Deze maand hebben we hondenspecialist Arnoud Busscher – auteur van het boek ‘Mensentaalknop UIT Hondentaalknop AAN’ – geïnterviewd. In dit boek krijgt de lezer onder andere een beeld van zijn visie op het ontstaan van probleemgedrag bij onze huishond. In een frisse interviewstijl geeft Arnoud Busscher zijn deskundige en ongezouten mening over populaire trainingsmethoden waarbij de dominantiepositie van de mens ten opzichte van de hond centraal staat. Hieronder lees je de ervaringen en tips van auteur Busscher over het schrijven, uitgeven en promoten van zijn boek ‘Mensentaalknop UIT Hondentaalknop AAN’.

Image
arnoud-busscher-mensentaalknop-uit

Wat was voor jou de drijfveer om dit boek te gaan schrijven?

“Zo’n drie jaar geleden bekroop mij het gevoel dat het de verkeerde kant uitging met het opvoeden en trainen van honden. Achterhaalde methodes kwamen weer in beeld. Methodes die veel stress veroorzaken bij honden. Met het boek ‘Mensentaalknop UIT Hondentaalknop AAN’ wil ik mensen onder andere attenderen op het feit dat honden te snel het sticker ‘dominant’ opgeplakt krijgen en dat de meeste gedragsproblemen ontstaan door miscommunicatie en gebrek aan kennis. Een boek geeft je ook de mogelijkheid om mensen die je niet persoonlijk kent te bereiken.”

 

Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heb je eraan gewerkt?

“Het boek is in februari 2016 uitgekomen. We hebben er zo’n twee jaar aan gewerkt. ‘We’ zijn in dit geval ook medeauteur Ema Wilhelmus en mijn vrouw Bianca. Samen hebben we dit boek gerealiseerd. Ema heeft met name bijgestuurd op het gebied van de schrijfstijl, Bianca heeft de cartoons verzorgd. De interviewstijl en de humor in de cartoons werken erg goed.”

 

Wat is voor jou de essentie van schrijven?

“Met een boek kun je echt bij mensen binnenkomen; je kunt jouw ervaringen en resultaten blijvend delen. Ik geef veel les en motiveer mensen, maar een boek kun je altijd nog eens lezen.”

 

Wat kan het schrijversvak moeilijk maken?

“Als er niets in je opkomt. Je hebt tijd vrijgemaakt om te gaan schrijven, je zit achter je laptop en dan gebeurt er niets. Maar ook: je loopt met je hond in het bos en dan begint de inspiratie plotseling te stromen. Ik heb dit opgelost met een kladblokje en een pen. Hierin schreef ik steekwoorden op. Dit hielp me enorm op die momenten dat ik echt tijd vrijmaakte om te gaan schrijven. Ik denk dat ik op deze manier wel veertig pagina’s extra heb geschreven!”

 

Een eigen boek uitgeven, hoe heb je dat beleefd?

“Heel erg leuk! Je hebt zelf de controle. Jij bepaalt hoe het boek eruit komt te zien en wat de oplage en de prijs zullen zijn. Pumbo heeft me enorm goed geholpen. Ze geven je echt het gevoel dat het om jouw boek gaat. Ze denken met je mee en geven relevante tips en trucs. Het idee van de rode en groene balk op de cover komt bijvoorbeeld van Pumbo. Ja, ik ben zeer tevreden over de samenwerking en het eindresultaat.”

 

Wanneer ben je begonnen met de promotie?

“Voordat het boek is uitgekomen zijn we al gestart met de promotie. We hebben teasers geplaatst op websites, maar ook op Facebook is meerdere malen kenbaar gemaakt dat ik een boek zou uitgeven. Deze vroege uitingen leidden uiteindelijk tot een mooi aantal voorinschrijvingen.”

 

Had je een PR-strategie?

“Jazeker, ver voordat het boek is uitgekomen heeft mijn vrouw zich goed ingelezen in het onderdeel ‘boekpromotie’. Ze heeft de boekmarketingvideo’s van Pumbo bekeken, maar ook webinars op dit gebied gevolgd. Hieruit volgde een plan en middelen. Zo hadden we bijvoorbeeld ver voor de lancering al een persmap klaarliggen.”

 

Welke promotiemiddelen heb je ingezet en wat zijn je ervaringen?

“Facebook is erg belangrijk voor ons. We hebben hier bijvoorbeeld een ‘like & share’-actie gedaan die zeer succesvol is verlopen. Het boek is zo’n 17.500 geliket en gedeeld. Uit deze enorme groep mensen hebben we een aantal mensen gekozen die het boek gratis hebben ontvangen. De actie heeft ook veel directe verkopen opgeleverd. De al eerder genoemde persmap heeft ook interactie opgeleverd en heeft bijvoorbeeld geleid tot een publicatie in de krant en diverse vakbladen.”

 

Wat heb je qua promotie gedaan na de lancering van je boek?

“We sturen in deze fase aan op recensies. Het is belangrijk dat mensen recensies over jouw boek plaatsen. We hebben dan ook zo’n dertig boeken verstuurd naar redacties en bekende Nederlanders. Je moet bereid zijn om iets te investeren, mijn ervaring is dat het vervolgens als vanzelf weer bij je terugkomt. Verder ga ik binnenkort op een evenement in Amsterdam voorlezen uit mijn boek, ook dergelijke initiatieven komen spontaan op je af als auteur. Erg leuk!”

 

Wat adviseer je auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?

“Denk goed na over je schrijfstijl. In de huidige hectische maatschappij willen mensen geen langdradige teksten lezen. Frisse, korte en relevante teksten boeien mensen. Zelf heb ik gekozen voor de interviewstijl. Dit pakte goed uit: ik heb regelmatig de reactie ontvangen dat mijn boek zo prettig leest, zelfs van mensen die geen hond hebben. Investeer in je schrijfstijl en bedenk daarbij dat je het boek niet voor jezelf schrijft, maar voor de lezer. Qua promotie: lees je in en maak vooraf een boekpromotieplan, het helpt je echt als auteur om zelf je boeken te verkopen. Maak gebruik van social media en laat je adviseren. Ook over de prijsstelling: vraag geen extreme prijs voor je boek. Ook Pumbo kan je daarbij helpen.”

 

Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Comments

R. Cornelissen

Ik heb het boek met plezier gelezen.
Ook de tekeningen spraken mij erg aan.....ik kan het iedereen aanraden om dat boek te kopen!
Ik ken de schrijver natuurlijk en ik moet zeggen dat zijn stijl van werken precies overeen komt met het schrijven van dit boek. Vol passie!

Reactie toevoegen