Bijgewerkt: 30 december 2018

Bol.com is bezig contracten af te sluiten met alle bij het CB aangesloten uitgevers, waarin aanzienlijk hogere kortingen worden bedongen. Misschien heeft u hier al het één en ander over opgevangen in de wandelgangen of hebben wij u al persoonlijk over deze ontwikkeling geïnformeerd.

Waar Bol.com tot voor kort genoegen nam met de gebruikelijke boekhandelskorting van 42% voor algemene boeken (A-boeken) en een in overleg te bepalen boekhandelskorting voor boeken die in de categorie ‘overig’ vallen (O-boeken), vraagt deze grootmacht op het gebied van online boekverkoop nu maar liefst 48% boekhandelskorting voor zowel A- als O-boeken. Ook wij zitten met Bol.com om de tafel om nieuwe afspraken te maken.

Dat boekhandels met een flinke vinger in de spreekwoordelijke pap hogere boekhandelskortingen vragen (en krijgen) dan de kleinere partijen, is niets nieuws onder de zon. Tegenover opname in het assortiment van vooraanstaande boekhandelketens en goed lopende zelfstandige boekhandels staat al snel een hoger kortingspercentage, veelal opgebouwd uit staffels.

Dat een belangrijke speler op de boekenmarkt als Bol.com hogere marges bedingt, komt dan ook niet als een verrassing. De komst van Amazon naar Nederland zou weleens één van de redenen voor deze beslissing kunnen zijn, de eerdere overname van Bol.com door Ahold een andere.

Bol.com ziet zich genoodzaakt om meer te investeren in innovatie, vooral met betrekking tot het boekenplatform. Dit verkoopkanaal is op dit moment weinig vernieuwend en zal hervormd moeten worden om de aangeboden boeken nog beter onder de aandacht te kunnen brengen bij de consument. Ook moet het voor uitgevers eenvoudiger worden om een selectie van hun boeken te verspreiden via de filialen van Albert Heijn.

Waarschijnlijk vraagt u zich af wat deze veranderde voorwaarden voor u als zelfpublicerende auteur betekenen. Het betekent in ieder geval dat de marges op verkopen via Bol.com lager zullen uitvallen, omdat de nog overeen te komen boekhandelskorting sowieso hoger wordt dan in de huidige situatie.

Wat verder verandert, is dat de leveringsvoorwaarden tussen Pumbo en Bol.com gestandaardiseerd zullen worden, wat weer een positief effect op de marge zal hebben.

Naar verwachting gaan de nieuwe contracten per 1 september in, voor die tijd verschaffen we u meer duidelijkheid over dit onderwerp via onze nieuwsbrief. Daarnaast nemen we van tevoren persoonlijk contact met u op om de gevolgen voor uw situatie in kaart te brengen.

UPDATE 09/2015:
Per 1 september 2015 zijn de nieuwe afspraken met Bol.com van kracht. De voorgenomen 48% is niet meer van toepassing.  De korting op O-boeken is met 15% gestegen in plaats van 28%, op A-boeken met 3% in plaats van 8%, op S-boeken met 3,9% en op W-boeken is de korting gelijk gebleven. Alle tarieven op de website houden rekening met deze afspraken. Met alle overige boekhandels kunt u op titelniveau nog steeds afzonderlijke afspraken maken, voor minder of juist meer korting.

De hogere kortingen nemen wij voor een groot deel voor onze rekening. Tevens hebben wij in het nieuwe prijsmodel een deel van de distributiekosten weten te verlagen. Voor u als klant is een boek uitgeven via Printing on Demand ondanks deze verhogingen alleen maar interessanter geworden. Bereken uw verdiensten bij het uitgeven via Printing on Demand.

Wouter Vink

Auteur


Deel dit artikel Pijl