Forum
PDF op de Mac
Hoi
Ik ben een beginner op de Mac, en heb problemen met het maken van een printklare PDF. Ik gebruik MS word voor Mac.
Als ik via het printmenu ' afdrukken als' gebruik is het resultaat 2 files, waarschijnlijk omdat ik met twee secties werk in verband met de paginanummering. Hoe kan ik het beste een printklare PDF maken op de Mac?
Groet,
Annechien
![]()
Mail het Word bestand even naar ons dan kijk ik er even naar.
Ik zal dan hier uitleggen wat er aan de hand is
![]()
Ik heb het bestand ontvangen en geopend in Office Word op een mac.
Als ik dan naar "Bestand" ga en kies voor "Print" dan kun je linksonder in het venster klikken op PDF.
Kies hier voor "Bewaar als PDF". De PDF die er bij mij uitkomt is 1 PDF.
Gebruik jij dezelfde methode om de PDF aan te maken of volg je een andere route?
Ik mail de PDF zo naar je toe.
![]()
Ik heb precies dezelfde route gevolgd als jij. Maar dus met de uitkomst van twee documenten...
IK heb OS lion, zou dat er mee te maken kunnen hebben?
Dank voor de PDF, ik zal hem uploaden :)
![]()
Ik schrijf mijn boeken in Word voor Mac. Niets mis mee! Als ik klaar ben met de platte tekst convetreer ik het hele Word-bestand naar Pages (een Mac app van Apple - ik meen Euro 7.99)) en maak de opmaak van het boek in Pages. Dat gaat makkelijk en volgens mij ook beter dan in Word. Vanuit Pages sla ik het eindresultaat dan op als PDF en dat geeft een prima resultaat, waar Pumbo zo mee aan de slag kan (kijk maar bij De Orgaanhandelaar en Het Overstone Incident).
Voordeel van Pages is dat je de tekst echt als WYSIWUG kunt oproepen op het scherm, dus helemaal als boek opgemaakt met links de even en rechts de onevenpagina's. Dat werkt bij Word net iets minder soepel. In Pages begin je (instelling dubbele pagina's) met 1 rechterpagina van je boek op scherm en daarna steeds dubbele pagina's, zoals ze ook in druk verschijnen. In Word begin je met een dubbele pagina en staatn de pagina's dus niet zoals gedrukt tegenover elkaar. dat is lastiger opmaken.
De PDF eindcontrole doe ik in Adobe Reader of in Acrobat Professional (duur!).
Succes
Johan Hahn
![]()