Forum
Verkoop van e-boeken via CB; al succes?
Een vraag aan de schrijvers die hun e-book hebben aangeboden bij het CB; hebben jullie al wat verkocht? Hoewel mijn printboeken heel goed lopen is mijn verkoop van e-boeken via CB nihiel (=nul). Wat zijn jullie ervaringen?
![]()
Hoi Saskia, even een reactie vanuit ons. De ebook verkopen via het CB liggen nog relatief laag. De gehele verkoop van digitale boeken ligt in nederland sowieso nog laag maar een andere oorzaak is onder andere 'geneuzel' met Bol.com inzake vereiste boekhandelskorting. We zijn van start gegaan met 15% boekhandelskorting op een ebook, hetgeen wordt geaccepteerd door vrijwel alle verkopers . Onlangs heeft Bol.com een eis van 42% neergelegd. Vanwege deze expliciete eis staan nog niet alle ebooks op Bol.com en zijn sommige titels weer van de site afgehaald. Aan een oplossing wordt gewerkt:
- Financiele afhandeling op afnemersniveau bepalen (website X = 15%, website Y = 42%, website Z = 30%)
- Goedkeuring van auteur + vernieuwde marge berekening voor auteur.
Ik verwacht dat we dit op zeer kort termijn af hebben gerond aangezien we er al even aan werken. Diegene die een ebook via het Centraal Boekhuis distribueren zullen apart bericht ontvangen over de wijzigingen/aanvulling die nodig zijn om ook weer op Bol.com te verschijnen. Hoewel Bol.com niet heilig is verkopen zij (helaas) toch een substantieel deel digitale boeken. Mede daardoor voelen zij zich gerechtigd om 42% te eisen. Bol.com geeft in onderlinge correspondentie aan veel investeringen te hebben gedaan m.b.t. de bekendheid van ebooks, dit doormiddel van het platform, marketing en service. Hierdoor hebben zij een plaats veroverd op de markt van ebooks waardoor ongeveer 85% (*noot Pumbo.nl: vooralsnog 85% van relatief weinig ebook verkopen) van alle ebooks in Nederland verkocht worden via bol.com. Daarnaast blijven ebooks voor bol.com een belangrijk product waar zij de aankomende jaren nog erg veel in gaan investeren.
![]()
Dank je voor de uitleg. Zo wordt het wel ingewikkeld! Straks gaat Bol.com niet meer akkoord met 20% voor de geschreven boeken en willen ze daar ook een uitzonderingspositie... Wat een kapsones! Ik weet niet hoe de andere schrijvers erover denken maar ik denk dat ik een grens trek. Als mensen mijn boek echt willen hebben (als e-book) komen ze vanzelf wel bij pumbo of een van de andere aanbieders terecht. Het is natuurlijk wel wat naief om in je eentje strijd te voeren maar als niemand toegeeft aan de eisen van Bol.com moeten ze vanzelf inbinden.
![]()
Het grote probleem is dat uitgevers en boekverkopers zich onvoldoende realiseren dat dat in de keten 'van schrijver naar lezer' de schrijver vele malen belangrijker is dan de uitgever of de boekverkoper. Een schrijver kan heel goed zonder uitgever of boekverkoper (!) maar een uitgever of boekverkoper kan niet zonder schrijver. De volstrekt absurde scheefgroei in de branche maakt dat tal van uitgeveris en boekhandels omvallen. E-boeken krijgen dan de schild en vooral de illegale donloads. Feit is dat de branche is blijven staan bij 'het vervuilen van papier (drukkers uitdrukking) en vergeten is hun branche 'bij de tijd te houden'. Het CB heeft een monopolistische machtspositie die langzaam aan het afbrokkelen is. We zullen wel zien waar dat op uitkomt. Het blijft interessant om te zien hoe er miljoenen uitgegeven worden aan het pluggen van boeken (weet je wat een weekje stantionsposters kost en hoeveel boeken er daarvoor over de toonbank moeten?) en toch klaagt de branche steen en been. Echt omdenken moeten we niet van de branche verwachten. Echt omdenken komt van schrijvers die hun verspreiding zelf ter hand nemen. Zelfs gerennomeerde schrijvers maken zich meer en meer los van de branche omdat ze de wurgcontracten beu zijn. We gaan rustig door maken gebruik van kansen en mogelijkheden en zien de verschuivingen wel komen.
Succes!
Johan Hahn
![]()