Bijgewerkt: 30 december 2016

Deze maand hebben we Maarten van Gelderen – auteur van het boek ‘Arbeidsvoorwaarden (eenzijdig) wijzigen’ – geïnterviewd. Met zijn boek, dat het eerste deel is van de reeks ‘HR Essentials’, hoopt hij HR-professionals meer inzicht te geven in arbeids- en ontslagrecht. Het staat vol praktische tips en praktijkvoorbeelden die deze ingewikkelde materie aanzienlijk behapbaarder maken. Bekijk de video als je benieuwd bent naar de ervaringen van Maarten van Gelderen met het schrijven, uitgeven en promoten van zijn boek.

 

 

Het interview liever als podcast beluisteren? Dat kan hieronder.

Hieronder vind je de transcriptie van het interview, voor als je de voorkeur geeft aan lezen.

“Nou, ik ben Maarten van Gelderen. Ik ben arbeidsrechtadvocaat in het dagelijks leven, zal ik maar zeggen, en ook oprichter van Ontslag.nl, dus mijn passie, mijn vakgebied, is echt arbeidsrecht en ontslag. Het is eigenlijk mijn ambitie om toch die ingewikkelde materie – want dat is het vaak, veel werkgevers en werknemers die weten wel iets van ontslag- en arbeidsrecht, maar hoe het precies zit is toch allemaal erg lastig – om dat te proberen op een heldere manier duidelijk te maken, dus een hele praktische manier. En ik ben dus begonnen met een reeks boekjes onder de naam ‘HR Essentials’, gericht op HR-professionals, maar eigenlijk iedereen die met personeel te maken heeft en het eerste deeltje is net uit. ‘Arbeidsvoorwaarden (eenzijdig) wijzigen’, heet het. Dus dat is het eerste deeltje van de reeks en dat is dus over het thema: hoe lastig of hoe makkelijk is het nou om bepaalde arbeidsvoorwaarden, arbeidscontracten, te wijzigen? Hoe moet je dat aanpakken? Kan dat eigenlijk wel? Moet een werknemer er altijd mee akkoord gaan, kun je dat misschien eenzijdig doen? Nou, allemaal dat soort vragen heb ik geprobeerd in dit boekje te beantwoorden.”

Wat was voor jou de drijfveer om dit boek te schrijven?
“Nou, de drijfveer is dat ik het altijd leuk vind om mijn vakgebied begrijpelijk over het voetlicht te brengen en dat is nogal eens lastig, want ik heb natuurlijk te maken met allemaal wetten en regeltjes en die veranderen voortdurend en ik merk dat veel van de mensen waar ik contact mee heb dat lastig vinden, om dat arbeidsrecht en ontslagrecht goed te begrijpen. Dus het is eigenlijk, ja… mijn ambitie om te kijken of ik in staat ben om die regels nou in normaal Nederlands, zal ik maar zeggen, over het voetlicht te brengen. En ik merk ook dat er heel veel behoefte aan is, met name dus bij HR-professionals die met arbeidscontracten werken, van: ja, hoe zit dat nou precies? Dus eigenlijk is daar een beetje het schrijverschap uit voortgekomen. Ook omdat ik veel al online publiceer op Ontslag.nl en toen heb ik gedacht: nou, dat moet ik in een boekje kunnen bundelen met een aantal handige tips. Nou, zo is het eigenlijk begonnen.”

Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heb je eraan gewerkt?
“Nou, het eerste deeltje van deze reeks is een week of twee geleden uitgekomen. Ik heb er ongeveer een maand of drie aan gewerkt en dat is, ja… een beetje op en aan, want ik doe het in principe naast mijn normale werk, zeg maar, maar in een maand of drie was het boekje wel gereed.”

Wat is voor jou de essentie van schrijven?
“Nou ja, ik ben natuurlijk niet een romanschrijver en ik ben ook geen fulltime schrijver, zo voel ik dat ook niet. Maar voor mij, voor mijzelf, is de kern om ingewikkelde materie op een heldere manier te proberen uit te leggen. Want ik ben een schrijver die zich natuurlijk met non-fictie bezighoudt, ik probeer iets uit te leggen. En dat is voor mij de kern, want er zijn natuurlijk heel veel advocaten en die zijn altijd al gewend om heel veel te schrijven, maar de kunst is juist om het zó te schrijven dat het ook begrijpelijk is voor niet-advocaten, voor niet-juristen, en dat is voor mij de uitdaging en ik hoop dat met dit boekje bereikt te hebben.”

Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
“Nou, voor mij is het soms lastig om het te combineren met mijn andere werkzaamheden, want ik heb een… ja, een advocatenkantoor waar ik werk, waar ook medewerkers zitten, waar ik veel mee bezig ben. Ik heb natuurlijk zittingen, ik heb een aantal zaken lopen en daar tussendoor probeer je dan de tijd vrij te maken om dat boekje te schrijven en ik merk dat het voor mij heel belangrijk is dat er een bepaalde regelmaat in zit. Dus als ik een hele drukke periode heb en ik heb bijvoorbeeld twee weken geen tijd om aan het boekje te werken, dan merk ik dat als ik na twee weken er toch weer verder mee ga dat ik… ja, het is lastig om er weer echt goed in te komen, dus voor mij is de uitdaging om te proberen met een bepaalde regelmaat me terug te trekken en aan het boekje te werken, zeg maar.”

'Arbeidsvoorwaarden (eenzijdig) wijzigen' van Maarten van Gelderen

Een eigen boek uitgeven, hoe heb je dat eigenlijk beleefd?
“Nou, het is voor mij niet de eerste keer. Ik heb al eerder een boek uitgegeven, ook via Pumbo, en dat ging over het nieuwe ontslagrecht en dat is me eigenlijk heel goed bevallen. Ik heb in het verleden ook wel ervaringen gehad met meer, laat ik zeggen, klassieke uitgeverijen. Nou, daar wordt je wel wat meer werk uit handen genomen, maar uiteindelijk, ja… de opbrengst die je als schrijver overhoudt van je eigen boek is natuurlijk ook een stuk beperkter. En ik ben ondernemer; ik vind het leuk om te kijken of ik zo’n uitdaging zelf aan kan gaan. Met Pumbo ging dat prima, dus je kunt… ja, je hebt veel meer vrijheid om je eigen boek zo in te richten zoals je wilt, je eigen oplage te bepalen en het schakelt snel, dus voor mij is het een ideale manier om een boek uit te geven.”

Wanneer ben je begonnen met de promotie?
“Nou, de promotie van zo’n boekje is toch wel belangrijk natuurlijk, vooral als je het zelf uitgeeft. Ik heb daar voordat het boek echt uitkwam wel al over nagedacht. Ik heb een aantal mensen in mijn netwerk gevraagd om het, zeg maar het bijna-af-manuscript… alles goed door te lezen en daar feedback op te geven en als ze daar positief over zijn ook al een soort van korte review te geven. Nou, die reviews heb ik al opgenomen in het boekje – dus bij de eerste uitgave van het boekje – en dat heb ik gelijk meegenomen in de publicatie. Bijvoorbeeld op onze website, op Ontslag.nl, en we hebben nog een paar andere websites waar ik het op geplaatst heb en we hebben daar zelf ook wat YouTube-filmpjes van gemaakt. Dus op die manier probeer je toch wel wat reuring en bekendheid aan het boek te geven.”

Had je ook echt een PR-strategie?
“Een PR-strategie vind ik een groot woord, maar wel… ik vind het wel belangrijk om daar van tevoren goed over na te denken. Dus nogmaals, ik heb wel nagedacht over: welke kanalen ga ik inzetten? Hoe ga ik social media inzetten? Welke mensen in mijn netwerk kan ik vragen om al een review over het boek te geven? Dat soort zaken. Dus in die zin, ja… er is wel over nagedacht, zeker.”

Welke promotiemiddelen heb je ingezet en wat zijn je ervaringen daarmee?
“Nou, promotiemiddelen die ik heb ingezet zijn het gebruik van de website, van onze eigen website, Ontslag.nl. Dat is natuurlijk een website die al heel nauw aansluit bij het thema van het boekje, dus daar komen heel veel mensen die meer informatie willen weten over ontslag- en arbeidsrecht, dus dat is voor mij een heel belangrijk kanaal. LinkedIn is voor mij ook wel een belangrijk kanaal, veel van mijn relaties die zitten ook op LinkedIn, dat is een netwerk waar ik veel contacten onderhoud. Dus dat zijn voor mij… LinkedIn is belangrijk, de website is belangrijk, YouTube… We doen ook veel met korte filmpjes over ontslag- en arbeidsrecht, waarin we uitleggen hoe het één en ander werkt. Nou, dat zijn allemaal kanalen die ik daarvoor kan inzetten. Ik houd de kanalen ook bij, qua aantallen, bezoekersaantallen. Dat is natuurlijk het mooie van social media: heel veel is meetbaar, dus je kunt natuurlijk heel goed zien hoe vaak filmpjes bekeken worden en ja… dat loopt bij ons toch in de honderden. Soms hele goede filmpjes, die gaan een paar duizend keer… worden die bekeken, dus dat kan je goed meten en dat geldt natuurlijk ook wel voor LinkedIn of andere social media. Dat is het voordeel van dat soort kanalen, dat het gewoon hard meetbaar is welke berichten goed gelezen worden en nou ja, je ziet dat dan ook terug in de verkoop van het boekje.”

Levert het dan ook weer klanten op, zeg maar? Schrijf je ook, zeg maar, als een soort van acquisitie?
“Ja, het schrijven is voor mij ook zeker wel een acquisitiemiddel. Het is voor mij… kijk: de advocatuur is natuurlijk best een concurrerende branche, het is belangrijk om te laten zien wat je in huis hebt, wat je specialisme is. Nou ja, dat is natuurlijk met zo’n boekje perfect, het is een perfect middel. Je laat ook aan je doelgroep zien waar je mee bezig bent, je bent zichtbaar in beeld, dus dat is absoluut voor mij een acquisitiemiddel.”

Wat adviseer je auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Mijn advies aan schrijvers in spe zou zijn, als je het hebt over promotie, om er in ieder geval goed over na te denken. Dat is mijn eigen beleving, dat je voordat je met het boek begint al goed nadenkt: voor wie schrijf ik dit eigenlijk? Wie is mijn doelgroep? Wie gaat dit straks lezen? Ik denk dat dat heel belangrijk is en ik denk dat het ook heel belangrijk is dat je van tevoren ook nadenkt van: hoe ga ik die promotie aanpakken? Ik kan me voorstellen dat een aantal schrijvers met veel passie en enthousiasme een boek gaan schrijven en dan is het boek klaar en dan kan je natuurlijk… ja. je kan honderd, je kan duizend exemplaren bestellen, maar hoe ga je dat onder de aandacht brengen van je doelgroep? Nou, ik denk dat je daar van tevoren goed over na moet denken en voor mij, nogmaals, werkt de inzet van social media heel goed. Dat is natuurlijk vrij laagdrempelig, kostentechnisch is het natuurlijk ook gunstig. Ja, en ik denk dat je goed zou moeten kijken in je netwerk, want iedereen zit natuurlijk in een ander vakgebied. Heb je een netwerk wat je kunt inzetten? Heb je mensen die je van tevoren vast kunt laten meelezen, die een soort ambassadeurs van je boek kunnen worden? Ik denk dat dat belangrijke zaken zijn.”

Meer weten?
Meer informatie over het boek ‘Arbeidsvoorwaarden (eenzijdig) wijzigen’ van Maarten van Gelderen vind je op: www.ontslag.nl/boeken/hr-essentials/arbeidsvoorwaarden-eenzijdig-wijzigen.


gratis-ebook-uitgeven-blauw-oranje

Wouter Vink

Auteur


Deel dit artikel Pijl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *