Deze maand hebben we Christine Regber-Martens  – auteur van het boek ‘Zoevendemamma, Altijd De Hort Op’ – geïnterviewd. Het boek beschrijft op een luchtige wijze, het in vele opzichten bijzondere levensverhaal van de auteur. Het boek voert je mee naar de wereld van iemand die zich niet uit het veld laat slaan door een handicap. Een gezonde mix aan durf, inzet, toewijding, liefde en gevoel voor humor leiden tot situaties die aantonen dat niet telt wat er niet kan, maar juist wat er wél kan.

Image
christine-regber-martens-zoevendemamma

Het boek laat je nadenken over hoe we beter met gehandicapten kunnen omgaan. Dit soort verhalen moet verteld worden om zo de beeldvorming van mensen met cerebrale parese en andere handicaps, positiever te maken.

 

Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?

Kort gezegd: mijn geweldige leven met cerebrale parese (CP), een aandoening, veroorzaakt door zuurstofgebrek tijdens mijn geboorte. Daardoor is lopen lastig, dus ga ik de hort op in een rolstoel. Vanaf mijn 5e wilde ik al schrijfster worden. Mensen die mijn bijzondere levensverhaal al kenden, zeiden dat ik een boek moest schrijven om andere mensen met en zonder handicap te laten weten wat allemaal mogelijk is. Te vaak denken gehandicapte mensen dat ze iets niet kunnen terwijl het wel kan en veel te vaak zeggen mensen zonder handicap tegen hun: “dat kun jij niet”, in plaats van een oplossing te zoeken. Je moet maar in je zelf geloven en kijken naar wat je wél kan. In mijn boek beschrijf ik hoe ik een ‘normaal’ leven leid. Daarbij komen onder meer bezorgde ouders, een man, een huis, een kind en de onvermijdelijke gezinshond aan de orde.

 

Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u er aan gewerkt?

Het boek is op 21 maart 2013 uitgekomen. Ik heb er met Theo Meeuws wekelijks aan gewerkt, gedurende twee jaar, maar stukjes ervan waren van te voren geschreven voor mijn blog.

 

Wat is voor u de essentie van schrijven?

Ik schrijf om de beeldvorming van mensen met cerebrale parese en andere handicaps, positiever te maken. Ik wil dat mensen nadenken over hoe we beter met gehandicapten kunnen omgaan. Ze zijn niet zielig. Ze zijn gewoon anders.

 

Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?

Tijd. Er zijn gewoon niet genoeg uren in een dag als je huisvrouw en moeder bent. Schrijven is voor mij een tweede natuur. Het komt als het ware vanzelf, maar ik ben me er altijd van bewust dat ik geen oordeel vel over degenen waarover ik schrijf.

 

Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?

Super! In het begin wilde ik uitgegeven worden, omdat ik altijd dacht dat het een boek en de schrijver meer waardevol maakte, maar nu merk ik dat dit niet zo is. De reacties van je lezers geven jou en jouw boek waarde. En ja, om alles zelf in de hand te hebben geeft ook een goed gevoel. Pumbo biedt daarbij een scala aan makkelijke tools, eigenlijk kan iedereen via Pumbo zelf een boek uitgeven. Het eindresultaat is een professioneel boek geworden, ik ben er heel trots op!

 

Wanneer bent u begonnen met de promotie?

Vanaf dat Theo en ik aan het boek begonnen samen te werken hebben we alle mensen die we tegen kwamen gezegd: “We zijn een boek aan schrijven.” Toen wij de titel vermeldden, vroegen ze: “Wat is een Zoevendemamma?” Ons antwoord was altijd: “Daarvoor moet je het boek lezen.” Toen het boek klaar was, gingen ze het meteen kopen.

 

Had u ook een pr-strategie?

Min of meer, ik wist dat ik zo veel mogelijk mensen over het boek moest laten weten. Daarom heb ik een website over het boek gelanceerd: www.zoevendemamma.nl

 

Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?

Eerst begon ik met alle social media sites. Dit werkt super, maar je moet nieuwtjes blijven posten. We hebben de lokale pers benaderd en kregen een mooi artikel in een zondagskrant. Toen wij de regionale pers benaderden zeiden ze dat zij “genoeg trieste boeken” te recenseren hadden. Mijn levensverhaal is alles behalve triest, maar de vooroordelen van mensen blijven. Verder hebben we een recensent die voor het Biblion werkt, gevraagd of hij het boek zou willen recenseren. Dat heeft geleid tot een zeer lovende recensie.

 

Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?

Wij geven regelmatig boekpresentaties in de regio. Daarbij leest Theo een aantal geselecteerde fragmenten voor uit het boek om de aanwezigen een goede indruk te geven van het verhaal. Aansluitend kan men dan vragen stellen en desgewenst een boek kopen. Dat is erg succesvol. Ik heb een boekenlegger gemaakt met de link naar de Facebook-pagina van mijn boek. Die doe ik in elk boek dat ik verkoop. Ik heb visitekaartjes die ik op tafel heb staan tijdens boekpresentaties.

 

Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?

Schrijvers hebben mij altijd gezegd: “Schrijf over wat je weet.” Ik vind dit het beste advies. Qua promotie: haal alles uit de kast en geef nooit op!
Ik zou nog het volgende willen toevoegen: als je een boek zelf uitgeeft, besteed dan ook veel aandacht aan de opmaak van de pagina’s, de marges, de keuze van lettertype en -grootte en de spatiering tussen de regels. Mijn grootste compliment kwam van iemand met dyslexie die zei dat hij mijn boek prima kon lezen dankzij de paginaopmaak.

 

Meer weten?

Meer informatie over het boek ‘Zoevendemamma, Altijd De Hort Op’ vindt u op:
http://www.boekenbestellen.nl/boek/zoevendemamma

Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Reactie toevoegen