Bijgewerkt: 30 december 2018

Steeds vaker zie je ze op YouTube en Facebook: boektrailers die de komst van een nieuw boek aankondigen. Sommige zijn flitsend, andere juist ingetogen. De opzet van de trailer moet aansluiten op uw boek, de aandacht van de lezer trekken en tegelijkertijd iets van de inhoud blootgeven. Kortom, een boektrailer moet prikkelend zijn én blijven hangen: uw boek komt tot leven! Is dit lastig voor een schrijver? Nee, dit valt in de regel reuze mee. Als u een boek schrijft vormt u vaak ook concrete beelden, sterker nog: de boekcover van uw boek moet in een oogopslag het verhaal of de sfeer van uw boek vertellen. U krijgt geen tweede kans. Zo is het ook met een boektrailer, al krijgt u met een boektrailer wel iets meer tijd. In hooguit een minuut moet u de potentiële lezer zien te overtuigen om uw boek te kopen.

Stimuleren van uw boekverkopen!
Vergt het maken van een boektrailer een professionele insteek? Nee, dat hoeft niet altijd. Met de keuze van de juiste foto’s en een herkenbare tune komt u al een heel eind. Kijk ook eens naar andere boektrailers: wat valt u in positieve zin op en neem dat mee in uw eigen boektrailer. U kunt een boektrailer door een professioneel bedrijf laten maken, maar met tools als Windows Movie Maker kunt u zelf best een goede boektrailer maken.

Het uiteindelijk lanceren van een boektrailer vergt ook aandacht. Belangrijk hier is natuurlijk de timing: doe dit kort voor het uitgeven van uw boek. Wilt u toch al eerder de komst van uw boek promoten, zet dan gericht enkele teasers (korte vooraankondigingen) in.

Prikkelende foto’s, een lekkere beat en veel kijkers… allemaal prachtig, maar een boektrailer heeft toch als ultiem doel om de verkoop van uw boek te stimuleren. De laatste seconden van de trailer moeten dan ook een zogenaamde ‘call to action’ bevatten: duw de kijker naar een specifieke actie, dit kan zijn:

  • Het kopen van uw boek
  • Voorinschrijven op het boek (kan eerst ook via een teaser)
  • De boektrailer ‘liken & sharen’ (kan eerst ook via een teaser)

Boektrailer en social media
Met de opkomst van social media wordt de ‘like & share’ factor steeds belangrijker. Unieke en ludieke content wordt graag geliked en gedeeld. Zorg dus dat uw boektrailer opvalt: social networks als Facebook en Twitter kunnen razendsnel zorgen voor een enorm bereik! Facebook biedt u zelfs de mogelijkheid om uw gehele boektrailer te uploaden (dus buiten YouTube om!) en zo te promoten binnen uw eigen timeline. Uw vrienden kunnen uw boektrailer zo eenvoudig liken en sharen. In een toelichting kunt u ook nog een link opnemen naar de boeken-bestelpagina.

Tips voor uw boektrailer

  • De boektrailer moet aansluiten bij uw boek
  • Boektrailer duurt maximaal een minuut
  • Wees origineel (en prikkelend) met beelden
  • Zorg voor juiste timing en online kanalen

Laten maken
Wilt u een boektrailer laten maken? Op internet zijn vele freelancers en bedrijven actief, zoals BoekTrailer en Bureau Merkwaardig. De prijzen lopen uiteen, maar een paar honderd euro is zo uitgegeven.

Zelf maken?
Zorg dat een eventuele afbeelding of achtergrondmuziek rechtenvrij is, gebruik niet zomaar een afbeelding of audiofragment. Op internet kunt u veel websites vinden met gratis muziek/samples, bijvoorbeeld op: http://www.jamendo.com, http://www.newgrounds.com/audio/ , http://www.tribeofnoise.com/ of http://freemusicarchive.org. Op de websites http://www.bigstockphoto.comhttp://nl.depositphotos.com
of http://www.shutterstock.com vindt u rechtenvrije afbeeldingen.
Lees hier meer over auteursrechten.

Via de volgende link kunt u op Youtube diverse, willekeurige, boektrailers bekijken. Of zoek zelf op bijvoorbeeld het woord ‘boektrailer’. http://www.youtube.com/results?search_query=boektrailer

Wouter Vink

Auteur


Deel dit artikel Pijl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *