Bijgewerkt: 30 december 2018

Deze maand hebben we Wouter Verkerk van het boek ‘Dit is mijn wijk niet…! geïnterviewd. ‘Dit is mijn wijk niet…!’ is een boekje met 93 eye-openers over gastvrijheid en horeca in 25 blogs van Wouter Verkerk. Wouter is trainer, adviseur en trendwatcher in horeca en gastvrijheid. In dit boekje schrijft hij over kleine dingen die hem opvallen in het vak. Lees hier de ervaringen van Wouter Verkerk over het schrijven, zelf uitgeven en promoten van zijn boek ‘Dit is mijn wijk niet…!’.

wouter-verkerk-dit-is-mijn-wijk-niet-boek

1. Wat was voor u de drijfveer om dit boek te gaan schrijven?
‘Buiten het feit dat ik graag schrijf over aspecten die me opvallen binnen mijn vakgebied, heeft dit boekje voor mij ook duidelijk een zakelijke component.  Het boekje geeft me de mogelijkheid om eenvoudiger in contact te komen met nieuwe relaties en netwerken. Ook is de bekendheid van de workshops die ik geef door het boekje veel groter geworden. Precies wat ik voor ogen had!’

2. Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?
‘In mei van dit jaar heb ik mijn boekje uitgegeven.  Het boekje bevat een selectie van 25 blogs die ik al eerder had geschreven, daaruit zijn 93 eyeopeners benoemd. Het samenstellen en de realisatie van het boekje hebben in totaal zo’n maand in beslag genomen.’

3. Wat is voor u de essentie van schrijven?
‘Met schrijven orden ik mijn gedachten. Ik doorgrond veel situaties in de horeca niet direct, maar als ik ze dan vervolgens in mijn stijl opschrijf wordt het me veelal duidelijk. Mijn ervaringen vul ik aan met mijn mening en relevante tips. Samen vormen ze een prettig leesbaar naslagwerk dat ik graag deel met mijn lezers.’

4. Wat kan het schrijversvak moeilijk maken?
‘Als je iets schrijft en deelt voel je je best wel eens kwetsbaar. Mijn stijl van schrijven prikkelt en inspireert, maar soms valt dat verkeerd. Ik heb wel meegemaakt dat ik via Facebook  voor ‘van alles en nog wat’ ben uitgemaakt. Je moet dan wel sterk in je schoenen staan en je oorspronkelijke doel van schrijven niet loslaten. Vaak vertaal ik een dergelijk voorval weer als bron voor een nieuw blogartikel.’

5. Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
‘Hoewel de teksten al grotendeels waren geschreven, was het proces om het tot een boek te maken leuk en leerzaam. Ik ben zeer te spreken over de samenwerking met Pumbo. Ze hebben veel geduld, geven goede adviezen en ze zijn zeer correct. Over het eindresultaat ben ik echt tevreden, het boekje ziet er werkelijk prachtig uit!’

6. Wanneer bent u begonnen met de promotie?
‘Zo’n drie weken voordat het boekje zou uitkomen heb ik een blogartikel geschreven en daarin mijn boekje aangekondigd. Ik kreeg daar direct al positieve feedback op, ook kwamen de eerste bestellingen binnen. Dat gaf een enorme kick.’

7. Had u een PR strategie?
‘Op zich had ik vooraf niet een PR-strategie uitgestippeld. Naast het bereik op mijn blog ben ik begonnen met het gratis versturen van boekjes naar goede relaties en daarbij de mogelijkheid tot bestellen genoemd. Dat werkte prima.’

8. Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
‘Social media is voor mij een belangrijk kanaal. Met name Facebook werkt voor mij erg goed. Ik heb bijvoorbeeld een betaalde advertentie geplaatst op een drukbezochte horeca-pagina. Nadat ik meer boekjes had verkocht heb ik mijn boekje ook op LinkedIn en Twitter gepromoot. Een persbericht heeft geleid tot enkele publicaties op toonaangevende horeca-sites.’

9. Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
‘Ik geef als trainer veel workshops. De deelnemers ontvangen allemaal een exemplaar van mijn boek. Ik zie dat men positief reageert op mijn boek wat vervolgens ook weer zorgt voor meer bereik. Daarnaast blijf ik online actief via mijn blog en social media om mijn boek te promoten.’

10. Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
‘Blijf vooral met de beide benen op de grond staan, voor veel mensen geldt dat ze een uitstapje maken. Ik ga mezelf nu niet ineens auteur of schrijver noemen, ben je mal, professioneel schrijven is een vak. Authenticiteit is belangrijk: wees puur. Ook bij promotie komt die puurheid terug: laat oprecht zien dat je je boek én promotie leuk vindt, vaak volgt dan het gewenste resultaat. Zelf heb ik inmiddels zo al enkele duizenden exemplaren verkocht!’

Meer weten?
Meer informatie over het boek ‘Dit is mijn wijk niet…!’  vindt u op: www.ditismijnwijkniet.nl

Yordy Spoor

Auteur


Deel dit artikel Pijl