Bijgewerkt: 3 januari 2019

Deze maand hebben we Anne Pennekamp – auteur van ‘Reisgids voor de stad Malaga’ – geïnterviewd. Deze rijk geïllustreerde stadsgids voor Malaga bevat uitgebreide informatie over de vele bezienswaardigheden, kerken en musea. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de restaurants, de talloze tapas-bars, uitgaan in Malaga en overnachtingsmogelijkheden. De reisgids bevat verder veel nuttige informatie, leuke tips en weetjes over de stad. Met haar ‘Reisgids voor de stad Malaga’ debuteert Anne als auteur.

anne-pennekamp-reisgids-voor-de-stad-malaga

1. Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?
Sinds een jaar of vier zijn we al op zoek naar de meest ideale plek in Spanje. We willen graag in Spanje gaan wonen. Na heel veel reizen kwamen we aan in Malaga, een fantastische stad, zo bleek. Er is zoveel te doen en te zien, maar er was geen goede reisgids van Malaga. Ja, voor mij was dit een enorme motivatie om deze prachtige stad te beschrijven in een reisgids.

2. Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u er aan gewerkt?
De reisgids is in februari van dit jaar uitgekomen, vrij recent dus. Ik ben er een aantal keren voor naar Malaga afgereisd. In totaal heb ik er een klein half jaar aan gewerkt. Naast het schrijven, heb ik ook zelf de fotografie en grotendeels de opmaak verzorgd.

3. Wat is voor u de essentie van schrijven?
Mensen betoveren door je enthousiasme op papier te delen, dat is prachtig om te ervaren. Mensen kopen mijn boek en nemen het mee op reis naar Malaga. Laatst kreeg ik een foto toegestuurd van een hoteleigenaar met daarop mensen die in de lounge mijn boek zaten te lezen. Daar doe ik het voor: mensen enthousiasmeren en meevoeren door een prachtige stad, prachtig toch!

4. Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
Onrust. Ik vind het heel vervelend als ik word afgeleid. Schrijven is sowieso altijd al een hobby van mij geweest en als ik dan ga schrijven, dan wil ik ook schrijven:  100% focus. Er moeten geen dingen zijn die ik dan nog moet doen, dergelijke ruis veroorzaakt onrust bij mij.

5. Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
Eigenlijk wel als een klein feestje. Het is toch prachtig dat je je eigen boek kunt uitgeven! Via het lezen van recensies op internet heb ik gekozen voor Pumbo. Een prima keuze, zo bleek al snel. Een reisgids in elkaar zetten is toch een vak apart en ook de e-bookversie moest in orde worden gemaakt. Vanwege de vele foto’s is dat vaak nog niet eenvoudig maar niets was ze teveel. Ik heb enorm veel hulp gekregen van de mensen van Pumbo. Ze communiceren helder en denken altijd met je mee. Heel fijn.

6. Wanneer bent u begonnen met de promotie?
Een maand van te voren ben ik voorzichtig begonnen met het kenbaar maken van mijn plannen. Ik heb bewust gekozen om dit geleidelijk aan te doen, dit vanwege eventuele concurrentie. Ik schrijf al zo’n vier jaar lang blogartikelen over mijn Spanje-avonturen, maar ik heb ik de vele trouwe lezers pas op de dag dat het boek uitkwam hierover bericht. De mensen waren prettig verrast en velen hebben het boek dan ook gekocht!

7. Had u ook een pr-strategie?
Ik had niet echt een vooraf uitgestippelde strategie, maar ik was me wel goed bewust van de kracht van social media. Ook heb ik voor diverse doelgroepen persberichten verstuurd.

8. Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
Social media is voor mij toch wel het belangrijkste middel. Door eerlijk en open te communiceren creëer je echt binding met je lezers. Mijn twijfel over emigratie is zo’n voorbeeld daarvan. Door je kwetsbaar op te stellen verhoog je de interactie, maar ook de gunfactor. Social media is hiermee voor mij een heel belangrijk kanaal om boeken te verkopen.

9. Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
Het succes van mijn boek biedt nieuwe kansen. Zo ben ik nu bezig om cruise-organisaties aan te schrijven die Malaga aandoen, maar ook hotels in Malaga krijgen nog meer aandacht van mij. Als ze boeken bestellen kunnen ze daar nu ook een passende display bij krijgen.

Nu richt ik me met name nog op de Nederlandse markt. Binnenkort wordt het boek vertaald naar het Engels en Frans, maar ook een Spaanse versie mag natuurlijk niet ontbreken.

10. Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
Schrijven en passie liggen zo dicht bij elkaar. Stop je hart en ziel erin. Ga voor de volle 100% en neem geen genoegen met minder. Als jezelf content en trots bent op je boek, straal je dat ook uit op de lezers. Qua promotie ben ik heel duidelijk: social media is heel belangrijk. Kom in contact met je doelgroep, zoek ze op en deel relevante informatie. Nog steeds stuur ik bijna dagelijks een berichtje via Facebook, niet lang, wel relevant en vrijwel altijd met een foto. Echt, het helpt!

Meer informatie over de ‘Reisgids voor de stad Malaga’ vindt u op:
http://www.boekenbestellen.nl/boek/reisgids-voor-de-stad-malaga/9789082179309

Yordy Spoor

Auteur


Deel dit artikel Pijl