Bijgewerkt: 1 februari 2017

Een boek uitgeven is een behoorlijke uitdaging. Het kost bloed, zweet en tranen en als je wilt voorkomen dat je op den duur achter de feiten aanloopt, moet je ook nog eens regelmatig interessante blogberichten produceren om een publiek op te bouwen – en dat terwijl je boek misschien nog niet eens af is.

Dat is geen gemakkelijke opgave, maar niet getreurd: als je je beste beentje voorzet, gaat het je ongetwijfeld lukken. Het enige wat je nodig hebt, is een beetje hulp bij het focussen van je creativiteit. Daar gaan wij je in dit artikel bij helpen, door een antwoord te formuleren op de volgende vraag:

[socialpug_tweet tweet=”‘Wat is de meest effectieve en efficiënte manier om met regelmaat hoogwaardige artikelen te bedenken én te schrijven?’”]

Het is niet eenvoudig om een geschikt onderwerp te vinden om over te bloggen. Daar gaat doorgaans heel wat onderzoek aan vooraf. Voordat je kunt bepalen waarover je gaat schrijven, moet je de volgende vragen zien te beantwoorden.

  1. Wat is je beoogde doelgroep? Met andere woorden: wie wil je met je blogberichten bereiken?
  2. Wat zijn je eigen passies en interesses en in hoeverre komen deze overeen met de wensen en behoeften van je doelgroep?
  3. Wat is je doel en wat zijn je doelstellingen?

Deze drie punten gaan we nu stuk voor stuk behandelen.

Breng de doelgroep waarvoor je gaat bloggen in kaart

1: Wie wil je bereiken?

Heb je moeite met je doelgroep in kaart brengen? Dan ben je niet de enige. Veel auteurs kampen met dit probleem, maar dat betekent nog niet dat je het voor je uit kunt blijven schuiven. Het is namelijk nagenoeg onmogelijk om content te creëren die in de smaak valt bij je lezers, als je geen flauw benul hebt wie dit zijn.

Zodra je daarachter bent gekomen, kun je je blog inzetten om met hen in gesprek te gaan. De informatie die je via je blog, je socialmediakanalen en je boek zelf met hen deelt, zorgt ervoor dat je een steeds hechtere band met hen opbouwt.

Vergeet niet dat je op internet maar enkele seconden de tijd hebt om de aandacht van je lezers te trekken én vast te houden. Daarom moet het in één oogopslag duidelijk zijn wat het onderwerp van je blog is en voor welke informatie je lezers op jouw blog terechtkunnen.

Agendapunten

  • Breng je doelgroep in kaart en stel één of meerdere persona’s op die symbool staan voor je ideale lezers. Probeer een helder beeld te krijgen van hun wensen en behoeften. Wat zijn hun drijfveren en waar zijn zij naar op zoek?
  • Definieer een aantal vaste categorieën voor je blog. Het hanteren van vaste categorieën geeft je blog structuur en maakt het je lezers gemakkelijker om hun weg te vinden. Ook helpt het je om gefocust te blijven op de onderwerpen die waardevol zijn voor jouw publiek. Maak bijvoorbeeld een categorie aan met als titel ‘boek’, waarin je nieuws over je boek plaatst, een categorie die je het onderwerp waarover je schrijft als titel meegeeft en een categorie waarin je jouw eigen hersenspinsels kwijt kunt.
  • Breng de boodschap die je wilt verspreiden terug tot zijn eenvoudigste vorm door een tagline ofwel slagzin te formuleren. Probeer de kern van hetgeen je jouw publiek wilt meegeven in een paar woorden te verpakken, zodat je de juiste personen voor je blog weet te interesseren.

Ga bloggen over je passies en interesses

2: Wat zijn je passies en interesses?

Ben jij ook zo iemand met een haast ontelbare hoeveelheid passies en interesses? Dan sta je voor de lastige opgave om een onderwerp uit te kiezen om over te gaan bloggen. Maak niet de fout om te gaan bloggen over alles wat je ook maar enigszins interesseert, want dan loop je het risico dat je lezers afhaken.

Om deze reden is het van groot belang dat je jezelf toelegt op een bepaald onderwerp en dat je kritisch kijkt naar de content die je al dan niet met je publiek wilt delen. Dat betekent niet dat je het onderwerp van je keuze nooit meer kunt veranderen, maar houd er rekening mee dat je veel met dit onderwerp bezig zult zijn.

Het is dan ook aan te raden om voor een onderwerp te kiezen dat je niet snel zal vervelen. Kun je in het dagelijks leven niet stoppen met praten over een bepaald onderwerp, dan is het waarschijnlijk een goed idee om hierover te gaan bloggen.

Agendapunten

  • Probeer te ontdekken wat je met je lezers gemeen hebt. Hoe kun je aan hun behoeften beantwoorden met de content die jij graag verschaft?
  • Bepaal je invalshoek. Vanuit welk perspectief ga je informatie met je lezers delen en welke ‘tone of voice’ ga je gebruiken om hen aan te spreken?
  • Creëer content die het waard is om te delen. Als je wilt opvallen, moet je het anders aanpakken dan je collega-auteurs. Vergeet niet dat de manier waarop je de content brengt minstens even belangrijk is als de content zelf.

Bepaal wanneer jij succes hebt met bloggen

3: Wat is je doel en wat zijn je doelstellingen?

Voordat je bepaalt wat je met je blog wilt bereiken, is het belangrijk om er even bij stil te staan dat je niet te licht over het bijhouden van een blog moet denken. Staat het idee om te moeten bloggen je niet aan of lopen de rillingen je alleen al bij de gedachte hieraan over de rug? Begin er dan niet aan.

Als je in de veronderstelling bent dat je met minimale inspanning een maximaal resultaat kunt bereiken, heb je het mis. Immers, als je het niet nodig vindt om tijd en aandacht aan je artikelen te besteden, waarom zouden je lezers dat dan wel doen?

Het is van groot belang dat de content die je met hen deelt ertoe doet en niet alleen dient als opvulling van je website of ter promotie van je boek. Zorg ervoor dat je content meerwaarde heeft voor je lezers, door je doel en doelstellingen vast te leggen en bij het schrijven van ieder blogbericht voor ogen te houden.

Agendapunten

  • Leg je doel en doelstellingen vast. Wil je een probleem oplossen, wil je een misverstand de wereld uit helpen of wil je je lezers informeren, vermaken of aan het denken zetten?
  • Bepaal hoe succes er voor jou uitziet en wat je ultieme doel is. Is dat het verkopen van meer boeken, het verspreiden van je boodschap of het verkrijgen van meer autoriteit en invloed? Hoe kan je contentstrategie je helpen om dit doel te bereiken?
  • Ga bij jezelf te rade. Hoe word je het liefst aangesproken en wat voor soort blogberichten vind jij interessant om te lezen? Wat zou jij van je favoriete auteurs willen weten en wat ontbreekt er op andere blogs? Ga op zoek naar een gat in de markt en vul het.

Schrijf je ideeën voor blogberichten op in een notitieboekje

Bloginspiratie opdoen

Als je duidelijk voor ogen hebt wie je wilt bereiken, in hoeverre jouw passies en interesses overeenkomen met die van je doelgroep en wat je ultieme doel is, is het een stuk makkelijker om met ideeën voor blogberichten op de proppen te komen. Met behulp van de volgende technieken kom je waarschijnlijk al een heel eind.

  • Bekijk de statistieken van je website om erachter te komen welke blogberichten het best bij je lezers in de smaak vallen en ga na waar dat aan zou kunnen liggen. Gebruik deze informatie om te bepalen waar je toekomstige blogberichten aan moeten voldoen.
  • Ga zowel off- als online op zoek naar artikelen, boeken en video’s over het onderwerp van je boek en gebruik deze om inspiratie uit op te doen.
  • Kijk de kunst af van collega-auteurs die zich op hetzelfde genre richten. Wat publiceren zij zoal en wat werkt voor hen? Welke artikelen lokken de meeste reacties uit en worden het vaakst gedeeld?
  • Luister naar je lezers. Vraag hen waar zij meer over zouden willen lezen, stel een enquête op om hun mening te achterhalen of bekijk de reacties op je eigen website en op de websites van collega’s en concurrenten om erachter te komen wat hen bezighoudt.
  • Maak een contentkalender. Dit zal je helpen om ideeën voor blogberichten te genereren, om een regelmatig publicatieschema aan te houden en om je contentstrategie te visualiseren.
  • Neem zo nu en dan even afstand van je beeldscherm en ga erop uit. Hoe meer je van het leven ervaart, des te eenvoudiger het is om erover te schrijven.
  • Raadpleeg boeken, tijdschriften, films, televisieprogramma’s en andere media voor inspiratie en probeer te bedenken welke onderwerpen van invloed zouden kunnen zijn op jouw lezers.
  • Wees altijd voorbereid op onverwachte inspiratie, bijvoorbeeld door je ideeën voor blogberichten op te schrijven in een notitieboekje of door deze bij te houden in je mobiele telefoon.

Suggesties voor onderwerpen om over te bloggen

20 suggesties voor blogonderwerpen

  1. Achter de schermen: Geef je lezers een kijkje achter de schermen door hen te laten zien waar je op dit moment mee bezig bent.
  2. Anekdote: Vertel je lezers een lachwekkende, hartverscheurende of anderszins aangrijpende anekdote over je leven of over de periode waarin je je boek hebt geschreven.
  3. Checklist: Maak een checklist over een onderwerp dat interessant is voor je lezers en plaats deze op je blog.
  4. Feedback: Vraag je lezers om feedback, bijvoorbeeld door hen te laten meebeslissen over de cover van je nieuwe boek of over de ontwikkeling van bepaalde personages.
  5. Gastartikel: Strik een collega-auteur of een andere gezaghebbende persoon om eenmalig een artikel voor je blog te schrijven.
  6. ‘Giveaway’ of wedstrijd: Verloot een product dat voorkomt in je boek of dat op een andere manier met je boek te maken heeft of schrijf een wedstrijd uit waarbij men dit kan winnen.
  7. Handleiding: Schrijf een artikel of neem een video op waarin je je lezers instructies geeft over een onderwerp dat voorkomt in je boek. Leg hen bijvoorbeeld stap voor stap uit hoe zij hun droombaan kunnen vinden of hoe zij een lay-out voor hun website kunnen maken.
  8. Inspiratie of motivatie: Probeer je lezers te inspireren of te motiveren door hen tips te geven of door hen een indrukwekkend verhaal te vertellen.
  9. Interview: Plaats een – al dan niet professioneel – interview met jezelf, een lezer of een andere interessante persoon op je blog.
  10. Lijstje: De gemiddelde mens is dol op lijstjes, dus doe daar je voordeel mee: maak een lijstje van de 5 belangrijkste personages uit je boek, de 10 grootste blunders uit je schrijfcarrière of je 20 favoriete boeken allertijden – of verzin zelf een onderwerp.
  11. Persoonlijke ervaring: Laat je ware aard zien. Maak een emotionele connectie met je lezers door een ingrijpende persoonlijke ervaring met hen te delen.
  12. Quiz: Bedenk een quiz en plaats deze op je blog. Laat je lezers bijvoorbeeld testen op welk personage uit je boek zij het meest lijken of test hun kennis over het onderwerp van je boek.
  13. Recensie: Geef je mening over een boek, een website of een ander product dat interessant is voor je lezers door hier een recensie over te schrijven.
  14. Serie: Publiceer één van je verhalen in verschillende delen op je blog, zodat je lezers terug blijven komen voor meer.
  15. Sneak peek: Geef je lezers een sneak peek van je nieuwe boek, bijvoorbeeld door hen (een gedeelte van) de cover te laten zien of door het eerste hoofdstuk met hen te delen.
  16. Uitdaging: Daag jezelf en je lezers uit om een bepaald doel te realiseren en wijd hier meerdere blogberichten aan.
  17. Veelgestelde vragen: Beantwoord de ‘Frequently Asked Questions’ ofwel veelgestelde vragen van je lezers in een blogbericht.
  18. Video: Ga op zoek naar een video over een onderwerp dat een rol speelt in je boek (of upload er zelf één) en plaats deze op je blog.
  19. Vlog: Maak een vlog (ofwel een videoblog) door een dag uit je leven te filmen en op je blog te plaatsen.
  20. Voortgang: Vertel je lezers hoe ver je bent met je nieuwe boek en wanneer zij daar nieuws over kunnen verwachten.

Wat zijn jouw favoriete onderwerpen om als auteur over te bloggen?


gratis-ebook-uitgeven-blauw-oranje

Wouter Vink

Auteur


Deel dit artikel Pijl

4 Reacties op “Bloggen voor auteurs: succesvol in 3 stappen”

Els Dumez-Blocken

dank je wel Fabianne voor deze interessante en duidelijke info. Ik krijg meteen zin om aan de slag te gaan!
vriendelijke groeten,
Els

    Fabianne Rijkes

    Wat fijn om te horen, Els. Hartelijk bedankt en veel succes!

Jan

Mooie blog hoor Fabianne.
Bevat heel veel informatie. Nu nog even op zoek naar een goed WordPress blogtheme.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *