Bijgewerkt: 3 januari 2019

Deze maand hebben we Gerard Keizer – auteur van de boeken ‘Nevermind’ en ‘Mindset training voor bedrijven’  – geïnterviewd. In ‘Nevermind’ vertelt Gerard Keizer over zijn opkomst en ondergang als vastgoed handelaar en zijn strijd, emoties, angst, verdriet en uiteindelijk het vinden van zijn vrijheid. Met ‘Mindset training voor bedrijven’ presenteert Gerard Keizer de 8 inzichten van zijn mindset-training voor bedrijven en organisaties. Deze inzichten zijn nodig om alle beperkende gedachten en overtuigingen te doorgronden en het ego als mentale gevangenis te doorzien. Lees hieronder de ervaringen die auteur Gerard Keizer heeft opgedaan tijdens het schrijven, zelf uitgeven en promoten van zijn boeken.

gerard_keizer

Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?
“Laat ik beginnen met het feit dat voor beide boeken een verschillende aanleiding is geweest om ze te schrijven. Met ‘Nevermind’ wil ik graag mijn privéverhaal, de verkregen inzichten en behaalde resultaten delen met de lezer. ‘Mindset training voor bedrijven’ heeft een iets meer zakelijkere lading. Het boek biedt mij daarmee een mooie entree naar bedrijven toe. Het geven van trainingen aan bedrijven en organisaties is een belangrijk onderdeel binnen mijn huidige bedrijfsvoering.”

Wanneer zijn de boeken uitgekomen en hoelang heeft u er aan gewerkt?
“Medio juli van dit jaar zijn beide boeken uitgekomen. Van idee tot eindproduct heb ik er zo’n 1,5 jaar aan gewerkt. Het daadwerkelijk schrijven van de boeken nam zo’n 8 maanden in beslag. Het schrijven van het tweede boek (‘Mindset training voor bedrijven’) verliep – mede door de inmiddels opgedane ervaring – wel een stuk voorspoediger.”

Wat is voor u de essentie van schrijven?
“Delen staat voor mij centraal, maar ook inzicht bieden geeft mij veel voldoening.”

Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
“Het schrijven van een boek heb ik niet als echt lastig ervaren. Een writer’s block, om maar eens iets te noemen, heb ik gelukkig niet meegemaakt. Je eigen gevoel vertalen in pakkende woorden, dat kan weleens moeilijk zijn. Een tekst die je eerst goed genoeg vond, blijkt twee dagen later toch net iets minder goed aan te voelen. Ja, schrijven is ook schrappen. Verder is absolute vrijheid in je hoofd voor mij de garantie voor de beste teksten. Op drukke dagen lag de tekstkwaliteit en -kwantiteit vaak beduidend lager.”

Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
“Daar kan ik kort over zijn: een prachtig en leerzaam avontuur! In een korte tijd kreeg ik een goed beeld van hoe de drukkerswereld werkt. Overigens waren er wel een tweetal uitgevers geïnteresseerd in mijn boeken, maar het gevoel dat je dan geen controle meer hebt over je boeken deed mij besluiten om de boeken zelf uit te geven via Pumbo.nl. Zij hebben mij heel goed geholpen. Met hun kennis gaven zij mij structuur in het gehele uitgeefproces. Het zijn geduldige en fijne mensen om mee samen te werken!”

Wanneer bent u begonnen met de promotie?
“Direct nadat de boeken zijn uitgekomen ben ik gestart met de boekpromotie.”

Had u ook een PR-strategie?
“Jazeker, ik vind dit een heel belangrijk onderdeel binnen het zelf schrijven en uitgeven van een boek! Eigenlijk begint de PR al met de vormgeving van je boek. Dit is hét visitekaartje. Ik heb hier veel tijd in geïnvesteerd. Qua mediabereik heb ik een persoonlijke perslijst opgesteld. Ik ben op zoek gegaan naar journalisten die schrijven over thema’s die overeenkomen met de inhoud van mijn boek. Een aantal van deze journalisten, maar ook enkele bedrijven, heb ik een exemplaar toegestuurd.”

Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
“Uiteraard ben ik op social media actief en dan met name op Facebook. Mijn motto is wel: als je actief bent op social media, doe het dan wel goed en wees je ervan bewust dat dit tijd kost. Wees je er ook van bewust dat social media niet direct leidt tot meer verkopen, ikzelf zie het meer om je bekendheid te vergroten. Verder heb ik door een professioneel tekstschrijver twee persberichten laten opstellen en sluit de website (www.gerardkeizer.com) qua vorm en inhoud naadloos aan op de uitstraling van de beide boeken.”

Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
“Zoals ik al eerder aangaf heb ik naast persberichten, ook boeken verstuurd naar journalisten en bedrijven. Die ben ik nu aan het nabellen. Dit levert lokaal en regionaal regelmatig nog een publicatie op. Inmiddels heb ik ook goede contacten op landelijk niveau gelegd. De trainingen die ik momenteel verzorg vinden op externe locaties plaats. Ik zorg ervoor dat er altijd enkele exemplaren van mijn boeken op deze locaties liggen, ook stuur enkele publicaties mee die dan veelal worden opgehangen.”

Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Geniet van het schrijven en het zelf uitgeven van je boek. Schrijf vanuit je gevoel, denk daarbij niet teveel aan de lezers. Jij wilt je verhaal vertellen! Breng een duidelijke structuur aan in je boek en neem je lezer mee in jouw wereld. Verzamel wel een groepje mensen om je heen die gezond kritisch je teksten doorlezen. Wees niet bang voor commentaar, maar gebruik hun inzichten. Dit hielp mij enorm.”

“Qua promotie moet je geduldig zijn. Uiteindelijk kan je doorzettingsvermogen worden beloond met een publicatie, radio-interview of tv-item. Wees daarbij niet te bang om journalisten persoonlijk te benaderen.  Mijn ervaring is dat deze gesprekken soepel en gemakkelijk verlopen.Natuurlijk kan het dan voorkomen dat je boek niet direct wordt opgepikt. Zelf merk ik dat nog een keer bellen soms heel goed uitpakt. Binnenkort krijg ik aandacht in een regionale krant en misschien nog ruimte op de tv. Ja, promotie van je boek houdt eigenlijk nooit op!”

Meer informatie over de boeken ‘Nevermind’ en ‘Mindset training voor bedrijven’ vindt u op: http://www.gerardkeizer.com/boeken/

Yordy Spoor

Auteur


Deel dit artikel Pijl