Bijgewerkt: 30 december 2018

Deze maand hebben we Frank Vermang  – auteur van de biografie ‘DUBBE ::: Oostende – Rock & Roll’ – geïnterviewd. Het boek beschrijft aan de hand van het leven van Frank Dubbe de evolutie van 60 jaar Oostendse Rock & Roll. Frank Dubbe is al jaren de frontman van de Belgische rockgroep Revenge 88. Het levensverhaal van Dubbe staat centraal, maar wordt aangevuld met getuigenissen van generatiegenoten. Hieronder lees je de ervaringen van Frank Vermang over het schrijven en het promoten van zijn boek.

boek-dubbe-frank-vermang

1. Wat was voor u de drijfveer om dit boek te gaan schrijven?
Al van jongs af aan mag ik heel graag lezen en schrijven. Dat begon al op school, met het voorlezen van eigen schrijfwerkjes. Uiteindelijk is dat uitgemond in een rol als freelance journalist. Voor tal van tijdschriften en lokale kranten heb ik artikelen geschreven. Ja, schrijven is mijn passie. Toen een goede vriend mij vorig jaar vroeg om een biografie over zijn leven, zijn generatie en zijn stad te schrijven, hoefde ik dan ook niet lang na te denken.

2. Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?
Het boek is op 5 april van dit jaar in een vol café in Oostende gelanceerd. In september 2013 ben ik begonnen met de eerste interviews.

3. Wat is voor u de essentie van schrijven?
Spelen met woorden, zodat er een goed verhaal ontstaat. Dat is voor mij de essentie van schrijven. Schrijven heeft zoveel meer dan praten. Je kunt passages herschrijven, maar je kunt ook je fantasie gebruiken. Overigens geldt dit laatste niet voor dit boek: een biografie is in die zin beperkend, maar juist daarom ook weer een uitdaging om er een boeiend boek van te maken!

4. Wat kan het schrijversvak moeilijk maken?
Schrijven lukt mij het beste als ik aan niets anders hoef te denken. Ik heb echt een ‘leeg hoofd’ nodig om tot het gewenste resultaat te komen. In de dagelijkse praktijk is dat best lastig, er speelt eigenlijk altijd wel wat. Nadat ik de meeste  interviews en research had verricht ben ik letterlijk naar een bijna verlaten eiland afgereisd. Dat pakte goed uit.

5. Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
Heel boeiend, maar er gaat ook best veel tijd inzitten. Uiteraard komt dit ook deels doordat ik voor de eerste keer zelf een boek uitgeef. Hoe ik bij Pumbo ben gekomen? Op basis van de goede reviews. De mensen van Pumbo hebben mij prima geholpen. Vooral met de snelle response op mijn vragen, maar ook met het proactieve advies.

6. Wanneer bent u begonnen met de promotie?
Ik ben in november 2013 gestart met de promotie van het boek. Mijn allereerste actie was het aanmaken van een Facebook-pagina. Ook mijn bezoeken aan lokale muziekcafés bleek achteraf een goede zet: in veel van deze cafés bevindt zich de doelgroep en is het boek er ook nu te koop!

7. Had u een PR strategie?
Ja, gelukkig heb ik een marketing-achtergrond. Gefaseerd heb ik dan ook diverse middelen ingezet. Zoals gezegd ben ik gestart met een Facebook-pagina, maar zo rond de jaarwisseling ben ik de pers gaan benaderen. Een ander belangrijk onderdeel was het bewust opnemen van quotes op de achterflap van het boek. Door bekende mensen in de regio te benaderen werd het bereik van het boek ook steeds groter.

8. Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
Ik blijf subtiel de pers benaderen. Dit heeft recent geleid tot een TV-item op de Belgische TV. Op primetime werd het boek belicht in een talkshow. Daar ben ik heel trots op, zeker als ook de kijkers het weten te waarderen door een boek te kopen! Verder blijf ik social media gebruiken: minimaal één keer per week plaats ik een bericht op Facebook. Een bericht dat echt een inkijkje geeft in de belevingswereld van het boek. Ik krijg daar best vaak response op en uiteraard ga ik dan graag de dialoog aan met mijn online vrienden.

9. Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
Toegankelijkheid, dat is voor mij wel het toverwoord binnen het schrijven. Ook al schrijf je over een ingewikkeld onderwerp: houd het toegankelijk voor de lezer. Boei hem met fris taalgebruik, niet iedereen leest even graag. Overigens… laat jezelf ook omringen door personen die veel lezen, zij kunnen jou gerichte feedback geven en fouten herkennen. Heel zinvol!

Qua promotie, gebruik social media correct: less is more. Wees niet bang om lokale kranten aan te schrijven of redacties persoonlijk te spreken. Tot slot, bedenk een zogenaamde pitch voor jouw boek: vertel in 30 seconden waar het boek over gaat. Veel auteurs vinden het lastig om hun eigen boek te promoten, oefenen op een goede pitch helpt echt!

Yordy Spoor

Auteur


Deel dit artikel Pijl