Deze maand hebben we Ronald de Jong  – auteur van het boek ‘Maar ik heb helemaal geen centjes voor de begrafenis’ – geïnterviewd. De titel is ontleent aan een uitspraak van een 7 jarig jongetje aan de auteur na een dodelijk ongeval. Het boek geeft een blik achter de schermen van de dagelijkse praktijk van de ambulancehulpverlening. De uiteenlopende, soms bizarre situaties en de bijzondere omstandigheden waaronder de hulpverleners te werk gaan, tarten elk verbeeldingsvermogen. De rauwe werkelijkheid is schokkend.

Image
ronald-de-jong-maar-ik-heb-helemaal-geen-centjes

Auteur Ronald de Jong is Ambulanceverpleegkundige / First Responder en sinds 1978 werkzaam in de ambulancehulpverlening. Met zijn boek ‘Maar ik heb helemaal geen centjes voor de begrafenis’ debuteert De Jong als schrijver.

 

Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?

“Door dit boek te schrijven geef ik mensen inzicht in de wereld van de ambulancedienstverlening. Mensen hebben vaak geen weet wat er achter de schermen gebeurt. Welke emoties er spelen, in welke wisselende situaties wij komen en wat voor impact dat op ons heeft. De vele reacties op mijn boek bevestigen mijn beeld.”

 

Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u er aan gewerkt?

“Het boek is in september 2012 uitgekomen, ik heb er ongeveer 18 maanden aan gewerkt. Ik heb vrijwel alles zelf gedaan, de mensen van Pumbo hebben me daarbij heel goed geholpen.”

 

Wat is voor u de essentie van schrijven?

“Schrijven is voor mij delen. Met gevoel jouw wereld beschrijven zodat mensen begrijpen wat er echt speelt. Naast het delen van mijn wereld vond ik het heel verrassend dat tijdens het schrijven veel situaties weer terugkwamen in mijn gedachten. Ik dacht dat ik deze al was vergeten, maar dat bleek dus niet zo te zijn.”

 

Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?

“Tsja, dat was voor mij toch wel de onbekendheid met schrijven. Het uitschrijven was op zich niet echt lastig, maar schrijf ik wel goed genoeg voor een boek. Ik wilde het meteen heel  goed doen. Onze wereld is voor een buitenstaander lastig voor te stellen, om dit begrijpend te beschrijven met verschillende emoties was soms best wel eens lastig. Ik heb dan ook regelmatig mensen  een stukje tekst laten lezen, met hun goede feedback werden de verhalen nog aangrijpender.” 

 

Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?

“Vanaf het begin was het voor mij duidelijk dat ik zelf het boek wilde uitgeven. Zo houd ik zelf de regie over het eindresultaat en als ik daar nu aan terugdenk vond ik het een heel leuke en leerzame periode. Door zelf een boek uit te geven sta je ook veel dichter bij de lezers, iets wat ik, gezien de inhoud van het boek, als prettig ervaar.” 

 

Wanneer bent u begonnen met de promotie?

“Toen het boek echt klaar was, ik heb eerst al mijn energie in het boek gelegd.”

 

Had u ook een PR-strategie?

“Op zich had ik niet een gerichte PR-strategie maar ik heb veel via social media en persvoorlichting gedaan. Dat laatste werkt prima gezien de relevantie van het onderwerp

 

Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?

“Zoals ik al eerder aangaf heb ik gebruik gemaakt van social media als Twitter en Facebook. Persberichten heb ik verstuurd naar alle landelijke media en dat pakte goed uit, zo heb ik o.a. contact gehad met SBS, Radio 1, en De Telegraaf. Ja, zulke pr-momenten zorgen wel voor een verkoopimpuls.”

Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
“Laatst hadden we lokaal een signeersessie, daar doe ik graag aan mee. Maar ook als er binnen mijn vakgebied een belangrijk aandachtspunt is, schrijf ik redacties aan en probeer ik wederom de pers te halen. Ook schroom ik niet om bekende Nederlanders aan te schrijven, en ja, het programma DWDD is toch wel het summum, toch? Matthijs van Nieuwkerk heeft een boek in z’n bezit. ”

 

Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?

“Denk niet te groot bij promotie, begin lokaal en schakel daarna op naar regionaal en landelijk niveau. Iets wat goed is, wordt snel opgepikt. Speel in op de actualiteit, maar maak ook gebruik van feestdagen als Sinterklaas en Kerst. Qua schrijven hangt het natuurlijk af waarover je schrijft, voor mij gold dat de volgorde 100% moest kloppen. Ook het weergeven van je persoonlijke kijk op een gebeurtenis werkt heel goed, een goede introductie van de schrijver is dan uiteraard wel gewenst!”

 

Meer weten?

Meer informatie over het boek vindt u op:

https://www.boekenbestellen.nl/boek/maar-ik-heb-helemaal-geen-centjes-voor-de-begrafenis/4980

Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Reactie toevoegen