Bijgewerkt: 30 december 2018

Deze maand hebben we Marjoleine Tel – auteur van de feel-good roman ‘Campinggeluk’ – geïnterviewd. Op een gegeven moment besloot Marjoleine, journaliste en moeder van drie jongens , dat het genoeg was met het voetballen in huis en kocht met haar man een stacaravan omringd door coniferen midden op de Veluwe. Eindelijk rust en ruimte. ‘Moet je hier geen boek over schrijven?’ vroeg haar campingbuurvrouw regelmatig als het grote genieten zich afwisselde met onstuimige irritaties en vrolijke situaties. En zo is het gekomen. ‘Campinggeluk’ is gebaseerd op haar ervaringen op de camping waar ze tien jaar lang van het prille voorjaar tot eind ijskoude herfst doorbracht met haar gezin. Hieronder lees je de ervaringen van Marjoleine over het schrijven en het promoten van het boek.

boek-campinggeluk

Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?
“We bivakkeerden vaak in onze stacaravan op een camping op de Veluwe en beleefden daar wat eigenlijk iedereen op een camping beleeft. Met z’n allen op een kluitje, veel te veel vrije tijd… ja, dan ontstaan er vanzelf irritaties, maar ook saamhorigheid, roddels en intriges. Prachtige verhalen levert dat op. Voor mij gelijk de drijfveer om dit boek te schrijven: iedereen vertellen hoe het er echt aan toegaat op een Nederlandse camping. Voordat ik het eigenlijk doorhad zat ik zelf helemaal in het verhaal!”

Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?
“Het boek is in maart van dit jaar uitgekomen. Uitgesmeerd over 3 jaar, heb ik er een jaar fulltime aan gewerkt.”

Wat is voor u de essentie van schrijven?
“Normaal schrijf ik als contentspecialist teksten voor opdrachtgevers, ik schrijf dan wat zij graag willen. Nu kon ik schrijven wat ikzelf wilde. Een feel-good roman schrijven die grotendeels in mij is gebeurd. Het boek komt echt uit mezelf.”

Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
“Nou, writer’s block heb ik niet meegemaakt. Nee, het liefste zonder ik me af en dan komt dat schrijven als bijna vanzelf. Toch knaagt dan weleens het gevoel van ‘of het allemaal wel gaat lukken?’ En dan doel ik met name op de verdiensten. De laatste 4 maanden heb ik fulltime aan het boek gewerkt en geen inkomsten gegenereerd. Ja, dan sluipt de twijfel als schrijver best weleens binnen, maar je moet én gaat door.”

Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
“Eerlijk? Een boek uitgeven is niet echt mijn ding. Ik wil schrijven, schrijven en nog eens schrijven. Dat vind ik het leukste! Mijn partner geeft het boek dan ook uit. Hij doet dat zeer professioneel, maar vindt het ook een nieuw avontuur. De samenwerking met Pumbo is prima. Zij hebben ons goed geadviseerd over o.a. het formaat, papiersoort en de inrichting van onze eigen website. Via Pumbo hebben we de boeken laten drukken. Een deel van de boeken ligt ook bij hen op voorraad.

Wanneer bent u begonnen met de promotie?
“Al zo’n 3 jaar geleden verstuurde ik incidenteel wat  tweets en plaatste ik berichtjes op Facebook. Sinds de website (www.campinggeluk.nl) is gelanceerd ben ik echt gestart met de promotie van mijn boek.”

Had u ook een PR-strategie?
“Jazeker! We hebben vooraf een weloverwogen plan gemaakt. Mijn insteek is: zelf een boek schrijven, uitgeven en verkopen vraagt om een goede PR-strategie. Je moet gericht en ook nog eens op het juiste moment je boek promoten. Dat vergt voorwerk. Ik richt me naast media en afzetpunten op campinggerelateerde momenten en evenementen. Ik zet daar verschillende middelen voor in.”

Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
“Tijdens de lancering van mijn boek heb ik landelijk en lokaal persberichten verstuurd (en eindeloos nagebeld!).  Ook heb ik Bingo gespeeld: deelnemers konden dan een exemplaar van mijn boek winnen. Verder heb ik de plaatselijke boekwinkels én de boekwinkels in de buurt van mijn camping bezocht. We hebben een landelijke advertentiecampagne in de Telegraaf geregeld en mailings op maat (in een ontworpen template) verstuurd naar campings in Nederland en Frankrijk, boekwinkels, campingwinkels en caravandealers. Uiteraard benut ik de kracht van social media en heeft een bevriend acteur  voorgelezen, onder andere op Camping Bakkum, tijdens het Verhalenfestival. Daarnaast heb ik displays laten maken, waarin onze boeken liggen. Campings kunnen de boeken zo goed presenteren aan hun gasten.”

Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
“Als er een goede aanleiding is verstuur ik een aangepast persbericht naar de betreffende media. Continu aandacht vragen loont: binnenkort komt er bijvoorbeeld een artikel over mijn boek in Vrouw, de bijlage van de Telegraaf. We zijn nu bezig met een plan om film- of tv-producenten te benaderen: ‘Campinggeluk’ vraagt erom verfilmd te worden.

Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Wees er bewust van dat een eigen boek schrijven, uitgeven en verkopen eerst geld kost. Zorg dat je als auteur ruimte hebt: fysiek, maar ook financieel. Niet alle auteurs worden rijk en beroemd. Schrijf om te schrijven, geniet van het proces en richt daarbij je focus op: ‘Ik wil gelezen worden!’ Qua promotie: geef nooit op! Je moet echt je best ervoor doen. Een tussenweg is er overigens niet, het is alles of niets met promotie. Vergeet daarbij ook het lokale aspect niet. Klein beginnen kan groot eindigen. De eerste honderd romans werden lokaal gekocht, inmiddels komen bestellingen uit heel Nederland. Ik ben er reuzeblij mee!”

Meer weten?
Meer informatie over de feel-good roman ‘Campinggeluk’ vindt u op:
http://www.campinggeluk.nl/

Yordy Spoor

Auteur


Deel dit artikel Pijl