Bijgewerkt: 30 december 2018

Deze maand hebben we Paul Baaijens – auteur van het boek ‘Matchdays’ – geïnterviewd. In het voetbalseizoen 2013 – 2014 vertrok Paul Baaijens naar Londen. In een periode van 35 dagen bezocht hij voetbalwedstrijden van alle dertien Londense voetbalclubs die gedurende dit seizoen actief waren in de Engelse professionele voetbalcompetities. In zijn boek ‘Matchdays’ neemt hij de lezer mee in zijn bijzondere voetbalreis langs de Londense velden. Lees hier de ervaringen van auteur Paul Baaijens over het schrijven, zelf uitgeven en promoten van zijn boek ‘Matchdays’.

paul_baaijens_boek_matchdays

1. Wat was voor u de drijfveer om dit boek te gaan schrijven?
Ik heb zelf vroeger op hoog niveau gevoetbald, ik weet dus wat het is om een wedstrijd op niveau in het veld te beleven. Helaas gooide een blessure roet in het eten en moest ik vroegtijdig stoppen met voetballen. Uiteraard bleef ik het voetbal volgen. Ik schreef verslagen en columns, waarvan er een werd uitgepikt door het populaire voetbaltijdschrift Voetbal International (VI). Toen ging het snel. Ik merkte dat schrijven over voetbal meer en meer mijn passie werd. De stap naar het Engelse voetbal was toen snel gemaakt. Engeland is voor mij de bakermat van het voetbal. De atmosfeer voor, tijdens en na een match is echt geweldig. Ik wilde dit gevoel graag overbrengen in mijn boek en zo de lezer meenemen in mijn voetbalwereld.

2. Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?
Mijn boek is net uitgekomen, in mei 2014 om precies te zijn. Ik heb er ruim een jaar aan gewerkt. Eerst heb ik via social media veel contact gezocht met supporters. Na mijn bezoek aan Londen heb ik het in zo’n 4 à 5 maanden geschreven. In Londen had ik al veel conceptteksten geschreven. De pubs rond de voetbalstadions zijn uitstekende inspiratiebronnen gebleken!

3. Wat is voor u de essentie van schrijven?
Schrijven is voor mij een uiting van emotie. Je lezer meenemen in jouw avonturen. Dat geeft mij een enorme kick! Vooral de details maken voor mij het verschil. Hoe stoere voetbalvaders de passie voor het spel en hun club overdragen aan hun kinderen. Echt geweldig om dat zo te zien en uiteindelijk te beschrijven.

4. Wat kan het schrijversvak moeilijk maken?
De laatste 2 maanden zijn best lastig, zonder meer. Je hebt je boek al in concept geschreven en dan volgen de correctierondes. Je wilt zo graag je boek afronden, maar je moet gedisciplineerd en alert blijven tot het einde. Zie het zelf schrijven van een boek als een voetbalwedstrijd, ook die is pas afgelopen als de scheidsrechter heeft afgefloten.

5. Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
Heel erg leuk en ik kan het iedereen aanraden. Het vergt wel veel werk, maar je hebt alles in eigen hand. Voor mij is dit belangrijk. Ik wil zelf mijn schrijfwijze kunnen bepalen en de cover mede inhoud geven. Vooraf heb ik mij nog wel verdiept in de uitgeverswereld. Zo ben ik ook bij Johan Derksen langs geweest, de voormalige hoofdredacteur van VI. Hij toonde interesse, maar gaf me ook gelijk aan waar het boek aan moest voldoen. Voor mij was dit dé bevestiging om het zelf te doen. Pumbo heeft me daar ontzettend goed bij geholpen. De snelle respons en adviezen waren een openbaring. Bij de uiteindelijke levering waren er even een paar kwaliteitspuntjes, maar ook daarin heeft Pumbo zeer adequaat gehandeld. Ik ben er heel blij mee!

6. Wanneer bent u begonnen met de promotie?
In november ben ik echt begonnen met PR. Op Facebook en Twitter ben ik toen gaan aangeven dat ik een boek zou gaan schrijven. Nee, niet continu blijven roepen, maar subtiel meenemen in postings. Ook ben ik in deze fase al gaan nadenken over een website (www.matchdaysboek.nl). Ik heb daarbij bewust gekozen voor een zogenaamde ‘one-page website’. Het doel van de website is dan ook duidelijk: kort kennismaken, om vervolgens het boek te bestellen.

7. Had u een PR strategie?
Jazeker! Ik heb een sociaal media marketingplan geschreven. Daarin heb ik voor de komende 6 maanden diverse acties en speerpunten benoemd. Je moet niet alles tegelijk willen doen, gefaseerd uitvoeren geeft mij ook meer inzicht in mijn marketingdoelen.

8. Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaring
Naast social media heb ik ook een persbericht gestuurd naar 400 redacties en journalisten. Soms samen met een recensie-exemplaar. Dit leidde bijvoorbeeld tot een mooie tweet van de hoofdredacteur van VI. De impact van een dergelijke tweet zag ik direct terug in de bestellingen! Verder stuur ik bij ieder boek een flyer, sticker, visitekaartje en een boekenlegger mee. Hiermee wordt het boek ook zichtbaar op plaatsen waar veel voetballiefhebbers komen.

9. Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
Momenteel zit ik nog midden in de lancering van mijn boek. Hier zet ik vol op in. Leuk om te vermelden is dat ik recent ook een signeersessie heb gedaan bij mijn lokale boekhandel. Ik heb daar een reeks boeken in consignatie liggen en zij vroegen of ik een signeersessie wilde verzorgen. Spannend, maar het was erg leuk én succesvol om te doen! Uiteraard zal ik met het WK voor de deur ook op social media enkele prijsvragen en retweet-acties doen.

10. Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
Zorg tijdens het hele schrijfproces voor een goed team van meelezers. Mensen uit verschillende doelgroepen die hun mening durven te geven. Zo wordt het eindresultaat echt een stuk beter. Qua promotie heb ik het al aangegeven: ga gefaseerd te werk. Stel een marketingplan op en stippel voor minimaal 6 maanden je pad uit. Zo houd je overzicht en kun je je doelen eenvoudiger bereiken.

Meer weten?
Meer informatie over het boek ‘Matchdays’ vindt u op: www.matchdaysboek.nl

Yordy Spoor

Auteur


Deel dit artikel Pijl