Deze maand hebben we Janneke Monshouwer – auteur van het boek ‘Ander Nieuws, wat het Journaal niet uitzond’ – geïnterviewd. Dit boek begon voor auteur Monshouwer als een zoektocht naar wat er aan de hand is in de wereld, waarom goede ontwikkelingshulp niet werkt(e), waarom een klein deel van de wereldbevolking welvarend is en een groter deel steeds behoeftiger wordt, waarom onze planeet aarde nog steeds wordt open geboord en leeggezogen om er energie uit te persen en waarom er nog steeds vieze kolencentrales worden gebruikt en ook kerncentrales, terwijl niemand weet hoe het gevaarlijke atoomafval geneutraliseerd kan worden?

Image
Janneke Monshouwer - ander nieuws

Waarom dit en waarom dat. Waarom zijn de meeste idealen van jongeren in de zestiger en zeventiger jaren niet gerealiseerd? Waarvoor hebben zij dan geleefd als niets beter is geworden? Al die waarom-vragen bleven aan auteur Monshouwer trekken, net zo lang tot ze op onderzoek uitging om antwoorden te vinden. Hieronder lees je de ervaringen van Monshouwer over het schrijven en het promoten van haar boek.

 

Wat was voor jou de drijfveer om dit boek te schrijven?

“Ik wist al vele jaren dat ik een boek zou schrijven over mijn leven, want ik heb veel heftige dingen meegemaakt en trauma’s verwerkt, maar ik wilde ermee wachten tot ik ouder was en rustiger en evenwichtiger kon terugkijken. Dat boek heb ik in 2011 geschreven, maar nog niet uitgegeven. Als mensen vragen: wie is die Janneke eigenlijk? Dan ga ik dat boek uitgeven. Door het schrijven van dat boek kwam ik als vanzelf op gebeurtenissen in de wereld. Door mijn werk bij het NOS Journaal en voor de omroepen zat ik letterlijk ‘met mijn neus op het nieuws’ en die gebeurtenissen drongen diep in me door, vooral oorlogen: de Koreaoorlog, de Vietnamoorlog, de oorlog in Indonesië… het hield niet op. Ook had ik contacten met beleidsmakers en directeuren van banken en bedrijven. Opeens herkende ik grote verbanden, die ik vroeger nooit heb gezien. Dus ik schreef al zoekend meteen door. Daaruit is mijn boek ‘Ander Nieuws, wat het Journaal niet uitzond’ ontstaan, eerst deel één. Ik vond zoveel gegevens en ik kreeg steeds meer inzichten dat er meer boeken volgen.”

 

Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?

“In 2011 begon ik dit boek te schrijven. Ik heb er ruim drie jaar aan gewerkt, op 31 augustus 2014 kwam de eerste druk uit.”

 

Wat is voor jou de essentie van schrijven?

“De essentie van schrijven is voor mij: inleven, zoeken naar diepere lagen, mezelf openstellen voor iets wat ik nog niet eerder wist, diep focussen op het onderwerp. Het is dan ook meteen een soort speurtocht, een soort ‘parelduiken’, omdat ik ‘schatten’ vind die ik niet eerder vond, zoals nieuwe feiten, inzichten, ideeën, grote verbanden, enzovoort. Dat is voor mij een creatief proces. Ik ben opgeleid als beeldend kunstenaar, programmamaakster, filmmaakster… allemaal creatieve beroepen. Ik heb mijn werk altijd beschouwd als het maken van iets nieuws.”

 

Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?

“Afleiding is voor mij heel lastig tijdens het schrijfproces. Ik heb jarenlang als een soort kluizenaar geleefd. Schrijven, soms boodschappen doen en een korte wandeling op de hei; dat was grotendeels mijn dagritme. Overigens heeft internet me enorm geholpen. Voor de boeken die ik schrijf, zijn bronnen nodig. Feiten, die vind ik via internet. Zonder internet had ik dit nooit gekund. Ik heb wel een enorme bibliotheek met internationale boeken en naslagwerken, maar hoe groot een bibliotheek ook is; het is altijd een klein deel van wat er is gepubliceerd. Nu met internet toets je een woord in in verschillende talen en vind je alle mogelijke verschillende boeken. De keus is veel groter. Dat red je nooit met een bibliotheek.”

 

Een eigen boek uitgeven, hoe heb je dat beleefd?

“Vanwege mijn vroegere werk heb ik ervaring met uitgevers. Ik weet wat het is om voor een uitgever te werken. Echter, ik kies altijd voor mijn vrijheid. Mijn laatste films heb ik in eigen beheer gemaakt, dus die ervaring had ik al. Het was me van het begin af aan al duidelijk dat ik ook mijn boek(en) in eigen beheer zou uitgeven. Ik ben heel blij met Pumbo. Met alle techniek om zelf een boek te realiseren, hebben ze me met plezier geholpen. Geen vraag was te veel, dankzij hen is het gelukt. Voor mij een grandioze ervaring.”

 

Wanneer ben je begonnen met de promotie?

“Ik begon met de promotie tijdens het afschrijven van mijn boek. Ik schreef ideeën op. Ik stuurde proefdrukken naar drie goede vrienden en collega’s en heb gevraagd of ze tips konden geven. Die tips heb ik opgevolgd, al was dat wel een investering: ik heb zo’n veertig presentexemplaren gestuurd naar mensen die ik in mijn boek noem. Ook heb ik gratis zichtexemplaren naar nieuwsprogramma’s op televisie en grote kranten gestuurd. Voor de lancering heb ik een boekpresentatie georganiseerd die door Noraly Beyer is gepresenteerd. Deze boekpresentatie was erg geslaagd en heeft me zelfvertrouwen gegeven bij de verdere promotie van het boek.”

 

Had je ook een PR-strategie?

“Niet echt, al voelde ik van tevoren wel aan dat dit boek rustig gepromoot moest worden: als een steentje in het water waarbij de kringen eromheen steeds wijder worden. Zo gaat het ook. Het wordt nu in enorme golven verkocht. Dat is mede te danken aan het feit dat ik zelf het land in ga met lezingen over dit boek, ook in België, en het helpt ook dat steeds meer mensen er een artikel over schrijven.”

 

Welke promotiemiddelen heb je ingezet en wat zijn je ervaringen?

“Het belangrijkste promotiemiddel voor mijn boek is geïnteresseerden op internet zien te vinden en dat netwerk steeds groter te maken. Dat gebeurt bij mij via mijn steeds groeiende adressenbestand, die mensen houd ik op de hoogte. Ook mijn website andernieuws.eu, artikelen die mensen schrijven, boekpresentaties en de lezingen die ik geef helpen bij de promotie en de verkoop van mijn boek. Komend seizoen komen er ook YouTube-video’s naar aanleiding van mijn werk.”

 

Wat adviseer je auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?

“Het idee om een boek te schrijven is één, maar dan… hoe pak je het aan? Als je echt wat te vertellen hebt, dan is het belangrijk om daar een boek over te schrijven. Laat je niet weerhouden door aspecten die je eventueel minder goed beheerst. Pumbo kan je op veel vlakken helpen. Pumbo kan helpen met alle ‘ins and outs’ en kan je verwijzen naar professionals binnen hun netwerk. Als je zelf niet kunt schrijven, kun je zelfs een schrijver in de arm nemen en het samen doen. Voor de correctie van de tekst, het ontwerp van de cover en de lay-out geldt hetzelfde. Overleg met Pumbo voor het beste resultaat. Ieder boek vraagt zijn eigen promotie. Er zijn meerdere wegen om je werk te promoten. Doe een cursus of workshop, zoek, vind en benader de doelgroep, maak persberichten en zend ze naar de pers. Hoe dan ook: zet al je creativiteit in om je boek te promoten!”

 

Meer weten?

Meer informatie over het boek ‘Ander Nieuws, wat het Journaal niet uitzond’ vind je op:
www.boekenbestellen.nl/boek/ander-nieuws-wat-het-journaal-niet-uitzond-deel-1-2-en-3-deel-1/9789082257106

Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Reactie toevoegen