Bijgewerkt: 3 januari 2019

In het 3e artikel uit de reeks ‘Social Media 4-luik’ bekijken we de mogelijkheden die Twitter biedt, voor u als auteur. Twitter (gelanceerd in 2006) is een populaire microblog-dienst; in Nederland maken zo’n 3,5 miljoen mensen gebruik van Twitter. Ondanks dat Twitter niet echt meer doorgroeit, biedt dit medium volop kansen voor auteurs om lezerspubliek te creëren. Lange berichten zijn hier overigens niet aan de orde: via Twitter kunt u berichten van maximaal 140 karakters uitwisselen met andere gebruikers. Dit wordt ook wel ‘twitteren’ genoemd.

Twitter-1.-HeleenOok veel bekende auteurs zijn actief op Twitter. Heleen van Royen twittert actief met haar ruim 67.000 volgers!

Eerst aanmelden
Aanmelden via Twitter gaat eenvoudig: via de website www.twitter.com kunt u een account aanmaken. Denk wel goed na over de naam van uw account, claim bij voorkeur uw eigen naam en de titel van uw boek. U kunt overigens beide accounts inzetten voor de promotie van uw boek. Verder zijn bij het aanmaken van uw profiel de volgende stappen belangrijk:

  1. Profiel- en headerfoto
  2. Bio (profieltekst) + website
  3. Achtergrond

1. Profiel- en headerfoto
Twitter biedt u de mogelijkheid om een profielfoto te plaatsen. Via de button  (Instellingen > Profiel) kunt u uw profiel inhoud geven. Een belangrijk onderdeel is uw profielfoto. Zorg ervoor dat dit dezelfde foto is als de profielfoto op andere social networks: transparant online communiceren verbetert de interactie. De headerfoto maakt feitelijk deel uit van uw Twitter-timeline. Uw bio (zie punt 3.) wordt voor de headerfoto vermeld. Plaatst u een headerfoto, zorg dan voor een rustige foto die aansluit bij uw bio. Zo wordt het voor nieuwe bezoekers in een oogopslag helder wat men kan verwachten. Voor de headerfoto gelden de volgende specificaties:

–          aanbevolen afmeting 1252×626px
–          maximale grootte is 5 MB

2. Bio (profieltekst)
Binnen de optie ‘Profiel’ kunt ook uw zogenaamde ‘Bio’ invullen. Omschrijf hier in maximaal 160 woorden uw Twitter-account. Gebruik hier ook zogenaamde ‘zoekwoorden’ waarop u beter gevonden kunt worden in Google. Zorg voor een prikkelende tekst waardoor mensen u eerder gaan volgen. Vergeet bij de optie ‘Website’ niet om uw website te benoemen. Dit kan uiteraard ook uw eigen verkooppagina zijn die u heeft op de website www.boekenbestellen.nl. Alle auteurs die zelf hun boek via Pumbo uitgeven bezitten een unieke verkooppagina!

Twitter-2.-profiel

Binnen de optie ‘Profiel’ kunt u uw Twitter-account een invulling geven.

3. Achtergrond
Op Twitter kunt u uw achtergrond zelf een invulling geven, dit kan via de button  (vervolgens kiest u voor ‘Instellingen > Ontwerp’. Hier heeft u de keuze uit een aantal standaardsjablonen die Twitter u aanreikt of u kunt een eigen foto als achtergrond inzetten. Aangezien u een boek schrijft, wellicht ook nog in een specifiek genre of met een centraal thema, geniet een eigen invulling van de achtergrond de voorkeur. Zorg voor een passende foto, maar zorg er ook voor dat deze groot genoeg is. Een foto die maar deels de achtergrond omvat wordt als storend en onprofessioneel ervaren.

Twitter-3.-ontwerpKies optie ‘Ontwerp’ om de achtergrond van uw Twitter-account te personaliseren.

Bereik
Via Twitter kunt u snel mensen gaan volgen. Het kan interessant zijn om mensen te volgen die een link hebben met uw boekthema. Maar ook boekverkopers, boekwinkels, redacties en journalisten zijn eenvoudig te vinden op Twitter. Vergeet ook uw familie en vrienden niet, zij zullen eerder een bericht (‘tweet’) van u doorsturen naar hun eigen volgers (‘retweeten’ wordt dit doorsturen op Twitter genoemd). Voorwaarde is wel dat u relevante berichten stuurt die uw volgers prikkelt om te lezen, te reageren en/of te retweeten. Een link naar een interessante webpagina of het meesturen van een ludieke foto verhoogt de kans op interactie. Let op: met slechts 140 posities heeft u beperkt ruimte om uw volgers te imponeren, dit is inclusief eventuele links en hashtags (zie hieronder). Dat vergt creativiteit. Denk goed na over wat u met hen deelt.

Twitter-4.-boekwinkelEen zoekopdracht met het woord ‘boekwinkel’ geeft al veel resultaten.

Bent u gelinkt (u volgt elkaar), dan kunt u elkaar ook privé-berichten versturen. Deze berichten zijn alleen voor de ontvanger zichtbaar. U kunt verder ieder willekeurig persoon bereiken door zijn/haar twitter-naam + een @ toe te voegen. Een voorbeeld: door @boekuitgeven toe te voegen aan uw bericht ontvangen wij van Pumbo uw bericht. Deze optie is met name handig om redacties en journalisten rechtstreeks te benaderen.

Hashtags
Een bericht kunt u ook gericht sturen door het toevoegen van zogenaamde hashtags. Een hashtag is een woord met als prefix het #-symbool. Door deze combinatie wordt een bericht sneller gevonden. Door een hashtag te gebruiken in een tweet, kunt u er een bepaald onderwerp aan toekennen. Zo wordt het voor mensen eenvoudiger om te sorteren op een bepaald onderwerp. U maakt dus een hashtag aan door in een bericht een # te typen, met direct daarna het woord, zoals #boekuitgeven.

Journalisten en redacties volgen vaak specifieke woorden op Twitter, door hashtags op te nemen in een tweet wordt deze getoond in afzonderlijke timelines. Veel twitteraars maken gebruik van een applicatie om hun tweets te verzenden en om specifieke onderwerpen te volgen. Tweetdeck is een voorbeeld van zo’n applicatie. Met Tweetdeck kunt u in een oogopslag een of meerdere Twitter-accounts beheren, maar ook kolommen aanmaken op specifieke zoektermen. Tweetdeck stelt u zo in staat om uw eigen omgeving te creëren op Twitter. U kunt Tweetdeck downloaden, maar ook als webapplicatie gebruiken. Kijk voor meer info op: www.tweetdeck.com.

Twitter-5.-tweetdeckMet Tweetdeck kunt u uw eigen omgeving op Twitter creëren.

Orde op uw timeline
Na verloop van tijd kan het voorkomen dat uw timeline een grote diversiteit van berichten toont. Een drukke timeline – met allerlei verschillende soorten mensen – is soms niet meer te volgen. Het maken van lijsten is dan een handige optie. Per lijst kunt u Twitter-accounts toevoegen, dit gaat eenvoudig

Twitter-6.-lijsten
Content

Ook voor Twitter geldt dat u content moet publiceren die ‘social proof’ is: relevant om te lezen (kennis) en te delen (origineel). Veel mensen vinden het lastig om na een periode actief te blijven op Twitter; de creatieve motor raakt uitgeput. Twitter regelmatig, maar niet teveel. Blijf zakelijk, zinvol en relevant. Zoek voortdurend naar nieuwe uitingen:

– neem volgers mee in het schrijfproces: stel ze vragen, schakel hun hulp in
– promoot uw boek met foto’s, bv. als uw boek in de boekhandel ligt, of een signeersessie
– vraag lezers om reviews en maak hier een passende afbeelding van
– vraag lezers om een ludieke foto van uw boek en deel deze met uw volgers
– introduceer soms een actie of een prijsvraag omtrent uw boek
– speel snel in op actualiteiten (kijk ook naar de Twitter-trending topics*)
– doe actief mee met discussies omtrent uw boekthema (handig voor research!)
– retweet relevante tweets van uw volgers en/of tip relevante webpagina’s

* Twitter kent een lijst met onderwerpen die trending topic zijn. Dat is een lijst met woorden of hashtags waar het meest over gesproken wordt op dat moment. Sinds 2010 is deze lijst ook per land of per stad te bekijken. Actuele nieuwsgebeurtenissen komen vaak in de lijst voor, evenals bekende personen of speciale dagen.

Twitter-7.-Kluun

Social Content: Auteur Kluun komt in actie voor Giro555, het bericht is 16 keer ‘geretweeted.’

Tips
–          Maak een herkenbaar Twitter-account
–          Wees relevant
–          Zend ook gericht (bv. met hashtags)
–          Durf ook te delen (bv. retweets)

Wouter Vink

Auteur


Deel dit artikel Pijl