Bijgewerkt: 5 januari 2021

Is corona een vloek of een zegen voor de boekenwereld? Jij beslist. Want door de pandemie hebben we meer tijd dan ooit: Lezers hebben meer tijd om te lezen, en jij om te schrijven en je boek te promoten. Maar hoe promoot je jouw boek als evenementen continu worden afgelast? In dit artikel geven we je handige tips hoe je jouw boekmarketing aanpakt in tijden van corona.

In dit artikel:

  1. Organiseer online evenementen of neem eraan deel
  2. Maak gebruik van social media
  3. Ga voor live-video’s
  4. Begin een YouTube-kanaal
  5. Start een podcast of draag eraan bij
  6. Breid je website uit
  7. Blog op je eigen site of ga gastbloggen
  8. Verzamel e-mailadressen
  9. Denk actief mee op expertplatformen
  10. Richt je online community op

Plan B: Stel je boeklancering en promotie uit

  1. 1. Organiseer online evenementen of neem eraan deel

    Je hebt lang aan je boek gewerkt en je had je boekpresentatie misschien zelfs al voorbereid. Het presenteren, signeren… En toen kwam corona! Maar er zijn nog steeds mogelijkheden om je boek te promoten, zelfs in tijden van crisis en lockdowns. Met een internetverbinding en wat moderne technieken kom je ver, misschien zelfs verder dan je ooit had gedacht.

    Nu evenementen zijn afgelast, zijn online bijeenkomsten namelijk het nieuwe normaal. Voor sommigen is het misschien even wennen, maar jezelf online op de kaart zetten is een uitgelezen kans om je boek te promoten.

    Online evenementen geven en eraan deelnemen kan op verschillende manieren. Benader bibliotheken, culturele instellingen en boekwinkels. Zijn ze online actief? Bied ze een vraag- en antwoordsessie aan, stel ze voor om een stuk van je boek te lezen, of geef een lezing – allemaal online natuurlijk. Deze samenwerkingen zijn een win-win: zij hebben inspirerende content voor hun volgers, en jij vergroot je bereik.

    Ga verder op zoek naar aankomende evenementen zoals conferenties en festivals en bied je aan als spreker. Een ander idee is zelf een evenement organiseren. Het is misschien wat meer werk, maar heel leerzaam, leuk, en het vergroot je bekendheid!

    Het grote voordeel van online evenementen is dat er eigenlijk geen maximum is voor het aantal bezoekers. Met de juiste techniek kun je zoveel mensen laten connecten als je zelf wilt. Zo maak je er toch nog een (online) feestje van.

    Gebruik social media voor boekmarketing

    2. Maak gebruik van social media

    In dit lijstje mag social media natuurlijk niet ontbreken. Post niet zomaar in het wilde weg updates, maar ga voor een duidelijke strategie. Voordat je begint vraag je jezelf af:

    • Wat is je doel? Veel volgers, interactie, e-mailadressen verzamelen, een band opbouwen?
    • Wie is je doelgroep?
    • Op welk medium zit je doelgroep Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn?
    • Wat is je toegevoegde waarde? Waarom moeten ze jou volgen?
    • Hoeveel tijd per week kun je besteden aan je social media?

    Maak op basis van deze vragen je strategie. Zo weet je zeker dat je consistente content maakt waar je lezers écht wat aan hebben. Ook is het makkelijker om je online aanwezigheid vol te houden als je je posts al hebt voorbereid.

    Op zoek naar een succes story? De Vlaamse schrijver Ish Ait Hamou weet (in coronatijden!) perfect gebruik te maken van Instagram Stories voor zijn boekpromotie en bouwde een band op met zijn publiek.

    En niet alleen Ish Ait Hamou zette Instagram Stories succesvol in. Een aantal grote uitgevers entertainen hun lezers via een reeks Stories waarin auteurs vragen beantwoorden, of een stuk uit hun boek laten voorlezen. Deze video’s worden vooraf opgenomen en op een vast tijdstip geüpload.

    Gebruik social media verder voor sneak previews, om je volgers om hun mening te vragen via polls, een boekentour op te zetten, weggeefacties te promoten en veel meer. Houd het altijd dicht bij jezelf en verplaats je in je publiek. Wat vindt jouw publiek interessant om te zien en lezen op social media? Op basis daarvan ontwikkel je je eigen strategie.

    3. Ga voor live-video’s

    Een variant op de vooraf gefilmde Instagram Stories zijn live video’s. Met live-video of streaming, film je een gebeurtenis op het moment zelf, terwijl deze meteen wordt uitgezonden. Het is een goede manier om je échte zelf te tonen.

    Live-video’s zijn ook perfect voor een vraag-en-antwoord-rondje met je volgers, of bijvoorbeeld voor het trekken van een winnaar van een weggeefactie. Als je een schrijver bent die zich richt op een expertise is live-video dé manier om te laten zien dat je ook met weinig tijd het juiste advies kan geven. Hiermee vergroot je je autoriteit.

    Het nadeel van live video’s is dat niet iedereen zich comfortabel voelt voor de camera. Misschien kom je zelfs over op een manier waarop je niet wilt overkomen, of deel je vanwege de stress de verkeerde informatie. Bereid je goed voor en probeer het. Je komt er snel genoeg achter of het je ligt, of niet.

    Film en deel live-video’s via:

    • Instagram
    • Facebook
    • YouTube
    • TikTok
    • speciale platforms als Periscope

    Maak live-video's of start een youtubekanaal om je boek te promoten

    4. Begin een YouTube-kanaal

    Soms vergeten we de kracht van YouTube. YouTube staat in de top 5 van de grootste social media platforms in Nederland en het is nog steeds een van de toegankelijkste manieren om videocontent tot je te nemen.

    Zet je jouw YouTube-kanaal goed in, dan vergroot je je bereik en bekendheid. Kijkers van tegenwoordig zijn wel een stuk kritischer bij het bekijken van video’s, dus let bij het maken van je video op:

    • beeldkwaliteit
    • licht
    • editing
    • en ondertiteling

    Deel je YouTube-video’s ook weer via andere belangrijke socialmediakanalen, en de kans is groot dat je er een heel nieuwe fanclub bijkrijgt.

    5. Start een podcast of draag eraan bij

    Vooral voor degenen voor wie live gaan een stapje te ver is, is een podcast dé manier om je publiek en engagement te vergroten. En dankzij de populariteit van podcasts zijn er steeds meer platforms die podcasts aanbieden, wat zorgt voor een nog groter publiek.

    Het grote voordeel van podcasts is dat je ze waar en wanneer je maar wilt kunt beluisteren: in de auto, onder de douche, tijdens het koken of het uitlaten van de hond.

    Hoewel een podcast maken een stuk simpeler lijkt dan het filmen en bewerken van een video, komt er ook veel werk bij kijken. Juist omdat het alleen om je stem gaat, is de akoestiek en opbouw van je podcast belangrijk. Verdiep je er goed in om ervoor te zorgen dat je podcast een succes wordt.

    Podcast starten

    6. Breid je website uit

    Een eigen auteurswebsite is de basis van jouw online zichtbaarheid. Het is een geweldige manier om jezelf op de kaart te zetten, boeken te verkopen en een mailingslist op te bouwen (hieronder vertellen we je meer over mailingslisten).

    Corona is het uitgelezen moment om jouw auteurswebsite uit te breiden, want deze is nu belangrijker dan ooit. Vroeger was je fysieke aanwezigheid op bijvoorbeeld evenementen je visitekaartje, in het nieuwe normaal is dat jouw online aanwezigheid met je eigen website.

    Kijk kritisch naar je site, of beter nog: Laat een ander je site bekijken en ga aan de slag op basis van de feedback. Is je over mij-pagina perfect? Zijn de foto’s van goede kwaliteit? Komt de site professioneel over? Heb je een eigen domein en e-mail? Is je boekomslag duidelijk te zien? Is je design gebruiksvriendelijk? Werkt je site ook goed op mobiel? Doen alle linkjes het en zijn je teksten SEO-proof? Zijn je contactgegevens goed te vinden?

    Allemaal punten om direct mee aan de slag te gaan waardoor je je online aanwezigheid een boost kan geven.

    7. Blog op je eigen site of ga gastbloggen

    Als je je website hebt verbeterd, is het tijd om beginnen met bloggen. Bloggen is een waardevolle tool omdat:

    • Je met bloggen laat zien dat je een expert bent in je vakgebied.
    • Je je online zichtbaarheid vergroot. Door te schrijven over de juiste onderwerpen is er een grote kans dat je bezoekersaantallen stijgen.

    Geef je blogs een duidelijke titel en intro en vergeet ook de metadata niet. Plaats tussen de paragrafen door call-to-actions (CTA’s). CTA’s zijn duidelijke knoppen waarmee je lezer wordt getriggerd om zich op te geven voor je nieuwsbrief, aan te melden voor een online event, of je boek te kopen.

    Naast bloggen op je eigen site kun je ook gastblogs of columns schrijven voor andere websites. Waar je dat doet, is afhankelijk van waar je doelgroep zich bevindt en wat hun interesses zijn. Neem contact op met instellingen, organisaties, bedrijven, community’s, online magazine, en entertainment-sites en bied je blogdiensten aan.

    Stuur bij je voorstel altijd een paar voorbeeldblogs mee. Zo overtuig je de website meteen van je kunnen en toegevoegde waarde.

    Onthoud tot slot: Bloggen om je SEO te vergroten is een marathon, geen sprint. Dus verwacht geen directe resultaten en wees optimistisch, elke bezoeker is er een.

    Verzamel e-mailadressen om je boek te promoten

    8. Verzamel e-mailadressen

    Bloggen met het oog om je vindbaarheid in de zoekmachines te vergroten (SEO) is een passieve manier om lezers aan te trekken. Passief, omdat de lezer maar net de juiste zoektermen moet intypen in de zoekmachine, en moet besluiten om jouw pagina aan te klikken. Zijn ze tevreden met wat ze zien, dan is er een grote kans dat ze nog even rond blijven hangen, of vaker terugkomen.

    Wil je de kans vergroten dat ze terugkomen? Of überhaupt lezers zélf opzoeken? Dan doe je dat door ze actief te benaderen, bijvoorbeeld door je bezoekers af en toe een e-mail te sturen. Denk aan nieuwsbrieven, of het delen van informatie over je (online) evenementen of je aanstaande boeklancering.

    Laat je bezoekers zich aanmelden via een banner of pop-up op je website. Vraag ze bij het inschrijven meteen naar hun interesses, of vraag ze ernaar in je eerste e-mail. Zo kun je jouw lezerspubliek groeperen op basis van hun voorkeuren: zijn het fans van je blog, fans van je boek, of zijn ze op zoek naar iets anders?

    Door gebruik te maken van gepersonaliseerde e-mails die je goed op je doelgroep afstemt, bouw je een trouw lezerspubliek op.

    9. Denk actief mee op expertplatformen

    Veel schrijvers onderschatten het bereik van Quora, een van de grootste vraag-en-antwoordplatforms ter wereld. Ook discussiegroepen op LinkedIn, Facebook of Twitter vallen in dezelfde groep: Het is een plek waar een bepaalde doelgroep op zoek is naar advies en antwoorden.

    Lezers stellen letterlijk vragen en hopen op antwoorden van experts. Help ze en deel je kennis. Je toont hiermee goodwill: Je bent echt niet de beroerdste om je waardevolle informatie kosteloos te delen. Daarnaast laat je hiermee zien dat je weet waar je het over hebt, en vergroot je je bereik. Een echte win-win!

    Richt je eigen online community op

    10. Richt je online community op

    Richt jij je op een specifiek vakgebied? Dan is een community maken de perfecte manier om je doelgroep te bereiken. Een community is geven en nemen. Laat je horen, geef jezelf bloot en stel je toegankelijk op en onderzoek hoe je een community opbouwt en levend houdt.

    Vroeger bestonden online community’s vooral op online fora, maar nu komen mensen met dezelfde interesses vaak bij elkaar in Facebookgroepen, LinkedIn of op speciale community software. Je kunt het je zo gek niet bedenken, of er is een Facebookgroep voor.

    Het nadeel van speciale software zijn dat je jouw lezers eerst nog moet overhalen om een account aan te maken, en je niet kunt meeliften op het bereik van bestaande platforms.

    Het opbouwen van een online community kost vooral in het begin veel tijd, dus verwacht niet zomaar resultaat. Maar als jouw community eenmaal goed loopt, is het een geweldige manier om jezelf op de kaart te zetten.

    Plan B: Stel je boeklancering en promotie uit

    Zijn al deze tips niets voor jou? Of rekende je 100% op die fysieke lancering? Als het echt niet anders kan, stel je boeklancering en promotie dan uit. We weten natuurlijk nooit hoe de coronacrisis zich verder ontwikkelt, maar er is een kans dat de situatie over een paar maanden anders is. Zo kun je jouw lancering nog steeds doen zoals je in gedachten had.

    Denk aan:

    • een meet-and-greet organiseren op publieke plaatsen;
    • handtekeningen zetten;
    • voorlezen in bibliotheken, buurtcentra, boekwinkels;
    • een tour geven;
    • lezingen geven.

    Een extra voordeel: Je hebt meer tijd om voor te bereiden en je promotieplannen tot in de puntjes uit te werken!

    Wij hopen dat je met deze tips je boek online kunt lanceren en promoten. Heb je zelf nog tips of heb je vragen? Laat een comment achter!

Yordy Spoor

Auteur


Deel dit artikel Pijl

4 Reacties op “Boekmarketing in coronatijden? Zo doe je dat!”

Matoesjka Stienstra

Ik schrijf graag maar promoten vind ik een ramp. Mijn boeken blijven daardoor helaas verstopt.
Jammer.

k.kapertje@planet.nl

Dank voor de uitgebreide adviezen. Ik wacht nu op de extra vertalingen en dan kan ik beslissen voor de druk. Karla Kaper

    Yordy Spoor

    Graag gedaan en succes met de vertaling!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *