Zo geef je de online promotie van je boek uit handen

Het promoten van een boek vormt bij self-publishing een belangrijk onderdeel. Misschien vind je dit lastig of weet je niet precies hoe je de promotie moet aanpakken? Via Pumbo kun je de online marketing voor jouw boek nu aan experts overlaten. 

Pumbo geeft je de mogelijkheid om zelf je boek uit te geven. Zo heb je veel creatieve vrijheid en ben je niet afhankelijk van een uitgeverij. Dat geldt echter ook voor de promotie van je boek. Op dit gebied is natuurlijk heel veel mogelijk. In onze boekuitgeefgids helpen we je gratis op weg door alle opties om je boek te promoten voor je op een rijtje te zetten.

Daarnaast bieden we via Pumbo nu een nieuwe dienst aan, waarbij je de online marketing van je boek uit handen kunt geven. Je hebt de keuze uit drie pakketten, die verschillende manieren van adverteren mogelijk maken voor diverse budgetten.

 

Image
Online promotie voor je boek

 

Wat is online marketing?

Wat houdt online marketing precies in? Om je boek via internet te promoten kun je kiezen uit verschillende kanalen. De belangrijkste opties die nu gebruikt worden:

  • Google Ads: advertenties die verschijnen bij de zoekresultaten in de zoekmachine.
  • Social advertising: advertenties op sociale media zoals Facebook en LinkedIn.
  • SEO: je website optimaliseren om beter vindbaar te worden in de (niet betaalde) resultaten van Google.
  • Radio: door de opkomst van internetradio zijn spotjes op de radio veel toegankelijker geworden.

Het hangt van je budget en doelgroep af welke mix van kanalen voor jou geschikt is. Om de keuze makkelijk te maken, hebben we speciaal voor Pumbo-klanten een aantal pakketten samengesteld met verschillende combinaties. Onze pakketten voor Google Ads en Social Advertising worden verzorgd door Active M. Flinke Media verzorgt de radiopakketten.

 

Welke kanalen kies je?

De meeste verkopen van een boek gebeuren in de eerste drie maanden. Het is dus belangrijk dat je in die tijd goed te vinden bent. Welke mix van kanalen kun je het beste kiezen om jouw  doelgroep aan te spreken?

In het kort: is je budget toereikend, dan is adverteren via Google en social media zeker de moeite waard. Wanneer je naast je boek diensten of producten wilt verkopen én tijd kunt investeren, loont het om SEO in te zetten zodat je website beter te vinden is via Google. Radio vereist een groter budget dan de andere kanalen, maar kan snel voor veel exposure zorgen.

 

Uit welke pakketten kun je kiezen?

 

Image
Google zoekresultaat

 

Pakket 1: Advertenties in Google

Hoe werkt het?
Met Google Ads koop je advertenties die verschijnen bij relevante zoekopdrachten in Google. Je betaalt wanneer er op je advertentie geklikt wordt.

Google Ads werkt volgens een veilingmodel. Dat betekent: hoe meer concurrentie een bepaalde zoekopdracht oplevert, hoe duurder een klik wordt. We bepalen van tevoren hoeveel een klik mag kosten. Gaat de prijs daaroverheen, dan wordt je advertentie niet getoond. Het kost je dan ook geen advertentiebudget.
Wij helpen je graag om je advertenties zo op te zetten, dat je het maximale uit je budget haalt.

Voor wie is het geschikt?
Wanneer het in je budget past, is Google Ads vrijwel altijd een goede optie. Je ziet snel resultaat, terwijl je weinig tijd hoeft te investeren. Dat maakt Google Ads tot een goede manier om snel aandacht te genereren voor je boek én eventuele diensten of andere producten op je site. Is je totale budget lager dan € 1650, dan raden we Google Ads niet aan. Je advertentiebudget is dan niet in verhouding met de kosten voor het opzetten van de advertenties.

Wat zit er in het pakket?
Om te zorgen dat je succesvol bent in Google Ads, doen wij het volgende voor je:

  • Onderzoek naar de juist zoekwoorden, door een afweging te maken tussen:
    • De hoeveelheid concurrentie - zodat je niet teveel betaalt per klik.
    • Relevantie - zodat je bezoekers aantrekt die interesse hebben in je boek.
    • De populariteit van zoekwoorden - zodat je zoektermen kiest die daadwerkelijk gebruikt worden.
  • Biedingen instellen: we bepalen een goede strategie, zodat je zoveel mogelijk uit je budget haalt.
  • Advertentieteksten opstellen: op basis van jouw input maken we aantrekkelijke advertentieteksten waarop daadwerkelijk geklikt wordt.

Wat kost het?
De kosten bestaan uit twee delen: enerzijds onze werkzaamheden en anderzijds je advertentiebudget. Aan dit advertentiebudget verdienen wij niets, het gaat geheel naar Google voor het tonen van de advertenties. Verder geven we nooit meer uit dan van tevoren is afgesproken.

Kosten werkzaamheden (setup maand): € 750
Minimaal advertentiebudget: € 10 per dag Minimaal drie maanden adverteren

Totaal bij vier maanden: € 750 setup + € 900 mediabudget = € 1650

 

Image
Social advertising

 

Pakket 2: Social Advertising

Hoe werkt het?
Adverteren op sociale media werkt op een soortgelijke manier als bij Google Ads. Het grootste verschil is dat je je op gebruikersprofielen richt in plaats van zoektermen. Dat heeft als voordeel dat je je doelgroep heel precies kunt definiëren.

Voor wie is het geschikt?
Social Advertising is heel geschikt voor auteurs die een specifieke doelgroep willen bereiken. Heb je bijvoorbeeld een boek geschreven over het trainen van een hond, dan kunnen we zorgen dat je advertenties alleen aan hondenliefhebbers worden getoond. Heb je een  boek geschreven met carrièreadvies voor advocaten? Dan kunnen we op LinkedIn gericht adverteren voor deze beroepsgroep.

Wat zit er in het pakket?
Om te zorgen dat je succesvol ben in Social Advertising, maken we een social media strategie voor je. Op deze manier haal je zoveel mogelijk uit je budget. Dit doen we:

  • Je doelgroepen en social media kanalen bepalen.
  • Biedingen en doelgroepen instellen.
  • Advertentieteksten opstellen: op basis van jouw input maken we aantrekkelijke advertenties waarop geklikt wordt.

Wat kost het?
De kosten bestaan uit twee delen: onze werkzaamheden en je advertentiebudget. Aan het advertentiebudget verdienen wij niets, dit gaat geheel naar de gebruikte kanalen voor het tonen van de advertenties. Verder wordt er nooit meer uitgegeven dan we van tevoren hebben afgesproken.

Kosten werkzaamheden (setup maand): €750
Minimaal advertentiebudget: € 10 per dag     

Minimaal drie maanden adverteren

Totaal bij vier maanden: € 750 setup + € 900 mediabudget = € 1.650

 

Image
Streaming audio

 

Pakket 3: Streaming Audio

Hoe werkt het?
Spotjes op internetradio zijn een effectieve manier om snel bepaalde doelgroepen of segmenten te bereiken en interesseren voor jouw boek. Met grote en populaire streamingdiensten als Spotify en Deezer en de vele online radiostations biedt Streaming Audio veel mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een directe link naar je verkoopkanaal of website, zodat je een call to action doet aan de luisteraar.

Flinke Media ontwikkelt en produceert samen met jou de commercial en zorgt dat deze op vooraf geselecteerde streamingsdiensten wordt afgespeeld. Met grotere budgetten is het natuurlijk ook mogelijk op FM-stations te adverteren.

Voor wie is het geschikt?
Voor boekpromoties met een budget vanaf € 2.500.

Streaming Audio pakket
Voor de promotie van je boek via Streaming Audio doen we het volgende:

  • Samen met jou produceren we een commercial, waarbij we gebruik maken van professionele stemmen.
  • Selectie stations: we kiezen de juiste stations voor de doelgroep en het budget.
  • Inkoop, setup en management van de campagne: onze ervaren specialisten zorgen ervoor dat de commercial zoveel mogelijk mensen bereikt op de gekozen stations.
  • Evaluatie

Wat kost het?
De kosten bestaan uit twee delen: onze werkzaamheden en je advertentiebudget.
We bieden drie pakketten aan, maar maatwerk is natuurlijk ook bespreekbaar (neem hiervoor contact op via info@flinkemedia.nl).

Streaming Audio pakket A
Het aantal audio-impressies bij inzet op een brede doelgroep: 125.000

Werkzaamheden: Productie audiocommercial inclusief stem: € 750 Setup en management van campagne: € 250

Mediabudget: € 1.500

Totaal: € 2.500

Streaming Audio pakket B
Het aantal audio-impressies bij inzet op een brede doelgroep: 500.000

Werkzaamheden: Productie audiocommercial inclusief stem: € 750

Setup en management van campagne: € 750

Mediabudget: € 6.000

Totaal: € 7.500

Streaming Audio pakket C
Het aantal audio-impressies bij inzet op een brede doelgroep: 1.500.000

Werkzaamheden: Productie audiocommercial inclusief stem: € 750

Setup en management van campagne: € 750

Mediabudget: € 13.500

Totaal: € 15.000

 

Volledige marketingsamenwerking

Heb je een middelgroot tot groot bedrijf en wil je het grootser aanpakken? Mail ons (hello@active-m.nl) of voor radio (info@flinkemedia.nl) voor het bespreken van een volledige marketingsamenwerking. We gaan dan maandelijks voor je aan de slag met onder andere analyses, overleg, content productie óf training hoe je die zelf kunt maken.

Image
favourite-pumbo-white.png

Meer weten over onze promotiemogelijkheden?

#ffffff
Image
Pijl zwart