Bijgewerkt: 3 januari 2019

Deze maand hebben we Peter Schoenmaker – auteur van ‘Je maakt wat mee als hotelier’ – geïnterviewd. Auteur Schoenmaker schrijft geestig en vlot over wat zich allemaal afspeelt binnen én buiten zijn kleine hotel in het zuidwesten van Frankrijk. Geen treurige ‘Ik vertrek!’ verhalen maar verrassende anekdotes waarbij de clou toch weer anders blijkt te zijn dan je zou verwachten. De waarheid wordt nergens overdreven; het echte leven blijkt leuk genoeg! Hieronder leest u de ervaringen van auteur Schoenmaker rondom het schrijven, uitgeven en promoten van zijn boek.

peter-schoenmaker-hotelier

1. Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?
Ik ben ooit gevraagd door Onno Aearden, de oud-hoofdredacteur van het blad Leven in Frankrijk om een maandelijkse column te schrijven over wonen in Frankrijk. Twee jaar geleden begon hij een website over dat onderwerp en vroeg of ik de columns nog had en of deze op zijn website konden worden geplaatst. Die had ik helaas niet meer maar zo ben ik wel opnieuw gaan schrijven. Voor ik het wist waren er zoveel verhalen dat het een boek werd.

2. Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u er aan gewerkt?
Uiteraard heb ik eerst geprobeerd er een uitgever voor te vinden en was apetrots toen er eentje zei dat ze een bestseller zagen. Maar, zeiden ze erbij, de markt was moeilijk en ze namen een groot risico. Ze zouden er 1000 drukken als ik me verplichtte om er zelf 200 af te nemen à € 12,50 (het zou in de winkel € 19,95 moeten kosten). Ik was zo verblind dat ik tekende. Gelukkig vroegen in die tijd mijn kinderen om al mijn verhalen over vroeger (die ze niet wilden horen toen ze klein waren) op papier te zetten. Ik besloot er een boekje van te maken als Kerstcadeau en kwam op internet Pumbo tegen die claimden dat ze desnoods 1 boek konden drukken. Dat leek me heel duur, maar bleek maar € 12,95 te kosten. Toen ik vroeg wat dan 1.000 boeken zouden kosten viel ik van mijn stoel. Als ik de uitgever 200 x € 12,95 zou betalen was hij al uit de kosten en als hij de andere 800 ex zou verkopen was dat pure winst. Dus ik heb meteen een advocaat in de arm genomen om onder het contract uit te komen en besloot mijn boek zelf uit te geven met Pumbo. Dat kostte veel tijd en daarom kwam het pas medio november 2013 uit. Op tijd om nog te profiteren van de belangrijke Sint- en Kerst verkopen maar te laat om nog volop publiciteit te genereren.

3. Wat is voor u de essentie van schrijven?
Dat je andere mensen, de lezers, voor even een leuke tijd kunt bezorgen waarin ze alle sores kunnen vergeten.

4. Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
Een aantal dingen. Om te beginnen moet je je werk nalezen alsof je een complete buitenstaander bent. Dan blijkt dat je veel meer dingen moet uitleggen en in een bepaalde volgorde moet zetten om de lezer de draad niet kwijt te laten raken. Wie is die passagiere in je auto? Waar komt ineens die hond vandaan? Is het wel interessant genoeg voor een buitenstaander? Kies je voor een ervaren redacteur of redactrice, schrik dan niet: niet alleen de typefouten worden uit je manuscript gehaald, maar ook de volgorde en inhoud kan flink wijzigen. Schrappen en herschrijven dus. Het schrijven van 40.000 woorden kostte me in eerste instantie 3 weken. Daarna ben ik maanden bezig geweest om de opbouwende kritiek van de redactrice (Wendy Hendriksen, aanbevolen door Pumbo) te verwerken.

5. Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
Dat was veel makkelijker dan ik dacht, maar is ook helemaal te danken aan de mensen van Pumbo. Die zorgen voor een ISBN, voor distributie via het Centraal Boekhuis, voor een inkijkexemplaar bij bol.com. Echt geweldig!

6. Wanneer bent u begonnen met de promotie?
Te laat. Eerst bood een bevriende journaliste aan om een persbericht te schrijven, maar daar kwam nul response op. Toen heb ik zelf websites van media doorgespit op zoek naar emailadressen en heb ze allemaal een aparte mail gestuurd waarin ik uitlegde waarom mijn boek interessant zou zijn voor hun lezers/kijkers en vroeg of ik een recensie exemplaar mocht sturen. Daar kwamen zoveel antwoorden op dat ik Pumbo optimistisch vroeg hoe snel ze 5.000 exemplaren konden bijdrukken. Gelukkig raadden ze me dat af. ‘Kijk eerst maar eens wat er echt gepubliceerd wordt’, zeiden ze. En dat viel tegen, want massamedia als De Telegraaf, Metro en de Kampioen deden uiteindelijk niets. Gelukkig heb ik veel Facebook ‘vrienden’ en kontakten op Linkedin. Die media heb ik ook gebruikt. Daarnaast  heb ik een goede relatie met bol.com, waar mijn boek Kersttip werd. Nu mijn 2e boek in november uitkomt zijn begin september de recensie exemplaren al verstuurd. Ook heb ik voor kopers van het eerste boek – van wie ik hun emailadres heb – een aanbieding bedacht: bij aankoop van 3 boeken de 4e gratis (vanwege de Wet op de Vaste Boekenprijs mag je geen korting geven, je verkoopt het voor de vastgestelde prijs maar je mag het wel gratis weggeven) en dat loopt echt heel goed. Dit jaar heeft de eigenaar van een restaurant (die mijn eerste boek erg leuk vond) besloten om een lunch en een diner te organiseren voor zijn gasten met een all-in prijs voor eten, drinken én gesigneerd boek. Benieuwd wat dat doet.

7. Had u ook een pr-strategie?
Die heb ik langzaam bijgesteld. Het boek speelde zich af in Frankrijk en het bleek dat je toch wel francofiel moet zijn om het te kopen. Dus ben ik me gaan concentreren op bladen en websites die zich op francofielen richten. Maar ik heb ook Omroep Max kunnen overtuigen dat veel van hun kijkers in Frankrijk wonen en was dus ook op TV te zien.

8. Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
Ik heb affiches op A4 en A3 laten drukken en visitekaartjes. Maar ik heb ook in Frankrijk 100 strengen roze knoflook gekocht à € 3 euro en meegenomen naar boekhandels, waar ik mijn boek verkocht voor € 14,95 en samen met de knoflook voor € 24,95. Twee keer verdienen!

9. Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
Lanceringen zijn volgens mij ‘a waste of time and money’. Je kunt de burgemeester vragen om hem het eerste exemplaar aan te bieden. Bij de lokale boekhandel en vrienden en familie uitnodigen om erbij te zijn Niet doen. De beste tijd om een boek te verkopen is de week voor Sinterklaas en de week voor Kerst. Dan moet jezelf met je boek in lokale boekhandels staan. Zo verkocht ik in deze korte periode per winkel  40 of 50 boeken. Daarna is het voor mijn genre wachten tot vlak voor de vakantie. Gelukkig gaf een blad aan dat mijn boek een ideale Tv-serie zou zijn. Ik heb die recensie in een boek geplakt en naar John de Mol gestuurd. Die liet vervolgens weten er wel brood in te zien. Maar ja, eerst zien, dan geloven…

10. Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
Wees reëel. Er komen per jaar duizenden boeken uit. Waarom zouden mensen jouw boek kopen? Wees blij als je familie, vrienden en kennissen het kopen. Wees uitermate kritisch als je hogere aspiraties hebt. En zakelijk als je het zelf uitgeeft. Bespaar niet op een professionele redacteur of redactrice en maak gebruik van een goede vormgever. Accepteer dat je risico’s moet durven te nemen: laat je er 200 drukken, 700, 1.000 of meer? Voor je het weet blijf je ermee zitten!

Wat de promotie betreft: bedenk wat interessant is voor de media. Als zij een goede sier kunnen maken is dat ook goed voor jou. Omgekeerd werkt het niet zo. Bedenk ook dat de boekhandel niet op je zit te wachten: slechts 6 inkopers beslissen wat er bij AKO, Bruna, Primera, Libris, Blz en zo in de winkel ligt en zij gaan voor zekerheid. Bekende auteurs die bewezen hebben dat ze verkopen en vooral vertalingen van buitenlandse bestsellers. Een onbekende self-publisher maakt geen kans, maar je kunt wel zelf boekhandelaren afgaan en ze boeken in consignatie geven.

Meer informatie over de ‘Je maakt wat mee als hotelier ’ vindt u op:
www.boekenbestellen.nl/boek/je-maakt-wat-mee-als-hotelier/9789082140002

Meer informatie over de auteur vindt u op:
www.peterschoenmaker.nl

Yordy Spoor

Auteur


Deel dit artikel Pijl