Bijgewerkt: 23 september 2016

Deze maand hebben we Tom de Kok, auteur van het boek ‘Wakker Zijn in een slapende wereld’ geïnterviewd. ‘Wakker Zijn in een slapende wereld’ is een boeiend boek met grensverleggende inzichten van een ‘wakker’ mens, zich bewust van de werkelijkheid van zichzelf, deze realiteit en het Alles-dat-Is. Dit boek staat garant voor diepgaande inzichten en zorgt dat je – waar nodig – wakker wordt geschud. Hét boek voor iedereen die bezig is met wakker worden: de Pioniers van de nieuwe tijd! Dit boek is deel één van de serie ‘Wakker Zijn in een slapende wereld’ en legt de fundering voor de overige delen die later verschijnen. In ieder deel wordt diep ingegaan op wat ‘Wakker Zijn’ precies betekent, ver voorbij de huidige ideeën. Lees hier de ervaringen van auteur Tom de Kok over het schrijven, zelf uitgeven en promoten van zijn boek ‘Wakker Zijn in een slapende wereld’.

‘Wakker Zijn in een slapende wereld’ van Tom de Kok

Wat was voor u de drijfveer om dit boek te gaan schrijven?
Om eerlijk te zijn is me al 15 jaar lang gevraagd om dit boek te schrijven. Ik dacht altijd dat zelf een boek schrijven en uitgeven een langdurige kwestie zou gaan worden, maar dat viel mee. Ik had het voordeel dat ik veel audiomateriaal heb verzameld door de jaren heen. Dit bood een handvat om het boek te schrijven. Met dit boek geef ik de lezer inzicht in wie en wat ze zijn, in hoe deze wereld werkt. Het geeft me plezier om mensen – die daar open voor staan – echt verder te helpen.

Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?
Het boek is begin december uitgekomen, echt vers van de pers dus. Overigens is dit bewust gedaan: mensen kopen in de maand december toch eerder een boek. Ik heb het boek in twee maanden tijd geschreven, want gelukkig had ik zoals hierboven al aangegeven al zo’n 50 procent als concept aan audio voorhanden.

Wat is voor u de essentie van schrijven?
Je gaat met schrijven de interactie met jezelf aan. Je schrijft zelf jouw boek en kunt zo precies bepalen wat je wilt overbrengen en hoe. Je geeft met je boek iets weer wat blijft, ook na 15 jaar kun je het gerust nog eens doorlezen. Dat is fascinerend.

Wat kan het schrijversvak moeilijk maken?
Beginnen met schrijven, dat vind ik echt lastig. Ben ik eenmaal los, dan gaat het bij mij vaak wel als vanzelf, ik schrijf geen romans. Trouwens, dat ‘vanzelf’ moet ik wel iets nuanceren; met alleen woorden weergeven wat je exact bedoelt is een uitdaging. Tijdens workshops maak ik veel gebruik van intonatie, pauzes, tempo en toon een glimlach waar bedoeld. Maar bij een boek kan naast de inhoud alleen de juiste woordkeuze zorgen voor beleving.

Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
Als een heel leuk, creatief en divers proces. Wanneer ben je nu bezig met het ontwerp van een cover van je eigen boek? Gelukkig ben ik van jongs af aan bekend met de aspecten die komen kijken bij het ontwerpen en drukken van materiaal. Een eigen boek uitgeven is wel een primeur voor mij.

Wanneer bent u begonnen met de promotie?
Ik ben begin oktober begonnen met de promotie van mijn boek.

Had u een PR-strategie?
Ja, we hebben een traject bedacht om het boek zo goed mogelijk te promoten. Overigens doe ik dit niet helemaal alleen. Daarnaast is het ook verrassend om te zien dat lezers zelf artikelen en recensies gaan schrijven over mijn boek. Mijn gevoel zegt dat dit wel eens de beste PR kan zijn.

Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
De website www.tomdekok.nl had ik al vanaf 2002 en is recentelijk geheel vernieuwd en past qua uitstraling en beleving nu veel beter bij mij. Ook het boek heeft er nu een prominente plek en ik merk hierdoor dat de verkopen toenemen. Daarnaast verstuur ik regelmatig nieuwsbrieven naar duizenden abonnees. Mijn persoonlijke insteek spreekt mensen zeer aan, daarnaast geef ik info en oplossingen waar mensen echt naar op zoek zijn. Sinds kort benoem ik mijn boek binnen de nieuwsbrieven en dat heeft een positief effect op de verkopen.

Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
Het boek is natuurlijk recentelijk uitgekomen, maar we denken wel na over het komend jaar. We gaan gericht journalisten benaderen en de mogelijkheden van mijn netwerk nog meer verkennen. Ook zal ik het boek een vaste plek gaan geven in de workshops die ik geef.

Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
Je hebt twee typen schrijvers:

1. Schrijvers die hun verhaal willen weergeven als boek, eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo in als het gaat om verkoop. Promotie buiten de familie- en vriendenkring lijkt mij dan een hele opgave.
2. Schrijvers die schrijven om een boek te willen verkopen, deze auteurs wil ik meegeven om dat te integreren waar mensen echt naar op zoek zijn. Dan gaat de promotie en de verkoop al een stuk eenvoudiger. Ga mensen bestuderen, sluit je aan bij de massa en weet wat er speelt.

Qua schrijven zou ik het volgende adviseren: schrijf zoals een ander het leest. Verplaats je continu in de lezer. Zorg voor uitleg, vragen en weer uitleg. Neem de lezer mee, zorg ervoor dat hij doorleest en steeds iets nieuws oppakt. Eigenlijk wat een goede roman ook doet!

Meer weten?
Meer informatie over het boek ‘Wakker Zijn in een slapende wereld’ vindt u op: www.boekenbestellen.nl/boek/1/9789082457407

Wouter Vink

Auteur


Deel dit artikel Pijl