Bijgewerkt: 3 januari 2019

Als primeur van deze nieuwe rubriek hebben we Jelle Medema – bekend van het boek ‘Jelle’s Makkelijke Moestuin’ – geïnterviewd. De eerste editie van het boek is in mei 2011 uitgebracht. In dit boek werd veel info van de website gebundeld gecombineerd met nieuwe ideeën. De tweede editie is in januari 2013 op de markt gekomen. Aan dit boek heeft Jelle vier maanden gewerkt en is in tegenstelling tot de eerste versie – die bij Pumbo als POD werd uitgegeven -in een grote oplage gedrukt.

makkelijke_moestuin_3d

1. Wanneer bent u begonnen met de boekpromotie en hanteert u ook een pr-strategie?
“Ik ben als eerste begonnen met het lanceren van de website makkelijkemoestuin.nl, dat was al in 2008. Al snel merkte ik dat de website veel bezoekers trok en het onderwerp veel mensen serieus aansprak. Zo kreeg de website ook al snel aandacht in de pers. In mei 2011 heeft Villa Achterwerk een aantal filmpjes van de Makkelijke Moestuin uitgezonden. In dezelfde tijd hebben we het boek uitgebracht. Ik heb verder veel begrijpelijke info op de website gegeven en ben ik begonnen met het verzenden van nieuwsbrieven waarin ik ook het boek naar voren bracht. In het najaar van 2011 heb ik een Facebook-pagina gemaakt die inmiddels ook al enkele duizenden volgers heeft!”

2. Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
“Website, nieuwsbrieven en Facebook. In maart dit jaar hebben we een persbericht verstuurd. Dat laatste heeft niet heel veel resultaat gehad maar echt meetbaar is dat niet: ik krijg sowieso veel aandacht van de pers en kan dus niet bepalen of dat nu wel of niet door het persbericht is toegenomen. Op alle zoektermen over het onderwerp moestuinieren scoort de website ook heel hoog in Google.”

3. Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
“We zorgen ‘in het nieuws te blijven’ door deelname aan wedstrijden zoals ‘De Groenste Groninger’, de Pluk van de Petteflet-prijs en door projecten te ondersteunen die de pers interessant vindt: bijv. schooltuinen of bakken bij instellingen voor gehandicapten. Binding is een belangrijke factor binnen boekpromotie. Naast projecten zijn ook digitale nieuwsbrieven en social media zijn daar goed geschikt voor, maar let op: het kost veel tijd om de volgers juist en regelmatig te informeren. Boekpromotie is als een moestuin: houd het levendig! ”

4. Welke promotietip wilt u doorgeven aan auteurs?
“Als je een informatief boek schrijft (zoals het mijne) is het heel belangrijk dat je eerst werkt aan het opbouwen van een publiek d.m.v. een website, Facebook etc. Daardoor schep je een band met je publiek en als die goed is opgebouwd en er is vertrouwen dan gaat het verkopen van een boek daarna veel eenvoudiger. Mensen vinden het belangrijk dat ze kunnen zien dat je ‘echt’ bent, dat je staat voor wat je schrijft en je geen onzin verkoopt. Humor helpt ook en vooral ‘makkelijke’ taal gebruiken; geen gekunstelde zinnen of moeilijke woorden. Mensen waarderen dat en lezen je boek dan makkelijk uit. Ik schrijf alsof ik de lezer rechtstreeks aanspreek, alsof we een gesprek hebben. Voor een fictief boek zal dit uiteraard anders liggen.”

Boek: Jelle’s Makkelijke Moestuin
Auteur: Jelle Medema
Website: www.makkelijkemoestuin.nl

 

Yordy Spoor

Auteur


Deel dit artikel Pijl