Waarom deze gids?

Een boek uitgeven in het internettijdperk is veranderd, voorgoed. Vandaag de dag zijn er meer mogelijkheden dan ooit om je boek succesvol uit te geven. Toen wij ons eigen boek uitgaven, was er veel minder mogelijk dan nu. Geen wonder dus dat we super enthousiast worden van alle nieuwe technieken. Je moet ze alleen wel weten te benutten en dat gaan we je in deze gids leren.

Image
Boek uitgeven gids Mac

Een boek drukken of uitgeven is tegenwoordig niet meer ingewikkeld. We helpen dagelijks auteurs en uitgevers met het drukken en uitgeven van hun boek en krijgen daarbij ook regelmatig vragen over marketing. We vinden het superleuk om telefonisch of tijdens een afspraak bij ons op kantoor uit te leggen hoe zij de marketing van hun boek het best kunnen aanpakken, maar komen altijd tijd tekort. Vandaar deze extreem uitgebreide uitleg, zodat iedereen – klant of geen klant, vriend of vijand, collega of concurrent – ervan kan leren.

Is de gids écht gratis?

JA, de online versie is helemaal gratis. Het e-book staat te koop voor een klein bedrag, omdat het via de e-bookplatforms niet mogelijk is om gratis e-books aan te bieden. Een boek uitgeven moet leuk en betaalbaar blijven.

Wat we wel enorm zouden waarderen, is als je ons helpt bij de verspreiding van deze gids. Een beetje ‘linkliefde’ terug ontvangen, houdt ons gemotiveerd om de volgende gratis gids uit te brengen. Heb je zelf een blog of website of ben je actief op social media? Please share!

Voor wie is deze gids?

Deze gids is geschreven voor auteurs, uitgevers en professionals die een boek hebben uitgegeven of nog moeten uitgeven. Er is een aantal boeken over dit onderwerp te koop en wij hebben ze allemaal gelezen. Geen enkel boek gaat zo diep als wij in deze gids gaan.

Geen enkel boek geeft zo veel praktijktips als wij in deze gids geven. Ga er dus even goed voor zitten en slurp de kennis op. Zo min mogelijk theorie en zoveel mogelijk aan het werk: dat is de bedoeling.

HOOFDSTUKKEN

1

Doelgroep bepalen

Focus op een doelgroep en stop het schieten met hagel

“Iedereen kan mijn boek lezen.” “Mijn doelgroep is heel breed.” We horen het dagelijks van onze klanten. Een boek uitgeven begint met het vaststellen van je doelgroep. Pas met een goede doelgroepomschrijving kun je werken aan een plan. Hoe weet je anders waar je je doelgroep moet zoeken? In dit hoofdstuk leggen we uit hoe je een goede doelgroepomschrijving formuleert. Nee, dat is niet moeilijk of saai. Het leert je om na te denken over je doelgroep en helpt je om betere teksten te schrijven die aansluiten bij de interesses van je lezers. Wat wil je nog meer?

2

Redactie en vormgeving

De tools tegen slechte recensies

‘Don’t judge a book by its cover.’ Of toch wel? Een boek uitgeven zonder gebruik te maken van een overtuigende vormgeving is gedoemd te mislukken. Waar moet je op letten bij het vormgeven van de cover en wat voor instructies kun je de vormgever het best geven? In dit hoofdstuk geven we tips en adviezen om je boek op de juiste manier op te maken. Daarnaast lichten we het belang van een redacteur toe. Samen met een mooie vormgeving zorgt een redacteur er namelijk voor dat de positieve reviews over je boek binnenstromen.

3

Eigen website

Een geautomatiseerde verkoopwebsite in één keer goed opzetten

Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om een eigen website te starten. Zó veel mogelijkheden zelfs, dat je het overzicht al snel verliest. Welke tools kun je gebruiken om je website op te zetten of moet je de ontwikkeling ervan misschien toch maar uitbesteden? Haal je wel het maximale uit je website als je die al hebt? Een boek uitgeven zonder een professionele website, is ondenkbaar in deze tijd. Je kunt je website namelijk niet alleen gebruiken voor de verkoop van je boek, maar – veel belangrijker nog – ook voor het onderhouden van contact met je doelgroep. Bouw een band op met potentiële lezers, zodat zij jouw boek en eventuele extra diensten of producten zullen aanschaffen. Waarom zou je stoppen bij het verkopen van een boek alleen?

4

Doelgroep bereiken

Zorg voor een stortvloed aan aandacht

Je kunt nog zo’n mooie cover, zo’n prachtig boek of zo’n schitterende website hebben; zonder verkeer naar je verkoopkanalen valt je uitgeefplan in duigen en zijn je investeringen voor niets geweest. In dit hoofdstuk behandelen we de gratis methoden die ervoor zullen zorgen dat jouw boek, website of product niet onopgemerkt zal blijven.

5

Druk en distributie

Bepaal de oplage en distributiemethode

Als je deze gids leest, wil je waarschijnlijk zelf een boek uitgeven. In dat geval heb je twee opties. Je kunt het per verkoop laten drukken via Printing on Demand (POD) of je kunt het in grote oplage (offset) laten drukken en dan uit voorraad leveren. Wanneer maak je welke keuze en hoe pak je de distributie aan, zonder dat je zelf boeken hoeft in te pakken en rond te sturen? Je hebt het al druk zat, dus voorkom onnodig werk én onnodige kosten door dit hoofdstuk aandachtig door te lezen.

6

Social media

De beste manieren om social media in te zetten

Facebook, Twitter, Pinterest, Periscope, LinkedIn… zo kunnen we nog wel even doorgaan. Een boek uitgeven met behulp van social media is niet iets wat je ‘erbij doet’. Social media is een krachtig middel en als je dit goed benut, kan het zorgen voor veel aandacht voor je boek, website, product of dienst. In dit hoofdstuk leggen we uit hoe je social media nu écht succesvol kunt inzetten.

7

Pers benaderen

Zo trek je de aandacht van de pers

Als je boek klaar is, wil je maar één ding: dat het de aandacht krijgt die het verdient en gekocht wordt. Het liefst niet alleen door familieleden en vrienden. Een groot lezerspubliek bereiken; dát is wat je wilt! De pers kan je daarbij helpen, zowel op lokaal en regionaal niveau als landelijk. In dit hoofdstuk leer je alles over persberichten en persmappen en verklappen we hoe je de pers kunt inpalmen.

8

Boekhandels voor je winnen

Hoe jouw boek een plek in de boekhandel verovert

Er zijn ongeveer 2.500 boekhandels in Nederland, maar hoe zorg je er nu voor dat zij jouw boek gaan verkopen? In dit hoofdstuk leggen we uit hoe je boekhandels het best kunt benaderen, waar zij op letten bij het inkopen van boeken en hoe je het best met hen kunt onderhandelen. Een boek uitgeven zonder de boekhandel erbij te betrekken, is vaak niet de beste optie. Wie wil zijn boek nu niet in de boekhandel zien liggen tussen de boeken van bekende auteurs?

9

Bibliotheken verleiden

Stel je boek beschikbaar aan bibliotheken

Als je boek goed wordt ontvangen en een positieve recensie van NBD Biblion krijgt, is de kans groot dat er bibliotheken zijn die het willen inkopen. Hoe werkt dit en hoe zit het met de vergoedingen? We leggen alles uit in dit hoofdstuk, zodat je precies weet welke stappen je moet zetten om jouw boek in de bibliotheek te krijgen.

10

Boekpresentatie organiseren

De perfecte gelegenheid om media-aandacht te genereren

Door pers uit te nodigen voor je boekpresentatie, vergroot je de kans dat er over je boek wordt bericht en daardoor wordt het aannemelijker dat je boek zijn weg naar je doelgroep vindt. In dit hoofdstuk behandelen we alle aspecten die komen kijken bij het organiseren van een boekpresentatie, zodat die vlekkeloos zal verlopen.

11

Bonushoofdstuk: Plannen

Gebruik onze handige tool en voorkom stress en nare verrassingen

Een boek uitgeven en promoten lijkt veel werk en soms is het dat ook. Zonder een goede planning wordt het gegarandeerd een rotzooitje. Werk dus altijd met een planning om stress en nare verrassingen te voorkomen. In dit hoofdstuk reiken we je de tools aan om een realistische planning te maken, zodat je de lancering van jouw boek op een relaxte manier kunt beleven.

Als ik nog vragen heb?

Wij zijn er om jou te helpen. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar wij worden wild enthousiast van leuke, interessante, stomme en zelfs domme vragen. Het maakt ons niet uit. Stel je vraag ook als je maar een klein beetje twijfelt over het antwoord. We hebben het stellen van vragen zo makkelijk mogelijk gemaakt, zodat je geen excuus meer hebt om het te laten. Zo kun je een reactie achterlaten onderaan ieder hoofdstuk, maar als je het liever privé wilt houden, bieden we verschillende contactmogelijkheden aan.