Bijgewerkt: 30 december 2018

Deze maand hebben we Carlo Kool – auteur van het boek ‘Een bron van energie’ – geïnterviewd. Het boek bevat heerlijk gezonde recepten, die allemaal binnen 15 minuten te bereiden zijn. Daarnaast bevat het ook inspirerende inzichten. Alles met als doel: meer energie. Het receptenboek is gebaseerd op het Alkaline (zuur-base) eetpatroon. Naast de recepten staan er in het boek ook veel unieke tips die je als lezer meer inzicht geven. Lees hieronder de ervaringen van Carlo over het schrijven en zelf uitgeven van een boek.

supersnel-gezond-carlo-kool

1. Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?
Zo’n twee jaar geleden heb ik bij mezelf de kracht van het Alkaline dieet ontdekt. Ik was te dik en vaak lusteloos. Voor jullie beeld: mijn ontbijt bestond uit 1 blikje Red Bull en een Hero fruitbar. Ik was niet vooruit te branden, het roer moest om. Na weken gezond eten had ik al veel meer energie. Ik was echt verbaasd hoe snel dat kon, ook de eerste kilo’s overgewicht was ik zonder enige extra inspanning al kwijt. Mijn ervaringen wilde ik graag delen. Op www.snelsupergezond.nl ben ik toen mijn tips en recepten gaan plaatsen. Uiteindelijk heb ik, ook mede doordat volgers erom vroegen, zelf een boek geschreven.

2. Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u er aan gewerkt?
Het boek is in december 2013 uitgekomen. Ik heb ongeveer een half jaar gewerkt aan het boek. De basis was eigenlijk al twee jaar eerder gelegd.

3. Wat is voor u de essentie van schrijven?
Kennis delen, dat is wat ik graag doe. Ik probeer dat ook in mijn schrijfstijl zo goed mogelijk te laten terugkomen: het zo simpel mogelijk formuleren, uitleggen en laten zien dat het werkt.

4. Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
Tsja, dat is toch wel de kwaliteit van je teksten. Zijn ze goed genoeg? Vooral de laatste 20% van je boek vergt verhoudingsgewijs veel meer tijd dan de eerste 80%. Je ruikt de finish, maar je bent er nog niet, dan komt het aan op wilskracht.

5. Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
Heel erg leuk, je leert zoveel in een vrij korte tijd. Maar eigenlijk overheerst nu ook wel het gevoel van: zo eenvoudig is het kennelijk, ik heb nu zelf een boek geschreven en uitgegeven! De mensen van Pumbo zullen vast debet zijn aan dit gevoel. Via een zoektocht kwam ik uiteindelijk bij hen terecht. Vanaf het begin ben ik heel tevreden: ze zijn klantgericht en denken mee, tot het einde aan toe. Een voorbeeld? Toen ze mijn logo zagen, concludeerden ze al snel dat dit zo niet goed naar voren zou komen. Ik had het niet gezien, maar ben nu heel blij dat we het logo technisch toch nog hebben aangepast. Het boek ziet er nu perfect uit!

6. Wanneer bent u begonnen met de promotie?
Als ik nu terugkijk ben ik eigenlijk twee jaar geleden al begonnen met de promotie van mijn boek. Met het opstarten van mijn website en het frequent delen van tips en recepten creëerde ik direct bereik. Toen ik een jaar later aankondigde dat ik een boek zou gaan schrijven bood ik mijn bezoekers ook de mogelijk om via voorinschrijving een boek te bestellen. Toen het boek eenmaal was uitgekomen kregen zij uiteraard voorrang om het boek te bestellen. Tenslotte ben ik ook direct begonnen met het verzamelen van e-mailadressen, dit voor het versturen van gerichte mailings.

7. Had u ook een pr-strategie?
Nee, ik heb geen gerichte pr-strategie. Het delen van kennis stond én staat centraal. Met het delen van echte tips, adviezen en gezonde recepten creëer je binding, naast bereik is dit een belangrijk factor voor boekpromotie.

8. Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
Naast de eigen website maak ik gebruik van Facebook, Twitter en Google+. Die laatste zet ik vooral in voor zoekmachine-optimalisatie: berichten in Google+ worden snel opgepakt binnen de zoekresultaten van Google. Ook Pinterest zet ik meer-en-meer in, het leuke hieraan is dat ook onbekende mensen je foto’s gaan waarderen. Overigens: alle foto’s die ik gebruik maak ik zelf, ik wil de recepten graag zo uniek mogelijk presenteren. Qua tijdsinspanning kom ik nu toch wel op zo’n 4 uren per dag die ik inzet voor mijn hele concept, best veel, maar het loont!

9. Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
Mijn boek is natuurlijk vrij recent uitgekomen en de website loopt goed. Nu ga ik met een persbericht kijken of ik mijn boek onder de aandacht kan brengen bij relevante websites, online portals, kranten en/of magazines. Daarnaast zal ik blijven vernieuwen, inspiratie genoeg, want ik volg het eetpatroon zelf natuurlijk ook nog dagelijks. Een gezonde webshop introduceren is een volgende belangrijke stap. Deze staat voor de maand februari op de planning!

10. Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
Schrijf gericht, vertel je verhaal zo dat het binnen een specifieke doelgroep goed wordt ontvangen. Stel je kwetsbaar op en overtuig mensen van je verhaal. Dit is voor mij de sleutel dat mensen ook zelf gezonde recepten gaan maken. Voor promotie geldt: laat zien dat je er bent, met name het online kanaal wordt daarbij steeds belangrijker, steeds meer mensen kopen hun boeken online.

Meer weten?
Meer informatie over het boek ‘Een bron van energie’ vindt u op:
http://www.boekenbestellen.nl/boek/een-bron-van-energie

Yordy Spoor

Auteur


Deel dit artikel Pijl