Het risico van de opvoeding

Geschreven door Luigi Giussani

Verkrijgbaar bij


Informatie
Heeft u interesse in dit boek? Als u tot aankoop besluit over te gaan en op ‘bestellen’ klikt, wordt u doorverwezen naar onze verkoopwebsite Boekenbestellen.nl. Hier kunt u uw bestelling vervolgens afronden en de betaling voldoen. Na een eventuele aankoop verloopt ook de communicatie via ons platform Boekenbestellen.nl. Wij handelen uw order voor u af onder deze naam.


  • BOEK

    paperback

    14,99


  • EBOEK

    pdf zonder drm

    11,49


  • Samenvatting

    Het risico van de opvoeding is de eerste uitgave in het Nederlands van het inmiddels klassieke werk Il rischio educativo van de grote Italiaanse opvoedingsdeskundige Luigi Giussani.

    Opvoeden is voor Luigi Giussani e-ducare, uit de pupil halen wat er in zit en hem binnen-leiden in de werkelijkheid als geheel.

    Onmisbare factoren van het opvoedingsproces zijn een omvattende werkhypothese (traditie), voorgesteld door een reële autoriteit (iemand die het proces zelf bewust heeft doorgemaakt), waarbij de pupil voortdurend uitgedaagd wordt tot een verificatie van het voorstel, binnen een geleidelijk aan toenemende persoonlijke vrijheid.

    Giussani (1922-2005), priester, leraar en docent aan de prestigieuze Università Cattolica van Milaan, was oprichter van Comunione e Liberazione (Gemeenschap en Bevrijding), een internationale lekenbeweging in de katholieke Kerk.

    De grote lijnen van Het risico van de opvoeding schreef Giussani al in 1954. Sindsdien is de tekst talloze malen bijgewerkt en herdrukt.

    Het boek wordt inmiddels wereldwijd door tienduizenden ouders en opvoeders bestudeerd en met succes toegepast.

    De uitgave wil er mede aan bijdragen de “sociale tijdbom” het hoofd te bieden die, volgens recent grootschalig onderzoek [1], het gebrek aan ideeën over opvoeding in Nederland aan het creëren is.

     


    [1] Frits Spangenberg en Martijn Lampert, De grenzeloze generatie en de eeuwige jeugd van hun opvoeders, Uitg. Nieuw Amsterdam, Amsterdam 2009, p. 28.

  • Inhoudsopgave

    HOOFDSTUK 1: OPVOEDING: HOE WERKT HET, WAT IS ER NODIG

    I. Opmerkingen vooraf
    1. Eerste premisse
    2. Tweede premisse

    II. Trouw aan de ‘traditie’ is de bron van het vermogen ‘zeker’ te zijn
    1. Betekenis van dit beginsel
    2. Gevolgen van de ontkenning van dit beginsel

    III. De autoriteit: existentialiteit van een voorstel

    IV. Persoonlijke verificatie van de educatieve hypothese
    1. Noodzaak
    2. Voorwaarden
    3. ‘Dimensies'

    V. Het voor de vrijheid noodzakelijke risico

    VI. Conclusie



    HOOFDSTUK 2: CRISIS EN DIALOOG

    I. Kritische fase
    1. ‘Crisis’ en ‘kritiek’, niet: twijfel en ontkenning
    2. Trouw en vrijheid met betrekking tot de traditie
    3. Engagement met de christelijke traditie
    4. Engagement als instrument voor een verificatie

    II. Open voor een dialoog
    1. Een idee van dialoog
    2. Voorwaarden voor een dialoog
    3. De hedendaagse situatie

    III. Conclusie


    HOOFDSTUK 3: STRUCTUUR VAN DE ERVARING

  • Fragment

    De opvoedkundige genialiteit van het gezin zie je vooral aan de keuze van de medewerkers die het betrekt in het opvoedingswerk met de kinderen. Het wekt niet weinig verbazing te moeten zien hoe tegenwoordig bijna alle gezinnen, na jarenlang hun kinderen precieze basisideeën meegegeven te hebben, zich er niet om bekommeren of zij die in de puberteit zullen kunnen verifiëren. Zo laat men – met een gebrek aan besef dat misschien niet schuldig maar daarom niet minder rampzalig is – toe dat de “neutrale” en secularistische school ongestoord zijn meesterwerk van verwoesting en vervreemding in het bewustzijn van de kinderen verricht.

     

    In het educatieve moment van de adolescentie, de ‘leeftijd van de verificatie’, zijn de grote methodologische lijnen waaraan men zich moet houden, de volgende: de precieze bepaling van een hypothese van een totale betekenis van de werkelijkheid (het aanbieden van de ‘traditie’), noodzakelijke voorwaarde voor zekerheid bij de puber; de aanwezigheid van een precieze en reële autoriteit, ‘plaats’ van de hypothese, voorwaarde voor coherentie in het opvoedingsfenomeen; de uitdaging van de jongere tot een persoonlijk engagement om de hypothese te verifiëren in zijn hele ervaring, enige voorwaarde voor een werkelijke overtuiging; de aanvaarding van het groeiende, evenwichtige risico van de zelfstandige vergelijking van de hypothese met de werkelijkheid in het bewustzijn van de jongere, enige voorwaarde voor een rijping van zijn vrijheid.

Copyright © 2006-2017 Pumbo.nl BV    Thuiswinkel Waarborg Thuiswinkel Waarborg