Gebruik website

Hoelang duurt het gehele proces?

Hoelang het proces bij Pumbo duurt, hangt af van het stadium waarin uw boek zich bevindt. Heeft u het omslag en het binnenwerk zelf correct opgemaakt, dan kan uw boek al binnen dertig minuten besteld worden en eventueel online verkocht worden. Omdat we alle bestanden handmatig controleren en u altijd van feedback voorzien, kan het enkele uren tot een werkdag duren voordat u antwoord van ons krijgt. Neem bij spoed altijd even contact met ons op. 
Zijn de cover en inhoud nog niet opgemaakt en wilt of kunt u dit niet zelf doen? Het opmaken van een cover en het uitvoeren van diverse werkzaamheden aan het binnenwerk voeren we vrijwel altijd kosteloos uit. Uitgebreide opmaak of het redigeren van teksten valt niet onder onze standaard dienstverlening. In deze gevallen overleggen we vooraf met u of kunt u gebruik maken van een van onze partners. Voor de meest voorkomende werkzaamheden die wij voor u kunnen uitvoeren hebben we handleidingen geschreven en zijn terug te vinden in support.
Door het uitvoeren van dergelijke werkzaamheden, duurt het natuurlijk langer voordat uw boek besteld kan worden of te koop kan staan. Houdt daar rekening mee!

Ik weet mijn wachtwoord niet meer, wat nu?

Omdat uw wachtwoord versleuteld wordt opgeslagen in onze databank, kunnen wij dit nooit terughalen. Als u uw wachtwoord bent vergeten, kunt u dit via de knop ‘Wachtwoord vergeten’ onderaan het inlogformulier opnieuw instellen. U krijgt dan een geautomatiseerde e-mail toegestuurd met een link om een nieuw wachtwoord in te stellen. Na het inloggen op onze website kunt u dit wachtwoord eventueel wijzigen onder ‘Profiel’. Gebruik hiervoor het naar u toegestuurde wachtwoord.

Ik weet mijn inlognaam niet meer, wat nu?

Het e-mailadres waarmee u een account heeft aangemaakt, is tevens uw inlognaam. Weet u niet meer met welk e-mailadres u een account heeft aangemaakt, maak dan nooit een nieuwe account aan. Als u een nieuwe account aanmaakt, is het namelijk niet mogelijk om de opgeslagen boeken van uw oude account terug te zetten. Neem contact met ons op als u deze gegevens kwijt bent.

Hoe begin ik

Hoe maak ik een account aan?

De eerste stap is het aanmaken van een account op onze website. Zonder account is het niet mogelijk om gebruik te maken van onze diensten.

Wij kunnen de bestanden die u naar ons heeft opgestuurd of nog gaat opsturen aan uw account koppelen, zodat u alles vanuit één omgeving kunt beheren. Ook is een account nodig voor het uitbetalen van uw verdiensten als u uw boek gaat uitgeven en winst gaat maken.

Om een account aan te maken, klikt u rechtsboven op ‘Account’ en vervolgens op ‘Ga naar de registratiepagina’.

Vul dan de benodigde gegevens in. Na het aanmaken van uw account kunt u direct aan de slag.

Waarom moet ik mijn e-mailadres opgeven?

Uw e-mailadres wordt gebruikt om u op de hoogte te brengen van eventuele verkopen en van acties die Pumbo organiseert. Wij zullen uw e-mailadres nooit aan derden verstrekken of doorverkopen.

Zijn mijn gegevens veilig bij Pumbo?

Uw gegevens zijn absoluut veilig. Alle gegevens worden opgeslagen op een server die aan de hoogste beveiligingseisen voldoet. Een aantal gegevens, zoals uw wachtwoord, worden versleuteld in een databank opgeslagen, waardoor ze zelfs voor ons onzichtbaar zijn. U bent te allen tijden zelf verantwoordelijk voor uw inloggegevens, dus zorg ervoor dat u deze niet zomaar aan derden verstrekt. Pumbo zal nooit naar uw wachtwoord vragen, dus ga niet op verzoeken om uw wachtwoord door te geven in. Licht ons direct in als dit u overkomt door onderaan een willekeurige pagina op ‘Contact’ te klikken. Bank- en betaalgegevens worden nooit opgeslagen.

Ik heb een account aangemaakt, en nu?

In de communicatie tussen u en ons verwijzen we vaak naar het beheergedeelte. Dit gedeelte bereikt u na het inloggen en is de startpagina voor verdere acties. Na het aanmaken van een account bent u automatisch ingelogd en kunt u beginnen met de eerste stappen voor een nieuw project.

Hoe start ik mijn eerste project?

Als u bent ingelogd in het beheergedeelte, kunt u de eerste stappen zetten door bovenin het menu op ‘Project’ te klikken. Zodra u hierop heeft geklikt, start de wizard voor het aanmaken van uw eerste project.

Eerst bepaalt u de vormgeving van uw boek, zoals het formaat, de papiersoort, of het in kleur of zwart-wit gedrukt moet worden, het aantal pagina’s, et cetera. Deze gegevens kunt u achteraf nog wijzigen, totdat er een definitief bestand is.

De eerste stappen zijn vooral belangrijk voor de vervolgstap: het aanleveren van uw bestanden. Als wij uw bestanden hebben ontvangen, hoeven we alleen maar uw projectinstellingen te bekijken om te begrijpen wat u precies voor wensen heeft.

Voordat u definitief gaat publiceren, kunt u alle gegevens nog nalopen, controleren, aanpassen en aanvullen.

Wat mag ik aanleveren als bestanden?

Een boek laten drukken via Pumbo betekent twee verschillende bestanden uploaden.

Allereerst de inhoud van het boek (het binnenwerk) en daarna de cover (het omslag).

De bestanden worden altijd los van elkaar gedrukt en pas later bij elkaar gebonden. Zo bereiken we optimale kwaliteit.

U bent niet gebonden aan een beperkte keuze in kleur of opmaak en wij drukken géén logo of informatie over ons op uw boek.

U mag vrijwel alle bestandstypen aanleveren, maar uiteindelijk is PDF het eindformaat. Als u zelf geen printklare PDF kunt maken, helpen wij u daar graag bij. U stuurt ons dan bijvoorbeeld het Word-bestand toe en dan gaan wij voor u aan de slag.

Voor een e-book is alleen het binnenwerk nodig en hoeft u geen apart coverbestand aan te leveren. Een e-book kan als PDF of als ePub worden aangeleverd.

Let wel op: een belangrijke voorwaarde is dat u de auteursrechten bezit op de teksten en afbeeldingen in het binnenwerk en omslag óf toestemming heeft om deze te mogen gebruiken. In onze algemene voorwaarden voor auteurs staat alles keurig uitgelegd.

Wat voor bestanden kan ik aanleveren voor het binnenwerk?

U kunt de volgende bestandstypen uploaden:

  • Microsoft Word
  • Open Office
  • Apple Pages
  • Adobe InDesign
  • Epub

U mag uiteraard ook een kant-en-klare PDF aanleveren. Voor het aanleveren van een printklare PDF moet u wel met een aantal zaken rekening houden. Het insluiten van lettertypen is bijvoorbeeld een vereiste. Lees meer over het aanmaken van een PDF.
U kunt de bestanden uploaden via ‘Stap 2: Bestanden’ als u bent ingelogd op uw Pumbo-account. Als u dat makkelijker vindt, kunt u ons de bestanden ook gewoon per e-mail of via WeTransfer toesturen.

Wat voor bestanden kan ik aanleveren voor de cover?

Als u de cover zelf ontwerpt, mag u de volgende bestanden aanleveren:

  • Adobe PDF (*.PDF)
  • Adobe Photoshop (*.PSD)
  • Adobe InDesign (*.INDD)

Voor het aanleveren van een cover moet u wel met een aantal zaken rekening houden. Snijlijnen zijn nodig, voldoende resolutie (minimaal 150 dpi en bij voorkeur 300 dpi) van afbeeldingen wordt geadviseerd. Meer informatie over het aanmaken van een cover vindt u in support. U kunt de bestanden uploaden via ‘Stap 2: Bestanden’ als u bent ingelogd op uw Pumbo-account. Als u dat makkelijker vindt, kunt u ons de bestanden ook gewoon per e-mail of via WeTransfer toesturen.

Wat voor bestanden kan ik aanleveren voor een e-book?

U kunt de volgende bestandstypen uploaden:

  • Microsoft Word
  • Open Office
  • Apple Pages
  • Adobe InDesign

U mag ook een kant-en-klare PDF of ePub aanleveren.

Aan de PDF van een e-book worden praktisch geen eisen gesteld, aan het ePub-bestand wel. Zo moet het ePub-bestand gevalideerd zijn. Voor een e-book hoeft u geen apart coverbestand te uploaden.

Hoe lever ik mijn bestanden aan?

Nadat u een project heeft aangemaakt, kunt u de bestanden op twee manieren aanleveren.

  • Via ons eigen uploadsysteem. Eén klik op de knop opent een venster waarmee u uw bestand kunt uploaden. Ons eigen systeem is geschikt voor bestanden van 0 tot 2 GB.
  • Via ons eigen kanaal op de website WeTansfer.com. Via deze website kunt u bestanden van meer dan 2 GB aanleveren. Dankzij ons eigen kanaal staan alle gegevens al voor u ingevuld.

Beide mogelijkheden kunnen vanuit het beheergedeelte worden gebruikt. U vindt deze opties als u een project heeft aangemaakt onder ‘Stap 2: Bestanden’.

U kunt onze WeTransfer-pagina ook bereiken via deze link.

Heeft u liever rechtstreeks contact, dan kunt u ons de bestanden ook per e-mail toesturen. Per e-mail kunnen wij bestanden tot 20 MB ontvangen.

Bestellen

Krijg ik een proefexemplaar van mijn boek?

Een proefexemplaar is in feite een eerste bestelling van uw eigen boek. Dit betekent dat u het boek bestelt voor thuis, voordat u het publiceert.
Pumbo biedt de mogelijkheid om via een eenvoudige procedure (Print on Demand) één boek thuis te laten bezorgen.
De kosten voor één exemplaar zijn opgebouwd uit de drukkosten en de verzendkosten.
Het is altijd verstandig om eerst één exemplaar te bestellen voordat u eventueel een grotere bestelling plaatst.
De ervaring leert dat de meeste auteurs met behulp van een proefexemplaar nog net even de puntjes op de i kunnen zetten voor een goed eindresultaat.

Wat is online-voorraad?

Online-voorraad is een virtuele voorraad, een soort prepaid systeem. De boeken worden niet daadwerkelijk geprint, maar u profiteert wel van extra kortingen. Nadat u een online-voorraad heeft aangeschaft, kunt u uw boeken laten leveren op elk gewenst adres. U betaalt dan alleen nog de verzendkosten, want de printkosten heeft u al vooruitbetaald. Deze voorraad wordt niet gebruikt voor verkoop via Boekenbestellen.nl of de boekhandel. De boeken worden pas gedrukt na een door uzelf geplaatste bestelling. Zo kunt u tussentijds ook altijd nog wijzigingen aanbrengen in het bestand. Dit is interessant voor klanten die nu al weten dat zij bijvoorbeeld 100 boeken gaan bestellen, maar dit willen verspreiden over een langere periode. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iemand die regelmatig seminars geeft, maar nog geen 100 boeken tegelijkertijd wil bestellen, omdat er mogelijk nog iets gewijzigd moet worden in het boek of omdat diegene geen ruimte heeft voor een stapel boeken in huis.

Kan ik ook boeken voor thuis bestellen?

Ja, dat kan. Ook hier geldt dat u bij afname van meerdere boeken korting krijgt. Vanuit het beheer kunt u eenvoudig boeken voor thuis bestellen. U betaalt dan alleen de drukkosten en de verzendkosten. Eventuele kortingen worden getoond tijdens de bestelprocedure.

Geldt er een (volume)korting bij een grotere afname van POD-boeken?

Ja, hoe meer POD-boeken u afneemt, hoe meer korting u krijgt. De korting wordt berekend over het totale aantal POD-boeken in een bestelling. Als u meerdere titels tegelijkertijd wilt bestellen, tellen wij deze bij elkaar op om het aantal voor de korting te berekenen.

Afname in stuks
1-5 € 0,-
6-24 stuks: € 1,-
25-99 stuks: € 3,-
100-199 stuks: € 5,-
200+: € 6,-
400+: advies grote oplage (offset)

Wat is de levertijd?

Alle informatie over de actuele levertijden vindt u op de pagina: levertijden

Hoe kan ik een bestelling plaatsen?

We maken hierbij onderscheid tussen POD (per stuk geproduceerde boeken) en offset (in grote oplage geproduceerde boeken).

Boeken die via POD per stuk worden geproduceerd
Via uw Pumbo-account kunt u online 24 uur per dag, 7 dagen per week bestellen.
U kunt alleen boeken bestellen waarvan wij de bestanden handmatig hebben gecontroleerd.
Pas als wij aangeven dat de bestanden die u heeft doorgestuurd op ‘bestelklaar’ staan in ons systeem, kunt u een bestelling plaatsen.
Als u een bestelling wilt plaatsen, logt u in op onze website en klikt u in de menubalk op ‘Bestel’.
Het is aan te raden om eerst één exemplaar te bestellen voordat u eventueel een grotere bestelling plaatst. Zo kunt u kijken of u helemaal tevreden bent met het resultaat.
Meestal komt u nog wel een paar kleine foutjes tegen in het boek die u dan nog kunt aanpassen. Aanpassingen kunt u dan doorsturen via ‘Stap 2: Bestanden’.

Boeken die in grote oplage offset worden gedrukt
Als u boeken in een grote oplage wilt bestellen, verloopt de bestelling altijd via e-mailcontact met ons.
Wij maken een overzicht van de samenstelling van het boek en de bestanden die we gaan gebruiken voor het drukwerk. Daarbij vermelden we ook waar de boeken afgeleverd zullen worden.
Als u daarmee akkoord gaat, maken we een factuur op. Daarvan moet 50% aanbetaald worden.
Is de aanbetaling binnengekomen, dan zullen we de bestelling inzetten en u op de hoogte brengen van de verwachte leverdatum.

Ik heb een geprint boek besteld, wat nu?

Indien u een geprint boek heeft toegevoegd aan uw winkelwagentje, wordt er gevraagd een afleveradres in te vullen. Na betaling worden de bestelde boeken naar dat adres verzonden.
Alle prijzen op de verkooppagina van een boek zijn altijd inclusief btw, maar exclusief verzendkosten. De verzendkosten worden getoond in het winkelwagenoverzicht. Het winkelwagenoverzicht verschijnt automatisch nadat u op de bestelknop heeft geklikt.

Ik heb een e-book besteld, wat nu?

Na elke bestelling ontvangt u van Pumbo een e-mail met een overzicht, de factuur en een bevestiging van uw bestelling. In de bevestiging staat tevens de unieke downloadlink vermeld om het e-book te kunnen downloaden.
Let op: een e-book is uitgesloten van het herroepingsrecht nadat u het heeft gedownload. Indien u het e-book nog niet heeft gedownload, kunt u zich wel beroepen op het herroepingsrecht. Meer informatie hierover vindt u in de algemene voorwaarden voor verkopen.

Heb ik recht op garantie?

Aan bovenstaand recht is geen termijn gekoppeld. Een hardcover gaat immers langer mee dan een paperback en van het ene product wordt ook weer meer verwacht dan van het andere. Deze regels staan in een wet vermeld, zijnde de wettelijke garantie. Deze wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.Meer informatie staat ook in de algemene voorwaarden voor verkopen.

Betalen, bezorgen en retouren

Hoeveel bedragen de verzendkosten?

Alle tarieven, zowel nationaal als internationaal, zijn gebaseerd op de meest recente tarieven van PostNL.

Een volledig overzicht van de tarieven kunt u hier downloaden: verzendtarieven.

Als u een grote offsetdruk bestelt, zijn de verzendkosten voor één adres in Nederland al bij het bedrag inbegrepen.

Naar welke landen verzenden jullie?

Een volledig overzicht, inclusief tarieven, kunt u hier downloaden: landen verzending.

Hoe zit het met de bezorging?

Na het plaatsen van de bestelling en de (gedeeltelijke) betaling wordt de order doorgestuurd naar de productieafdeling of naar het magazijn.

De bezorging wordt verzorgd door PostNL of door een koeriersbedrijf.

Als bezorgadres geldt het adres dat bij de persoonlijke gegevens is ingevuld.

Het risico van beschadiging of vermissing van producten berust tot het moment van levering bij Pumbo, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Kan ik ook betalen na levering?

Ja, deze mogelijkheid wordt geboden middels betaling via een creditcard. Alle betalingen die via een creditcard verlopen, worden pas daadwerkelijk afgeschreven na de levering van het product, ook als de levering onverhoopt vertraging oploopt. De bestelling wordt wel direct in behandeling genomen.

Betaalmogelijkheden na levering:

  • VISA
  • MasterCard
Hoe kan ik betalen bij Pumbo?

Pumbo biedt de volgende betaalmogelijkheden.

Betaling na levering:

  • Creditcard: Via onze payment service provider Docdata Payments kunt u kiezen voor de betaalmethode VISA/MasterCard. Via een beveiligde SSL-verbinding kunt u het betaalproces eenvoudig doorlopen.

Directe betaling:

  • PayPal: Via onze payment service provider Docdata Payments kunt u kiezen voor de betaalmethode PayPal. Via een beveiligde SSL-verbinding kunt u het betaalproces eenvoudig doorlopen.
  • iDEAL: Via onze payment service provider Docdata Payments kunt u ook kiezen voor de betaalmethode iDEAL. U kunt hiermee direct tijdens het bestelproces de betaling afhandelen via uw eigen bank. U rekent af in uw vertrouwde online betaalomgeving, met gebruikmaking van de specifieke beveiligingsmethodes van uw eigen bank.
  • Mistercash: Via onze payment service provider Docdata Payments kunt u eveneens betalen met Mistercash.
  • SOFORT Banking: Via onze payment service provider Docdata Payments kunt u tot slot betalen met SOFORT Banking.

Betaling vooruit:

  • Overschrijving: Via onze payment service provider Docdata Payments kunt u kiezen voor een overschrijving. Nadat u het geld heeft overgemaakt en het door ons is ontvangen, voeren wij de bestelling uit.
Kan ik mijn opgebouwde saldo gebruiken voor betalingen?

Nee, het is het niet mogelijk om uw opgebouwde saldo te gebruiken voor een betaling. U zult dan eerst een uitbetaling moeten aanvragen en daarna apart de bestelling moeten voldoen.

Wat moet ik doen als ik een klacht of vraag heb?

U kunt ons een e-mail sturen waarin u de klacht of vraag vermeldt. Na binnenkomst van uw bericht ontvangt u binnen twee werkdagen een inhoudelijke reactie. U kunt ook rechtstreeks bellen met 0229-700228.

Mocht de klacht onderling niet kunnen worden opgelost, dan kan deze als geschil worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel (http://www.sgc.nl)

De adresgegevens van de Geschillencommissie Thuiswinkel vindt u hieronder.

Geschillencommissie Thuiswinkel
Postbus 90600
2509 LP Den Haag

Voordat het geschil wordt voorgelegd, dient u de klacht binnen bekwame tijd aan Pumbo te hebben gemeld. 
De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie. De beslissingen van de Geschillencommissie gelden als bindend advies.

Per 15 februari 2016 kunt u zich ook melden bij het Europese online geschillenplatform (ODR).

Hoe gaat reclameren in zijn werk?

Voor uitgebreide informatie inzake de afhandeling van reclamaties en klachten verwijzen wij u naar de algemene voorwaarden voor verkopen

Herroepingsrecht

Bij de aankoop van een abonnement om e-books te verkopen is het herroepingsrecht van toepassing. U heeft de mogelijkheid om de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende veertien dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag van het sluiten van de overeenkomst. Indien u een bedrag betaald heeft, zullen wij dit zo spoedig mogelijk (uiterlijk veertien dagen na ontbinding) terugbetalen. U wordt terugbetaald met hetzelfde betaalmiddel als waarmee u de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij u uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd. Om de overeenkomst te herroepingen kunt u het retourformulier herroeping downloaden en dit ingevuld per post of e-mail naar ons toesturen. U kunt ook gebruikmaken van het Europees modelformulier voor herroeping om aan ons kenbaar te maken dat u van de aankoop afziet. Gebruik van dit formulier is echter niet verplicht.

Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het om uw mededeling betreffende uw uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken. U bent alleen gehouden de eventuele abonnementskosten te betalen voor de dienst tot het moment van ontbinding.

Als u als auteur zelf uw eigen boek koopt, dan valt dit onder maatwerk en kunt u het boek niet terugsturen als het u niet bevalt. Uiteraard mag u het boek wel terugsturen als het een productiefout betreft. We maken dan z.s.m een nieuw exemplaar.

Hoe vindt de bezorging plaats?

Na het plaatsen van de bestelling en de (gedeeltelijke) betaling wordt de order doorgestuurd naar de productieafdeling of naar het magazijn.

De bezorgingen worden verzorgd door GLS (pallets en pakketten), PostNL (pakketten en brievenbuspost), reguliere transportbedrijven (pallets) of koeriersbedrijven (spoedleveringen).

Als bezorgadres geldt het adres dat bij de persoonlijke gegevens is ingevuld.

Pumbo zal geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed (normaliter na drie werkdagen) doch uiterlijk binnen dertig dagen uitvoeren, tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken.

Indien de bezorging vertraging ondervindt of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt u hiervan uiterlijk dertig dagen nadat u de bestelling heeft geplaatst bericht. U heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden.

In het geval van brievenbuspost is er geen track en trace code beschikbaar. Bij brievenbuspost past de zending door de brievenbus waardoor er altijd geleverd kan worden. Indien uw zending als pakket is verzonden en u niet thuis bent op het moment van levering volgt er normaal gesproken een tweede afleverpoging of wordt het pakket achtergelaten op een afhaalpunt. De bezorger kan er ook voor kiezen om het pakket bij uw buren af te leveren. Wij kunnen geen specifieke instructies meegeven met de bezorger. In het geval van pakketlevering kunnen wij u voorzien van een track en trace code.

Het risico van beschadiging of vermissing van producten berust tot het moment van levering bij Pumbo, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Zie voor uitgebreide informatie de algemene voorwaarden voor verkopen.

Wat gebeurt er als een boekhandel een boek retour stuurt?

Boekhandels hebben de mogelijkheid om boeken retour te sturen naar het CB. Een retour kan meerdere oorzaken hebben:

1.    Recht van retour
Een boekhandel heeft standaard 10 werkdagen de tijd om een boek retour te sturen. Dit kan voor komen wanneer een klant van de boekhandel zich heeft bedacht. Of misschien heeft de boekhandel het verkeerde boek besteld.

2.    Beschadigt 
Een boekhandel die een beschadigt boek afgeleverd krijgt heeft 2 werkdagen de tijd om dit aan te geven en retour te sturen. Een beschadiging kan op meerdere manieren gebeuren. Dit kan tijdens het transport gebeuren, in het magazijn of al vanuit de druk. Het is bijna nooit te achterhalen waardoor een beschadiging is gekomen. 

3.    Misdruk 
Soms komt het voor dat er iets mis is gegaan bij het drukken van een boek. Er kan bijvoorbeeld een katern ondersteboven zijn geplaatst of het boek is duidelijk verkeerd afgesneden. Een boekhandel heeft altijd het recht om dit retour te sturen. Een klant kan er immers pas veel later achter komen. 

Als een boekhandel een retour indient dan krijgen wij daar een melding van. Als dit binnen 10 werkdagen is dan wordt een retour standaard geaccordeerd. Is het langer dan 10 werkdagen dan vragen we de uitgever / auteur of we akkoord mogen geven op deze retouraanvraag. Het is meestal slimmer en gebruikelijker om een retour goed te keuren. Ook als het langer dan 10 werkdagen geleden is besteld door de boekhandel. Een boekhandel heeft meestal een goede reden om het terug te sturen en je wilt boekhandels het niet al te lastig maken. Het boek kan immers weer verkocht worden.

Als de boeken retour komen bij het CB dan beoordeelt het CB of het boek er nog goed uitziet en dus weer verkocht kan worden. Het zal dan terug in de voorraad gelegd worden. Als het boek beschadigd is of het is een misdruk dan wordt het boek vernietigd. 

Het CB rekent kosten door om retouren te verwerken. Als er een retour verwerkt is dan ontvang je hiervan een verkoop email waarbij er een negatief aantal genoemd staat. Bijvoorbeeld -1.

In het Pumbo financieel overzicht worden er dan 2 punten automatisch verwerkt:

  1. De marge die je hebt verdiend met de verkoop wordt teruggedraaid. De boekhandel heeft immers het boek niet verkocht dus heb je ook geen winst gemaakt met die verkoop.
  2. De kosten voor een retour worden bij je in rekening gebracht. 

Een boek wat POD wordt gemaakt mag nooit retour gestuurd worden. Er bestaat immers geen voorraad van en dus kan het boek ook niet terug in de voorraad gelegd worden. De boekhandels weten dit zodra ze een boek bestellen. Een boekhandel kan wel vragen of hij het boek retour mag sturen. Dit kan dan niet via het CB. De boekhandel zal dan een email sturen met een uitleg waarom hij het retour wil sturen. Wij vragen dit dan aan de uitgever / auteur van het boek. Meestal mag de boekhandel het boek dan wel retour sturen naar de uitgever / auteurs want die kan het dan nog verkopen. De kosten voor het terugzenden komen dan meestal wel voor de boekhandel. Dit is gelijk een lastig punt want vaak zijn de verzendkosten hoger dan de boekhandelskorting die de boekhandel heeft verkregen. Daarom komen dit soort aanvragen niet vaak voor.

Heb je nog vragen over retouren? Neem dan contact met ons op!