Deze maand hebben we Deborah de Poorter – auteur van het boek ‘Het valt wel, maar niet mee!’ – geïnterviewd. Zij beschrijft in het boek hoe ze tijdens haar studentenleven ziek wordt en met de diagnose conversiestoornis terechtkomt in de psychiatrische kliniek COLK. Hoe kan ze zichzelf staande houden in een wereld waarin alles, inclusief zijzelf, omvervalt? Hieronder leest u de ervaringen van auteur De Poorter rondom het schrijven, uitgeven en promoten van haar boek.

Image
deborah-de-poorter-het-valt-wel-maar-niet-mee

Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?

“Zelf heb ik ook een conversiestoornis gehad, maar ik heb lang moeten zoeken naar een diagnose. In deze periode liep ik tegen veel onbegrip aan. De medische wereld had geen antwoorden. Toen mijn diagnose uiteindelijk definitief was, ging het zo slecht met me dat ik opgenomen moest worden in het COLK, een kliniek voor onverklaarde lichamelijke klachten. Ik ben op zoek gegaan naar relevante informatie over deze stoornis, maar ik vond vrijwel geen informatie. Op dat moment besloot ik om een boek te gaan schrijven, mijn eerder geschreven dagboeken vormen de basis van mijn boek.”

 

Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?

“Het boek is in april 2015 uitgekomen, vrij recent dus. Ik heb er heel lang aan gewerkt. Ik heb mijn dagboeken overgetypt en daarna ben ik aan de slag gegaan met het boek. Iets wat ik overigens best eng vond, je eigen verhaal opschrijven in een boek doe je niet dagelijks. Is het wel interessant genoeg bijvoorbeeld? Ik ben in deze fase ook begonnen met een blog om zo gericht leespubliek te binden.”

 

Wat is voor u de essentie van schrijven?

“Schrijven is voor mij een uitlaatklep. Je komt echt met jezelf in contact en voor mij schept het orde in de chaos. Ik heb trouwens altijd al geschreven, ik schat mijn stapel dagboeken wel op een meter. Maar zelf een boek schrijven… dat was de ultieme droom. Zo kan ik echt laten zien hoe het bij mij ging en al mijn ervaringen en kennis delen om anderen hiermee te laten zien dat het altijd goed kan komen.”

 

Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?

“Onzekerheid. Ja, ik voelde soms als het ware muren in mezelf: hoe zouden mijn familie en vrienden op mijn verhaal reageren? Deze onzekerheid heeft de totstandkoming van het boek wel vertraagd. Ook tijd is best een lastige factor, je moet soms egoïstisch zijn en tijd claimen. Je moet er ook echt dingen voor aan de kant kunnen schuiven.”

 

Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?

“Voor mij voelde het als een bevalling! Voordat ik bij Pumbo terechtkwam, had ik diverse uitgevers benaderd, maar zij vonden het te weinig commerciële potentie hebben. Ik ben daar best teleurgesteld over geweest. Dankzij mijn blog nam de kliniek waar ik opgenomen ben geweest contact op en hebben we het samen gedaan. Zij hebben mij enorm geholpen met het zelf uitgeven van mijn boek. Pumbo is daarbij een uitstekende partner gebleken. Ik had heel veel vragen en zelfs wel wat stress qua tijdsplanning. Maar de mensen van Pumbo hebben me steeds heel goed geholpen: ze zijn altijd goed bereikbaar en dat is prettig. Ja, ik geef ze een dikke acht!”

 

Wanneer bent u begonnen met de promotie?

“Op mijn blog ben ik al heel vroeg gaan schrijven over mijn boek. Door deze artikelen ben ik in contact gekomen met een zeer diverse doelgroep, van jonge meiden die veel herkennen tot lotgenoten en hun families.”

 

Had u ook een PR-strategie?

“Voor mij was alles gericht op de boekpresentatie. Samen met goede contacten uit mijn netwerk hebben we op 14 april jongstleden deze boekpresentatie georganiseerd. Hier waren lotgenoten en familieleden, maar ook medici aanwezig. Ruim honderd mensen waren er, een groot succes!”

 

Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?

“Internet is heel belangrijk voor mij. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en mijn eigen website zijn belangrijk voor de promotie van mijn boek. De website heb ik zelf gemaakt, na heel wat uurtjes inlezen en proberen ken ik WordPress nu heel goed. Verder heb ik een roll-up banner en zijn er flyers gemaakt die onder andere worden uitgereikt tijdens congressen en in wachtkamers liggen.”

 

Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?

“Doorgaan met mensen te attenderen op mijn boek. Sociale media zijn vluchtig, herhalen werkt. Ik merk dat mensen dan toch wel de moeite nemen en veelal een boek aanschaffen. Verder ga ik me meer focussen op het houden van lezingen. Op universiteiten, ziekenhuizen en scholen bijvoorbeeld. Als ik nu een lezing geef, neem ik steevast een setje boeken mee.”

 

Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?

“Neem echt de tijd voor het schrijven, plan er desnoods tijd voor in. Wees daarbij ook continu alert op nieuwe onderwerpen en invalshoeken. Werk ze in je hoofd al uit, dat maakt het schrijven eenvoudiger. Maak ook een planning op, zorg voor structuur. Het is echt nodig, anders kent het schrijfproces geen einde. Qua uitgevers: wees realistisch, ik was eerst heel teleurgesteld dat ik mijn boek niet kon uitgeven via een uitgeverij, maar nu ben ik echt heel blij met mijn boek. Qua promotie: zet in op online, met name op social media zit je doelgroep. Investeer ook hierin tijd, je kunt niet in een maand een enorm publiek bereiken dat ook nog eens je boek koopt.”

 

Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Reactie toevoegen