zijn zij op je website terechtgekomen? Al deze en talloze andere vragen kun je met behulp van Google Analytics beantwoorden, om zo te bepalen welke koers jouw website het best kan varen.

Onderzoek de websites van de concurrentie

Tip 15: Onderzoek de concurrentie

Door de websites van collega-auteurs en andere invloedrijke personen uit je vakgebied met een vergelijkbare doelgroep in de gaten te houden, kun je erachter komen hoe zij bepaalde zaken aanpakken, welke onderwerpen bij hun publiek in de smaak vallen en welke kansen zij hebben laten liggen – waar jij vervolgens op kunt inspelen.

Dit kun je zelfstandig doen of met behulp van een website als BuzzSumo. Probeer vast te stellen wat de artikelen die het meest worden gedeeld met elkaar gemeen hebben en bedenk hoe jij je eigen draai aan deze onderwerpen of invalshoeken kunt geven.

Tip 16: Maak gebruik van de kracht van links

Naar andere relevante websites linken kan in principe geen kwaad. De kans dat zij dit opmerken (bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics) is groot en dit zorgt ervoor dat je bij hen in een goed blaadje komt te staan. Breng hen er voor de zekerheid van op de hoogte en bedank hen als zij aandacht besteden aan een artikel van jouw hand.

Vergeet ook niet om interne links te gebruiken. Hieronder verstaan we links tussen pagina’s op je eigen website. Deze maken dat bezoekers langer op je website blijven én hebben een gunstig effect op de positie die je website in zoekmachines inneemt.

Tip 17: Ga gastbloggen

Wanneer je eenmaal een noemenswaardig netwerk hebt opgebouwd, is het tijd om te gaan gastbloggen. Benader de initiatiefnemers van een aantal succesvolle websites die zich op het terrein van jouw specialisme begeven met de vraag of zij openstaan voor het publiceren van gastartikelen.

De publicatie van een inhoudelijk sterk gastartikel kan een enorme boost betekenen voor het verkeer op jouw website. Gastbloggen helpt je dus niet alleen de relatie met professionele contacten warm te houden, maar stelt je ook in staat een nieuw publiek te bereiken.

Zijn beide partijen tevreden? Onderzoek dan of er een mogelijkheid bestaat om met enige regelmaat gastartikelen te schrijven.

Tip 18: Werk samen met andere auteurs

Je kunt je professionele netwerk niet alleen inzetten bij het uitwisselen van links en het schrijven van gastartikelen, maar bijvoorbeeld ook bij het aangaan van samenwerkingen met collega-auteurs.

Inmiddels heb je vast een aantal contacten in de schrijverswereld opgedaan die ook een eigen website hebben met een redelijk publiek. Stel hen voor samen te werken, zodat je kunt profiteren van elkaars bereik. Neem bijvoorbeeld samen een vlog of podcast op, geef een gezamenlijk interview of schrijf samen een e-book over een onderwerp waar jullie beide in thuis zijn.

Tip 19: Word een autoriteit op jouw vakgebied

Inmiddels weet je dat je jouw autoriteit kunt vergroten door een professionele website te (laten) ontwikkelen, door je op één doelgroep en onderwerp te focussen en door online met je doelgroep in gesprek te gaan. Dan zijn we er echter nog niet, want er zijn talloze andere manieren om ervoor te zorgen dat jij als autoriteit op jouw vakgebied wordt gezien.

Wat bijvoorbeeld ook helpt, is andere invloedrijke personen citeren op social media en in artikelen. Hoe vaker je dit doet, hoe groter de kans is dat zij jou ook zullen citeren. Verder is het aan te raden een e-book over jouw expertise te schrijven en dit gratis weg te geven, zodat steeds meer mensen van jouw bestaan en deskundigheid op de hoogte zijn.

Genereer media-aandacht voor je website

Tip 20: Genereer media-aandacht

Een andere manier om meer verkeer naar je website te trekken, is door goed contact te onderhouden met journalisten en andere gezaghebbenden uit de mediawereld. Heb je die in je kennissenkring of krijg je de kans een professionele relatie met zo iemand op te bouwen, maak daar dan gebruik van. Dit kan je meer media-aandacht opleveren, wat er weer voor zorgt dat je website meer publiek trekt.

Wil je het geluk een handje helpen? Meld je dan aan bij Vaker in de Media. Dit is een database die door journalisten wordt gebruikt om deskundigen op allerlei gebieden te vinden, voor bijvoorbeeld interviews of andere producties over een specialistisch onderwerp.

Tip 21: Bouw een mailinglijst op

Bezoekers op je website krijgen is één ding, bezoekers vasthouden en ervoor zorgen dat hun bezoek niet eenmalig was, is een tweede. Wat hierbij kan helpen, is het opbouwen van een mailinglijst. Dit is een lijst met e-mailadressen die je gebruikt om de bezoekers van je website op de hoogte te houden van nieuws omtrent je boek, je werkzaamheden en wat je verder vermeldenswaardig vindt.

Deze e-mailadressen kun je verzamelen door een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief op je website te plaatsen of door bezoekers op andere momenten om hun e-mailadres te vragen, bijvoorbeeld bij het invullen van een contactformulier. Beloof hen na inschrijving iets onweerstaanbaars toe te sturen om de inschrijfdrempel te verlagen.

Tip 22: Neem een aanbieding op achterin je boek

Helaas is het lastig te achterhalen wie degenen zijn die je boek van kaft tot kaft lezen, maar één ding is zeker: zij voelen zich naar alle waarschijnlijkheid betrokken bij het onderwerp van je boek en het is niet ondenkbaar dat zij openstaan voor het ontvangen van meer informatie.

Vergeet daarom geen link naar je website achterin je boek op te nemen en stel degenen die zich inschrijven voor je mailinglijst ook hier een interessante beloning in het vooruitzicht, zoals een uitnodiging voor je boekpresentatie of een gratis e-book met een x-aantal tips.

Tip 23: Plaats de naam van je website op al je marketinguitingen

In het ideale geval plaats je de naam van je website niet alleen achterin je boek, maar ook op al je andere marketinguitingen. Denk hierbij aan boekenleggers, briefpapier, flyers, uitnodigingen voor je boekpresentatie, visitekaartjes, je e-mailhandtekening en – zoals eerder in dit artikel aan bod is gekomen – je socialmediakanalen.

Maak het (potentiële) geïnteresseerden zo eenvoudig mogelijk je website te vinden en vermeld ook je e-mailadres en telefoonnummer op zoveel mogelijk marketinguitingen, om het leggen van contact eveneens te vereenvoudigen.

Tip 24: Woon off- en online evenementen bij of organiseer deze zelf

Een gouden regel bij het genereren van meer verkeer naar je website, is dat je relaties met invloedrijke personen moet opbouwen voordat je ze nodig hebt. Dit kun je doen door links uit te wisselen, gastartikelen te schrijven of andersoortige samenwerkingen aan te gaan, maar bijvoorbeeld ook door boekenbeurzen, boekpresentaties en andere offline evenementen bij te wonen. Natuurlijk kun je ook zelf een evenement organiseren om dit te bewerkstelligen, zoals een webinar, (online) wedstrijd of workshop.

Tip 25: Presenteer jezelf op YouTube

Wat veel mensen niet weten, is dat YouTube na Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is. Zorg er daarom voor dat je ook op YouTube bent vertegenwoordigd met een eigen, professioneel YouTube-kanaal.

Het gebruik van online video’s is in opkomst en maakt het je mogelijk een ander publiek te bereiken dan met geschreven artikelen. Vergeet je website niet te vermelden in de video’s die je publiceert en neem hier ook altijd een (werkende) tekstlink in op. Doe vooraf onderzoek naar wat wel en niet werkt op YouTube, om blunders te voorkomen.

Conclusie

Als je op dit punt bent aangekomen, betekent dat als het goed is dat je alle 25 tips om meer verkeer naar je auteurswebsite te trekken hebt gelezen. Goed gedaan! Hopelijk voel je je niet overweldigd door de grote hoeveelheid informatie en hebben we je hiermee niet afgeschrikt.

Gelukkig hoef je niet alle tips in de praktijk te brengen om jouw website naar het volgende niveau te tillen. Kies de tips uit die in jouw specifieke situatie het meest relevant zijn en waarvan jij denkt dat ze het grootste effect teweeg zullen brengen.

Kun je hierbij wel wat onafhankelijk advies gebruiken of heb je andere vragen over dit artikel? Laat dan hieronder een reactie achter.

Wil je meer tips over marketing en promotie? Werp dan eens een blik op de complete gids over het uitgeven van boeken die we recentelijk hebben gepubliceerd.


gratis-ebook-uitgeven-blauw-oranje

Wouter Vink

Auteur


Deel dit artikel Pijl

3 Reacties op “25 tips om meer verkeer naar je auteurswebsite te trekken”

Liesbeth Jochemsen

Bedankt voor al deze goede tips! Ik ben vooral blij met tip 22, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Momenteel ben ik bezig met het verbeteren van mijn boek De verdwenen prinses van Geografie en ik ga zeker ook een oproep om je in te schrijven als mijn volger in het boek opnemen. Voor mijn volgende boek, Het goud van de Gelaarsde Kat, ga ik dit eveneens toepassen.
Nogmaals bedankt!

    Yordy Spoor

    Graag gedaan en leuk om te horen dat je iets aan onze tips hebt!

Lopes-Slot, R.

Hoi Wouter,

Dankjewel voor de goede tips. Top!

Gr. Richard Lopes-Slot


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *